Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ESU booster - trafo

Gestart door lou maandag 26 november 2012, 19:09:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU booster - trafo
Hallo,
Ik heb een 3-tal ESU trafo's, en een ESU booster. Ik ga overstappen van de CS1 reloaded naar een IBII.

Vraag... Ik wil die trafo's blijven gebruiken, maar met de bekende Marklin aansluiting is niet veel te beginnen met een IBII. Hoe kan ik deze het best gebruiken?

Verder heb ik een ESU booster, deze heeft een aansluiting die alleen op een Ecos of een CS1 past, kan ik deze op een of andere manier ook een de IB koppelen?

Alvast dank,

Lou
Re: ESU booster - trafo
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ESU booster - trafo
Beste Lou,

Wat ga je met de IBII rijden, Motorola of DCC?

Groet, Anne W
Re: ESU booster - trafo
Beste Anne W,

Ik schakel, Motorola , Marklin wisselaandrijvingen, en een gedeelte wisselaansturingen m.b.v servo, middels loconet.
(bijna) alle locs zijn uitgerust met een multiprotocol des oder van ESU v.3.0', kan dus zowel Motorola als DCC rijden.
Ik heb hier eigenlijk nor niet bij stilgestaan..

M.vr.Gr.

Lou

Re: ESU booster - trafo
Lid sinds: 2011

offline
Re: ESU booster - trafo
Citaat van: lou op maandag 26 november 2012, 22:14:08
Ik heb hier eigenlijk nor niet bij stilgestaan..

Ik ook niet toen ik je eerste vraag las.
Anne, waarom is dat relevant ?

groet,
Michiel
Re: ESU booster - trafo
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: ESU booster - trafo
Beste Lou en Michiel,

Omdat als Lou alleen MFX/Motorola loks zou hebben, hij alleen op Motorola 14 stappen kan rijden met de IB II en dat is nogal een zichtbare achteruitgang t.o.v. de 128 stappen van de MFX die het CS1R levert.

Groet, Anne W
Re: ESU booster - trafo
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: ESU booster - trafo
Hoi Anne,

Daarom kan hij beter overstappen op DCC 128, zodat ze allemaal betere rijeigenschappen behouden.
Dit kunnen de Multi-protocol decoders van ESU volgens mij probleemloos aan.

Groet,
Bert
Re: ESU booster - trafo
Citaat van: treinbert op maandag 26 november 2012, 23:46:12
Daarom kan hij beter overstappen op DCC 128, zodat ze allemaal betere rijeigenschappen behouden.
Kijk eens bij Koploper als je LocoNet als Digitaal systeem hebt gekozen welke aantal stappen keuzes van de decoder je hebt.

Mvg,
Peter
Re: ESU booster - trafo
Hallo,

Voor de duidelijkheid, ik rijd geen Koploper maar ben bezig met Rocrail. Ik schakel mijn wissels voor een gedeelte Motorola en voor een gedeelte met Loconet (servo) .Bezetmelding S88, via een s88LN (loconet) module naar loconet IB. Verder gebruik ik een aantal Loconet modules van Peter Ghilling, w.o de servo aansturing.

Is er iemand ie een antwoord op mijn vraag kan geven in post #1 ?

M.vr.gr

Lou
Re: ESU booster - trafo
Ja zoiets dacht ik al.... Veel opmerkingen, maar geen antwoord op je vraag. Trafo's gewoon gebruiken, nieuwe draadjes maken. Bij de IB zitten connectors voor de stroom en data aanslutingen waar je de draadjes in kan klemmen. Het hergebruiken van je ECosboost is een ander geval. Technisch is het ook gewoon een versterker, en zou het dus moeten kunnen, maar het kan zijn dat het apparaat met het ecoslink protocol wat data voor de aansturing ontvangt. Dat wordt  niet gegenereerd door de IB II, zodat die aansluitning dus niet mogelijk is zonder aanvullende maatregelen.
Re: ESU booster - trafo
Lid sinds: 2011

offline
Re: ESU booster - trafo
kijk, now we 're talking  :thumbup:

@Anne  Bedankt voor de uitleg want ik begreep niet waar je naartoe wilde.
Re: ESU booster - trafo
Citaat van: Wasmi op dinsdag 27 november 2012, 07:05:16
Het hergebruiken van je ECosboost is een ander geval. Technisch is het ook gewoon een versterker, en zou het dus moeten kunnen, maar het kan zijn dat het apparaat met het ecoslink protocol wat data voor de aansturing ontvangt. Dat wordt  niet gegenereerd door de IB II, zodat die aansluitning dus niet mogelijk is zonder aanvullende maatregelen.
De boosters worden via de ecoslink middels het CAN-protocol zijn dat krijgt.
De Trafo's leveren een hogere spanning dan wat de IBII nodig dient te hebben.

Mvg,
Peter
Re: ESU booster - trafo
Bedankt voor de antwoorden, maar e.e.a. is mij nu nog niet duidelijk.

De trafo's zijn instelbaar wat voltage betreft, 15v-21v dus dat zou geen probleem moeten zijn. Daarbij heb ik voor de IBII ook nog een oudere trafo van Marklin die volgens mij 16V levert.

Maar begrijp ik goed dat de ecoboost 50010 niet anders dan aan de CS1RL of ECOS gebruikt kan worden??

Groet,
Lou
Re: ESU booster - trafo
correct.....