Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

besturing van mijn baan

Gestart door menno vrijdag 30 november 2012, 14:58:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
besturing van mijn baan
Hallo allemaal,

Ik zal me even opnieuw voorstellen, want ik ben een paar jaar hier niet geweest, op enkel wat artikels lezen na.
Ik ben Menno, 59 jaar en kom uit Heerenveen en heb een seizoenskaart van de sc, die het nu even niet zo goed doet.
Maar ja, in voor- en tegenspoed denk ik altijd maar.
Nu mijn vragen voor dit forum.

Ik heb een aantal jaren terug een paar startsets gekocht, met daarbij 2 trafo's no MA 66191, model MTX-57-B170.
Specs zijn:18VDC,1A
Ik heb ooit zelf een Marklin trafo gekocht no. 60052, onderop staat: PR1.230V-50-60Hz, Sec16V-max3.75A - 60VA.
En ik heb uit een Delta? startset een Marklin fahrregler 67025, 0.....18Veff. max zul.0,5A.

Ik heb een zeer gebrekkige electrische knobbel, maar had tot voor twee jaar het met behulp van iemand op internet(hier van het forum?) het hele spul aan de praat gekregen.
Met mijn Mobile station, MA60652 kon ik meerdere (10) treinen tegelijk laten rijden.
Ik had een voor mijn doen geautomatiseerd schaduwstation, waarin als er een trein op spoor 1 stond de toegangswisselwissel doorschakelde naar spoor twee, enz. met behulp van een schakelrail.
Als een trein spoor 1 verliet, schakelde de wissel weer naar spoor 1 enz.
De stopsectie"s bediende ik met schakelkastje Ma 72740, waarmee ik aan de hand van de knopjes kon zien of er stroom of niet op een stopsectie stond.
Omdat ik enkel het houten frame nog maar had, kon ik zien of er wel of niet een trein stond.
Dat zal straks niet meer kunnen.

Door een verhuizing en een tijdelijke woning ben ik toen opgehouden en nu weer begonnen.
Nu ben ik ca twee jaar verder en ik weet niet meer hoe ik het aangesloten had.
Ik heb een ringleiding aangelegd van ïnstallatiedraad en maak om de ca.2mtr een aansluiting naar de rail met behulp van de lipjes die onder de C rail zitten.

Ik wil graag weten welke trafo ik waarvoor moet gebruiken, want ik heb begrepen dat de wissels het best met een aparte trafo aangestuurd kunnen worden.
De aansluiting van die wissels en contactrail moet ik ook nog weer uitzoeken.
De massa van de trafo's moet ik geloof ik verbinden (corrigeer me als ik nu iets stoms schrijf) en ik moet ze gelijk polen geloof ik.
Ik weet aan de trafo's niet wat + of - is, want ik heb de draden er zelf op aangesloten, of is verwisselen niet erg?

Weet waar je aan begint als je reageert, want ik zal dan nog wel weer meer vragen hebben.
Maar toch hoop ik dat er iemand dat wel wil doen, bvd daarvoor.

Vriendelijke groet Menno
Re: besturing van mijn baan
Ik bedoelde niet 10 treinen tegelijk rijden, maar ik kon 10 treinen laten rijden.Hoeveel ik tegelijk heb laten rijden weet ik niet meer.
Re: besturing van mijn baan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: besturing van mijn baan
Beste Menno,

Ik denk dat je iemand uit de buurt van Heerenveen moet zoeken die even bij je komt kijken, je verhaal is ietewat verwarrend, ondanks mijn naam woon ik niet in Friesland, maar in Brabant, waar ik pas iemand met zo'n soort probleem geholpen heb.

Dus "Friezen" zoek eens contact met Menno.

Groet, Anne W
Re: besturing van mijn baan
Van wat ik inmiddels bij elkaar gelezen heb, hoort mijn verhaal eigenlijk in digitaal thuis, omdat ik met een mobile station(1)? rijdt.
Graag reakties.

