Nieuws: Heeft u de Stichting 3rail Kalender 2022 al besteld? Lees meer over de kalender in -dit topic-
+  3rail Forum
|-+  Overige Spoorzaken
| |-+  Foto/Videohoekje Grootspoor
| | |-+  150 jaar NS aug.1989 te Utrecht + foto's archief Ben Wiskerke upd. 4-3-2013
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: 150 jaar NS aug.1989 te Utrecht + foto's archief Ben Wiskerke upd. 4-3-2013  (gelezen 16977 keer)

Marklindak

  • Bestuurslid St. 3rail
  • Forum Beheerder
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: 150 jaar NS aug.1989 te Utrecht + foto's archief Ben Wiskerke update 13-1-2013
« Reactie #50 Gepost op: zondag 13 januari 2013, 22:19:26 »

Mooie foto's, zeker die van de 1211. :thumbup:

Gr. charlie

Jaja Charlie, de sentimenten komen weer boven, echt gave foto.
Heb het modelletje ergens op zolder in de doos!

Gr. Fred.
Gelogd
Vriendelijke groeten,
Fred





766 in model is eind april aangekomen!

Rutger

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Sr Trdl
    • RJFotografie
Re: 150 jaar NS aug.1989 te Utrecht + foto's archief Ben Wiskerke update 13-1-2013
« Reactie #51 Gepost op: zondag 13 januari 2013, 23:32:17 »

Bedankt voor de mooie foto's! Altijd een genot om dit terug te kijken. :thumbup:

Doet me ergens aan denken: Ik kan me bijna niet voorstellen dat we bij NS150 in 1989 geen foto's gemaakt hebben (al was ik zelf toen pas 9 jaar oud). Bij m'n moeder thuis ligen nog tassen vol foto's om eens uit te zoeken. Misschien zit daar ook wel wat leuks tussen om hier te plaatsen. :)

Golfer

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: 150 jaar NS aug.1989 te Utrecht + foto's archief Ben Wiskerke update 13-1-2013
« Reactie #52 Gepost op: maandag 14 januari 2013, 15:13:56 »

Prachtige foto s weer echt Top vooral de 103.

Ja, die eerste van de 103 spreekt mij ook het meest aan. Maar ook de anderen mogen er zijn. Dank voor plaatsen  :thumbup:
Gelogd
Vriendelijke groet,

Golfer's kelderbaan project

Koploper 7.5 -21 on Win7 64bit over loconet UH IB Basic 65060

fasca

  • Gast
Re: 150 jaar NS aug.1989 te Utrecht + foto's archief Ben Wiskerke update -1-2013
« Reactie #53 Gepost op: woensdag 30 januari 2013, 19:50:07 »

VT 11.5/601 011 + 016 Arnhem 18-10-1987.








Groet
Hans
Gelogd

blauweengel

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: 150 jaar NS aug.1989 te Utrecht + foto's archief Ben Wiskerke update 30-1-2013
« Reactie #54 Gepost op: woensdag 30 januari 2013, 21:46:53 »

Hoi Hans

Prachtige foto s vooral de bovendste. :thumbup:

Tony
Gelogd

loc6400

  • Gast
Re: 150 jaar NS aug.1989 te Utrecht + foto's archief Ben Wiskerke update 30-1-2013
« Reactie #55 Gepost op: vrijdag 01 februari 2013, 14:19:36 »

Mooi die foto's van het vroegere ns
Gelogd

Antal

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2017
  • Nederlands begin jaren 90
Re: 150 jaar NS aug.1989 te Utrecht + foto's archief Ben Wiskerke update 30-1-2013
« Reactie #56 Gepost op: vrijdag 01 februari 2013, 14:33:09 »

Die TEE VT 11.5 kwam hier voor het 150 jarig jubileum mits ik het goed heb? :)
In ieder geval erg stoere foto's en wat is het een prachtige treinstel!

*Edit de titel niet goed gelezen.. ja dus.. :-)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 01 februari 2013, 15:26:14 door Antal »
Gelogd

Gerard

  • Gast
Re: 150 jaar NS aug.1989 te Utrecht + foto's archief Ben Wiskerke update 30-1-2013
« Reactie #57 Gepost op: vrijdag 01 februari 2013, 14:42:43 »

Ik zag hem in de jaren '60 vaak rijden op het traject Arnhem - Utrecht of staan op Utrecht CS.
Het is en blijft een imposant treinstel.
Gelogd

fasca

  • Gast
Re: 150 jaar NS aug.1989 te Utrecht + foto's archief Ben Wiskerke update 30-1-2013
« Reactie #58 Gepost op: vrijdag 01 februari 2013, 21:29:19 »

Die TEE VT 11.5 kwam hier voor het 150 jarig jubileum mits ik het goed heb? :)
In ieder geval erg stoere foto's en wat is het een prachtige treinstel!

