Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Marklin schakelkastje voor seinen gezocht

Gestart door diandi maandag 03 december 2012, 13:18:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Lid sinds: 2012

SBB - Zwitserland

offline
Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Ik wil graag mijn seinen "met de hand" aansturen met een schakelskastje. Dus gewoon op groen of op rood zetten.

De wissels bedien ik al met schakelkastje 7271. Dat is een kastje met momentschakelaars met terugmelding.

Welk vergelijkbaar schakelkastje (met continue groen of rood) kan ik gebruiken voor de bediening van de seinen?

Bij de Marklin 7272 wordt aangegeven, dat het gebruikt kan worden voor wissels, seinen en ontkoppelrails. Maar wissels en ontkoppelrails bedien je toch "moment" en seinen "continue"? Wat is het verschil tussen de de 7271 en de 7272?

Groet, Dick



Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Lid sinds: 2012

SBB - Zwitserland

offline
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
De foto van de Marklin 7272 is in het eerste bericht niet te zien. Dan hierbij:

Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Wanneer je seinen met een relais schakelt heb je ook (net als bij wissels) een "moment" schakelaar (drukknop) nodig.

72710 heeft ledjes voor terugmelding, de 72720 heeft de ledjes niet en is dus minder duur.


Edit nobody, tweede regel toegevoegd.
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Lid sinds: 2012

SBB - Zwitserland

offline
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Dank voor de informatie.

Maar ik schakel de seinen niet met relais. En ik wil graag een kastje, dat goed "past" naast de drie 7271, die ik voor de wissels heb.

Op de vorige baan, bediende ik de seinen met hele oude schakelaars van Fleischmann (zie foto). Die werken nog steeds prima, maar ogen niet leuk naast de Marklin 7271...

Is er wat geschikts voor de seinen, zonder relais schakelen?

Groet, Dick

Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Hallo Dick.

Grofweg zijn er voor het bedienen van seinen, en electromagnetische wissels 2 typen.
De oude uitvoering met behuizing in het blauw, en een nieuwe in het lichtgrijs.
De grijze uitvoering is enkele jaren terug aangepast aan een nieuwe stekkerafmeting. Let hierbij dus even op.
Laatstgenoemde met eventueel ingebouwde leds, voor terugmelding.
ECHTER, de wissel of sein moet ook geschikt zijn voor terugmelding, anders werkt dit niet.
Alle uitvoeringen bedienen de wissel/sein d.m.v. een moment (puls) contact.
Per schakelkastje schakel je één dubbelwerkende spoel. Rode knop = onveilig/afbuigend; Groene = veilig/rechtdoor.

Budget:  De blauwe schakelkastjes hoeven niet meer dan een euro of 3 te kosten. Deze werken (helaas) niet altijd even soepel meer, maar na demontage en wat kleine aanpassingen (soepel maken) kunnen ze weer jaren mee. Let wel op dat het kunststof niet is kromgetrokken.
De grijze zijn flink wat duurder, en kunnen wel 10,=/st. kosten. Echter, deze lopen voor zover ik weet feilloos.

M.v.g. Marcel
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Wat is het catalogus nummer van jouw seinen?
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Marcel, Dick geeft aan slechts de lichtfunctie van de seinen te willen bedienen.
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Dick, je kunt voor niet te veel geld, een plateau samenstellen met deze éénpolige aan/aan schakelaars ===> klik
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Citaat van: nobody op maandag 03 december 2012, 16:17:04
Dick, je kunt voor niet te veel geld, een plateau samenstellen met deze éénpolige aan/aan schakelaars ===> klik

Volgens mij niet. Zoals je zelf al zei:
Citaat van: nobody op maandag 03 december 2012, 13:21:51
een "moment" schakelaar (drukknop) nodig
heb je een momentschakelaar nodig, en de schakelaars die jij linkt zijn vergrendelt (niet moment dus).

Excuus als ik het mis heb, mijn kennis in de seinenwereld is miniem :D
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Lid sinds: 2012

SBB - Zwitserland

offline
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Als ik alle reacties lees, begrijp ik dat er dus van Marklin geen geschikte schakelkastjes zijn, waarbij je met één knop schakelt naar rood licht en anders naar groen licht. In elk geval niet zonder gebruik van relais. Jammer.

Ik heb hier nu nog drie van die oude Fleischmann schakelaars van mijn oude baan, waarmee dat wel kan. Die zijn op beurzen nog wel te koop. Maar drie Marklin 7271 met twaalf brandende LEDS (voor de C-railwisselaandrijvingen 74491) en dan een stel van die oude groene schakelaars ernaast, is wel jammer natuurlijk.

