Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Vertical FiddleYard

Gestart door dani zondag 02 december 2012, 12:04:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vertical FiddleYard
Het zoveelste zinloze topic,; bij deze..
Re: Vertical FiddleYard
Lid sinds: 2008

offline
Re: Vertical FiddleYard
Leuke vitrine zo zie je maar hoeft niet duur te kosten.

Tony
Re: Vertical FiddleYard
Aliebengalie
gast

Re: Vertical FiddleYard
Was even boven wezen kijken maar Alex stond er gelukkig nog..... :D

Mvg: Alex
Re: Vertical FiddleYard
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Vertical FiddleYard
Leuk om jou daar nu mee aan de slag te zien. Ik wil dat ook gaan maken. Ik heb al een keer iemand op dit form gezien die een lineaire motor gebruikt (actuator), maar ook al iemand die een lift voor een tv scherm heeft gebruikt.

Wat wil jij voor het hefgedeelte gaan gebruiken?
Re: Vertical FiddleYard
Aliebengalie
gast

Re: Vertical FiddleYard
Dani . dit gaat mooi worden , je bent lekker bezig ,en met dit weer kun je dit maar beter lekker afmaken.... :D

Heel veel suc6.

Mvg: Alex
Re: Vertical FiddleYard
prakkelaar
gast

Re: Vertical FiddleYard
Heb je al gedacht aan een contragewicht met katrollen? Dan hoeft je motor er niet zo hard aan te sleuren.

Groet, Paul.
Re: Vertical FiddleYard
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Vertical FiddleYard
Dani weer geweldig idee van u 8o ben benieuw hoe de bouw verder gaat

Mvg
Frank
Re: Vertical FiddleYard
Citaat van: dani op woensdag 05 december 2012, 23:24:45


De wiki zegt dat je het juist niet zo moet solderen 8o


Op de afbeelding klikken om naar het artikel te gaan
Re: Vertical FiddleYard
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Vertical FiddleYard
Citaat van: dani op donderdag 06 december 2012, 17:12:11
...Maar een tegengewicht is zeker en vast nog "in scope".  Als alternatief voor een echt g"ewicht"  heb ik zelfs al zitten denken aan een aantal "elastieken", het type zoals je die in de fietsenwinkel vindt onder de term "snelbinders".  Ruimte besparend en "instelbaar", gewoon eentje toevoegen of verwijderen naargelang het gewicht. maar neit echt lineair in verloop van de nodige kracht...

Dani ik heb, voor het plan van mijn loklift, samen met mijn zwager al eens zitten puzzelen. Gewicht is dus echt een probleem vooral omdat je straks wel heel nauwkeurig moet stoppen. Een hoogte verschil tussen de spoorstaven van meer dan 0,5 mm kan al echt een probleem opleveren met in en uit rijden. wanneer je een takelconstructie toepast, van bv koord, heb je een groot risico van rek in dat koord. Je moet dan eigenlijk naar een ketting gaan; wij hadden bedacht om bijvoorbeeld fietsketting te gebruiken (omdat je daar ook al van die mooie tandwielen voor kan kopen  :D). je hebt die ook in een heel fijne/klein formaat.
Vandaar dat ikzelf nu aan het kijken ben naar bijvoorbeeld een motor waarmee je beeldschermen/TV op en neer kan laten gaan.

Zelf raakt ik wel een beetje overtuigd van dit filmpje. leuk om te zien!

Succes!!
Re: Vertical FiddleYard
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Vertical FiddleYard
Hoi Dani.

Citaat van: dani op donderdag 06 december 2012, 17:12:11
...Maar een tegengewicht is zeker en vast nog "in scope".  Als alternatief voor een echt g"ewicht"  heb ik zelfs al zitten denken aan een aantal "elastieken", het type zoals je die in de fietsenwinkel vindt onder de term "snelbinders".  Ruimte besparend en "instelbaar", gewoon eentje toevoegen of verwijderen naargelang het gewicht. maar neit echt lineair in verloop van de nodige kracht...

Heb je ook al een spindelaandrijving overwogen?

Citaat van: C-Brian op donderdag 06 december 2012, 19:13:49
De wiki zegt dat je het juist niet zo moet solderen 8o

Hierin ben ik het niet eens met de Wiki. Sterker nog: ik denk dat de positie die Dani heeft genomen
beter is. Het is namelijk gesoldeerd op het enige stukje van het lipje wat een vaste positie heeft.
Voor de massa zou ik wel een andere positie kiezen. De huidige soldering zit erg dicht op het kunststof.
Beter zou zijn om t.p.v. de railsbedding de soldering te maken. Natuurlijk vooraf even met een kraspen de lak verwijderen.

Groeten,

Erik.
Re: Vertical FiddleYard
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Vertical FiddleYard
Goedenavond Dani.

Citaat van: dani op donderdag 06 december 2012, 22:18:59
#Erik: een spindelaandrijving.. hmmmmmm.... misschien wel !   Als ik er eentje vind die 60 cm "slag" heeft en niet te verschrikkelijk duur is, moet dat ergens wel kunnen.

