Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Vermogen trafo.

Gestart door DEBORA0517 donderdag 29 november 2012, 11:17:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vermogen trafo.
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Vermogen trafo.
Ik heb een vraag over hoeveel men op 1 trafo kan aansluiten.

Ik rijd analoog en soms rijden er 3 treinstellen op 1 trafo,je kan dan wel zien dat de treinen langzamer gaan rijden.

Nu is dit niet het grootste probleem,maar hoeveel lampjes kun je nu nog aan sluiten op deze trafo van 30v.

Nog een andere vraag:
Als je  bv 3 trafo,s hebt en 3 baangedeelten en sluit op iedere trafo 15 lampjes aan van wissels en seinen.

Dan gebeurd er bij mij het volgende. Ik trek 1 gele steker van de trafo er uit dan blijven de lampjes die hierop zijn aangesloten flauw

.branden ,hoe kan dat?

Mijn gedachte is dat er verbinding is met een 2e trafo doormiddel van de draden van de seinen,waarbij bv de rode draad van sein1 aan

gesloten op trafo1 verbonden is met de groene van sein2 verbonden met trafo2.

Is dit een juiste conclusie of is er een andere oorzaak?

Harrie

Re: Vermogen trafo.
dat lijkt inderdaad op wat men in het jargon een "sluipweg" noemt, Harrie.
Dan gaan er "lekstromen" door bepaalde componenten naar andere kringen in je stroombanen, waardoor deze niet meer van elkaar gescheiden zijn en je dergelijke fenomenen hebt.
Re: Vermogen trafo.
Lid sinds: 2023

offline
Re: Vermogen trafo.
Citaat van: DEBORA0517 op donderdag 29 november 2012, 11:17:27
Nu is dit niet het grootste probleem,maar hoeveel lampjes kun je nu nog aan sluiten op deze trafo van 30v.

Harrie, ik denk dat je een trafo van 30 VA bedoelt ?
Wat je daar op aan kan sluiten is afhankelijk van je verbruikers. In het algemeen wordt gesteld dat 1 lampje 1 VA
gebruikt. Wat je locs gebruiken is wisselend.
In deze link kun je iets vinden over stroomverbruik ( blz 141 )
Re: Vermogen trafo.
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re: Vermogen trafo.
Alfons
Volgens de link gebruikt een loc 10VA

Met 3 loks zou er dus geen voltage genoeg zijn om bv 15 lampjes te laten branden en zou je de wissels niet goed kunnen schakelen met een trafo van 30VA

Harrie
Re: Vermogen trafo.
Lid sinds: 2023

offline
Re: Vermogen trafo.
Harrie,

Elke stroombron ( trafo ) heeft zijn maximale capaciteit. Overschrijdt je deze, dan gebeuren er gekke dingen.
Daarbij is natuurlijk alles relatief. Als je 3 treinen hebt rijden en je gebruikt kortstondig 8 VA om een wissel te schakelen, dan zal je trafo niet crashen, hooguit je treinen heel even wat langzamer rijden. Structurele overbelasting is slecht.
Dus als je 3 treinen hebt rijden op 1 trafo, dan zou ik dat als max. hanteren en een andere trafo inzetten voor mijn lampjes/wissels. 

edit : typefouten verbeterd
Re: Vermogen trafo.
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Vermogen trafo.
Hallo Harry,

Bij mijn oude baan had ik maar een trafo van 60VA voor alle seinen en wissels en stootblok verlichting  8o :|
Dat ging goed  :)
Weet niet zo uit mijn hoofd hoeveel lampen dat waren, misschien wel 60  8o

Nu met mijn 2e baan is alles verdeeld over 2 trafo's van 60VA
Wel met gescheiden gedeeltes, schaduw station, en het andere deel het station op de boven plaat.

Dus er kunnen heel wat lampjes op.

