Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Waar te beginnen bij het maken van een baanontwerp?

Gestart door Chimeara zondag 27 mei 2007, 23:05:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waar te beginnen bij het maken van een baanontwerp?
Ik ben al zeer geruime tijd bezig met het maken van een baanontwerp. Op zich heb ik voldoende ruimte tot mijn beschikking, alleen is de ruimte niet erg praktisch.
De thema's die ik wil uitbeelden zitten in mijn hoofd en ook hoe de stations en het spoorverloop krijg ik redelijk voor elkaar.
Het enige probleem is een blijft bij mij het schaduwstation. Als ik eindelijk een bovenbaan heb die me bevalt lijkt het haast onmogelijk om nog een redelijk schaduwstation te plaatsen en dit ook bereikbaar te maken.

Ik ga er van uit dat je begint met het ontwerpen van het zichtbare gedeelte omdat dat hetgene is waar je later van wil genieten.
Maar hoe doen ervaren bouwers het? Beginnen die met het ontwerpen met een schaduwstation en werken dan zo naar boven toe?
Of word het schaduwstation gewoon op het laatst ingepast met enkele kunstgrepen?

Veel beperkingen zijn er niet behalve de maximale hoogte op sommige delen van de baan. Misschien is aantal dingen dat ik wil uitbeelden op het aantal vierkante meters aan de hoge kant. Maar ergens valt dat wel mee denk ik. In totaliteit heb ik zo'n 13 vierkante meter beschikbaar.

Daarop wil ik een middelgroot station met 5 sporen in een moderne stad. Een 2de korter station met 4 sporen in een (vakantie) dorp. Een klein stukje industrie. En tot slot een camping/ vakantiehuisjes bij een subtropisch zwemparadijs.
Wil ik misschien te veel?
Re: Waar te beginnen bij een baanontwerp?
Beste Roger,

Begrijpelijk, het begin is altijd moeilijk.
Zoals ik te werk ga of ben gegaan is het volgende.

Bepaal eerst voor jezelf wat de hoogte van je baan (zichtbaar) dan kun je altijd terugrekenen (naar beneden) voor je schaduw station.

Neem de grootste oppervlakte die je tot je beschikking hebt om daar je schaduwstatiopn te plaatsen en te berekenen.
Begin daarna met het schaduwstation in het ontwerpprogramma te tekenen.
Als je dan geen lengte hebt om omhoog te komen bekijk dan of een klim/daal spiraal er in te verwerken.
Let wel op dat je in en uit je schaduwstation kunt komen zonder vast te lopen in de bovenbaan.

Vervolgens ga je verder met de "bovenbaan" zoals je dat in gedachten zou hebben.

Een goede raad die je het het beste ter harte kan nemen is, hou de Geometrie van het type rails aan welke je gebruikt, dit om indien het noodazakelijk is, dat je in de bovenbaan (in het zicht) dan vele malen makkelijker de boel kunt wijzigen.

Ik ben mij nu suf aan het piekeren voor iemand die de Geometrei niet goed heeft aangehouden om zijn baan naar wens te krijgen.
Ik heb er zelfs een treinenvriend bijgehaald om mee te denken en deze persoon gaat al heel wat jaren mee en gaf als advies, alles opnieuw maken met de juiste geometrie.

Je kunt als voorbeeld even naar mijn baan gaan op mijn site om mijn uitleg een beetje te begrijpen.
Ik ben zelf ook bij het schaduwstation begonnen met ontwerpen.
En ja, verwacht niet dat dit binnen een dag allemaal in orde is.
Als je eenmaal begint kom je steeds weer andere dingen tegen.

Nog een tip: blijf niet te lang bezig met het ontwerpen maar verdeel dit over een paar dagen/weken anders ga je jezelf er blind op staren en lukt er helemaal niets meer.

Ik hoop dat dit wat bijdraagt maar ik ben niet alles wetend.

succes..
Re: Waar te beginnen bij het maken van een baanontwerp?
Hallo Roger,


Nee hoor, je wilt niet teveel
Alleen het toepassen op je oppervlakte, tja dat zal even passen en meten worden.
Maar als je het "echt" allemaal wilt bij of op je baan, dan zal je verder moeten ontwerpen.

