Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Testen van M-Rails Wissels met Fleischmann Trafo. Merk je het voltage verschil?

Gestart door i_m_johny dinsdag 27 november 2012, 23:25:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Testen van M-Rails Wissels met Fleischmann Trafo. Merk je het voltage verschil?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Testen van M-Rails Wissels met Fleischmann Trafo. Merk je het voltage verschil?
Momenteel ben ik M-Rails Wissels met een Fleischmann Trafo, die volgens mij 14 volt wisselspanning geeft.
Merk je het voltage verschil wanneer ik ze straks op een oude Marklin (grijze Antex) trafo aansluit, waarvan het voltage op 10 zit?

Want ik merk bij een aantal dat ze niet helemaal doorschuiven, en meende dat dus de spoel niet helemaal fris was. Later begon ik daaraan te twijfelen.
Maar als ik straks de Antex als stroombron ga gebruiken, zou het dan nog erger worden (of is mijn technisch gebruik betreffende Voltages, Amperes e.d. weer een stoorzender?).

De (oranje) Lima Trafo geeft volgens mij nog minder, maar dat zou ik morgen moeten controleren.

Groeten,

Jan
Re: Testen van M-Rails Wissels met Fleischmann Trafo. Merk je het voltage verschil?
ik denk wel dat je verschil gaat merken, vooral bij diegene die nu wat "stroef lopen" kan die 2 volt extra  net dat klein stukej extra power geven om ze te doen "doorgaan".

Ik heb trouwens nog een tip voor je: als je denk dat de wissels niet echt goed meer zijn (de bedieningen), en je bent bereid het risico te nemen de spoel "op te smoren", m.a.w.  als je een "alles of niks" test wil doen dan kan je eens een omschakelpuls van een analoge M* transfo der door sturen.  gegarandeerd succes.  Ofwel schieten ze los ofwel ruik je een brandluchtje.    GEwoon de gele draad op de  rode aansluiting van de trafo (dus de baanspanning  "B", niet d vaste 16V AC) en de blawe draad (1 van de 2 en dan wisselen) op de bruine aansluiting ( de  "O") en dan even   "omklikken" met de draaiknop.

U weze wel gewaarschuwd voor de mogelijke risico's.  Ik neem hiervoor geen verantwoordelijkheid.

Succes

Dani
Re: Testen van M-Rails Wissels met Fleischmann Trafo. Merk je het voltage verschil?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Testen van M-Rails Wissels met Fleischmann Trafo. Merk je het voltage verschil?
@Dani,

Dus ga ik morgen (net voordat StarTrek begint  :D )gewoon het stroomtechnische eens even omgooien.

Want ik merk dat ik steeds seriouser begin te denken over de ombouw van het schaduwstation naar M-Rail.
Re: Testen van M-Rails Wissels met Fleischmann Trafo. Merk je het voltage verschil?
zolang je die omschakel puls maar heel kort gebruikt zal de spoel dit nog wel aankunnen.
je moet niet proberen om de omschakelpuls een aantal seconden te gebruiken dan word het lastiger.
maar zoals Dani aangeeft kun je wel checken of de wissel nog goed kan werken.
ik heb van de week toevallig een 3-weg wissel gehad die handmatig wel lekker gaat, maar met de schakelpuls van het seinbord hed hij meer moeite.
blijkbaar werk wd40 ook goed om de wissel even wat losser te krijgen.
klein beetje ingespoten, toen even wat handmatige schakelingen uitgevoerd.
voorzichtig de overbodige smering verwijderd en electrisch aangesloten.
wisselt weer als een nieuwe.

groet Winno
Re: Testen van M-Rails Wissels met Fleischmann Trafo. Merk je het voltage verschil?
Je kunt overwegen deze module in te zetten ===> klik
Re: Testen van M-Rails Wissels met Fleischmann Trafo. Merk je het voltage verschil?
Jan,
De Antex trafo heeft een vermogen van 10VA = ca 10 watt
De spanning welke deze trafo onbelast afgeeft is 0 7>>16 volt of 23 volt omschakel spanning( rode/bruine bus;  16 volt gele bruine bus)
Een Fleischman trafo geeft een gelijkspanning af zo ook de lima trafo
Het magnetisch (kracht)vermogen ligt hoger bij de zelfde spanning indien er gelijkspanning wordt gebruikt. Ook het brommen bij bekrachteging is minder hoorbaar bij gelijkspanning.
Alle magneetspoelen welke bij wissels en seinen worden toegepast hebben maar een beperkte inschakeltijd, paar minuten, in tegenstelling tot de spoelen in een EMS welke continue bekrachtigt kunnen staan.
Cees
Re: Testen van M-Rails Wissels met Fleischmann Trafo. Merk je het voltage verschil?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Testen van M-Rails Wissels met Fleischmann Trafo. Merk je het voltage verschil?
Citaat van: Cees B op woensdag 28 november 2012, 21:06:24
..... Een Fleischman trafo geeft een gelijkspanning af zo ook de lima trafo. Het magnetisch (kracht)vermogen ligt hoger bij de zelfde spanning indien er gelijkspanning wordt gebruikt. Ook het brommen bij bekrachteging is minder hoorbaar bij gelijkspanning .....