Gr Einte
Re: Vermogen trafo.
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Vermogen trafo.
Harrie,
een wissellantaarn ca 1 va
Een wissel schakelen 8 tot 15 va, engels wissel gebruikt meer dan een normaal wissel.
Een loc gebruikt afhankelijk van het type 10 tot 25 va ( de oudere loks lusten wel wat )
Dus met 3 loks is de koek op.
Re: Vermogen trafo.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Vermogen trafo.
Dag Harrie,

Let op: in het Servicehandboek staat duidelijk te lezen
rijdende locomotief op volle snelheid.
Ik neem aan dat je geen racebaan hebt en de treinen
rustig laat rijden op bijvoorbeeld halve snelheid.
Dus de helft aan uitgangsspanning wat resulteert in
de helft van het opgenomen vermogen van de loc.
M.a.w. 3 locs op 1 trafo met volle snelheid is zo'n 30VA,
dus 3 locs op halve snelheid zal zo'n 15VA verbruiken!

Groeten,

Erik.
Re: Vermogen trafo.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Vermogen trafo.
Harrie schreef:
CiteerNog een andere vraag:
Als je  bv 3 trafo,s hebt en 3 baangedeelten en sluit op iedere trafo 15 lampjes aan van wissels en seinen.

Dan gebeurd er bij mij het volgende. Ik trek 1 gele steker van de trafo er uit dan blijven de lampjes die hierop zijn aangesloten flauw

.branden ,hoe kan dat?

Mijn gedachte is dat er verbinding is met een 2e trafo doormiddel van de draden van de seinen,waarbij bv de rode draad van sein1 aan

gesloten op trafo1 verbonden is met de groene van sein2 verbonden met trafo2.

Is dit een juiste conclusie of is er een andere oorzaak?

In principe bestaat een stroomkring uit de verbinding trafo "gele bus(16V AC) - verbruiker - bruine bus(massa).
Bij het aansluiten van de lampjes horen deze "per trafo" in serie te staan.
Bij de trafo's mogen de bruine draden wel gekoppeld zijn. De gele NIET.

Doordat je flauw brandende lampjes ziet wanneer je één stekker getrokken hebt, heb je een aantal stroomkringen met elkaar verbonden. Je kunt dit het beste controleren door de lampjes los te koppelen en per stuk weer aan te sluiten.
Verder zijn er nog twee fouten die vaak voorkomen:
a) de trafo's staan in tegenfase.
b) de aansluitingen zitten in twee stroomkringen.

ad a) dit kun je aanpassen / checken door twee trafos op de volgende wijze te koppelen.
Koppel de bruine bussen. Sluit vervolgens één lampje tussen beide gele bussen aan. (Controleer wel even of het lampje het ook gewoon doet). Wanneer het lampje in deze opstelling brandt, dan staan de trafo's in tegenfase én moet je de netstekker omdraaien.
Zet vervolgens een merkteken op de stekke, zodat je de trafo's in het vervolg meteen goed aansluit.
Voor een eventuele 3e of 4e trafo herhaal je dit ten opzichte van de eerder gemerkte trafo's.

Kijk hiervoor ook eens in de wiki. Scroll naar "trafo's in fase zetten".

ad b) door de aansluitingen telkens te controleren voorkom je dat dit gebeurt. Bij wissels en seinen kan dit voorkomen, doordat bijv de wisselspoelen vanuit een andere trafo gevoed worden en niet direct gekoppeld zijn aan de massa van de baan.

John

Re: Vermogen trafo.
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re: Vermogen trafo.
Allen bedankt voor de reactie,

Ik was mijn stroomkringen wat opnieuw aan het verdelen,daarom was deze vraag.

Ik had soms een probleem dat een sein niet goed zijn werk deed en er botsingen ontstonden, er springen dan ook altijd 2 seinen tegelijk om.

Ik probeer zoveel mogelijk de lampjes te laten branden op de trafo die ook de baan van stroom voorziet.

Maar dat is soms teveel als er een hele wisselstraat ook op wordt aangesloten.

Harrie
Re: Vermogen trafo.
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re: Vermogen trafo.

Citaat van: VT601 op donderdag 29 november 2012, 21:15:37
Harrie schreef:
CiteerNog een andere vraag:
Als je  bv 3 trafo,s hebt en 3 baangedeelten en sluit op iedere trafo 15 lampjes aan van wissels en seinen.