En je schrijft dat je 13 vierkantemeter hebt
dan heb je toch aardig wat
maar is dat 1 x 13 of 4.33 x 3 of 2 x 6,5 enz
het ligt er dus aan hoe je je oppervlakte moet benutten ook nog

Maar duik nog even op het ontwerp en kijk wat de verdere mogenlijkheden zijn

Heb je al een ontwerp, plaats deze dan hier, er zullen genoeg forum leden zijn die je hier kunnen helpen

succes


mvg Frans
Re: Waar te beginnen bij het maken van een baanontwerp?
Heren, bedankt voor de tips. Ik zal ze zeker ter harte nemen.

De tijd neem ik er wel voor. Ben ondertussen al bijna een jaar aan het pielen. ;) soms weken helemaal niet. Maar ik ga de boel nu eens "omgkeerd" benaderen en kijken of ik er dan uitkom.
Ik volg meestal de geometrie wel aardig maar soms maak ik een uitzondering om het iets speelser te maken. Maar dat zijn dan kleine details waar ik dan weer makkelijk uit kom.

Ik zal eens enkele ontwerpen (ook incomplete) plaatsen. Dat gaat vanavond niet meer lukken.
Verder bestaat het oppervlak uit een L vorm. 1,6 * 4,5 m en 2,7 * 2 m. Tussen de 2 poten van de L staat een draagmuur waar ik een stuk van 35cm breed heb om sporen van het ene naar het andere deel te leggen.
Beide delen zijn tweezijdeig bereikbaar.
Re: Waar te beginnen bij een baanontwerp?
Hallo Roger,

13m2 is leuk hoor, daar kun je een hoop mee doen. Hoe zijn de 13 vierkant meters ingedeeld ? Rechthoekige kamer ?

Jouw reden om met het zichtbare gedeelte te beginnen vind ik een logische. Dit is vast mogelijk maar zelf ben ik na meer dan 100 serieuze pogingen uiteindelijk toch het verst gekomen na te zijn begonnen met het schaduwstation...en dan naar boven toe werken. Zou dit in ieder geval ook eens proberen.

Wil wel onderstrepen dat ik mijn baan alleen in theorie ken, dit is m'n allereerste complete ontwerp. Een rookie dus :| Of alles dat jij wilt bereiken haalbaar is zul je niet voor 100% vantevoren kunnen zeggen, denk ik. Zelf deed ik het zo:

Bedenk hoe veel treinen je op de baan kwijt wilt kunnen. Maak voor de helft van die treinen een schaduwstation, voor de andere helft de zichtbare tafel. Als ik het mocht inschatten dan denk ik voor 13m2 aan zo'n 10 treinen. Verder niet te veel rails, 75m of zoiets. Het is echt geen ramp om af en toe een trein te verwisselen, pak het aantal sporen in je schaduwstation dat je in gedachten hebt...en trek er twee vanaf. Pak je 5-sporige station en maak er vier sporen van, ook dat is een hartstikke veelzijdig en indrukwekkend station. Je zult zien dat je in je baanontwerp ineens veel meer ruimte hebt ;)

De opmerking van Riny over het aanhouden van de geometrie is natuurlijk een goeie. 75m spoor is lastig te overzien en kleine afwijkingen worden groot ! Daarbij komt dat volgens mij toch de beste rijeigenschappen bereikt worden door vloeiende lijnen volgens de uitgedachte geometrie. Toch kan het voor je treinenloop erg leuk zijn om hier en daar een beetje af te wijken. Dat brengt speelsigheid met zich mee en geeft je de mogelijkheid om tussen de sporen begroeing of andere scenery te maken (treinen verdwijnen af en toe een beetje, dat geeft je het gevoel dat de baan groter is).

Zie net dat je dit precies zo doet, hahaha...leuk:
CiteerIk volg meestal de geometrie wel aardig maar soms maak ik een uitzondering om het iets speelser te maken.

Goeie tip voor iedereen :!:

Aan het Wintracken jij, haha...ben erg benieuwd wat je gaat maken.