Vr. gr. Menno
Re: besturing van mijn baan
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: besturing van mijn baan
Nee, staat hier goed hoor. Je rijd digitaal met een mobile station. Maar schakelt het schaduwstation analoog.
Re: besturing van mijn baan
Lid sinds: 2008

offline
Re: besturing van mijn baan
Hmmm, geen antwoord op je vragen ?
Dat moet dan nu maar even ......

Je wil jouw wissels analoog besturen - met drukknopjes dus - en hier voor een aparte trafo nemen.

Je hebt een MS1, maar is ie 1,2 Ampere of is ie 1,9 Ampere ?
In het eerste gval is een 18 VA-voeding bijna genoeg, nauwelijks de moeite om een zwaardere te regelen.

De 60052-trafo is bij uitstek geschikt om je wissels aan te sluiten.
Hier voor leg je een draad van de trafo naar al je wissels, de gele aansluiting.
De blauwe draden gaan naar een schakelkastje, waarmee je de wissels kan bedienen.
De gemeenschappelijke aansluiting leg je aan de  andere trafo-aansluiting.
Deze trafo kan veel meer leveren, dus je kan er ook nog zaken als een overweg of verlichting op aansluiten.

Wissel-aansluitingen maken nergens verbinding met de baan - het digitale deel dus - de wisselspoelen zijn alleen verbonden met de 3 draden die uit de wissel komen.
Het mag trouwens wel, maar op slechts 1 punt verbinding maken met het digitale deel.

Ben ik een beetje op de goede weg of had je iets anders in gedachten ?

grv Huub
Re: besturing van mijn baan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: besturing van mijn baan
Citaat van: i_m_johny op zondag 02 december 2012, 22:57:36
PRESENT.

Jan uit..... Heerenveen ...... (toevallig... :-)).
Ik ben ook nog niet zo lang hier bezig (vanaf mei, maar kan wellicht helpen om problemen duidelijk te krijgen).

Maar het aansluiten, dat moet wel lukken.

Beste Menno,

Twee beginnende modelspoorders weten meer als één, heb je al gereageerd?

Groet, Anne W
Re: besturing van mijn baan
Beste Anne, ja ik heb gereageerd, maar Johnny had deze maand geen tijd. Dus kan nu even niet verder.

Voor Huub, Ik wil de wissels bedienen met schakelrails, de twee blauwe draden van de wissel naar de schakelrail dat begrijp ik, maar ik heb ook 1 gele draad, stroom toevoer denk ik dan. waarheen?
B.v. wissel 1 staat open voor spoor1. De schakelrail die een treinlengte verder in het spoor zit schakelt wissel rechtuit naar spoor twee. als een trein passeert.
Bij wissel2 en 3 gaat net zo, net als wissel 4 die doorzet naar spoor 5, wat altijd berijdbaar is.
Na de schakelrail in spoor 1 zit een stopsectie, welke ik met drukknoppen( schakelkastje 72740 vanMarklin) stroomloos kan zetten. na de stopsectie zit weer een schakelrail, die de wissel weer naar spoor 1 zet als de trein op stopsectie 1 weer stroom krijgt en via die 2e schakelrail weer weg rijdt.
andere sporen werken net zo.

Als ik de trafo 60052 ( 16V, - max. 3.75 A, - 60 VA) gebruik voor de wisselaandrijving, heb ik wel een plus (de gele van de wissel), maar deze moet ook een massa hebben, denk ik dan. Hoe?

Trafo 66191, deze geeft 18vdc , 1 A : kan ik tegelijk met de mobile station, aansluiten op een aansluitrail welke( niet zichtbaar) in het schaduw station zit.
Hier heb ik dus geen zichtbare + of een - draad.
Kan ik via de lipjes aan de onderkant van de aansluitrailrail met twee draden naar de ringleidingen, welke ik gemaakt heb, om meerdere stroom injecties op de rail te zetten door draadjes (om de twee meter bv) met andere rails te verbinden?
Dan kan ik vanaf deze ringleiding ook naar het schakelkastje voor de stroomtoevoer van de stopsecties. + aan de zijkant in het schakelkastje, stroomdraden naar de achterkant van het schakelkastje.

Dit begrijp ik tenminste uit de boekjes die ik van Marklin heb.Of snap ik er nu helemaal niets van?