Dan gebeurd er bij mij het volgende. Ik trek 1 gele steker van de trafo er uit dan blijven de lampjes die hierop zijn aangesloten flauw

.branden ,hoe kan dat?

Mijn gedachte is dat er verbinding is met een 2e trafo doormiddel van de draden van de seinen,waarbij bv de rode draad van sein1 aan

gesloten op trafo1 verbonden is met de groene van sein2 verbonden met trafo2.

Is dit een juiste conclusie of is er een andere oorzaak?

In principe bestaat een stroomkring uit de verbinding trafo "gele bus(16V AC) - verbruiker - bruine bus(massa).
Bij het aansluiten van de lampjes horen deze "per trafo" in serie te staan.
Bij de trafo's mogen de bruine draden wel gekoppeld zijn. De gele NIET.

Doordat je flauw brandende lampjes ziet wanneer je één stekker getrokken hebt, heb je een aantal stroomkringen met elkaar verbonden. Je kunt dit het beste controleren door de lampjes los te koppelen en per stuk weer aan te sluiten.
Verder zijn er nog twee fouten die vaak voorkomen:
a) de trafo's staan in tegenfase.
b) de aansluitingen zitten in twee stroomkringen.

ad a) dit kun je aanpassen / checken door twee trafos op de volgende wijze te koppelen.
Koppel de bruine bussen. Sluit vervolgens één lampje tussen beide gele bussen aan. (Controleer wel even of het lampje het ook gewoon doet). Wanneer het lampje in deze opstelling brandt, dan staan de trafo's in tegenfase én moet je de netstekker omdraaien.
Zet vervolgens een merkteken op de stekke, zodat je de trafo's in het vervolg meteen goed aansluit.
Voor een eventuele 3e of 4e trafo herhaal je dit ten opzichte van de eerder gemerkte trafo's.

Kijk hiervoor ook eens in de wiki. Scroll naar "trafo's in fase zetten".

ad b) door de aansluitingen telkens te controleren voorkom je dat dit gebeurt. Bij wissels en seinen kan dit voorkomen, doordat bijv de wisselspoelen vanuit een andere trafo gevoed worden en niet direct gekoppeld zijn aan de massa van de baan.

John
Hoi John.

Ik heb mijn trafo,s wel  paralel staan.
Als ik alle lampjes 1 voor 1 moet controleren heb ik wel even werk om elke keer weer onder de baan te kruipen om een lampje los te maken.
Het laatste wat je zegt onder ad b, is dat wat ik bedoel dat 2 seinen gekoppeld zijn met een rode en een groene draad terwijl ze elk op een andere trafo werken?

Harrie
Re: Vermogen trafo.
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Vermogen trafo.
Harrie
Een trafo in Serie zetten is in de hobbysfeer hoogst ongebruikelijk! Normaal staan trafo's met de "massa" gekoppeld aan elkaar en verder in FASE. Maar deze staan niet aan elkaar doorgekoppeld.
In serie staan zou betekenen dat de massa 1ste trafo alleenstaat, begin van de stroomkring, de fase van trafo 1 verbonden met de massa trafo 2 en de fase van trafo 2 weer met de massa trafo 3.
Bij 3 trafo's in serie is de massa van trafo 1 en de fase trafo 3 de 2 aansluitdraaden voor de hele kring met voor marklin trafo;s dan een spanning van 3*16=38volt
Cees
Re: Vermogen trafo.
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re: Vermogen trafo.
Sorry foutje,
Re: Vermogen trafo.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Vermogen trafo.
CiteerHet laatste wat je zegt onder ad b, is dat wat ik bedoel dat 2 seinen gekoppeld zijn met een rode en een groene draad terwijl ze elk op een andere trafo werken?

Dat is dan waarschijnlijk het probleem:

trafo1 - rode draad (=schakelen tegen massa) - "rode" spoel - gele draad (=16V) - "groene spoel" - groene draad (=schakelen tegen massa) - trafo 2

Dat mag dus niet.

Bovendien heb je een tweede veel serieuzer probleem:

(DONT TRY THIS AT HOME)

Als je stekker van trafo2 trekt terwijl trafo1 staat er op de netstekker 220V.