M10 draadeinden zijn bij mijn weten leverbaar tot een lengte van 3m . . . :mrgreen:
Draadeind - tandwiel - wormwiel - motor (+ wat handigheid :wink:)

Groeten,

Erik.
Re: Vertical FiddleYard
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Vertical FiddleYard
Citaat van: dani op donderdag 06 december 2012, 23:19:04
Het stormt momenteel in mijn brein  :-) :-)  en alle input is welkom, ...

Hmm, ik denk ineens: een oude schoolbord constructie voor aan de muur . . . ?

Groeten,

Erik.
Re: Vertical FiddleYard
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Vertical FiddleYard
Citaat van: leonmarklin op donderdag 06 december 2012, 23:26:19
...Ik heb deze een tijdje geleden aangekocht (en ook niet voor een TV :-))
http://tinyurl.com/bmfxfhd

...en heel wat goedkoper als € 1000... ;)

Precies zoals Dani als zegt: een spindel lijkt wel veel op een actuator. Ik heb ook naar een spindel gekeken, maar om die "spelingsvrij" te krijgen heb je een heel kostbare moer constructie nodig (waar je de speling uit kan halen) om te zorgen dat je nauwkeurig kan positioneren.

Die draaibeweging die je met die draadstang wil bereiken kan je doen door een fietstandwiel er aan vast te maken en een gewone motor er op te zetten, zoals in je ene YouTube filmpje te zien is. Moet alleen wel die draadstang aan de onderzijnde goed opvangen want die gaat redelijk snel draaien. Dan moet je wel aan een taatslager denken. Als je dat allemaal doet is een actuator nog niet zo'n gekke oplossing.

Ik heb even zitten zoeken, maar ik heb hier op dit forum iemand gezien die door middel van een actuator een brug omhoog en omlaag laat gaan. Briljant...

Nog een opmerking over het nauwkeurig stoppen: als je aan 2 kanten in wil rijden moet je rekening er mee houden dat je het nauwkeurig stoppen aan twee zijden tegelijk moet realiseren... Zelfs met kettingen of een staalkabel is dat bijna niet met zekerheid te garanderen... Zegt de werktuigbouwer... :D 8)

Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 06 december 2012, 22:51:23
...Draadeind - tandwiel - wormwiel - motor...
Nog één opmerking: worm-wormwiel moet je wel een vrij snel lopend motortje nemen, omdat het anders echt een eeuwigheid duurt voordat je lift voor de andere verdieping staat... :mrgreen:
Re: Vertical FiddleYard
Als je op elk niveau een lichtsluisje maakt van een zwart geverft buisje met een LED erin, kan je daarmee precies de rails uitrichten.
Eventuele rek in de de hijskabel of speling in de actuator is daarmee niet meer interessant.

Ik zou gaan voor een constructie met lade geleiders met kogel lagers (van Ik*a).
Contra gewichten zodat de motor nog slechts het gewicht van het rollend materieel hoeft te dragen.
(Plat plastic bakje volstorten met oud ijzer en beton)
Racefiets ketting met tandwielen van de rijwielhandelaar.
Ruiten wissermotor van de sloop.  Oh ja, neem meteen een gasveer mee, voor als de ketting eraf loopt...

Volgens mij zit ik dan nog onder de 100 Euro materiaal..
Re: Vertical FiddleYard
Lange trein
gast

Re: Vertical FiddleYard
Dag Dani,
Ikzelf zou ook gaan voor spindelaandrijving: ze werken heel precies en kunnen best een 'zware' last aan.
Misschien kun je eens kijken bij serrebouwers, die hebben spindelaandrijvingen voor de dakvensters of voor de zonnegordijnen.
Als je doordenkt aan het systeem spindelaandrijving kan je misschien best 2 spindels links en rechts van de lift plaatsen, aangedreven door 1 motor (ketting verbinding). Als je met 1 spindel werkt dan moet je steeds zorgen voor een perfecte uitbalancering, zoniet zal je lift gaan schommelen, zelf als je geleidingen voorziet. Stel je staat met al je loc's aan een kant: dan gaat je lift garantie scheef hangen, vastlopen, met schokken schuiven in de geleidingen,...
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: Vertical FiddleYard
Lange trein
gast

