Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

60944 set of enkel magneet ?

Gestart door dani maandag 03 december 2012, 11:21:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
60944 set of enkel magneet ?
Ik heb onlangs een 3021 lokje van iemand overgenomen voor 20 euro   (een V20006 modelletje, dus ) en die loopt in 1 richting perfect en in de andere richting helemaal niet.
Dan maar een beetje beginnen meten en de conclusie : het is de veldspoel die defect is.  De ene helft is nog mooi en lekker strak gewonden, de andere helft hangt er bij als los garen, die heeft het heel warm gehad.

Houten staat voor de deur, dus tijd om "iets" op het boodschappenlijstje te zetten om het ding weer aan de praat te krijgen.
Ik zie volgende mogelijkheden :

1.  een nieuwe of 2de hands veldspoel en dan zoals mijn andere V200's een TAMS LD-W-xx decodertje er in
2.  een permanentmagneet in de plaats en dan  een ESU LoPI V4.0  54610 er in  (die ik nog nieuw in de verpakking liggen heb)
3.  een ombouwsetje 60944 er in en dan eveneens de  ESU lokpilot 54610    (dan wordt de LFCM motor een hoogvermogen DCM)

Ik zou opteren voor nr 2, maar dan heb ik een vraag, aangezien het mijn eerste ombouw met permanentmagneet is.
            Dan zou de LFCM motor blijven zoals die is.  Maar welk type magneet moet ik dan kopen ?
            IS dat dan type  51960  (ESU / HAMO) of een ander type ?
            Volgens wat ik zie is dit type geschikt voor motorschild 211990  (van de 3021 lok)...

Ik wil vermijden dat ik een verkeerd type koop en dan toch moet terugkeren naar de leverancier.
Als ik de prijs bekijk van het kopen van enkel een magneet (13?), tegenover een nieuwe spoel (8?) + TAMS LD-W(17?)  dan ben ik goedkoper uit omdat ik de ESU decoder nog "on the shelf" heb, en dan heb ik ook eindelijk eens eeen ESU op de baan draaien met een M* loko ;-), want tot nu toe heb ik enkel een ESU in de   Thalys van Jouef (met gelijkstroommotortje) zitten.


Kan iemand me even de weg wijzen aub ?  Het spreekwoordelijke bos en de bomen staan nogal dicht bij elkaar ondanks de weinige blaadjes die er nog zijn.
Is dit het juiste :   ESU 51960 magneet +  ESU  54610 decoder + behoud van motorschild 211990 (LFCM) uit de V200
Ik zal meteen ook maar uitkijken naar ontstoorspoeltjes als ik deze richting uit ga.

Zijn er ook eventueel mensen die ervaring hebben met andere merken van magneten in dit type motor ?  (Hamo, .... ?)

DANK !!


Dani
Re: 60944 set of enkel magneet ?
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: 60944 set of enkel magneet ?
Dani, heb jij een foto van die kapotte veldspoel ? Mvg.
Re: 60944 set of enkel magneet ?
Hallo Jean,

Ik heb er niet meteen eentje bij de hand, misschien kan ik er vanavond eens eentje maken als dat helpt.
Ik heb eigenlijk wel eens zin in een experimentje met Hamo magneet en LoPi, en volgens de handleiding van de LP4 zou de 51960 inderdaad correct zijn.   Eens testen of die LoPi's echt zo geweldig zijn :-) :-)
Re: 60944 set of enkel magneet ?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: 60944 set of enkel magneet ?
Citaat van: dani op maandag 03 december 2012, 11:44:55
Eens testen of die LoPi's echt zo geweldig zijn :-) :-)
Hoi Dani, het zijn werkelijk wondertjes van techniek, maaaarrrrr je moet ze wel met de juiste(voor jouw motor geschikte) waarden in de cv's laden.
Dat kan soms een heel gepriegel zijn.
Er zijn veel, heel veel cv's die direct het rijgedrag beinvloeden.
Ik ben zelf al een maand bezig om de in mijn 3048 (BR01-097) goed te laten optrekken en afremmen.
Het is mij nog niet gelukt dit lekker soepel te laten verlopen.
Veel succes er mee.

grt Piet.
Re: 60944 set of enkel magneet ?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 60944 set of enkel magneet ?
Dani,

Bouw gewoon het draaistel uit, verwijder oude veldspoel, en neem motordraaistel, anker en motorschild mee naar de beurs.
Je kan dan gelijk passen.