Dit levert je minimaal een schok op, maar eerder ook de nodige brandwonden.

John

Re: Vermogen trafo.
Lid sinds: 2012

offline
Re: Vermogen trafo.
Nu ik dit lees, ben ik op zolder gaan controleren.
ik heb namelijk 3 trafo's staan van 10VA
elke spoor heeft zijn eigen trafo.
alle bruine draden zitten aan elkaar gekoppeld, en de trafo's staan in fase.
dit blijft zo omdat deze vast zijn aangesloten en ik de voeding schakel met een schakelaar.
2 trafo's worden gebruikt voor de seinen, wissels en de verlichting ervan.
beide 16V gele aansluitingen hebben een verdeling onder de baan zitten.
van daaruit gaan er kabels naar de seinen, lampen en wissels.
ik heb dus hetzelfde probleem
haal ik van 1 trafo de gele draad los, blijven de lampjes branden, de seinen en wissels werken niet meer.

hoe moet dit dan opgelost worden.
beter om 1 voeding te gebruiken voor de seinen, lampen en wissels?
en hoe groot moet deze dan zijn? per lampje, sein of wissel?

alles werkt normaal op dit moment.

groet Winno
Re: Vermogen trafo.
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re: Vermogen trafo.
Ik had dus dezelfde vraag Winno

Als ik het goed begrijp zou ik niet 2 seinen tegelijk kunnen schakelen.

Sein 1 op rood en sein 2 tegelijk op groen.

Ik zou dus voor sein 1 -2 schakelrail moeten gebruiken.

1 voor rood voor sein 1  en 1 voor groen voor sein 2

Dit om verbinding van 2 trafo,s te voorkomen.

Ik zou nu een partij schakelrail moeten aanschaffen

Ik heb overigens met schakelen nooit problemen gehad.

Het ging alleen dat de lampjes bleven branden ,wanneer ik 1 gele steker verwijderde

Harrie
Re: Vermogen trafo.
Mr. Marklin
gast

Re: Vermogen trafo.
Winno,

Is inderdaad beter om 1 trafo te gebruiken voor seinen,wissels, en lampjes. Ik heb zelf en Uhlenbrock van 70va = 5,5amp. Dit geeft zoveel power
dat je hiermee voorlopig meer als genoeg hebt.
Een wissel omzetten is maar een fractie van verbruik, lees moment, en je kan dan ook nog de wissellantaarns, straatlantaarns, en scenery apart schakelen.
Even bij de modelbouwshop aanlopen en zij vertellen jou het haarfijne hiervan.

Mvg
Arie
Re: Vermogen trafo.
Lid sinds: 2012

offline
Re: Vermogen trafo.
dus op zoek naar andere trafo's
lees ook al dat de blauwe niet zo best zijn, geld dat ook voor de blauwe kunsstof uitvoering?

groet Winno
Re: Vermogen trafo.
Jan_Willem
gast

Re: Vermogen trafo.
Hangt er vanaf wat je onder 'niet zo best' verstaat. Het zijn prima trafo's, maar je moet geen domme dingen doen.

Voor de trafo's geldt: Hoe nieuwer, hoe veiliger.

De oude metalen blauwe hebben nogal eens last van verterende snoeren, en, net als de kunststof blauwe, kan, als je de trafo's niet goed (gewoon dom, bedoel ik) aansluit, er 230 volt op de losliggende netstekker komen te staan (zoals hieronder door John uitgelegd).

De witte trafo's hebben van bovenstaande geen 'last'.

Tenslotte: die oudjes zijn voor 220 volt gemaakt, nu gaat er 230 volt door ons stroomnet. dat houdt in dat het voltage dat uit de trafo komt bij het omschakelen, voor sommige decoders te hoog is, waardoor ze kunnen overlijden.....

Ik zou 1 dikke trafo aanschaffen ipv drie kleintjes, en die 10va trafo's gebruiken om alleen lampjes te voeden.
Re: Vermogen trafo.
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Vermogen trafo.
Citaat van: Jan_Willem op zaterdag 01 december 2012, 12:28:42
De oude metalen blauwe hebben nogal eens last van verterende snoeren...

