Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Massa verlies compenseren bij S88-ers.

Gestart door Riny zaterdag 26 mei 2007, 10:35:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Massa verlies compenseren bij S88-ers.
In een ander draadje ( TEE Ombouw) gaf ik aan dat het verlies van massa (50%) bij het gebruik van S88 terugmelders opgevangen kon worden.
Ooit heb ik dit eens ergens gelezen dus het is geen 100% idee wat van mij zelf afkomt.
De tekening (schema) echter wel, deze is van mijn hand.

D.m.v. van de diodes wordt de massa, die geisoleerd is van een spoorstaaf, teruggekoppeld om het 3-railsysteem toch in zijn opzet te blijven benutten.
Omdat de Märklin wielstellen aan beide zijde voor de massa zorgen en door de massa detectie bij het gebruik van de S88 modules nu maar eenzijdig worden benut.
Dit betekend theoretisch 50% minder massa.
Normaal gesproken zou en zal dit geen problemen opleveren maar bepaalde Locs kunnen hier wel last van hebben, vandaar deze optie.

Zie hieronder het schema's.

Soms vind ik het persoonlijk moeilijk om een goede uitleg te geven terwijl ik zelf heel goed in mijn hoofd het principe begrijp en ook zeker weet dat het werkt.
Maar ja, breng zoiets maar eens duidelijk en begrijpelijk over.

Mocht er iemand zijn die de uitleg kan verbeteren graag.
Ik sta om deze reden hier dan ook volledig voor open zolang het maar geen onzin is wat mede hobbyisten op een "verkeerd spoor" zou kunnen zetten.




Mocht het nog niet duidelijk zijn kunnen jullie mij hier gewoon vragen over stellen.
Ik zal dan proberen er een beter uitleg aan te geven.

Maar er zitten hier genoeg mensen die dat mogelijk ook kunnen.

Edit:
Mocht iemand een grotere afbeelding willen hebben, mail mij dan even.
Re: Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Hiervan, ontgaat mij alle logica.

Zodra er een niet geisoleerd wielstel zich in de meet sectie bevind, verbind deze de beide spoorstaven. Dan heb je een nul ohm verbinding, dus zijn deze spoorstaven weer gelijk aan elkaar en ligt deze keihard aan de Massa, ma.w. isolatie opgeheven.

Re: Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Na lang zoeken heb ik de basis info terug gevonden.(zie hieronder)
Hieruit blijkt voor mij dat deze optie wel degelijk een positieve uitwerking heeft.

Maar een ieder is uiteraard vrij in zijn mening.

Bron: Windigipet Forum Engels.

Better ground pickup when you are using Marklin s-88 or like.

It is a little trouble when you run train slow, when you use the rail to detect train.
It is because you miss 50% ground pick up to the train.
If you want your train to run better in slow speed, is it a very easy way to fix it.
Just connect a simple diode on every input on the s-88 box.
You can use a simple 1N4002 (1N4002-7). Connect the marked side on the diode in direction to the s-88, and the other end to brown-masse.
If the track are get occupied without train on the track, have you connected it wrong way, just turn it.


Way it works.
The s-88 detect only the negative voltage. That mean, we can put in the positive voltage from ?brown? on the signal track and not get trouble with the detection to the s-88.
The Digital voltage is ?AC?, so when you loos the negative voltage, will the train run just a little bit slower. More than you need to move the train to get ground from the right wheel
.
And one more ting you get in the same time is better protection from electric noise.

Best MR regard from
Nils




Bericht opties   
Martin Balteschwiler 
Senior-Mitglied 



Lid sinds: 16.09.2004 
Berichten: 52 
Uit: Amsoldingen, Thun, Schweiz 
  Re: Better ground pickup
      #43975 - 28.11.2006 06:40
      Bijlage (311 downloads)   Bewerken     Beantwoorden     Quote   



Hi Nils

thanks for the picture!

Best regards
Martin

--------------------
Märklin: CU 6021, Interface, C-Gleis/K-Gleis
Power-10 Booster, Windows 98, Pro X

Bericht opties   
Wolfgang A. 
Senior-Mitglied 



Lid sinds: 03.04.2003 
Berichten: 88 
Uit: Luxembourg 
  Re: Better ground pickup
      #44157 - 01.12.2006 22:32   Bewerken     Beantwoorden     Quote   



Nils,
interesting idea, I probably will try it.

thank you

--------------------
Grüsse aus Luxembourg
Wolfgang

Win-Digipet Pro X, HO - Märklin K- und C-Gleis; IB Vers. 1.500; Lokdecoder MM, meist Märklin HLM v Tams LD-W/G-2; S88 Conrad - LDT; S83/84 Decoder Conrad-Viessmann; Infracar; Laptop AMD 3000+, 797MHz, 480MB Ram, Windows XP, Ednet USB/Serial Adapter,

Bericht opties   
Martin Balteschwiler 
Senior-Mitglied 



Lid sinds: 16.09.2004 
Berichten: 52 
Uit: Amsoldingen, Thun, Schweiz 
  Re: Better ground pickup
      #46340 - 10.01.2007 08:02   Bewerken     Beantwoorden     Quote   



Hi Nils,

Now I have tried it out. It works perfectly. I have even covered one rail with adhesive tape ? no problem !.