BVD voor uw antwoord.

Vr. gr. Menno
Re: besturing van mijn baan
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

online
Re: besturing van mijn baan
Helaas....

Ook nu moet ik weer opmerken dat dit technisch gezien me de pet te boven gaat  :-( .

Zal graag eens een keer het in 'het echt' willen zien, maar mijn bijdrage zal vrees ik zeer klein zijn in oplossingen gezien (maar ja.... twee weten altijd meer als één)  :D .

Dus tot volgend jaar  >:-D (duurt toch niet zo lang meer.... ).
Re: besturing van mijn baan
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: besturing van mijn baan
citaat post 8==Voor Huub, Ik wil de wissels bedienen met schakelrails, de twee blauwe draden van de wissel naar de schakelrail dat begrijp ik, maar ik heb ook 1 gele draad, stroom toevoer denk ik dan. waarheen?== einde citaat

Een wissel aandrijving is een spoel van koperdraad, het momet dat er een stroom doorheen loopt, wordt er een magnetisch veld opgewekt wat een yzeren kern aantrekt of afstoot,
De stroomkring beaat uit een voeding, de gele draad, de koperenspoel en een afvoer, de blauwe draad welke via een moment schakelaar naar massa gaat. eventueel een wissel lantaarn wordt ook door de gele draad gevoed en de andere kant van de lamp ligt direct aan massa.
Voor de heen en weer beweging zijn er twee spoelen geplaatst welke dus gevoed worden door geel en "linksom" blauw met groene stekker en "rechtsom" met een rode stekker. Door beurtelinga te schakel gat het spul heen en weer.
Bij een digitaal wissel is de moment massa schakeling een aantal electronische componenten welke met een adres aangestuurd wordt.
Cees
Re: besturing van mijn baan
Lid sinds: 2008

offline
Re: besturing van mijn baan
Citaat van: menno op dinsdag 18 december 2012, 00:12:02
Ik wil de wissels bedienen met schakelrails, de twee blauwe draden van de wissel naar de schakelrail dat begrijp ik, maar ik heb ook 1 gele draad, stroom toevoer denk ik dan. waarheen?

Aangezien je een MS1 gebruikt, zal gele draad naar een andere trafo lopen.
De analoge regeltrafo's bijvoorbeeld hebben een permanente aansluiting voor 16 Volt AC (wisselspanning), is dus niet regelbaar, de kleurcode is geel.
De zwarte aansluiting leg je aan de railmassa, de railstaven dus.

Bij een trafo zoals de 60052 heb je maar twee aansluitingen en die is ook 16 Volt AC.
Deze twee draden mag je verwisselen, dat maakt niks uit.
Dus de gele draad aan de ene kant v/d trafo en de baanmassa aan de andere kant.

Opmerking: de baanmassa is ook een aansluiting van de MS1, hier is maar 1 verbinding toegestaan en wel naar de baanmassa.

Opmerking: de 18 Volt voeding levert niet genoeg power om de MS1 op z'n maximum te laten werken.
De stroom is 1 Ampere en een MS1 levert maximaal 1,2 Ampere of 1,9 Ampere, ligt er aan welke versie je hebt.


Als ik de trafo 60052 ( 16V, - max. 3.75 A, - 60 VA) gebruik voor de wisselaandrijving, heb ik wel een plus (de gele van de wissel), maar deze moet ook een massa hebben, denk ik dan. Hoe?

Dit staat al in het eerste stuk, de tweede aansluiting is de baanmassa.

Trafo 66191, deze geeft 18vdc , 1 A : kan ik tegelijk met de mobile station, aansluiten op een aansluitrail welke( niet zichtbaar) in het schaduw station zit.
Hier heb ik dus geen zichtbare + of een - draad.
Kan ik via de lipjes aan de onderkant van de aansluitrailrail met twee draden naar de ringleidingen, welke ik gemaakt heb, om meerdere stroom injecties op de rail te zetten door draadjes (om de twee meter bv) met andere rails te verbinden?
Dan kan ik vanaf deze ringleiding ook naar het schakelkastje voor de stroomtoevoer van de stopsecties. + aan de zijkant in het schakelkastje, stroomdraden naar de achterkant van het schakelkastje.