*Edit de titel niet goed gelezen.. ja dus.. :-)
Nee dit was in 1987 en valt dus onder " + foto's archief Ben Wiskerke ".
Gelogd

Armsein

  • Gast
Re: 150 jaar NS aug.1989 te Utrecht + foto's archief Ben Wiskerke update 30-1-2013
« Reactie #59 Gepost op: vrijdag 01 februari 2013, 22:52:21 »

Sjee Hans, het wordt gewoon een feest om hier te kijken!! Prachtige scans, aarschijnlijk ook heel goede negatieven of foto's anders was de achtergrond niet zo prachtig scherp.
Overigens, de kleur is niet turquoise (spreek uit tur-qu-wase... wat hier al gauw turkoois werd) het is oceaan-blau met beige. In het grote boek van  "Die Geschichte der Eisenbahn" is dat allemaal terug te vinden omdat dat boek net uit kwam na de kleurwisselingen.
Voor wie er wat aan heeft...:D

grt, JW
Gelogd

aleva000

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • http://www.aleva.org/
Re: 150 jaar NS aug.1989 te Utrecht + foto's archief Ben Wiskerke update 2-12-2012
« Reactie #60 Gepost op: zaterdag 02 februari 2013, 22:05:26 »

In 1994 is mijn broer samen met een NS mcn naar Noorwegen en Zweden gereisd. Hij heeft meegereden met een 5200 ton ertstrein van Kirona naar Narvik. Daar ben ik toch wel jaloers op 8o

ja, staat bij mij ook op het verlanglijstje. Lapland! en deze mooie ertslijn!
Gelogd

fasca

  • Gast
Re: 150 jaar NS aug.1989 te Utrecht + foto's archief Ben Wiskerke update 30-1-2013
« Reactie #61 Gepost op: zaterdag 02 februari 2013, 23:10:29 »

We gaan weer verder 8)  In mei 1990 ging mijn broer naar Wolsztyn en op de heenweg was hij ook in Berlijn-Schöneweide.

52 8087




Heizlok 41 1125


Heizlok 41 1303

Wikipedia: Früher wurde Dampf vom Kessel der Zuglok in die Heizungen der Wagen geführt, die keine eigene Energieerzeugung hatten. Dafür wurden alte, teilweise nicht mehr im Streckendienst zugelassene Dampflokomotiven angefeuert. Auch anstelle von Kraftwerken wurden Heizlokomotiven verwendet, etwa um die Räumlichkeiten der Bahnbetriebswerke zu heizen, um warmes Wasser für die Duschen zu liefern oder Wohnungen / Fabriken mit Wärmeenergie zu versorgen.
 
In den 1980er Jahren spezialisierte sich in der DDR das Ausbesserungswerk Meiningen auf den Umbau von Lokomotiven zu Heizloks (Dampfspendern, provisorischen mobilen Heizanlagen) und stationären Heizanlagen, besonders bei den Baureihen 41, 44, 50 und 52.
 
War eine Dampflokomotive nur noch als Heizlok vorgesehen, wurde an ihr nur eine vereinfachte Revision durchgeführt. Teilweise wurde alles, was nicht zum Heizen benötigt wurde, von dem Fahrzeug abgebaut (z. B. Kuppelstangen, Steuerung oder Zylinder). Bei vielen Lokomotiven wurde der Mischvorwärmer stillgelegt und durch eine zweite Strahlpumpe ersetzt. Einige Loks der Baureihe 44 verloren deshalb im RAW Meiningen ihr komplettes Innentriebwerk. Auch bekamen nur die zum Heizen benötigten Baugruppen wie der Kessel eine vollwertige Untersuchung.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 02 februari 2013, 23:36:55 door fasca »
Gelogd

fasca

  • Gast
Re: 150 jaar NS aug.1989 te Utrecht + foto's archief Ben Wiskerke upd. 24-2-2013
« Reactie #62 Gepost op: zondag 24 februari 2013, 22:14:11 »

18 201 (met aandrijfwielen van 2.30 meter :shock: ) op bezoek in Nederland oktober 1991 richting Amsterdam.
Dit i.v.m. 60 jaar NVBS.