Als het niet anders kan, kan ik nog overwegen mij te verdiepen in relais voor seinpalen. Maar daar heb ik op dit moment in het geheel geen beeld bij.

Grtz, Dick

(De seinpalen die ik hier heb zijn simpel, met drie kabeltjes. Eén voor rood, één voor groen en één voor de massa)





Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Er zijn van Marklin van die schakelkastjes om baandelen stroomloos te zetten.
Die bedoel je.Dus ze zijn er wel maar een stuk zeldzamer als het wisselbroertje.

Robin
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Lid sinds: 2012

SBB - Zwitserland

offline
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Nee Hero, die bedoel ik niet.  ;) Niet stroomloos zetten.

Ik bedoel een schakelkastje, waarbij twee knoppen er voor zorgen dat óf stroomkring 1, óf stroomkring 2 onder spanning staat.

Verbeeld in de grote groene Fleischmann schakelaar...

Maar alle Marklin schakelkastjes hebben puls-schakelaars. Dan gaat mijn seinpaal op rood, als je de rode knop indrukt en daarna gaat het lampje weer uit. En het is natuurlijk de bedoeling, dat of het rode licht brandt, of dat het groene licht brandt.


Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Volgens mij moet je voor marklin seinen het blauwe stellpult hebben, een wissel of seinenschakelaar. Het nummer is 7072 en nog ruim te vinden op het www. De rode en groene knopjes blijven een beetje in de stand staan die het laatst gedrukt is. Ledjes moet je er zelf maar bij maken  ;)
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Citaat van: fnieste op maandag 03 december 2012, 20:42:20
Volgens mij moet je het blauwe stellpult hebben, een wissel of seinenschakelaar.

Het nummer is 7072 en nog ruim te vinden op het www. De rode en groene knopjes blijven een beetje in de stand staan die het laatst gedrukt is. Ledjes moet je er zelf maar bij maken  ;)
de knoppen blijven wel in de stand staan, alleen deze schakelaar is een puls gevende schakelaar.
dus zal hij een relais moeten plaatsen voor de aansturing van de ledjes.
ik heb hier ook al over nagedacht, maar het kan niet anders dan dat je een relais moet hebben voor terug koppeling via led verlichting op je bedienings paneel..
maar wat hij wil is alleen maar leds laten branden en niet schakelen.

groet Winno
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Als je baanvakken permanent onder of zonder stroom wilt zetten, is er het kastje 7210. Dat kun je misschien ook gebruiken voor lichtseinen van andere märken... Die permanent rood of groen moeten staan.

Is dat wat je bedoelt?
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Lid sinds: 2012

SBB - Zwitserland

offline
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Met het schakelkastje 7210 kun je vier dingen aan- of uitzetten (wel spanning of geen spanning). Bijvoorbeeld een stel straatlantaarns. Of een baanvak met of zonder stroom. Maar dat bedoel ik dus niet.

Het gaat mij niet om de LEDS. Ik wil gewoon een schakelkastje, waarbij je als je op het rode knopje drukt, het rode lampje gaat en blijft branden van de seinpaal. En als je op het groene knopje drukt, het rode lampje uitgaat en het groene lampje van de seinpaal gaat branden.

Dus wanneer de ene stroomkring wordt ingeschakeld, wordt de andere uitgeschakeld. En andersom.
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Beste Dick,

Ik begin zomaar het idee te krijgen dat Märklin je niet kan leveren wat je wilt, dus tijd om na te denken over alternatieven, een simpele miniatuurschakelaar bijvoorbeeld.

Groet, Anne W
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Citaat van: diandi op maandag 03 december 2012, 22:10:48
Met het schakelkastje 7210 kun je vier dingen aan- of uitzetten (wel spanning of geen spanning). Bijvoorbeeld een stel straatlantaarns. Of een baanvak met of zonder stroom. Maar dat bedoel ik dus niet.

Het gaat mij niet om de LEDS. Ik wil gewoon een schakelkastje, waarbij je als je op het rode knopje drukt, het rode lampje gaat en blijft branden van de seinpaal. En als je op het groene knopje drukt, het rode lampje uitgaat en het groene lampje van de seinpaal gaat branden.