Het klopt.

(Behalve dan die plus en min, dat heet anders omdat bij Märklin alles wisselspanning is)


Het belangrijkste is om GEEN fouten te maken want dan gaat het geld kosten !
Re: besturing van mijn baan
Beste Cees B,

Bedankt voor je reaktie.
Maar de wissels komen in het schaduw station, welke ik als de baan verder komt, niet meer kan zien.
Dus heb geen wissellantaarns nodig, want die kan ik toch nooit zien.
Ik heb twee trafo,s MA66191 18VDC, 1 A.  Die hebben een dubbele draad uit de trafo, welke een stekker hebben om in de C rail aansluitrail te pluggen.
Ik kan dus niet zien, welke van de twee draden de + is of de - .
Ook heb ik een trafo MA 60052, waar twee draden via een stekkerblokje uitkomen, waarvan ik ook niet weet welke de + of de - draad is.
Als ik in marklin boekjes lees, of hier op het forum lees, hebben alle leden voorbeelden met trafo,s welke een rode, bruine, gele en nog een bruine? aansluiting hebben. Zoiets heb ik dus niet.
Als ik in die materie lees, begrijp ik het best wel een beetje, maar ik heb iets totaal anders en daardoor ben ik de draad ( geen grapje) helemaal kwijt en begrijp dus echt niet hoe het allemaal aan te sluiten
Ik heb het met behulp van iemand via de mail, rijdend gehad, twee jaar terug.
Doordat ik mijn huis heb weten te verkopen in die tijd en de nieuwe woning nogal lang op zich liet wachten heb ik die tussentijd in een tijdelijke woning geleefd, waar ik niet meer heb getreind, omdat het het dan toch weer af moest breken.
Nu ben ik door twee verhuizingen, de papieren waarop ik de aansluitingen getekend en opgeschreven had kwijt geraakt.
Vandaar mijn gevoel van : Wie kan me helpen?
Ik ben een analfabeet op electro gebied, maar kon me indertijd redden, waar ik degene nog dankbaar voor ben, maar heb er nu even niets ( meer) aan.

Ik hoop dat wat ik wil met mijn schaduwstation duidelijk is, want het heeft gewerkt zoals ik heb beschreven, en dat zou ik graag weer willen.

Vriendelijke groet en voor iedereen hier op het Forum: prettige feestdagen en een gelukkig en gezond treinjaar 2013.

Menno
Re: besturing van mijn baan
Beste Huub,

Bedankt voor je duidelijke antwoord.
Ik begin weer een gevoel te krijgen van: het komt weer boven bij me.
Ik heb je ter verduidelijking nog een vraag per PBtje gestuurd. Als het kan zoals ik denk dat je uitgelegd hebt en ik het begrijp zoals ik daarin beschreven heb en het dan ook nog klopt wat ik denk, dan zit ik morgen de hele dag op zolder in de electro.

Vriendelijke groet, Menno
Re: besturing van mijn baan
Het heeft Huub bijna een hele avond gekost om mij aan het verstand te krijgen hoe het nu echt aangesloten moet worden, maar heb het nu in het "snotje".
Wat een geduld heeft die man met me gehad, en er een energie ingestoken.
Daarvoor mijn  oprechte dank.
We hebben heel wat heen en weer ge PB't maar ik kan verder, en dat ga ik zometeen ook doen.
Jullie horen van me hoe dit afloopt.
Ik wil de andere forumleden ook dank zeggen voor hun bijdrages en je komt maar eens langs als je in de buurt bent, wil ik zeggen.

Als er weer hulp nodig is, meld ik me wel weer. Ondertussen ga ik de treinen proberen van stroom te voorzien en lees ik wel mee hier op het forum.
Er is altijd wel weer een artikel waar ik iets van opsteek.

Nogmaals bedankt voor alle hulp en geduld.

