Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

baan nick

Gestart door nick maandag 26 november 2012, 18:00:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
baan nick
nick
gast

baan nick
Hallo allemaal,

Vandaag ben ik begonnen aan mijn baan.
De plaat waar de baan op komt is iets groter als 2.40m bij 1.2m dit was de enige kamer in huis waar ik de baan mocht leggen en helaas moet er nog een klein hoekje van de plank afgehaald worden omdat anders het raam niet open kan.
ik ga uit van een standaard Marklin baanplan en wil deze zelf een beetje aan gaan passen.
ik mis nog een aantal stukjes rails maar deze zijn besteld en hopelijk snel binnen.
nog even een vraagje wat voor materiaal raden jullie aan om onder de rails te leggen en zo het geluid te dempen?


groet,
Nick

Re: baan nick
Roeny
gast

Re: baan nick
Om het geluid te dempen kan je bijv. de blauwe isolatieplaten van de Gamma gebruiken die zijn 2-3MM dik, of kurk(rollen).
Aan jou de keus. :)

Succes met je baan! ;)

Jeroen
Re: baan nick
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: baan nick
al een mooie baan heb je daar liggen.
kun je misschien laten zien welk baanplan je wilt gaan gebruiken. dan weten wij waar we ons op moeten richten.

gr john
Re: baan nick
nick
gast

Re: baan nick
Jeroen bedankt ik ga bij de Gamma kijken.
heb als bijlage even het baanplan wat ik heb gebruikt bijgevoegd het is maar een standaard baantje maar ik denk als eerste baan goed genoeg is.

groet,
Nick

Re: baan nick
Roeny
gast

Re: baan nick
Citaat van: nick op maandag 26 november 2012, 20:02:04
heb als bijlage even het baanplan wat ik heb gebruikt bijgevoegd het is maar een standaard baantje maar ik denk als eerste baan goed genoeg is.
Mijn eerste baan was een enkelspoor ovaalvormig baantje, maakt niets uit. Ligt er maar net aan wat je ruimte, budget en wil toelaat.
Heb je ook al wat materieel om mee te rijden? :)

Jeroen
Re: baan nick
Lid sinds: 2012

offline
Re: baan nick
om te starten is het zeker een leuk baantje.
ik heb een ongeveer vergelijkbaar model van M-rails.
blijft gewoon erg leuk.

groet Winno
Re: baan nick
Lid sinds: 2012

offline
Re: baan nick
Citeerheb als bijlage even het baanplan wat ik heb gebruikt bijgevoegd het is maar een standaard baantje maar ik denk als eerste baan goed genoeg is.


Het nadeel van deze baan lijkt me wel dat je nooit 2 treinen tegelijk rondjes kunt laten rijden. Het hele plan is dubbelspoors, maar rechtsonder op de Engelse wissel zullen 2 treinen elkaar toch altijd weer tegenkomen. Ik zou de hele baan dubbelspoors maken zodat je 2 treinen continu zonder omkijken kunt laten rijden.
Re: baan nick
Günther
gast

Re: baan nick
Hallo Nick,

Iedereen begint met een kleine baan.
Maar deze baan heeft wel genoeg rij en rangeer mogenlijkheden.
Blijf je volgen.

vr.gr. Günther. :thumbup:
Re: baan nick
nick
gast

Re: baan nick
Citaat van: harm78 op dinsdag 27 november 2012, 10:09:11
Citeerheb als bijlage even het baanplan wat ik heb gebruikt bijgevoegd het is maar een standaard baantje maar ik denk als eerste baan goed genoeg is.


