Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Lasercut modellen van huizen e.d.

Gestart door Hans V200.0 maandag 03 december 2012, 15:01:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Vooral belangrijk is dat het karton zuurvrij is.
Scheelt aanslag.vervuiling op de laserlens.

Overigens: vertel eens wat meer over die lasersnijder?  :O
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Hoy Willem,

Hij moet morgen of overmorgen aankomen  :D
Dan hou ik wel in mijn draadje de verdere updates bij.

Zen
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Misschien een klein tipje alvast.... ;)
Merk/leverancier en zo.
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Hoy Willem,

Standaard goedkoopste chinese cutter. Het enige wat er goed aan is , is de voeding, lasertube en de kast met de steppers. De rest is te upgraden of aan te passen.
een K40 is het model
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Hi Hans,

Misschien is het interessant als je al deze info en links in onze Wiki zet ?

groet
Harald
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Hans,

Heb even alles lekker doorgelezen, en ook de links die hier door forumleden zijn geplaast opgeslagen.
Bij deze ga ik ook eens een bouwdoos kopen, en ook mijn ooit gebouwde huisje(loods) ook laten zien.


Groeten

Peter
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Citaat van: Haradigi op woensdag 01 juli 2015, 10:09:02
Hi Hans,

Misschien is het interessant als je al deze info en links in onze Wiki zet ?

groet
Harald

Hoi Harald,

Weet niet of er genoeg belangstelling voor is, alhoewel de belangstelling wellicht begint toe te nemen, of heb ik het mis?

Dacht al eerst toen ik dit topic startte dat het al gebeurde maar dat was niet zo, en voor- en tegenstanders hou je altijd wel :P

Maar nu de technieken meer bekendheid krijgen, zal er meer en meer verschijnen hoop ik dan.

Al dan niet uit eigen creatie dan wel een fabrikant, die het assortiment ermee wil uitbreiden.

Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen, dat ik weinig tijd heb om een dergelijk artikel in de wiki te zetten.

Nu ik weer werk zijn de dagen lang, en dan kijk je liever op het forum :D

@ Peter,

Je bent allereerst niks verplicht hoor Peter, en ik hoop dat je met net zoveel plezier een plastic- als een lasercut gebouw in elkaar zet ;)

Foto's zijn altijd welkom, en als het zover komt dat je een bouwwerkje af hebt, mag je dat zeker hier laten zien :thumbup:

Maar aan een ieder die met lasercut aan de gang wil, en dat voor de eerste keer doet wil ik een advies meegeven en wel het volgende:

Neem een eenvoudig bouwdoosje gewoon om te kijken of je techniek genoeg in huis hebt, een dergelijk pand in elkaar te zetten.

Daarom ben ik ook begonnen bij Noch, maar inmiddels zijn we weer wat verder, en het aanbod neemt toe.

En daardoor kan je zelfs de lat hoger gaan leggen, door een ander bouwwerkje te kiezen van een andere firma.

Die weg is beter dan dat je er niet uit komt, en het gebouw nooit de finish haalt :-(

Toch vindt ik dat je met de lasercut gebouwen zeker qua matte look beter af bent, dan bij plasticmodelllen van de welbekende fabrikanten.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Zoiets als deze :  KLIK ?

Ziet er betaalbaar uit.
Omdat ik al wel enige ervaring heb met een grote professionele lasercutter, die onbetaalbaar zijn voor hobbyisten, ben ik zeer benieuwd naar ervaringen met dit soort kleine apparaten. Wat rondgoogelen levert wel enkele amerikaanse reviews op waarin m.i. toch wel enige USA-chauvinisme doorklinkt.

Ben zeer geinteresseerd in jouw ervaringen. :P  :thumbup:

Mvg.
Willem
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Ziet er leuk uit maar de vraag is eenmaal je huisjes en loodsen hebt gebouwd dan staat het daar in een hoekje. dat denk ik dan meestal het is niet zoveel geld hoor, of je kan met een club delen de kosten.

@Hans,
Ik vind het vooral mooi en zoals eerder gezegd, bij deze huisjes heb je niet die plastiek look niet, en dat spreekt me meer en meer aan.
Ga toch eens een goed koop setje proberen als het meevalt lukt dan gaan er nog volgen, het is volgens mij de toekomst.



Groeten

Peter
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Citaat van: peterke33 op donderdag 02 juli 2015, 10:41:56
Ziet er leuk uit maar de vraag is eenmaal je huisjes en loodsen hebt gebouwd dan staat het daar in een hoekje. dat denk ik dan meestal het is niet zoveel geld hoor, of je kan met een club delen de kosten.