Mocht je toch je wisselstroom mptor willen behouden:
Op de beurs liggen ook genoeg gebruikte veldspoelen. Meestal kan je die voor enkele euro's kopen. (even goed rondkijken)

Met een ESU LoPi V4.0 kan je goede eigenschappen bereiken. Ik vond persoonlijk de V3.5 beter.


Gr. Marcel
Re: 60944 set of enkel magneet ?
@Piet : inderdaad , die gevreesde CV's... maar daar ben ik niet echt bang voor, dat is wat experimenteren en wat opsteken van anderen hun zweet.   Ofwel de "automatische instellingen" van ESU laten doorvoeren en dan kijken wat er goed is.
@Marcel: dat is zeker een optie die ik open houd.   Een tweedehands spoel was mijn eerste idee, maar dan kan ik de LoPi niet gebruiken en zal ik een ander decodertje moeten gaan inzetten (wat op zich ook geen probleem vormt).

Re: 60944 set of enkel magneet ?
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: 60944 set of enkel magneet ?
Dani, voor de LFCM heb je idd de ESU 51960 magneet nodig. En dan de Lopi 4 erin plus nieuwe koolborsteltjes  en je  krijgt een mooi rijdend lokje.

Gr.  Charlie
Re: 60944 set of enkel magneet ?
owkelidokeli, Charlie.   Dan ga ik dat eens uitproberen binnenkort.  Ik ga alvast de bedrading voor de LoPi4 klaar leggen ,de verlichting vervangen door LEDjes en nog een paar extra functie uitgangen voorzien.   Goeie tip van de kooltjes trouwens, dat zijn dingen die een mens al eens over het hoofd durft zien en die eigenlijk bij elk motoronderhoud of wijziging zouden bovenaan het lijstje moeten staan !
Re: 60944 set of enkel magneet ?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: 60944 set of enkel magneet ?
Hoi Dani,

Heb je deze al eens gezien?

3021

Daarvoor heb ik 60946 (mSD decoder) gebruikt,en een motorombouwsetje (60944).

Geen gepriegel met c.v.'s want die decoder staat al op de juiste motor ingesteld.

En als je iemand hebt met een CS II in de buurt (handelaar of kennis),dan kan je ook de juiste geluidsbestanden erop zetten.

Omdat dit bij mij nog vrij nieuw is,maakte ik nogal wat fouten met het overzetten van die bestanden,maar samen met Bramja ben ik nu toch zover gekomen,dat de V200 klinkt als de .......V200 :thumbup:

Natuurlijk is dit maar een tip,en als je toch voor de Esu gaat,hoop ik alleen dat ie net zo goed bevalt,als deze nieuwste decoder van Märklin.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: 60944 set of enkel magneet ?
Ik gebruik uitsluitend decoders van ESU voor ombouw en ben daar uitermate tevreden mee :important:
Re: 60944 set of enkel magneet ?
@Hans : interessant verslag, Hans.  Maar of ik nu gelijk met sound ga werken, ben ik nog niet aan uit.   Wel uiteraard handig als je geen gedoe moet CV's hebt.
@Wim:  dat hoop in binnenkort ook te kunnen zeggen (dat ik er tevreden mee ben, niet dat ik enkel en alleen deze gebruik, dat wordt nogal duur om in 50 loko's een ESU en Hamo te bouwen)
Re: 60944 set of enkel magneet ?
Citaat van: dani op maandag 03 december 2012, 13:46:26
dat wordt nogal duur om in 50 loko's een ESU en Hamo te bouwen
Je bouwt toch niet alles in één keer om. Uitgesmeerd over de tijd vallen de kosten mee. En: Alle waar naar z'n geld... ;)
Re: 60944 set of enkel magneet ?
dat bedoelde ik, met "niet binnenkort".  Beginnen met eentje en als het smaakt naar "meer", zijn we op weg.