Dus wanneer de ene stroomkring wordt ingeschakeld, wordt de andere uitgeschakeld. En andersom.

als je wilt dat bij omschakelen van een stroomkring een sein mee gaat,
dan is dat toch te maken met een wissel schakelaar
Marklin heeft dit niet in zijn assortiment, dus dan moet je iets anders verzinnen.
gewoon tuimelschakelaars nemen in een mooie omkasting maken.
zoals er op dit forum meerdere voorbeelden te zien zijn.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/701343/Mini-Tuimelschakelaar-1-polig/SHOP_AREA_17385&promotionareaSearchDetail=005
midden sluit je aan op de voeding, de ene kant voor groen, en spanning op het baanvak 1
rood op de andere kant en uitschakelen baanvak 2
als je de uitgangen combineerd, shcakel je direct tussen de 2 baanvakken en de verlichting gaat dan ook mee.

groet Winno
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Citaat van: wvniersen op dinsdag 04 december 2012, 07:31:18


gewoon tuimelschakelaars nemen in een mooie omkasting maken.
zoals er op dit forum meerdere voorbeelden te zien zijn.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/701343/Mini-Tuimelschakelaar-1-polig/SHOP_AREA_17385&promotionareaSearchDetail=005
midden sluit je aan op de voeding, de ene kant voor groen, en spanning op het baanvak 1
rood op de andere kant en uitschakelen baanvak 2
als je de uitgangen combineerd, shcakel je direct tussen de 2 baanvakken en de verlichting gaat dan ook mee.
Weer een herhaling van zetten, dit merkte ik reeds op in bericht #7.
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Volgens mij is er maar één manier.

Een 7072 nemen, en inwendig aanpassen.
zij-ingang voor geel; en momentcontacten veranderen in duurcontacten.
Sloop hem maar eens uit elkaar, dan zie je het wel.
Volgens mij is dat best te doen.

Gr. Marcel
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Is dit hem misschien?
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Deze heeft momentcontacten.
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
http://www.marklin.nl/producten

Om 4 tweespoelige magnetische artikelen met eindafschakeling te schakelen. Automatische terugmelding van de positie via lichtdioden onder gebruikmaking van de wisselaandrijvingen 7549 (K) of 74490 (C). Met 8 bussen aan de achterzijde en 2 bussen aan de zijkant. Alle aansluitingen voor nieuwe stekkers uit de set 71400. 8 passende stekkers meegeleverd. Afmetingen 80 x 40 mm

Wordt niet vermeld Wim.

Groetjes,

Robin
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Robin, de topicstarter wil geen magneetartikelen schakelen, slechts de lampjes op rood/groen schakelen.
Heeft dus een omschakelaar met duurcontact nodig.
Op de tekening van het schakelkastje is te zien dat de ruststand van het contact in de middenpositie staat.
Dus betreft het momentcontacten. :idea:
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
In dat geval is de vraag onduidelijk gesteld:
CiteerDus gewoon op groen of op rood zetten.

Bedoel je alleen de lampjes? Of heb je oude seinen met een seinarm of nieuwere lichtseinen?

Groeten,

Rauke
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Volgens mij heeft Marklin deze dingen niet. Wil je iets wat erop lijkt, dan een Viessmann schakelaar

Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Ik heb ook zitten kijken naar de Viessmann 5548, maar alleen voor magneet artikelen, wel met led indicatie. Zonder leds is het de 5546.

Rückmeldefähiges Tastenstellpult mit Momentkontakt für zwei dreibegriffige Viessmann-Formsignale. Echte Rückmeldung der Stellung der Signale über 6 eingebaute rote, grüne und gelbe LEDs. Anreihbar. Kontaktbelastbarkeit 2 A. Nur für Magnetartikel mit echter Endabschaltung über mechanische Kontakte.

Robin
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Alphons, de Viessmann 5550 lijkt me inderdaad het item waar topicstarter naar op zoek is.
Doch enige éénpolige omschakelaars (waar ik in #7 naar verwees) zijn aanzienlijk minder duur. ;)
Gebruiksaanwijzing v.d 5550 (PDF) ===> klik
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Citaat van: diandi op maandag 03 december 2012, 19:46:16

(De seinpalen die ik hier heb zijn simpel, met drie kabeltjes. Eén voor rood, één voor groen en één voor de massa)

Kan je het artikelnummer aangeven, zoals Jonnie aangaf?

Robin
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Ik heb nog iets gevonden in de oude doos (internet)
ik heb alleen geen nummers voor je, maar het bewijst wel dat er iets van Marklin is.
Robin
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Lid sinds: 2012

SBB - Zwitserland

offline
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Bedankt voor alle reacties! Hier en daar wordt wel mogelijk "te moeilijk" gedacht.