Ik heb hier een fotoverslag met beschrijving gemaakt (daarvoor op de foto's klikken), over hoe je die netjes kunt vervangen.

Groeten,

Erik.
Re: Vermogen trafo.
Jan_Willem
gast

Re: Vermogen trafo.
Kijk, da's mooi, moet ik ook nog even doen bij wat van die oudjes.

Verder zijn ze net zo goed als de nieuwe trafo's, als je tenminste de boel niet stom aansluit, waardoor er een gevaarlijke situatie onstaat.

Re: Vermogen trafo.
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Vermogen trafo.
Citaat van: Jan_Willem op zaterdag 01 december 2012, 12:28:42
De oude metalen blauwe hebben nogal eens last van verterende snoeren, en, net als de kunststof blauwe, kan, als je de trafo's niet goed (gewoon dom, bedoel ik) aansluit, er 230 volt op de losliggende netstekker komen te staan (zoals hieronder door John uitgelegd).

De witte trafo's hebben van bovenstaande geen 'last'.

De witte trafo's hebben dan misschien geen last van verterende snoeren. Maar verkeerd aansluiten zodat er bij een losse netstekker 230 volt op komt te staan is ook daarbij nog aanwezig. Zit ook altijd zo'n mooie sticker met waarschuwing achterop de trafo, of nog aan het netsnoer.
Re: Vermogen trafo.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Vermogen trafo.
Winno schreef (enkele posts terug)
Citeer2 trafo's worden gebruikt voor de seinen, wissels en de verlichting ervan.
beide 16V gele aansluitingen hebben een verdeling onder de baan zitten.
van daaruit gaan er kabels naar de seinen, lampen en wissels.
ik heb dus hetzelfde probleem
haal ik van 1 trafo de gele draad los, blijven de lampjes branden, de seinen en wissels werken niet meer.

hoe moet dit dan opgelost worden.
beter om 1 voeding te gebruiken voor de seinen, lampen en wissels?
en hoe groot moet deze dan zijn? per lampje, sein of wissel?

In principe kun je best meerdere trafos gebruiken, mits deze op de juiste wijze parallel staan.
Bij Marklin zijn de wissellampjes en de wisselspoelen normaal aan dezelfde gele draad aangesloten.
De massa verbinding van de lampjes geschiedt via het spoor.
De massa verbinding van de wisselspoelen loopt via de blauwe/witte schakelkastjes naar massa.
Deze massa verbindingen mogen (liefst moeten) allemaal aan elkaar hangen om ongewenste stroomkringen te voorkomen.

Wanneer je twee wissels (of meerdere wissels in combinatie) tegelijk wilt schakelen is het het slimst deze allebei op dezelfde trafo te hebben aangesloten.

Een praktische verdeling is 1 trafo (van voldoende vermogen, bijv 2A, 32VA) voor alle wissels (en evt. seinen) en een andere trafo voor bijv "huisjes" en ander spul dat geen gebruik hoeft te maken van de massaverbindingen via het spoor.

Wat betreft het ombouwen van de blauwe trafo's het volgende:
Heel oude blauwe trafo's zijn vaak van metaal en kunnen worden opengeschroefd. Het aanpassen van de voedingskabels is mogelijk als je een beetje handig bent. (Maar blijf verstanding, want bij onhandig opnieuw aansluiten kan er 230V op de kast komen te staan.)
Bij deze heel oude trafo's kan ook de interne isolatie verteerd zijn.
Mijn suggestie: alleen als je er echt verstand van hebt, repareren. Anders wegdoen.

De nieuwere blauwe trafos (lichtblauw, kunststof) zijn meestal door de gebruiker niet zonder meer te openen. De bedrading is als regel nog wel in orde. Het netsnoer moet gaaf zijn en is vaak aangegoten.
Niks aan doen. Prima te gebruiken voor lampjes en ander spul. Rijden: blijven opletten, maar slimmer is NIET gebruiken voor de treinen.