Hallo Peter,

Is dat niet "het probleem" van een modelbaan als geheel ook?
Dus ga je dan weer iets wegslopen en veranderen. Daar zit het plezier grotendeels, denk ik.
En daarmee blijft je inderdaad forse investering toch van waarde.
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Willem,

Inderdaad het is en blijft een mooie investering, de prijzen zullen wel dalen hoor. als er meer merken en vraag naar komt, nu staat de dollar ook heel hoog, zal zeker eens proberen om een huisje te lijmen lijkt me leuk om te doen.
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Peter, 'k heb al eens een poging gewaagd ===> klik
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Wim dank je wel, heb het even bekeken ziet er wel mooi uit. ga me toch eens wagen aan een bouwdoos  ;)
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Citaat van: peterke33 op donderdag 02 juli 2015, 10:41:56
@Hans,
Ik vind het vooral mooi en zoals eerder gezegd, bij deze huisjes heb je niet die plastiek look niet, en dat spreekt me meer en meer aan.
Ga toch eens een goed koop setje proberen als het meevalt lukt dan gaan er nog volgen, het is volgens mij de toekomst.
Groeten

Peter
Hoi Peter,

Inderdaad heb je die plasticlook niet en je kan zelfs nog overwegen kleur eraan toe te voegen, maar niet om te mengen maar op de hoeken die soms niet mooi zijn.
Dan maak je ze toch gewoon mooier?

Jouw en mijn insteek zal je echt niet de kop kosten, immers sommige lasercut bouwpakketten zijn aardig aan de prijs, en wellicht ook anders qua opzet.
Vandaar mijn raad ook om niet al te groots te beginnen, dan kan het alleen maar meevallen als het toch niet iets was wat je zocht.

In het andere geval, wil je meer dan dat vrees ik, en ik zie het bij mijzelf ook hoor dat ik me moet inhouden  :D
Er zijn inmiddels ook wat meer aanbieders gekomen, en wellicht zien we nog iets van de kunsten van iemand die zelf een printer heeft :thumbup:

Dat het toekomst heeft, heeft de toename al bewezen maar of het DE toekomst is.......daar ben ik wat voorzichtiger mee.
Want lang niet elke fabrikant van de grote merken stappen radicaal over op lasercut, en zolang die omslag er niet inzit zullen we het moeten doen met het huidige aanbod wat ook niet gering is ;)

Wens degene met eigen laserprinter veel succes in het experimenteren met het karton, en bovendien wens ik jou Peter ook veel plezier en succes met jouw toekomstig bouwpakketje :)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Hoy Willem,


Yep dat is hem , de K40 noemen ze het.  Ben nu bezig met de ombouw naar een Arduino Ramps combinatie. Dit omdat het bijgeleverde sturings bord en software uitermate 'Crappy " is :-)
.  maar toch al iets gegraveerd even om te testen. foto's later in men draadje.

Zen
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Hallo Zen,

Dat Arduino-spul gaat mij "boven-me-pet" als electronica-nitwit.
Maar blijf het volgen voorzover ik het kan begrijpen.

Hoe en waar heb je de K40 besteld?
Sommige US-Ebayshops hanteren voor verzending e.d. nog eens dik 350 dollar. Dan ligt de aanschaf zo rond 700-750 dollar en daarbij komt dan nog de bijdrage die je moet doen aan de Nederlandse schatkist...

Mvg.
Willem
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Hoy Willem,

Hij komt van Ebay , maar van een wharehouse in de UK.  hij is niet zo goedkoop als de amerikaanse maar was wel op 3 dagen hier, zonder schade.

http://www.ebay.de/itm/USB-CO2-40W-Laser-Schnitzerei-Graviermaschine-laser-Engraving-3-Jahre-Garantie-/400893105417?ssPageName=ADME:X:eRTM:DE:1123
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Tja, kwam dit vandaag weer tegen,
mijn reden om te stoppen met kartonnen gebouwen...
Anderen met gelijksoortige ervaringen?
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Hi,

Zelf al aardig wat in elkaar gezet maar is hier wel een goeie of voldoende lijm gebruikt ?