Het nadeel van deze baan lijkt me wel dat je nooit 2 treinen tegelijk rondjes kunt laten rijden. Het hele plan is dubbelspoors, maar rechtsonder op de Engelse wissel zullen 2 treinen elkaar toch altijd weer tegenkomen. Ik zou de hele baan dubbelspoors maken zodat je 2 treinen continu zonder omkijken kunt laten rijden.

dat is wel een nadeel ja helaas heb ik deze wissel al wel besteld. maar toch even kijken of ik de baan anders kan maken zodat ik toch met 2 treinen kan rijden.
ik zal vanavond ook een foto maken van de twee loc's die ik nu heb.
Re: baan nick
Günther
gast

Re: baan nick
Nick, anders vraag je toch of je de kruiswissel mag ruilen tegen twee meegebogen wissels voor op die plaats probleem opgelost.

vr.gr. Günther.
Re: baan nick
nick
gast

Re: baan nick
dat is helaas te laat ze zijn al onderweg en betaald had, ze via ebay besteld.
ik maak hem eerst even zo kan ik hem later altijd nog veranderen.
Re: baan nick
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: baan nick
leuk om mee te starten :D maak zelf ook gebruik van baanplanboekje voor eerste ontwerp, blijf dit zeker volgen :thumbup:

Frank :D
Re: baan nick
nick
gast

Re: baan nick
Net naar mijn opa geweest hij had nog een rol laminaat ondervloer liggen in het zwart en mocht deze meenemen morgen even onder mijn baan leggen.
En alvast een paar foto's
ben nog niet helemaal tevreden over het perronnetje deze moet ik nog een beetje aanpassen maar wilde hem toch alvast laten zien
Re: baan nick
nick
gast

Re: baan nick
Net een pakje binnen gekregen met daarin 2 stootblokken en 2 keer een recht stuk rail nu alleen nog wachten op de wissel en dan heb ik alle rails voor mijn baan.
En weer een foto.


groetjes.
Nick
Re: baan nick
Lid sinds: 2012

offline
Re: baan nick
Nick.

ik vind je perronnetje goed gelukt hoor.
erg netjes.
voor de rest veel succes met de opbouw van je baan.
die kruiswissel kun je altijd nog vervangen, en is altijd handig om bij uitbreiding van je baan weer ergens anders te gebruiken.

groet Winno
Re: baan nick
Günther
gast

Re: baan nick
vind ik ook.
Re: baan nick
Lid sinds: 2006

offline
Re: baan nick
Ik voorzie problemen met je preisertjes die gaan steen en been klagen over je perron. Heb je zelf al eens met zo een steekkarretje of losse steenslag gereden of zelfs maar met een transpallet. Manmanman die gaan onmiddelijk in staking.  8o
Re: baan nick
Lid sinds: 2012

offline
Re: baan nick
Citaat van: Johnnytrein op woensdag 28 november 2012, 14:24:13
Ik voorzie problemen met je preisertjes die gaan steen en been klagen over je perron. Heb je zelf al eens met zo een steekkarretje of losse steenslag gereden of zelfs maar met een transpallet. Manmanman die gaan onmiddelijk in staking.  8o
Dat zag ik ook gebeuren.
maar verder vind ik hem wel geslaagd.
en ik weet niet of die preisertjes lid van een bond zijn....

groet Winno
Re: baan nick
nick
gast

Re: baan nick
Daar inderdaad niet over na gedacht volgende keer iets beter nadenken of het wel kan.
Meteen ook de eerste les op dit forum.
Ik heb nog geen tijd gehad om het isolatie materiaal onder de baan te leggen ik verwacht dat dit of vrijdag gebeurd of anders aankomend weekeind. zodra dit gedaan is zal ik weer wat foto's posten, hoop dat dan ook de wissel binnen is en ik kan gaan rijden.

groet.
Nick
Re: baan nick
nick
gast

Re: baan nick
en weer een kleine update de baan toch iets anders gelegd en alvast even het station erbij gezet.