De witte/grijze modellen. Idem als de lichtblauwe, vaak al wel geschikt voor de 230V. Staat op de achter- of onderzijde.

John
Re: Vermogen trafo.
Lid sinds: 2012

offline
Re: Vermogen trafo.
Ik begrijp je uitleg John.
wat ik dus niet snap is waarom de lampjes dus blijven branden.
zoals je zelf al aangeeft word eigenlijk alles via de massa geschakeld.
ik heb alle massa's aan elkaar zitten, dus alle trafo's zit bruin aan elkaar gekoppeld.
alle sein en wisselschakelblokjes zitten vast aan elkaar, ook aan de zelfde massa.

ik heb zelf ook wel een electro achtergrond, maar kan dus nog steeds niet verklaren, waarom de lampjes blijven branden als ik de gele draad van de aangesloten trafo los koppel.

en dat met die snoeren en het verweren ervan geloof ik wel.
mijn trafo zijn niet voorzien van rubber snoer maar van grijze met aangegoten stekkers.
ik ga er niet van uit dat deze kunststof snoeren ook zomaar verweren.

ik denk dat ik dan toch maar een soort van lichttrafo ga aanschaffen voor de verlichting, wissels en de seinen.
groet Winno
Re: Vermogen trafo.
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re: Vermogen trafo.
Ik geef het op ,wat lampjes betreft,
ik heb alle draden uit een verdeelplaat getrokken maar de lampjes blijven branden

Harrie
Re: Vermogen trafo.
Lid sinds: 2012

offline
Re: Vermogen trafo.
Harrie..

Bij mij is het opgelost.
ik heb alle gele draden op 1 en dezelfde trafo aangesloten.
de massa, bruine draad van alle rails e.d. zitten aan elkaar gekoppeld en deze zijn ook verbonden met alle transformatoren.
nu heb ik er geen last mmer van.
het enige wat ik nu heb, is dat de trein langzamer gaat rijden bij schakelen van een sein of wissel.
maar dat is op te lossen door er een zwaardere trafo te plaatsen, de huidige is 10VA.

groet Winno
Re: Vermogen trafo.
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Vermogen trafo.
Harrie, Winno

Denk in cirkels, stroomkring.
De gele draad voed een lampje, of bij een " daglichtsein" via een schakelaar de rode of groene lamp en gaat vervolgens naar de massa. Dit is stroomkring verlichting/
De 2 elektromagneetkernen worden elk enerzijds gevoed door de gele draad en de kring wordt compleet gemaakt door de blauwe draden met al dan niet de rode en groene stekker welke weer aan massa ligt middels het schakelkastje.
Is de massa van het schakelkastje en de massa van de seinpaal op de massa van de aangesloten rails op 2 trafos aangesloten welke niet in fase staan heb je  het branden van de seinverlichting met de elektromagneet als voorschakel weerstand kun je dit  als complete stroomkring beschouwen.
Cees
Re: Vermogen trafo.
Lid sinds: 2012

offline
Re: Vermogen trafo.
Hallo Cees.

zoals ik al aangaf, heb ik een elektro achtergrond.
daarom snap ik het wat je nu uitlegt, maar...
de trafo's staan alle 3 in fase, anders stoppen de treinen bij overgang van de een naar de andere trafo.
de verlichting van de lampjes hoe die geschakeld worden begrijp ik ook.
en de wissels, seinen e.d. worden via een blauw marklin 7072 geloof ik d.m.v. een puls op de massa geschakeld.
ik zie dus niet waarom, als ik 2 voedingen apart gebruik, de lampjes zouden moeten blijven branden.
alle massa's van de rails, lampen seinen en trafo's zijn onderling met elkaar verbonden, er is geen scheiding in massa aanwezig...

maarja, het probleem is opgelost, ik gebruik zoals al eerder aangegeven 1 trafo nu voor de seinen, verlichting e.d.
dus ik heb geen probleem ermee, dat had ik voor dat dit topic geopend had trouwens ook niet.
alles werkte normaal.

groet Winno
Re: Vermogen trafo.
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re: Vermogen trafo.
Ik blijf toch nog even zoeken.
Gisteren had ik de gele steker uit het sein getrokken ,maar het lampje bleef branden.
Toen heb ik de groene steker eruit gehaald en ging het lampje uit.
deze groene steker was verbonden met de rode van het volgende sein
door deze verbinding bleef een hele wisselstraat flauw branden.
Na dat ik de groene steker had verwijderd ging alles uit.