Dag Cees,

Bedankt voor de technische toelichting, duidelijk mijn zwakste punt (maar ik heb wel heeeeel veeeel fantasie gelukkig  :D ).

Dus eigenlijk geef je met de gelijkspanning opmerking aan, dat je eigenlijk de rijstroom van de Fleischmann Trafo moet gebruiken, inplaats van het lichtstroom? Maar dan de knop vol open gezet?

Ik heb gemerkt dat nu ik zopas de wissels direct op de rijstroom van de Antex trafo heb gezet, vrijwel alle probleem gevallen ineens geen probleem meer hebben.

:thumbup:
Re: Testen van M-Rails Wissels met Fleischmann Trafo. Merk je het voltage verschil?
Jan,
Indien je de kern uit de spoel neemt en schoonmaakt loopt het een stuk soepeler. Niet demonteren maar een spuitbus behandeling met slotspray gaat ook goed.
Cees
Re: Testen van M-Rails Wissels met Fleischmann Trafo. Merk je het voltage verschil?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Testen van M-Rails Wissels met Fleischmann Trafo. Merk je het voltage verschil?
I_m_Johnny schreef:
CiteerMomenteel ben ik M-Rails Wissels met een Fleischmann Trafo, die volgens mij 14 volt wisselspanning geeft.
Merk je het voltage verschil wanneer ik ze straks op een oude Marklin (grijze Antex) trafo aansluit, waarvan het voltage op 10 zit?

Even misverstandje uit weg helpen in deze zin.
De Antex trafo heeft een vermogen van 10VA = 10W (maar dan voor trafo's). Deze trafo geeft op de gele bus 16V bij iets minder dan 0,5A.

Nu treden er twee zaken tegelijk op.
- A de netspanning is inmiddels van 220V AC naar 230 VC AC gegaan. Daardoor is de 16V nu wat hoger.
- B de Antex trafo is niet zo sterk, maar jouw wisselspoelen trekken waarschijnlijk wat extra vermogen. Hierdoor kan het omzetten wat lastiger gaan.
De Fleischmann trafo af oorspronkelijk op de AC/wissels-uitgang 14V (bij 220V). Effect heeft het dus zeker, maar hier zal wellicht meer vermogen beschikbaar zijn.

Je beste alternatief is voor de wissels een wat sterkere trafo te kopen, bijv een van 32VA (2Amp) of 60VA (3 Amp).
Volgens de fabrikanten (en de alwetenden in Brussel bij de EU) zijn daarbij de oude blauwe niet veilig genoeg meer.

John
Re: Testen van M-Rails Wissels met Fleischmann Trafo. Merk je het voltage verschil?
als het enkel moet dienen om wissels om te leggen, dan vind ik persoonlijk een 32VA  wat overkill.
Hoe groot is de kans dat 2 wissels exact tegelijk schakelen ?

Als je er natuurlijk ook wat verlichting wil bij koppelen dan is dit zeker geen luxe.
Re: Testen van M-Rails Wissels met Fleischmann Trafo. Merk je het voltage verschil?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Testen van M-Rails Wissels met Fleischmann Trafo. Merk je het voltage verschil?
Citaat van: Cees B op woensdag 28 november 2012, 21:33:27
..... Indien je de kern uit de spoel neemt en schoonmaakt loopt het een stuk soepeler. Niet demonteren maar een spuitbus behandeling met slotspray gaat ook goed .....

Oh ja, weer wat nieuws aan te leren. Wat gaat mijn volgende uitdaging worden?

Heb nog nooit iets dergelijks gedaan. Ik heb er nog wel eentje liggen waar ik mee kan experimenteren. Zijn er schroefjes o.i.d. waar ik op moet letten. Heb je een foto van een dergelijk iets?

Re: Testen van M-Rails Wissels met Fleischmann Trafo. Merk je het voltage verschil?
Jan
Bodemplaat eraf, zit geklemd met gaatje en bubbeltje 2* en aan de andere zijde afwisselend onder en boven.
paar kleine schroefjes en oppassen dat het veertje niet wegspringt.

Je kunt ook nog controleren of de wisseltong soepel heen en weer schuift, anders een minidruppel op het schanierstiftje of iets wd40.
Cees
Re: Testen van M-Rails Wissels met Fleischmann Trafo. Merk je het voltage verschil?
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Testen van M-Rails Wissels met Fleischmann Trafo. Merk je het voltage verschil?
@Cees,

Ik bedoelde de spoel, die eruit ziet.

Re: Testen van M-Rails Wissels met Fleischmann Trafo. Merk je het voltage verschil?
Ik zou die Antex trafo niet eens durven gebruiken, gezien de leeftijd van dit ding en de ijzere omhulser. Ik heb pas de mijne gewoon weggegooid