Bij mij is de ESU clas 77 nu ruim een week in dienst. Deze week heeft hij met een ertstrein van 56 assen (14 zelflossers) gereden. Nergens trekkrachtproblemen gehad. Alle hellingen worden moeiteloos genomen en ook uit stilstand wegtrekken op een helling is met deze belasting geen enkel probleem. Ik ben er tot nu toe heel tevreden over. Wel een aandachtspuntje is de koppeling. Standaard zit er een normale haak/beugelkoppeling op. Bij naar beneden rijden in bochten kan het voorkomen dat de buffers van de eerste wagon en de lok in elkaar haken. De buffers van de lok vallen er dan vanaf (na deze ervaring heb ik ze vastgelijmd). Omdat de lok wel over kortkoppelingskinematiek beschikt, heb ik de standaardkoppeling in eerste instantie vervangen door een M* kortkoppeling, maar dat maakte het probleem nog erger. Vervolgens heb ik de koppeling vervangen door een Roco exemplaar (met halve beugel) en dat functioneert goed. De geluidsfuncties van de lok zijn subliem te noemen, al staat hij standaard wel erg hard. Dit is echter via een CV waarde te dimmen. Bij de lok worden een aantal reservedeeltjes geleverd die je makkelijk kwijtraakt bij demontage alsmede een setje antislipbanden.
Met vriendelijke groet,
Aldert