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Waar te beginnen bij het maken van een baanontwerp?
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Waar te beginnen bij het maken van een baanontwerp?
ik heb een baan uit het boekje van mijn startset gepakt  :oops: en nu ,een tijdje later is het bijna allemaal veranderd  :| is wel even pielen en rekenen maar ook wel weer leuk om te doen en soms ,(alleen wat ik echt mooi vind blijft zo ) verander ik helemaal niks.
het enige is dat ik hele tijd zo'n berg rails moet kopen  :D
zo ben ik begonnen  :oops:
Re: Waar te beginnen bij het maken van een baanontwerp?
Ik ben gewoon begonnen met 'schetsen'. Bovenkant een beetje in elkaar zetten en kijken hoever ik kom. Soms een wens laten vallen omdat het gewoon echt niet blijkt te passen.

Vervolgens op zoek naar de mogelijkheden voor het schaduwstation. En dat op elkaar afstemmen. Dat betekent dus weer de bovenkant wat aanpassen.

En dat zo een aantal keer heen en weer en langzaam een voor een de probleempjes oplossen.
Re: Waar te beginnen bij het maken van een baanontwerp?
Misschien domme vraag maar .... waarom moet je een schaduwstation hebben in je baan hebben?
Ik zie ze zoveel maar ik kan geen goede reden verzinnen.
Zelf wil ik wel een keerlus op een lager niveau en wat parkeerrails voor overtollige locs. (of is een schaduwstation toevallig een mooie naam voor een setje parkeerrails???)

Groeten
Arjan
Re: Waar te beginnen bij het maken van een baanontwerp?
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Waar te beginnen bij het maken van een baanontwerp?

Inderdaad, Arjan, simpel gezegt is een schaduwstation  een stel onzichtbare sporen  om treinen weg te zetten.

mvgr.  Charlie
Re: Waar te beginnen bij het maken van een baanontwerp?
Citaat van: Arjan op maandag 28 mei 2007, 09:41:13
Misschien domme vraag maar ....

Domme vragen bestaan niet laat dit duidelijk zijn


Citaat van: Arjan op maandag 28 mei 2007, 09:41:13
waarom moet je een schaduwstation hebben in je baan hebben?
Ik zie ze zoveel maar ik kan geen goede reden verzinnen.

De functie van een schaduwstation kun je op twee manieren bekijken.

A: Zoals je zelf aan geeft "een parkeerplaats voor je treinstellen - opstelsporen".

B: Als je de indruk wil wekken dat je baan groter is dan de baan die in het zicht is kun je treinstellen daar even laten wachten en een ander treinstel te voorschijn laten komen.
Zo lijkt het net of een treinstel behoorlijk lang onderweg is.

Ook kan het de functie hebben op alles "redelijk stofvrij" daar weg te zetten als er niet gereden wordt met de trein (parkeerkelder).

Re: Waar te beginnen bij het maken van een baanontwerp?
Oke, thx.
Zat ik dus niet zo ver naast    :D
Al dat treinjargon hier.....
Re: Waar te beginnen bij het maken van een baanontwerp?
Citaat van: Arjan op maandag 28 mei 2007, 12:32:58
Al dat treinjargon hier.....

Daar groei je vanzelf in mee.
Ik snapte er toen ik begon ook allemaal niets van dus ik snap je heel goed.
Re: Waar te beginnen bij het maken van een baanontwerp?
Hallo Roger,

Ik heb je verhaal eens gelezen. Natuurlijk is het moeilijk om je denkbeelden gelijk in een baan on te zetten. Wat ik je kan aanraden is koop een banenplanboek C-rails van Marklin. Voor ongeveer 20,- euro zie in dat boek tal van voorbeelden. De meeste zijn voorzien van schaduwstations, hieruit kan je veel inspiratie halen voor eventueel jouw baan. Ik heb het ook zo gedaan. En wellicht zie je dan ook nog kans om een keerlus te maken. Hou uiteraard wel voldoende hoogte met je bovenbaan. Ik bedoel hiermee een electrische lok met een uitgezette pantograaf (is bijna 10 cm). Ik heb zelf bijvoorbeeld ook veel keren geprobeerd de baan werkelijk te leggen en kijken of het e.e.a. goed past. Moet je natuurlijk wel de railsen ed. ter beschikking hebben.
Succes ermee. :D
Groet Ronald