groet
Harald
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Allereerst had ik het geprobeerd met de standaard houtlijm, maar dat schoot niet op.
Toen ben ik verder gegaan met de huishoudlijm (je weet wel, van knippen/plakken op school) en dat ging prima.
Dit model (van tante M*) heeft daarna minstens 4 jaar ongeschonden op de baan gestaan, totdat het kennelijk te vochtig werd.
Dat probleem heb je met plastic modellen niet, dus ik denk dat ik eenzelfde risico niet meer neem.
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Zelf gebruik ik al jaren geen Houtlijm meer voor dit soort zeken (ook voor de scenery).
Gebruik dan "bouwkit" (is watervast)
Wat er vaak bijgeleverd wordt is meestal lijm tussen houtlijm en kit in.

groet
Harald
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Bij dit pakket werd niks geleverd. Waar het mij vooral om gaat, is dat lasercut kennelijk veel kwetsbaarder is.
Dat kromtrekken zie je bij plastic gebouwen niet... De vochtigheidsgraad was ivm verhuizing onvermijdelijk,
maar je wilt wel dat als zoiets een keer voor komt (iedereen verhuist wel eens), je daar geen schade aan over houdt, op je baan.
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Citaat van: Haradigi op maandag 06 juli 2015, 11:19:08
Zelf gebruik ik al jaren geen Houtlijm meer voor dit soort zeken (ook voor de scenery).
Ik gebruik watervaste witte houtlijm voor grote(re) vlakken.
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Citaat van: Simon BR39 op maandag 06 juli 2015, 00:58:59
Tja, kwam dit vandaag weer tegen,
mijn reden om te stoppen met kartonnen gebouwen...
Anderen met gelijksoortige ervaringen?
Hoi Simon,

Nee mijn ervaring is anders, omdat ik de Faller Expert Laser lijm (170494) gebruikt heb.
Die lijkt op dunne houtlijm, maar is dat niet en het droogt net zo klaar op als houtlijm.

Wel op andere delen heb ik de BinDan-RS lijm gebruikt, en dat is een snel drogende houtlijm.
Maar dit soort wanden geef ik liever een druppeltje van die Faller lijm, en met elastiek hou ik het gebouwtje dan bij elkaar.

Want ik zag het ook een beetje uitdijen nadat er lijm op was gedaan, en daarom de spanning van die wand door het elastiek verminderd.
Op die manier trekt de wand dan ook wat rechter, en zal minder spanning geven op je gelijmde delen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Dit ligt eerlijk gezegd niet aan het soort lijm... Want anders had dit model de eerste 4 jaar niet keurig in elkaar blijven zitten.
Toen ik het inpakte voor de verhuizing was het helemaal in orde.
De wijkende wanden, (nep)ijzeren stutten en het verwrongen dak is zover ik weet alleen maar door het vocht....


Nu zat ik te denken, bij hoeveel % luchtvochtigheid zouden lasercut modellen nog droog blijven, en wanneer gaan ze werken?
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Hoi Simon,

Wellicht kan je ook deze gebouwen conserveren met een lak of iets dergelijks, en mijn loodsje heb ik wel ingespoten met die spuitlijm vanwege het dak o.a. en ik heb nog steeds geen wijkende wanden.

Al moet ik eerlijk bekennen, heb wel dat Noch bouwpakketje gekocht en die heeft vouwwanden, en geen losse wanden.
Die wanden beplak je dan en toen spoot ik die lijm erop, waardoor het gebouw er nu ook donkerder uit ziet, dus het trekt er toch een soort van in.

Weet niet hoe hoog het vochtgehalte mag zijn, maar aangezien je over karton praat al dan niet veredeld of bewerkt, het blijft toch gevoelig voor vocht dus.

Wellicht horen of lezen we daar een keer iets meer over, want tot nog toe heeft het niet in de belangstelling gestaan.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Lasercut modellen van huizen e.d.
Hallo Simon,

De gebruikte lijm was die op waterbasis, die doorzichtige dunne uitwasbare (kinder-)lijm?
Zoals de eigenschappen al aangeven: uitwasbaar. Dus lost die in vocht/water weer op. Waarschijnlijk heeft de luchtvochtigheid bij jou het losweken veroorzaakt. Bij weinig vocht duurt het wellicht langer, meerdere jaren.

Zelf gebruik ik voor gelaserde modellen licht verdunde witte watervaste houtlijm (Bison D3). Een dun klein beetje en laagje voldoet. Deze droogt mooi glad en vrijwel mat op.
Vermeld ik er wel bij dat er meestal ook nog wel een spuitlaagje verf overheen gaat, dat ook nog extra beschermt.

Vocht en papier/karton is inderdaad een slechte combinatie. Daarentegen trekken polistyreenmodellen ook krom en worden bros door veroudering. Door licht en warmte m.i.

Kortom: t-is altiet wat!  ;)