Vriendelijke groet,  Menno
Re: besturing van mijn baan
Heb vanmiddag (nog provisorisch) de eerste rail van mijn schaduwstation bedraad en de beide trafo's, 1 voor de baanvoeding en 1 voor de wissels, aangesloten.
Mijn probeertrein (de goedkoopste die ik heb) rijdt parmantig over het spoor.
De eerste schakelrail bedient de ingangwissel van spoor 1 en schakelt deze door naar spoor twee.
De stopsectie ( handbediening) werkt en bij vertrek gaat via de tweede schakelrail,  de wissel weer terug, kan er een andere trein stoppen op spoor 1.
Ik heb 5 sporen in het schaduwstation en kan er 4 "stallen" , zodat ik altijd een doorgangsspoor heb.
Morgen verder om alles definitief te bedraden.
Wat ben ik voortreffelijk geholpen door Huub.
Nogmaals dank.
Vriendelijke groet,  Menno
Re: besturing van mijn baan
Lid sinds: 2008

offline
Re: besturing van mijn baan
Werkt het dan  8o 8o 8o
:mrgreen:
Re: besturing van mijn baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: besturing van mijn baan
Citaat van: menno op woensdag 19 december 2012, 17:44:09
Ik heb 5 sporen in het schaduwstation en kan er 4 "stallen" , zodat ik altijd een doorgangsspoor heb.
Doorgangsspoor, sommigen noemen dat een passeerspoor. Ik begrijp eruit dat als in het schaduwstation vier opstelsporen vol zijn, de vijfde trein niet stopt om de trein op spoor 1 te laten vertrekken, maar door rijdt via het vijfde spoor, naar het uitrijdspoor (of als dat niet bestaat, direct de hoofdbaan op).
Klopt dat? En wil je dat?
Re: besturing van mijn baan
Ja Jan Willem, dat is denk ik wat ik wil.
Mijn idee is dat ik constant een spoor berijdbaar wil hebben.
Het schaduwstation maakt onderdeel uit van het hoofdspoor, en ik ben een electro-kneus, zodat ik het hiermee wil beperken.
Dit zo maken, kan ik me electrisch voorstellen en realiseren, mede met behulp van de steun van Huub, hier van het forum.
Mijn idee is om in twee lagen te bouwen en alles dubbelspoor.
In het talud naar het bovenplan, komen nog in elk spoor een inhaalspoor.
En boven een station en een industrie achtig iets.
Ik heb mijn plan met behulp van PC Rail gemaakt, maar heb nog geen idee hoe ik dat hier zou kunnen laten zien.
Ik probeer het nog wel en misschien lukt het me ook nog.

Vr,groet, Menno
Re: besturing van mijn baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: besturing van mijn baan
Succes met de bouw. Klinkt al veelbelovend. Aan Huub heb je wel een goede, denk ik zo. :thumbup:

Wat ik meestal doe met D-rail of WinTrack is op print-screen drukken, dan paint openen, en met control-V staat dan de tekening van de baan op het scherm in Paint. Dat sla ik na wat nabewerken op als een jpg bestand. De afbeelding zet ik dan op mijn website, met een link ernaar toe vanuit het forum. Mensen zonder eigen website gebruiken bijvoorbeeld een gratis foto-album website om naar te linken.

Het wordt inderdaad nogal gecompliceerd als je voor een uitrij-spoor een handbediend sein plaatst, en zo het hele diefje-met-verlos spel (schaduwstation-logica) in de soep fietst. Als treinen er niet uit kunnen, dan hopen ze zich ergens op. En dat vergt dan weer extra logica om de zaak weer op gang te brengen als alles vol staat, en je dan het handbediende sein op groen zet. 
Re: besturing van mijn baan
Lid sinds: 2008

offline
Re: besturing van mijn baan
Dank u, dank u, dank u
jawel
erg bedankt
ja hoor, natuurlijk
dank u wel

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Re: besturing van mijn baan
Hallo collega spoorders,

Ik hoop dat ik als bijlage mijn bovenplan, tenminste iets in de geest van, mee heb kunnen sturen.
Ben er nog niet uit hoe het er precies uit moet komen te zien.
Dit is dus een probeersel, de tijd zal leren hoe het precies komt.

Vr.gr.  Menno