Re: baan nick
Günther
gast

Re: baan nick
Hallo nick,

Netjes gedaan, met een beetje knutselen kan je zo met 3 à 4 treinen rijden.

vr.gr. Günther :thumbup:
Re: baan nick
philippe_007
gast

Re: baan nick
Nick,
de kruiswissel is niet verloren, je kan deze steeds in uw rangeerstation gebruiken...
dit maakt het rangeren nog leuker, kan je terwijl een loc rondjes aan het rijden is,
rustig rangeren zonder op het hoofdspoor te komen. als je dit dan combineerd met een draaischijfje,
dan kan je uw locs laten draaien.
Re: baan nick
nick
gast

Re: baan nick
Hallo

Ik heb toch mijn twijfels over mijn baan, nu ik deze heb liggen vind ik het toch een beetje saai.
heeft er iemand een idee hoe ik mijn baan wat leuker kan maken en meteen de kruiswissel weg kan halen of ergens anders neer kan leggen in een rangeerspoor bijvoorbeeld.
ook heb ik zitten denken aan een ander baanplan zoals deze

dit baanplan zou ik dan zo moeten aanpassen zodat dit op mijn baan past want mijn baan is maar 140 cm lang en 122 breed.
of heeft er iemand toevallig een ander leuk idee?

groetjes
Nick
Re: baan nick
Günther
gast

Re: baan nick
Hallo Nick,

Ik vind dat je eerst eens een poosje met je huidige sporen plan moet gaan rijden.
Bouw dit op, maak het digitaal, desnoods met koploper.
Je leert hier echt veel van en je ziet vanzelf wat je mist.
Maak niet de fout als de meeste modelspoorders, inklusief mij zelf om een baan te willen aanleggen dit veel te groot is.
Begin klein en bouw het in de loop der jaren uit.
Het zou nog een hele kunst zijn om op jou baantje goed te rijden met 3 treinen.
Door later je kruiswissel weg te halen en er twee meegebogen wissels of 4, neer te leggen is dan al weer een stap verder.
Je zou zelfs door het te automatiseren met 4 treinen op je baan kunnen rijden, probeer het uit, je zal zie er gaat een wereld voor je open.

vr.gr. Günther en suc6. :thumbup:
Re: baan nick
nick
gast

Re: baan nick
Hallo,

het heeft even geduurd maar weer hier toch weer een update.
Een paar dagen geleden wat nieuwe rails binnen gekregen en alvast een paar huisjes en autootjes geplaatst om een beetje een beeld te kunnen krijgen hoeveel ruimte ik heb en wat ik waar neer wil gaan zetten.
en een aantal foto's



Re: baan nick
Günther
gast

Re: baan nick
leuke baan Nick.
Re: baan nick
Lid sinds: 2008

offline
Re: baan nick
Begint er goed uit te zien Nick.

Tony
Re: baan nick
Roeny
gast

Re: baan nick
Je hebt de boel al aardig uitgestald, die Hollandse huisjes zien er erg leuk uit.
De baan lijkt ook wel ruimer dan ik in eerste instantie dacht. :)
Een mooie start, je bent al verder dan ik.. :lol:

Jeroen
Re: baan nick
Tomm
gast

Re: baan nick
Hoi Nick,

Misschien had je de plaat iets minder hoog moeten maken, net onder de vensterbank maar boven de radiator, dan had je de hoek er niet uit hoeven halen en iets meer rijlengte gehad. Maar goed, da´s achteraf. Gewoon lekker opbouwen, dat rail boekje kan als basis prima inspiratie geven en uiteindelijk geef je er toch je eigen invulling aan.

Succes met de vorderingen.

Tom
Re: baan nick
Davekuh
gast

Re: baan nick
Dat railboekje is erg handig om een basis mee te maken.
Heb hier ook een basis baan mee gebouwd. En dit op een eigen manier uitgebreid. Zo weet je wel precies hoeveel rails je nodig hebt.