Omdat sommigen mijn vraag toch niet duidelijk gesteld vinden, probeer ik het nog een keer te verduidelijken. Met excuses voor allen die mijn vraag wel al begrepen.

- Ik heb seinpalen met een rood lampje en een groen lampje.
Aan de seinpaal zitten drie draadjes. Een groene (voor het groene lampje), een rode (voor het rode lampje) en een draadje voor de massa.
- Het gaat alleen om het op afstand schakelen van de lampjes van de seinpaal. Verder niks. Het gaat dus NIET om baanvakken en NIET om magneetartikelen.
-Ik wil dat ik met een schakelaar de seinpaal op rood OF op groen kan zetten. (Dus niet rood en groen tegelijk) Dus als rood uit gaat, gaat groen aan. En als je dan groen uitzet, gaat rood weer aan.

Dit schakelen kan bijvoorbeeld prima met de oude Fleischmann schakelaar, waar ik in twee berichten een afbeelding van heb geplaatst.

Mijn vraag is dus eigenlijk gewoon:

Heeft Marklin passende (mooie) schakelkastjes hiervoor? (terugmelding is helemaal niet nodig) En zo niet, is er een passend alternatief? Want de groene schakelaars van Fleischmann zijn niet zo'n toppie gezicht naast de Marklin schakelkastjes die ik voor de wissels gebruik.

Hierbij een foto van de twee lampjes van de Fleischmann seinpalen (rood en groen dus, bestelnummer mij niet bekend)
Een foto van de drie draadjes aan de seinpaal.
Een afbeelding van het schema dat de schakelaar moet hebben (met de muisknop getekend he...)
En een foto van de schakelaars voor de wissels EN de huidige goed functionerende (maar weinig mooie) schakelaars van Fleischmann.

Hartelijke groet,

Dick
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Dan denk ik dat dit is wat je bedoelt, maar zeker weten doe ik het niet:

http://maerklin.de/de/service/suche/details.html?page=&perpage=10&level1=234&level2=2346&art_nr=72750&search=1&era=&gaugechoice=&groupchoice=&subgroupchoice=&catalogue=&features=&searchtext=72750&backlink=%2Fmaerklin.de%2Fde%2Fservice%2Fsuche%2Fproduktsuche.html
Zie anders hier voor alle schakelkastjes die marklin heeft: http://www.marklin.nl/producten/
Niets invullen behalve spoor: h0 en subgroep: regel- en schakelapparatuur.

Hoop dat je er wat aan hebt...

Groeten,

Rauke

Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Citaat van: diandi op dinsdag 04 december 2012, 20:53:40
Mijn vraag is dus eigenlijk gewoon:

Heeft Marklin passende (mooie) schakelkastjes hiervoor? (terugmelding is helemaal niet nodig) En zo niet, is er een passend alternatief? Want de groene schakelaars van Fleischmann zijn niet zo'n toppie gezicht naast de Marklin schakelkastjes die ik voor de wissels gebruik.

Hartelijke groet,

Dick


Dick,

Antwoord: NEEN, Märklin heeft GEEN passende schakelkastjes.
Iedere omschakelaar is geschikt en die heeft Märklin NIET. 

Het enige passende alternatief is een Märklin schakelkastje (7072, 7272 of 72720), in combinatie met vier bi-stabiele relais (7045, 7245 of 7244).
Een minder passend alternatief (maar wel goedkoper) zal je zelf moeten bouwen: Een grijs kastje en daar vier omschakelaars inbouwen.

Rob

PS: Onder andere Wim (nobody) heeft dit ook al (meer malen) genoemd, maar door verwarrende reacties van anderen is dat jou misschien ontgaan. 8o
Excuses voor het wat strakke antwoord, maar anders blijven de non-alternatieven komen. :oops:
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Om alleen het lampje in lichtbeel te laten wisselen kun je een 3 standen tuimelschakelaar toepassen.
stand 1 groen aan.
middenstand alles uit
stand 2 rood aan
je hebt ze ook als tuimelschakelaar waarbij de middenstand geen fixeerbare stand is.
conrad levert het o.a onder nr Bestnr.: 700380 - 89   [Fabrikantnummer: LB-601-2]
Cees
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Lid sinds: 2012

SBB - Zwitserland

offline
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Rob, bedankt voor je duidelijke antwoord.

