Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

dakbeschot en baanontwerp

Gestart door Jan22 dinsdag 27 november 2012, 14:09:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
dakbeschot en baanontwerp
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
dakbeschot en baanontwerp
Wiskunde is een beetje weggezakt. Mijn dakbeschot maakt een hoek van circa 50 graden (duidelijk minder dan 60, een beetje meer dan 45. Dat stelde ik vast met mijn oude lijnteken-driehoeken en een oude geodriehoek. Toen gingen mijn gedachten naar de
wiki over geometrie.
In de wiki staat deze tekening:


De schuine zijde is het dakbeschot, en hoek B is 50 graden.
De staande zijde (b) moet constant blijven (de hoogte van de trein met de pantograaf omhoog. Maar de baan zelf stijgt met 2,2 procent.
Dus de maat van het liggende lijnstuk (c) wordt kleiner als de baan stijgt, en moet te berekenen zijn.
Dus stel ik heb een standaard plaatje multiplex van 122 lang, dan kan ik die langs het dakbeschot schuin afzagen van 0 tot  -3 cm, bij wijze van spreken. Maar hoeveel exact?

Alleen hoe ook al weer? Tangens B?
En is dat ergens in te stellen in Wintrack?
Re: dakbeschot en baanontwerp
Citaat van: Jan22 op dinsdag 27 november 2012, 14:09:48

Aangezien het toch om allemaal rechte lijnen en vaste hoeken gaat, zou ik het nieteens uitrekenen, maar gewoon het begin en einde uitmeten.
Daar tussenin is het gewoon een rechte lijn :-)

Maar... weet je wel zeker dat je tot het uiterste wilt gaan? Wat als het beschot na verloop van tijd iets gaat dalen, of als de isolatie onder de rails iets uitzet van de lijm, of je toch een groter model wilt laten rijden later? Mijn punt is: beter wat onvoorziene extra marge dan tot het uiterste optimaliseren...
Re: In een oud huis zit altijd werking.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: In een oud huis zit altijd werking.
Stel ik maak de baan op een bepaalde plek iets lager t.o.v de huidige hoogte, hoeveel cm zou de rails dan op de zo ontstane helling naar voren komen. En dat is iets waar ik in Wintrack niet uit kon komen.

In een oud huis zit altijd werking. Goed om in gedachten te houden. Hout zet uit, en krimpt. En van buitenaf ziet de nok ook niet recht, maar licht doorgebogen.

Je hebt ergens wel gelijk, hoe exact moet je willen zijn? Proefondervindelijk kan het ook, uittesten of opmeten.  Maar het is zo verrekte lastig om te meten waar je bent. Er zijn eigenlijk maar twee meetpunten helder: de hoogte t.o.v. vloer (die zeer ongelijk is) en het dakbeschot. Een timmerman gebruikt daarvoor misschien een schietlood en een lineaal?

Ik kan daarvoor aan mijn draadstang poten gaan draaien, en dan het gat opmeten dat ontstaat tussen bestaande spoor en dakbeschot. En zo meten hoe het toekomstig spoor gaat liggen.
Eerst de verhuisdozen tussen de draadstangen maar weer eens verzetten, om er bij te kunnen komen.