Harrie
Re: Vermogen trafo.
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re: Vermogen trafo.
Ik ben bezig om al mijn seinen op een lichttrafo aan te sluiten,

Na een 8 tal aansluitingen eerst maar eens testen dacht ik.

Ik ben er achter gekomen dat ook de lichttrafo parralel moet staan,

Toen ik  de zaak onder stroom zette ,sprongen er spontaan een aantal seinen om of bleven brommen.

Weer wat geleerd dus.

Harrie
Re: Vermogen trafo.
Lid sinds: 2012

offline
Re: Vermogen trafo.
blijft het een vreemd probleem vinden.
ik heb nu alle verlichting, seinen en ontkoppelraisl op 1 trafo aangesloten.
onder de tafel een aantal koppelstukken geplaatst.
gisteren weer wat extra wissels aangesloten,
per ongeluk de verbinding tussen 2 koppel stukken los gekoppeld.
verlichting van een sein blijft branden, maar deze schakelt niet.
waar komt die spanning dan vandaan??
geel was los gekoppeld, blauwe draden zitten op een 7072 seinplaat en deze is aangesloten op diverse andere 7072 rechtstreeks naar de 0 (Bruin)
de 0 is doorgekoppeld ook via een koppelstuk aan alle andere aanwezige 0 van elke trafo.

groet Winno
Re: Vermogen trafo.
Lid sinds: 2009

Franeker

offline
Re: Vermogen trafo.
Hallo Winno

Het probleem blijft bij mij ook.

Mijn ontdekking is dat 2 seinen met elkaar verbonden zijn op 1 schakelrail,

Dus dat ik tegelijk 1 sein op groen en 1 sein op rood zet.

Als ik 1 rode of groene steker eruit pak is het over.

Ik laat het eerst zo zitten anders moet ik er 20 schaketrail erbij plaatsen.

Als jij alleen via het schakelplaat schakeld snap ik het ook niet,want dat zijn toch losse verbindingen.

Harrie
Re: Vermogen trafo.
Lid sinds: 2012

offline
Re: Vermogen trafo.
ik schakel idd met een seinplaat, en zonder schakelrails.
zal alles eens los gooien ,en dan stuk voor stuk aansluiten, kijken wat het probleem geeft.
gisteren toch weer een aantal elektrische wissels geplaatst waar eerst handwissel lagen, dus de baan moet toch een beetje opnieuw geordend worden.

groet Winno
Re: Vermogen trafo.
Mr. Marklin
gast

Re: Vermogen trafo.
Hoi Winno en Harrie,

Als we het nu eens van de andere kant bekijken, jullie rijden digitaal neem ik aan, dan laten we in het midden met wat voor centrale, echter als je wissels ook digitaal zijn, dan kun je de wissels toch gewoon laten schakelen door de centrale, zet er een stevige trafo naast voor de lantaarns etc, en het probleem is toch ondervangen.
Of sla ik de plank volkomen mis.

Mvg
Arie
Re: Vermogen trafo.
Lid sinds: 2012

offline
Re: Vermogen trafo.
Arie.

ik rijd niet digitaal, lekker ouderwets analoog.
blauwe trafo's en schakelkastjes.
dus alle 0 aan elkaar van elke trafo.
3 trafo's in gebruik voor 3 rijbanen.
1 trafo 30VA levert nu de voeding voor de gele draadjes...
dus alles wat een vaste voeding moet hebben komt van deze trafo af.
ook de seinplaten 7072 zijn aan elkaar gekoppeld en via de gemeenschappelijke 0 aangesloten.

maar binnenkort 2 weken vakantie, dus ga eens grondig de bekabeling nalopen, er kan haast niets verkeerd zitten.
maar je weet natuurlijk nooit.

groet Winno