Dave
Re: baan nick
philippe_007
gast

Re: baan nick
Nick,
persoonlijk zou ik proberen de ovalen weg te werken en te vervangen door bv een 8.
Dit geeft uw baan eeb volledige ander uitzicht en uw spoorlengte is ook een stuk langer.
Voor mijn zoon ben ik bezig met een baan van 220x95 (zie topic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=39982.0;topicseen )

Daar jij wat meer plaats hebt kan je misschien met 2 niveau's proberen werken.
Je kan starten met bv een schaduwstation te maken en het stuk waar je naar boven komt eventueel in de eerste stap gewoon met elkaar verbinden, dan kan je reeds rijden.
Eens uw schaduwstation geod werkt kan je uw 2de verdiep erop plaatsen.

Veel plannen maken en steeds aanpassen is de boodschap.

mvg,
Philippe

Re: baan nick
Peter p
gast

Re: baan nick
Hee Nick

Kan jij de treinen beursen in houten
Ga daar is een keer kijken
Daar is het matriaal vrij goedkoop

Peter
Re: baan nick
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: baan nick
Hoi Nick,

je maakt een goede start. Ik ben zo ook begonnen, en nog lang niet klaar.
Het plan wat ik nu heb komt ook uit een boek van Marklin. Marklin heeft hier meerdere boeken over gemaakt en er staan leuke plannen in.
Wat je dan kan doen is met WinTrack een plan (na)maken en kijken hoe je het voor jezelf kan verbeteren.
Digitaal rijden en koploper zoals Gunther aangeeft kan altijd nog, maar het is wel een redelijk dure investering.
Re: baan nick
Kiekis
gast

Re: baan nick
om te kijken wat je allemaal kunt op de ruimte die je hebt zou je ook digitaal in bijvoorbeeld scarm http://www.scarm.info/index_en.html, zelf wat plannetjes maken.
dit voorkomt dat je onnodig veel rails koopt.

ik heb dit ook gedaan en als je kijkt wat de veranderingen van eerste plan tot het plan wat ik nu heb zijn op de zelfde ruimte, en nog ben ik aan het kijken of ik hem groter en uitgebreider kan maken binnen de beschikbare ruimte.
nu ben ik (na 2 maanden) pas zover dat ik nu aan de tafel ga beginnen zodat ik met een gedegen plan kom waar ik weer even mee voorruit kan ;).
Re: baan nick
Günther
gast

Re: baan nick
Hallo Dennis wat is er duur aan koploper??????

vr.gr. Günther.
Re: baan nick
Kiekis
gast

Re: baan nick
Citaat van: Günther op zaterdag 26 januari 2013, 13:16:39
Hallo Dennis war is er duur aan koploper??????

vr.gr. Günther.
ik denk dat dennis het gegeven bedoeld dat je dan alles moet solderen en de terugmelders en decoders en voor een 16 jarige gaat het dan al snel in de papieren lopen (of hij moet een goede sponsor hebben).
ik heb zelf ook bekeken om het allemaal digitaal via de PC te maken, ik vind het voor nu nog te duur ivm de terugmelders, decoders en dergelijke.
Re: baan nick
Günther
gast

Re: baan nick
Hallo Kiekis,

Ik weet niet wat jij gebruikt maar bijv. iTrain is net zo duur.
Of een ander besturingssysteem.

vr.gr. Günther.
Re: baan nick
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: baan nick
Gunther,

het koplopersysteem is gratis, en mijn itrain versie koste 150 euro.
Maar kijk eens wat er nodig is om alles goed te laten werken. En dan bedoel ik niet de software.
Centrale, S88 modules, wissel decoders + motoren, veel tijd.
Dat is voor een 16 jarige nogal veel van het goede. Laat hem eerst maar eens kijken of hij dit een tijd blijft doen.
Re: baan nick
Kiekis
gast

Re: baan nick
Citaat van: Günther op zaterdag 26 januari 2013, 13:38:25
Hallo Kiekis,

Ik weet niet wat jij gebruikt maar bijv. iTrain is net zo duur.
Of een ander besturingssysteem.

vr.gr. Günther.
ik gebruik (voorlopig) geen PC, alles met de MS1, wellicht inde toekomst.
Re: baan nick
Günther
gast

Re: baan nick
Oke, Dennis en kiekis ben al terug in mij hok.