Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Bovenleiding

Gestart door Alves maandag 02 november 2009, 15:46:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bovenleiding
Alves
gast

Bovenleiding
Hallo,

Ik rijd nu voornamelijk met E-Locs dus  als mijn baan klaar is wil ik ook bovenleiding toevoegen, maar nu is mijn vraag van welk merk moet ik de bovenleiding kopen en zijn er ook verschillende soorten? Ik rijdt trouwens met Marklin Locomotieven ( Ik weet niet of dat wat uit maakt ).

Alves
Re:Bovenleiding
Gerard
gast

Re:Bovenleiding
Je kunt kiezen voor Märklin, Viessmann en Sommerfeldt, de meest bekende grote fabrikanten van bovenleidingsmateriaal. Je kunt Märklin en Viessmann trouwens met elkaar combineren.

Er zijn nog meer fabrikanten natuurlijk.

Je moet gewoon even kijken wat zij leveren en dan de modellen, de prijzen en de kwaliteiten vergelijken. En niet onbelangrijk, wat past het beste in je budget.

Re:Bovenleiding
Alves
gast

Re:Bovenleiding
Bedankt voor je antwoord, maar zit er geen verschil in de hoogte?

Alves
Re:Bovenleiding
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Bovenleiding
als je Marklin C-rails hebt, dan zijn er voor de marklin bovenleidingsmasten, 'verhogertjes'(zitten bij de masten), ik weet niet of dit ook zo is bij Viessmann, volgens mij wel (???)
de sommerfeldt bovenleidingen zijn eigenlijk voor de K-rails maar kan ook bij c-rails
dat heb ik en dat gaat prima.

veel sucses verder met je keus!

daniel
Re:Bovenleiding
Joost B.
gast

Re:Bovenleiding
Electrotren lever mooie betaalbare masten.
Re:Bovenleiding
Alves
gast

Re:Bovenleiding
Zijn Marklin bovenleidingen duurder dan die van Sommerfeldt en Viessman?

Alves
Re:Bovenleiding
Gerard
gast

Re:Bovenleiding
Ik weet niet precies hoe de prijzen liggen, maar ik dacht dat M* iets duurder was dan V*.
Hoe S* met zijn prijzen ligt weet ik niet. Ik heb geen materiaal van ze.

Citaat van: marklin/ns fan! op maandag 02 november 2009, 17:02:08
als je Marklin C-rails hebt, dan zijn er voor de marklin bovenleidingsmasten, 'verhogertjes'(zitten bij de masten), ik weet niet of dit ook zo is bij Viessmann, volgens mij wel (???)
Bij beide merken zitten er sokkeltjes bij de masten of zijn los te koop. V* bouwt bovenleidingsmaterialen voor M*. Er gaat een ander doosje omheen en klaar zijn ze.
Hou er wel rekening mee dat de draden van V* (lichtgrijs) een andere kleur hebben dan die van M* (zwart).
Re:Bovenleiding
Alves
gast

Re:Bovenleiding
Welke kleur klopt?

Alves
Re:Bovenleiding
Gerard
gast

Re:Bovenleiding
Kijk maar eens naar een willekeurige bovenleiding die al een poosje hangt, dan zal je zien dat ze erg donker van kleur zijn. Dus zwart komt het meest in de buurt van de "waarheid".
Re:Bovenleiding
Alves
gast

Re:Bovenleiding
Ik kies voor Marklin, maar zijn er ook speciale bovenleiding voor wissels? Daarmee bedoel bovenleiding die je boven een wissel hangt. En is er maar één soort bovenleiding masten of ook Duitse en Nederlandse?

Alves
Re:Bovenleiding
Gerard
gast

Re:Bovenleiding
Er zijn 2 soorten masten, beide alleen maar naar Duits voorbeeld (helaas): "stalen" en "betonnen". En dan zijn er de portalen waartussen meerdere leidingen gehangen kunnen worden bij bijvoorbeeld emplacementen.

Er is geen speciale bovenleiding voor wissels, wel voor kruisingen. Maar als je een startset koopt krijg je er malletjes bij en een boekje waarin ook vermeld staat hoe je de masten moet plaatsen, ook bij wissels.
Re:Bovenleiding
Alves
gast

Re:Bovenleiding
Ik ga voor de stalen masten. Ik weet nu denk ik genoeg bedankt voor de hulp.

