Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

vraagje - schakelbare verlichting in Veolia GTW Piko 59332

Gestart door Aliebengalie woensdag 05 december 2012, 20:06:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
vraagje - schakelbare verlichting in Veolia GTW Piko 59332
Is er al iemand (voor dat ik het wiel moet uitvinden) die al een schakelbare binnen verlichting in het rijtuig heeft geplaats ?



Er zijn tenslotte volgens mij veel aansluitingen in de stekker verbindingen , en het lijkt me dat ze niet allemaal nodig zijn om alleen kop/sluitlichten te laten branden.

Heb hem uit elkaar liggen , maar meten gaat me momenteel beetje slecht af.

Als iemand dit heeft zijn we uiteraard benieuwd op welke aansluiting ze zijn aangesloten.

Mvg: Alex
Re: vraagje - schakelbare verlichting in Veolia GTW Piko 59332
Bij de Piko's zit doorgaans een bedrading schema, heb je daar iets aan?

Gr, Ben.
Re: vraagje - schakelbare verlichting in Veolia GTW Piko 59332
Ben ik heb daar naar gekeken , maar kom daar echt niet uit.

Maar kan morgen uiteraard nog maar is kijken , misschien dat dan het kwartje valt.

Mvg: Alex
Re: vraagje - schakelbare verlichting in Veolia GTW Piko 59332
Hoi Alex,

In elke bak zitten als het goed is al draadjes waar je de interieurverlichting op kunt aansluiten.

Op Groterdam ook te zien
Re: vraagje - schakelbare verlichting in Veolia GTW Piko 59332
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: vraagje - schakelbare verlichting in Veolia GTW Piko 59332
he Alex,
ik heb ook schakelbare verlichting in m'n spurt, maar daar is wel een truckje bij. Erwin Emmen heeft de binnenverlichting er in gebouwd, moet je hem even mailen hoe je dat moet doen. op Houten wil ik een sounddecoder scoren voor m'n spurt, als ze daar te minste te vinden zijn  ;)
Groet Robert
Re: vraagje - schakelbare verlichting in Veolia GTW Piko 59332
Citaat van: Aliebengalie op woensdag 05 december 2012, 20:53:10

Ben ik heb daar naar gekeken , maar kom daar echt niet uit.

Maar kan morgen uiteraard nog maar is kijken , misschien dat dan het kwartje valt.


Als je kunt scannen mail me dan effe, kijk ik met je mee. Samen met de foto's van Chris moet het wel lukken.

Gr, Ben.
Re: vraagje - schakelbare verlichting in Veolia GTW Piko 59332
Wijbe.
Bedankt voor de link , ik heb daar gekeken , maar er zeker over heen gelezen.
Die printjes zijn zichtbaar als de kap er af is , en dan zie je waar je ze dan waarschijnlijk op moet solderen.
Had voorlopig alleen de kap er afgehaald met het portet , dan zie je inderdaad aan de zijkanten van de stekkers de 2 aansluitingen zitten.
Maar meten is weten , ik heb hem nog open liggen , dus vanavond de vuurproef.

Robert:
Ik weet dat jij die van Erwin hebt.
Maar eerst vanavond bovenstaande is proberen.

Ben:
Die optie hou ik open , het schema staat er zeker in , daar heb ik ook naar gekeken.
Alleen die stekker verbinding openmaken had ik nog niet zo heel veel zin in.
Eerst is alles rustig bekijken en informeren voor dat ik de hamer en de bijtel er in ga zetten... :D
Vanavond weten we meer.

Zal eerst een nieuwe accu in mijn Agila rols moeten plaatsen.
Die zei vanmorgen :
goedenmorgen mevrouwtje gaat U maar lekker lopen met die sneeuw....goed voor de beentjes...(hoop niet dat ze dit ooit leest)..... :D :D :D

Mannen bedankt in iedergeval voor de reactie's , laat het je snel weten.

Mvg: Alex
Re: vraagje - schakelbare verlichting in Veolia GTW Piko 59332
Inmiddels gisteren avond even snel gekeken na de opmerking van Julian (die schreef - daar heb ik hem ook op aangesloten) even maar de 1e kap verwijderd , en ja hoor 2 afgeknipte korte draadjes hangen los aan de bovenzijde van het interieur zoals in Groterdam staat vermeld , en op een plaatje te zien is (dit zo nog nooit bij Piko eerder gezien).

Als ik hier me lichtstrip daar op aansluit , brand het prima.
Maar niet zoals ik graag wil , want ik wil het schakelbaar hebben door bv F1 en niet bij de voeding van de kop/sluitverlichting.

Het voordeel van deze aansluiting nu is , als je de kop/sluitverlichting uitzet , is ook je binnenverlichting uit.

Het nadeel is, dat je de binnenverlichting niet apart kunt schakellen (en regellen zwakker/sterker).
En dat is juist zoals ik graag wil.

Want ik dim altijd de kop/sluitverlichting.
Omdat ik het niet zo mooi vind die scherpe lichtbronnen op mijn baan (erg persoonlijk).

