Winno schreef (enkele posts terug)
Citeer2 trafo's worden gebruikt voor de seinen, wissels en de verlichting ervan.
beide 16V gele aansluitingen hebben een verdeling onder de baan zitten.
van daaruit gaan er kabels naar de seinen, lampen en wissels.
ik heb dus hetzelfde probleem
haal ik van 1 trafo de gele draad los, blijven de lampjes branden, de seinen en wissels werken niet meer.
hoe moet dit dan opgelost worden.
beter om 1 voeding te gebruiken voor de seinen, lampen en wissels?
en hoe groot moet deze dan zijn? per lampje, sein of wissel?
In principe kun je best meerdere trafos gebruiken, mits deze op de juiste wijze parallel staan.
Bij Marklin zijn de wissellampjes en de wisselspoelen normaal aan dezelfde gele draad aangesloten.
De massa verbinding van de lampjes geschiedt via het spoor.
De massa verbinding van de wisselspoelen loopt via de blauwe/witte schakelkastjes naar massa.
Deze massa verbindingen mogen (liefst moeten) allemaal aan elkaar hangen om ongewenste stroomkringen te voorkomen.
Wanneer je twee wissels (of meerdere wissels in combinatie) tegelijk wilt schakelen is het het slimst deze allebei op dezelfde trafo te hebben aangesloten.
Een praktische verdeling is 1 trafo (van voldoende vermogen, bijv 2A, 32VA) voor alle wissels (en evt. seinen) en een andere trafo voor bijv "huisjes" en ander spul dat geen gebruik hoeft te maken van de massaverbindingen via het spoor.
Wat betreft het ombouwen van de blauwe trafo's het volgende:Heel oude blauwe trafo's zijn vaak van metaal en kunnen worden opengeschroefd. Het aanpassen van de voedingskabels is mogelijk als je een beetje handig bent. (Maar blijf verstanding, want bij onhandig opnieuw aansluiten kan er 230V op de kast komen te staan.)
Bij deze heel oude trafo's kan ook de interne isolatie verteerd zijn.
Mijn suggestie: alleen als je er echt verstand van hebt, repareren. Anders wegdoen.
De nieuwere blauwe trafos (lichtblauw, kunststof) zijn meestal door de gebruiker niet zonder meer te openen. De bedrading is als regel nog wel in orde. Het netsnoer moet gaaf zijn en is vaak aangegoten.
Niks aan doen. Prima te gebruiken voor lampjes en ander spul. Rijden: blijven opletten, maar slimmer is NIET gebruiken voor de treinen.
De witte/grijze modellen. Idem als de lichtblauwe, vaak al wel geschikt voor de 230V. Staat op de achter- of onderzijde.
John