Alves
Re:Bovenleiding
Lid sinds: 2008

offline
Re:Bovenleiding
Re:Bovenleiding
Alves
gast

Re:Bovenleiding
Ik rijdt Duits dus ik kan gewoon de standaard Marklin masten gebruiken, maar toch bedankt voor de tip.

Alves
Re:Bovenleiding
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Bovenleiding
Citaat van: huub op maandag 02 november 2009, 20:51:45
Voor NL-masten zou je zelf aan de slag kunnen:
http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec75/sec77


Dat heb ik me al vaker afgevraagd, zijn die Gotische bogen ergens te koop?
Re:Bovenleiding
Alves
gast

Re:Bovenleiding
Is het niet slecht voor de pantograaf als hij tegen de bovenleiding aan staat en je gaat rijden?

Alves
Re:Bovenleiding
Gerard
gast

Re:Bovenleiding
Als de draad goed hangt gebeurt er niks met de panto, behalve dat de verf van het schuitje slijt.
Dat laatste kun je voorkomen door de panto zodanig te fixeren dat hij het draad nét niet raakt. Bekijk daarvoor even dit topic.

Hangt de draad niet goed dan zal de panto er achter blijven hangen met als (mogelijk) resultaat dat die beschadigd wordt of zelfs van je loc afgerukt wordt (al zal dat niet meteen bij de eerste keer gebeuren). Juist daarvoor is dat loc-malletje in de startset bedoeld, je kan de ophanging van de draad controleren zonder een loc te laten rijden.
Re:Bovenleiding
Alves
gast

Re:Bovenleiding
Oké bedankt.

Alves
Re:Bovenleiding
Joost B.
gast

Re:Bovenleiding
Na verloop van tijd zal je panto wel roesten bij het rijden met de panto omhoog tegen de draad aan.

Gr Joost
Re:Bovenleiding
KlaasZ
gast

Re:Bovenleiding
Beetje vet (vaseline b.v.) er op en dat probleem is over.
Zal ook de slijtage beperken.
Re:Bovenleiding
Gerard
gast

Re:Bovenleiding
Die truc kende ik nog niet, bedankt.
Re:Bovenleiding
Tighfield
gast

Re:Bovenleiding
Hallo,

Kijk eens bij je detail-handelaar. Als hij goed uitgerust is, ligt daar een overzichtsboek van Viessmann bovenleiding. Daarin kun je precies zien hoe de bovenleiding te bouwen, bij kruisingen, wissels, doodlopende sporen, bruggen enz. enz. Er staat steeds een voorbeeld in volgens de eenvoudige methode en volgens de meer professionele methode. In dat laatste geval wordt gebruik gemaakt van masten met dubbele uithangers en van afspanmasten.

Drie afspanmasten bij elkaar, links mast met dubbele uithanger.


Wat meer overzicht.


Groetjes en succes,

Tighfield :D
Re:Bovenleiding
HansKl
gast

Re:Bovenleiding
Boek van Viessmann is erg goed, staat goed uitgelegd. (natuurlijk wel uitgelegd voor hun systeem)
De profi uitleg in het boek is realistischer.
Kost rond de 25 euro.

Sommerfeldt heeft ook een goede uitgave over hun systeem, kost 5 euro ofzo.
Miba heeft ook een uitgave over bovenleiding. Ding ligt thuis, weet het exacte nummer niet.

Ik ben nu ook weer begonnen met de bovenleiding aanleggen, en een combinatie van die 3 uitgave levert meestal een oplossing.
Ook goed kijken naar foto's van echte situatie's geeft soms goede inzichten.

Zelf maak ik de rijdraden tegenwoordig, zodat het echter overkomt.
Persoonlijk vind ik de Viessmann niet-profi erg speelgoed achtig.
Maar dat is mijn mening :)

Groet,
Hans
Re:Bovenleiding
Tighfield
gast

Re:Bovenleiding
Hallo,

In antwoord 21 heb ik nog wat foto's geplaatst van mijn bovenleidingsoplossing.
Märklin draden en deels Märklin en Viessmann masten. Alles volgens de "Experten"methode uit het boek van Viessmann.

Groetjes,

Tighfield :D

Re:Bovenleiding
Alves
gast

Re:Bovenleiding
Bedankt ik word alleen een beetje duizelig van al die draden  :lol:.

Alves