In Zutphen





Groeten
Hans Wiskerke
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: 150 jaar NS aug.1989 te Utrecht + foto's archief Ben Wiskerke upd. 24-2-2013
« Reactie #63 Gepost op: woensdag 27 februari 2013, 11:44:32 »

Bedankt voor de foto's. :thumbup:
Wat een machtige machine, die 18 201 :)
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

d.vanaalst

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: 150 jaar NS aug.1989 te Utrecht + foto's archief Ben Wiskerke upd. 24-2-2013
« Reactie #64 Gepost op: donderdag 28 februari 2013, 23:25:39 »

Hallo Hans,

Mooie foto's van die br18. Zie ik nou goed dat daar twee tenders achter hangen? Weet iemand hoe dat in z'n werk ging? Moest de stoker extra ver lopen? Of werd er ergens langs de lijn van tender gewisseld (dus de lege achteraan geplaatst)

Groeten Dennis
« Laatst bewerkt op: donderdag 28 februari 2013, 23:42:34 door d.vanaalst »
Gelogd
Besturing: IB icm Koploper .
Locatie: Duitse modelbaan in planning (collectie nu nog in dozen)
Tijdperk: late epoche IV, nadruk op V, uitlopers naar VI

Gerard

  • Gast
Re: 150 jaar NS aug.1989 te Utrecht + foto's archief Ben Wiskerke upd. 24-2-2013
« Reactie #65 Gepost op: donderdag 28 februari 2013, 23:29:53 »

Ik heb me eens laten vertellen dat een 2e tender alleen maar water bevatte en dat het water d.m.v. een leiding -al dan niet via de normale tender- naar de ketel werd gepompt.
Gelogd

mat-60

  • Gast
Re: 150 jaar NS aug.1989 te Utrecht + foto's archief Ben Wiskerke upd. 24-2-2013
« Reactie #66 Gepost op: vrijdag 01 maart 2013, 11:20:54 »

.........Moest de stoker extra ver lopen?........

Nee, want de 18 201 is een oliestoker !
Gelogd

Gerard

  • Gast
Re: 150 jaar NS aug.1989 te Utrecht + foto's archief Ben Wiskerke upd. 24-2-2013
« Reactie #67 Gepost op: vrijdag 01 maart 2013, 12:38:44 »

Dan zat er in de 2e tender misschien alleen maar olie?

In Duitsland is trouwens een vereniging die standaard een personenrijtuig achter de stoomloc heeft hangen. Daar zit o.a. een extra watertank ingebouwd.
Gelogd

marcel

  • Vaste Gast
  • **
  • Online Online
  • Lid sinds: 2008
Re: 150 jaar NS aug.1989 te Utrecht + foto's archief Ben Wiskerke upd. 24-2-2013
« Reactie #68 Gepost op: vrijdag 01 maart 2013, 12:58:13 »

Hallo Hans,

Schitterende foto´s in dit draadje. Leuk om te zien. Heb zelf de 18 201 in Amsterdam gezien.

Groeten,

Marcel
Gelogd
Met vriendelijke groeten,

Marcel

d.vanaalst

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: 150 jaar NS aug.1989 te Utrecht + foto's archief Ben Wiskerke upd. 24-2-2013
« Reactie #69 Gepost op: vrijdag 01 maart 2013, 22:48:29 »

Ik heb me eens laten vertellen dat een 2e tender alleen maar water bevatte en dat het water d.m.v. een leiding -al dan niet via de normale tender- naar de ketel werd gepompt.

Hoi Gerard,

Het klinkt inderdaad wel logisch om de tweede tender met water te vullen, water kun je immers overpompen. Is er in zo'n geval meer ruimte voor kolen in de eerste tender?
Los van het feit dat het een oliegestookte machine is (geworden?) Iets wat ik trouwens ook niet wist, dank voor deze info.

Groeten Dennis
Gelogd
Besturing: IB icm Koploper .
Locatie: Duitse modelbaan in planning (collectie nu nog in dozen)
Tijdperk: late epoche IV, nadruk op V, uitlopers naar VI

Armsein

  • Gast
Re: 150 jaar NS aug.1989 te Utrecht + foto's archief Ben Wiskerke upd. 24-2-2013
« Reactie #70 Gepost op: zondag 03 maart 2013, 02:28:10 »

Die tweede tender is er speciaal achter gehangen voor de manifestatie in Utrecht. Het kan zijn dat deze wel meer gebruikt werd, maar de loc hoefde zo minder op de lokale brandweer te leunen voor de langere ritten. Voor zover ik weet zat er in de tweede tender ook gewoon extra stookolie.