En Wim ook dank voor het verhelpen van de misverstanden bij anderen.  :thumbup:

Ik blijf nog even hopen iets simpels en geschikts te vinden...

Heeft iemand informatie over de eerder aangegeven Marklin 72750? Die ziet er op zich toch geschikt uit voor dit doel. Heeft iemand hier ervaring mee?

Het lijkt zo een kastje met schuifregelaars van rood naar groen.

Groet, Dick
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Dick,

Het kastje 72750 is geschikt voor het schakelen van hobby-seinen, maar.......het schakelt van alles.
Op de site van Conrad (klik) waren ze te koop ( uitverkocht) en kun je ook de schakeling zien. Nog wel leverbaar is de 72751 ook bij Conrad te koop.

Ik gaf je reeds een (goedkoper) alternatief in een van bovenstaande posten, een schakelaar van Viessmann die precies doet wat jij wil, nl. schakelen van rood naar groen.
Een nog goedkoper alternatief is gewoon een simpele omschakelaar zoals een aantal forumleden ook al aangaven.
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Eén 72750 gevonden ===> klik

Het artikel is verkocht. De link geeft dus niets meer aan.

Edit nobody: Commentaar toegevoegd.
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Hallo Dick,

wat jij wil pas ik toe op mijn baan(tje) Ik heb precies vier hobbyseinen van Marklin en die bedien ik met de hand via de 72750. Dus ze branden of rood of groen, klik of klak (schuiven dan) bij wijze van. Ik denk dat als je de juiste aansluiting op het kastje hebt dat je je seinen kan bedienen. Zelfs mij is het gelukt ;). (en dat zegt wat hoor)

groeten Martin
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Lid sinds: 2012

SBB - Zwitserland

offline
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Ik heb het schakelkastje 72750 besteld bij de link van Nobody. (bedankt voor het opzoeken!)

Martin, bedankt voor het delen van je ervaring met het kastje. Goed om te horen dat het bij jou werkt!

Fonzo, ook bedankt natuurlijk voor je reacties. Het Viessmann kastje is een goed alternatief, maar de 72750 vind ik wat beter bij de wisselschakelaars passen.

Groet,

Dick
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Mocht je er niet uitkomen, kan ik er eentje bouwen.

Gr. Mars
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Lid sinds: 2012

SBB - Zwitserland

offline
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Gisteren is het schakelkastje Marklin 72750 gearriveerd.

Voor het aansluiten van de seinen (en eventueel rails) zijn kabeltjes met modulaire stekkertjes nodig.

Die zitten echter niet bij het schakelkastje. (wel die voor aansluiting aan de trafo)

Horen die kabeltjes er bij te zitten? Of zitten die bij de Marklin seinen?

Groet, Dick
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
tja,  het is een kant en klaar product, bedoeld voor een ander kant en klaar product.
Worden de stekkers (voor zover je dit zo kan noemen) over printbanen geklemd?

Je zou eens kunnen kijken bij Conrad.
Als ik geen duidelijke afbeelding heb, dan kan ik ook niet beter adviseren.
Persoonlijk zou ik een oud type schakelaar hebben omgebouwd.
Je kan ook de draden rechtstreeks solderen met een fijne soldeerbout.

M.v.g. marcel
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Volgens deze beschrijving, van Modellbahnshop Lippe, behoren de kabeltjes bij het schakelkastje meegeleverd te worden: "    Signal-Schaltpult

Signal-Schaltpult für die Signale 74391, 74380 und 74371.
Zum Umschalten von 4 Haupt- und 4 Vorsignalen sowie der Steuerung der dazugehörigen Fahrströme.
4-poliges Kabel mit Steckern, zur Verbindung mehrerer Pulte, liegt bei. "
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Lid sinds: 2012

SBB - Zwitserland

offline
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Wim , ik heb de leverancier een mailtje gestuurd, met de vraag de vier kabeltjes alsnog toe te sturen. Weinig hoop, moet ik je zeggen, dat het goed komt.

Het kastje staat ook op de foto (van een andere leverancier) met de vier kabeltjes.

Groet, Dick

(Marcel: hierbij ook nog een duidelijkere foto van de aansluiting)
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Het lijkt erop dat je misschien ook geholpen zou zijn met een insteekslot, welke voor experimenteerprinten worden gebruikt. Afgezien of de printbanen het zelfde raster vertonen. Maar het staat niet zo netjes. Blijft een minder mooie oplossing.