Re: Vertical FiddleYard
Wat je nu schrijft is ook juist, alleen zit je dan met het estetische. Goed gelagerde as bovenaan, 2kettingen, verbinding met contergewicht, ... zullen steeds boven je constructie zitten. Ik kan me niet direct inbeelden hoe je deze dan allemaal in het decor kan gaan verwerken of met decor gaan wegwerken.
Spindelaandrijving. 1 motor en 2 verticale assen onder of naast je lift, de enige zichtbare elementen zijn dan nog de geleidingen die die even hoog zullen moeten gaan als het hoogste punt dat je lift zal bereiken, anders riskeer je dat de lift om zijn lengteas zal kantelen als hij op zijn hoogste punt zal staan, met veel stammen op de bovenste lagen. Dit door het verhoogde zwaartepunt.
Ik had al uit je bijdragen kunnen afleiden dat electronika je niet onbekend is; als ik me niet vergis kan je ergens een pulsteller op de spindels zetten, je kent de stap van de spindel dus kan je omrekenen hoeveel toeren de spindel moet maken om een bepaalde hoogte te bereiken. Ik ken niets van electronika, maar kan me inbeelden dat elk verdiep (lees hoogte) om te zetten is in een adres voor een sturing. dan kan je van daar af verder werken aan een sturing. Misschien beginnen met niveau per niveau te verhogen of verlagen, een beetje zoals de draaischijf 7186 van Märklin, die gaat ook van spoor tot spoor en staat prachtig op menig spoorbaan.
Met vriendelijke groeten,
Denis.
Re: Vertical FiddleYard
Lange trein
gast

Re: Vertical FiddleYard
 :idea: :idea: :idea:
Schiet me plots te binnen: heb je in je vriendekring een garagist? Vraag eens of je uit een paar wrakken de kricks mag uithalen. Dan heb je toch al goedkope spindels. Ik weet niet van buiten wat de max verplaatsing is van een krick, maar desnoods zet je 2 lagen kricks boven elkaar om de totale verplaatsing groot genoeg te maken.
't Beste,
Denis
Re: Vertical FiddleYard
Lange trein
gast

Re: Vertical FiddleYard
Tof, hou ons op de hoogte, al wordt deze variabel  >:-D >:-D >:-D
Denis
Re: Vertical FiddleYard
Lid sinds: 2012

Steam is the power

offline
Re: Vertical FiddleYard
Ik ben er ook mee bezig.

En dit is wat ik heb gevonden een paternoster
http://www.grootspoor.com/media/downloads/71/Paternoster.pdf

Kijk ook voor een lift eens op Mútt liften heb wel een mooie pdf heb zo gauw geen link maar volgens mij heb ik hier al een filmpje van gezien
Er is genoeg te koop voor veel geld
Aansturing zo ik met Arduino willen doen of vanuit koploper of servo aansturing van een draaischijf??
Re: Vertical FiddleYard
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Vertical FiddleYard
Heb je deze al eens gezien? Op basis van zo'n TV motor...
[http://m.youtube.com/watch?v=QVCFgqw0SS4

Lijkt allebei ook goed te doen. Met eenvoudige materialen. Ik ben daar ook mee bezig.
Re: Vertical FiddleYard
Lid sinds: 2011

offline
Re: Vertical FiddleYard
Dani,
Wat een geweldig goed idee. Prachtig te zien. Ik ben heel benieuwd hoe dat straks gaat met de aandrijving.
Succes met de bouw.

Albert.
Re: Vertical FiddleYard
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Vertical FiddleYard
Aangezien het andere topic alweer een pagina of wat verder is, ga ik toch maar even hier reageren. Toevallig heb ik een jaar geleden een project moeten doen over liften (en zelf een schaalmodel moeten bouwen) en der halve een hoop informatie op gedaan. We zijn ook bij diverse liftfabrikanten geweest (o.a. Möhringer en Wittur).

Over het gewicht, contragewichten en dergelijke: Neem het leeggewicht van de lift + de helft van de maximale laadgewicht van de lift als contragewicht. Waarom? Is de lift leeg, dan is slechts de helft van het laadvermogen dat de motor hoeft aan te drijven, de rest is elkaars gelijke en vraagt eigenlijk nauwelijks energie. Is de lift helemaal vol, dan geldt hetzelfde.

Positionering. Probeer altijd je positie veilig te stellen en niet vooraf in te programmeren. Bijvoorbeeld met een lichtsluis of met een tastsensor. Voordeel aan een lichtsluis is dat je door toepassing van bijv. halfdoorlatende materialen alvast snelheid kan minderen en bij het einde helemaal stil kan staan, zeer vloeiend dus. Dit kan zowel met een 100% mechanische weerstand schakeling als met een IC met PWM sturing.

Stroomvoorziening in op de etages: We willen natuurlijk niet dat onze treinen onverhoopt gaan rijden. Door middel van een IC en een serie relais is de stroomvoorziening relatief eenvoudig te programmeren. Als je ook al kiest voor de lichtsluis, zorg je ervoor dat iedere etage zijn eigen lichtsluis heeft en de uitgang een onderbreker. De IC ziet welke etage onderbroken is en zal hiermee dus ook de relaissturing geregeld kunnen worden. Doe je dit chique, dan schakel je het eerste stuk rails naar de baan ook op deze manier.
Eventueel kan je nog een bredere lichtsluis plaatsen in de portalen, zodat hij alleen mag gaan draaien met beide lichtsluizen 100% doorlatend.

Ik hoop dat ik, ondanks het late bericht, hiermee toch nog mensen in de toekomst kan helpen.