Heb hem nu aardig uit elkaar leggen , van het weekend is kijken of dat eenvoudig aan te passen is.

En dan gelijk maar is kijken of ik er ook reizigers in krijg , bij de meeste is een ernstige amputatie toch wel de enige optie....... :D :D :D

Mvg: Alex
Re: vraagje - schakelbare verlichting in Veolia GTW Piko 59332
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: vraagje - schakelbare verlichting in Veolia GTW Piko 59332
He Alex,
Erwin mailen !! ik heb de binnenverlichting op f1 het kan dus wel !!
Groet Robert
Re: vraagje - schakelbare verlichting in Veolia GTW Piko 59332
staat ook beschreven onder de foto's op de groterdam site hoe je dat kan doen, stelt niet veel voor, alleen het juiste soldeereilandje vinden om de groene draad aan te solderen.
Re: vraagje - schakelbare verlichting in Veolia GTW Piko 59332

Lees zo nu en dan ook hier wel eens op het Forum.

Mailtje is bij Alex aangekomen.
Ik vermoed dat hij er nu wel uitkomt.

Alex, Reageer even of ik het bij het juiste eind had want het is al weer een tijdje geleden
dat ik de Arriva van Robert heb verbouwd.
Mij is ook niet bekend of Piko op dezelfde manier de driedelige uitvoering heeft gesoldeerd als de tweedelige van Robert.

Hierbij alle hobbyisten, Fijne Kerstdagen en een Voorspoedig en Gezond 2013.

Erwin Prummel
TEE
Re: vraagje - schakelbare verlichting in Veolia GTW Piko 59332
Bedank Erwin.
Ik ga dit vandaag proberen uit te vogelen.

Ook in mijn veolia is het allemaal hetzelfde zoals je aangegeven hebt.
En voor jouw belevenis , ik heb nu ook de BR440 Piko59891 3delig van de NordWestBahn , en daar zitten ook overal al de voorbereidingen in.
Dus ik vermoed dat dit vanaf nu altijd die voorbereidingen al heeft in elk deel van een treinstel......helemaal  :thumbup:

Ik laat zeker weten of het gelukt is Erwin.

Mvg: Alex
Re: vraagje - schakelbare verlichting in Veolia GTW Piko 59332
Erwin en anderen die me hebben willen helpen....het is gelukt.

Helaas ben ik niet zo'n held om alles maar uit elkaar te halen.
Maar in dit geval was het zo gebeurd , lezen - kijken - meten - solderen en zie hier:



De plaatjes er maar gelijk bij gezet.


De standaard groene draad aansluiting.


De nieuwe groene draad aansluiting.
Deze is dus op dezelfde rij , alleen 2 eilandjes verder terecht gekomen.
Ik heb dus een eilandje gebruikt achter de pen/bus aansluiting van de groene draad v/d decoder.
Die in dit geval F1 is.

Nogmaals iedereen hartelijk dank voor het meedenken en meehelpen (Erwin en Robert... :thumbup:).
Op naar de volgende Piko treinstellen die dit straks ook zo moeten krijgen.

Mvg: Alex
Re: vraagje - schakelbare verlichting in Veolia GTW Piko 59332
mooi gedaan alweer, Alex.  Zal ik ook eens moeten uitproberen bij de Talent.

Ik mis een beetje het muziekje op de film, maar vind het vertraagd uitschakelen (door condensators ?) van de binnenverlichting dan weer heel goed .

Dani
Re: vraagje - schakelbare verlichting in Veolia GTW Piko 59332
Dani.
Bij de Talent hebje volgens mij niet de voorbewerkte draden , althans ik had ze niet.

Ik heb hiervoor lukraak de buitenste aansluitingen van de stekkers gebruikt.

Wacht even geduldig af .
Binnenkort ga ik het bekijken , en dan kun je als je wilt het zelf ook doen.

Ik heb ze alleen bij de laatst geleverde modellen gezien dat ze voorbewerkt waren vandaar.

Mvg: Alex
Re: vraagje - schakelbare verlichting in Veolia GTW Piko 59332
Alex, denk je nu echt dat Dani daar op gaat wachten >:-D Ik dacht dat jij hem beter kende 8) 8)

gr erik
Re: vraagje - schakelbare verlichting in Veolia GTW Piko 59332
Erik , weet jij waar die allemaal mee bezig is , en weet ie waar zijn talent is....moet je af en toe kijken is ie gewoon met 20 dingen tegelijk bezig he.... :D

Maar ik laat hem voorlopig even dicht.....eerst een nw bureautje bouwen , zodat ik wat meer de ruimte heb straks.....

Mvg: Alex
Re: vraagje - schakelbare verlichting in Veolia GTW Piko 59332
Hoi Alex,
Wat voor led of lichtstrip heb je in deze trein gezet?

Alvast bedankt voor de tip over hoe e.e.a aan te sluiten. Sinds deze week rijdt de spurt ook op mijn baan.

Albert.