Ik denk dat per schakelaar (lees sein) een 2-polige aansluiting voor rijstroom-onderbreking, en de 3-polige voor verlichting van het sein gebruikt wordt. Dus alleen voor je verlichting heb je 4 3-polige female "print-bussen" nodig.

M.v.g. Marcel
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Citaat van: nobody op donderdag 13 december 2012, 14:10:45
Volgens deze beschrijving, van Modellbahnshop Lippe, behoren de kabeltjes bij het schakelkastje meegeleverd te worden:
4-poliges Kabel mit Steckern, zur Verbindung mehrerer Pulte, liegt bei. "

Dat is een kabeltje waarmee je meerdere schakelborden met elkaar kunt verbinden. Ik vrees dat de kabeltjes die Dick
nodig heeft bij de seinen zitten, maar dat weet ik niet zeker.
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Citaat van: fonzo999 op donderdag 13 december 2012, 16:34:22
Citaat van: nobody op donderdag 13 december 2012, 14:10:45
Volgens deze beschrijving, van Modellbahnshop Lippe, behoren de kabeltjes bij het schakelkastje meegeleverd te worden:
4-poliges Kabel mit Steckern, zur Verbindung mehrerer Pulte, liegt bei. "

Dat is een kabeltje waarmee je meerdere schakelborden met elkaar kunt verbinden. Ik vrees dat de kabeltjes die Dick
nodig heeft bij de seinen zitten, maar dat weet ik niet zeker.

Correct, dus...

Citaat van: diandi op donderdag 13 december 2012, 16:17:43
Wim , ik heb de leverancier een mailtje gestuurd, met de vraag de vier kabeltjes alsnog toe te sturen. Weinig hoop, moet ik je zeggen, dat het goed komt.

Het kastje staat ook op de foto (van een andere leverancier) met de vier kabeltjes.

Groet, Dick

(Marcel: hierbij ook nog een duidelijkere foto van de aansluiting)


... dit heeft geen zin.

Citaat van: diandi op donderdag 13 december 2012, 13:46:53
Gisteren is het schakelkastje Marklin 72750 gearriveerd.

Voor het aansluiten van de seinen (en eventueel rails) zijn kabeltjes met modulaire stekkertjes nodig.

Die zitten echter niet bij het schakelkastje. (wel die voor aansluiting aan de trafo)

Horen die kabeltjes er bij te zitten? Of zitten die bij de Marklin seinen?

Groet, Dick

De kabeltjes zitten niet BIJ de seinen, maar zitten AAN de seinen.
Het is een compleet systeem, waar volgens mij geen losse kabeltjes voor leverbaar zijn.
(of je moet ze van de seinen afknippen.)

Rob
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Lid sinds: 2012

SBB - Zwitserland

offline
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Ik denk er over om dan toch over te gaan op seinen van Marklin. En dan toch iets te gaan doen met de baanvakken voor de seinen, zodat de trein vanzelf stopt voor rood.

Ik heb hier een MS2 met een kleine baan (3.20x1.30m) met C-rails. Daarbij een stel mooie full-sound locs.

Kan ik, zonder de aanschaf van een CS en zonder computerprogramma, de treinen (vanzelf) laten stoppen voor een rood sein. Dus baanvak isoleren voor het sein. Bij rood stopt de trein langzaam, maar lichten blijven wel branden en motor geluid blijft hoorbaar. Bij groen trekt de trein weer langzaam op.

Gaat dat lukken met MS2, een seinpaal en "een remmodule" (las ik ergens) of iets anders? Of gaat dat alleen met een CS?


Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
zover ik weet, kun je een baanvak isoleren, maar valt de spanning van dit baanvak af door de isolatie.
dan heeft je lok ook geen spanning meer, dus geen licht en geen geluid.
als je dan toch al zoveel digitaal hebt, dan is het verstandig om dat ook digitaal te regelen, en niet analoog.....
verder kan ik je er niet mee helpen, omdat ik geheel een analoge baan heb....
wel met werkende seinen... en geisoleerde rails..

groet Winno
Re: Marklin schakelkastje voor seinen gezocht
Citaat van: diandi op vrijdag 14 december 2012, 03:17:21
Kan ik, zonder de aanschaf van een CS en zonder computerprogramma, de treinen (vanzelf) laten stoppen voor een rood sein.

Gaat dat lukken met MS2, een seinpaal en "een remmodule" (las ik ergens) of iets anders? Of gaat dat alleen met een CS?

Dick,
Dat gaat zeker lukken met een remmodule. Klik hier voor een mogelijkheid.