Grt, JW
Gelogd

Roy

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Het is allemaal de schuld van opa flodder!
Re: 150 jaar NS aug.1989 te Utrecht + foto's archief Ben Wiskerke upd. 24-2-2013
« Reactie #71 Gepost op: zondag 03 maart 2013, 08:17:11 »

Misschien dat in nederland de gewenste stookolie niet voorhanden was, en daardoor de loc maar voldoende meenam voor de hele trip?

Roy

fasca

  • Gast
Re: 150 jaar NS aug.1989 te Utrecht + foto's archief Ben Wiskerke upd. 24-2-2013
« Reactie #72 Gepost op: maandag 04 maart 2013, 22:59:19 »

Ik zag net foto's van Luxumbourg en de opmerking van Gerard dat daar niet zo veel van is.
Hier opnamen van juli 1974
Bij de eerste foto op de achtergrond een fraaie ronde lokloods.

CFL 108 + SNCF BB-16020


CFL 1602


SNCB 257

Groet
Hans
« Laatst bewerkt op: maandag 04 maart 2013, 23:01:45 door fasca »
Gelogd

Gerard

  • Gast
Re: 150 jaar NS aug.1989 te Utrecht + foto's archief Ben Wiskerke upd. 24-2-2013
« Reactie #73 Gepost op: maandag 04 maart 2013, 23:09:28 »

Ik zag net foto's van Luxumbourg en de opmerking van Gerard dat daar niet zo veel van is.
En toen dacht jij: "Daar zal ik eens wat verandering in brengen." :thumbup:
De loc op de 1e foto ken ik (ik heb er vroeger een Jouef-model van gehad), maar is het treinstel op die foto een Luxemburgs treinstel?
Gelogd

fasca

  • Gast
Re: 150 jaar NS aug.1989 te Utrecht + foto's archief Ben Wiskerke upd. 24-2-2013
« Reactie #74 Gepost op: maandag 04 maart 2013, 23:15:21 »

Ja dat is een CFL treinstel en kennelijk iets speciaals. Ik kreeg op mijn Flickr site de volgende opmerking: De Dietrich motorwagen

EDIT Ad: Citaat van geheel vorig bericht verwijderd.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 05 maart 2013, 00:36:25 door Kappa »
Gelogd

Gerard

  • Gast
Re: 150 jaar NS aug.1989 te Utrecht + foto's archief Ben Wiskerke upd. 4-3-2013
« Reactie #75 Gepost op: maandag 04 maart 2013, 23:19:01 »

Bedankt voor je snelle antwoord. Ik kende dat stel helemaal niet, maar als het iets speciaals is, is dat ook niet zo verwonderlijk.

Stond er heel toevallig ook bij waarom dat stel zo speciaal is?
Gelogd

fasca

  • Gast
Re: 150 jaar NS aug.1989 te Utrecht + foto's archief Ben Wiskerke upd. 4-3-2013
« Reactie #76 Gepost op: maandag 04 maart 2013, 23:30:56 »

Nee dit antwoorde hij: Prachtig dat je deze De Dietrich motorwagen nog gezien hebt !
Ik heb er zelf ook nog Diascans van in kleur die zoek ik wel even op. Ik vind het een zeer apart soort art deco treinstel.

EDIT Ad: Citaat van geheel vorig bericht verwijderd.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 05 maart 2013, 00:35:28 door Kappa »
Gelogd

Gerard

  • Gast
Re: 150 jaar NS aug.1989 te Utrecht + foto's archief Ben Wiskerke upd. 4-3-2013
« Reactie #77 Gepost op: maandag 04 maart 2013, 23:36:57 »

Dat klinkt alsof dit (één van) de laatste was die op dat moment nog in dienst was.
Gelogd

mat-60

  • Gast
Re: 150 jaar NS aug.1989 te Utrecht + foto's archief Ben Wiskerke upd. 4-3-2013
« Reactie #78 Gepost op: dinsdag 05 maart 2013, 10:19:28 »

Voor de CFL De Dietrich motorwagens, zie alhier: http://www.rail.lu/materiel/cfl100.html
Gelogd

Gerard

  • Gast
Re: 150 jaar NS aug.1989 te Utrecht + foto's archief Ben Wiskerke upd. 4-3-2013
« Reactie #79 Gepost op: dinsdag 05 maart 2013, 11:21:04 »

Bedankt voor het plaatsen van de link :thumbup:.
Gelogd
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.13 seconden met 29 queries.