Tack!

Greetings, Martin

--------------------
Märklin: CU 6021, Interface, C-Gleis/K-Gleis
Power-10 Booster, Windows 98, Pro X


Re: Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Hoi Riny,

Als ik het goed begrijp is dit de sleutel:

CiteerThe s-88 detect only the negative voltage

en het truukje met de diode geeft je niet 50% maar zeg maar 75% massacontact. De andere 25% gaat naar de S88.

Voordat ik andere vragen ga stellen: klopt dat?

Groets,

Martijn
Re: Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Martijn,

De theorie is dat als de lok zijn verbinding verliest met de MASSA, dat hij via de diode deze weer op pikt. Dit is een leuke gedachte, alleen in de praktijk zal dit leiden tot het enkelzijdig gelijkrichten van het digitale signaal. De decoder in de lok zal dit niet leuk vinden. Net even een proefopstelling gemaakt, de lok gaat dan heel erg langzaam rijden, met veel kabaal. Dus dit is niet de juiste oplossing in mijn opinie. Dit zal dus zeer onrustig rijgedrag in de hand werken, en dat is nu juist iets wat je wil voorkomen. Het allerbeste is om de boel gewoon schoon te houden.
Re: Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Ik denk dat Martijn gelijk heeft.
Op het moment dat het massakontakt goed is, heb je tijdens de negatieve puls, 50% massa en tijdens de positieve puls heb je de 50% + 50%-0,7 volt via de diode, want de diode heeft een spanningsverlies van 0,7-1,0 Volt.

Als de massa even wegvalt houd je alleen de 50% -0,7 volt over, maar de diode heeft ook invloed op het digitale signaal. Het digitale signaal is namelijk op de wisselspanning gesuperponeerd en deze wordt alleen doorgelaten als de wisselspanning boven de +0,7 volt uitkomt en de diode 'openzet'. Ik weet niet of de decoder dit onderbroken signaal nog kan 'verstaan'.

Gr Ad
Re: Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Kortom: mijn stelling klopt maar het is zeer de vraag of het echt goed werkt op een digitale baan.
Re: Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Citaat van: Kappa op zaterdag 26 mei 2007, 12:22:51Het digitale signaal is namelijk op de wisselspanning gesuperponeerd

Nee, er is niet gesuperponneerd op wat voor spanning dan ook. Hier kun je er iets over lezen (leren)

http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html

Re: Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Citaat van: Acido op zaterdag 26 mei 2007, 12:42:35
Kortom: mijn stelling klopt maar het is zeer de vraag of het echt goed werkt op een digitale baan.

Lees mijn reactie en verslag, staat ook te lezen in het originele bericht in het rood geplaatst door Riny.

Re: Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Euh... ik volg je niet helemaal...

CiteerLees mijn reactie
Als je daarmee post #4 in dit topic bedoelt: heb ik gelezen, en daar baseer ik mijn conclusie ook deels op.

Citeeren verslag
Ik neem aan dat je daar de uitslag van je praktijkproef mee bedoelt in diezelfde post #4? Zo niet, wat dan?

Citeerstaat ook te lezen in het originele bericht in het rood geplaatst door Riny
Waar verwijs je hier precies naar? Ik zie staan "It works perfectly" maar dat strookt niet met de uitslag van jouw test...

Martijn
Re: Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Lezen mijn beste.

CiteerWay it works.
The s-88 detect only the negative voltage. That mean, we can put in the positive voltage from ?brown? on the signal track and not get trouble with the detection to the s-88.
The Digital voltage is ?AC?, so when you loos the negative voltage, will the train run just a little bit slower. More than you need to move the train to get ground from the right wheel

Mijn test bevestigd dit.

CiteerDit is een leuke gedachte, alleen in de praktijk zal dit leiden tot het enkelzijdig gelijkrichten van het digitale signaal. De decoder in de lok zal dit niet leuk vinden. Net even een proefopstelling gemaakt, de lok gaat dan heel erg langzaam rijden, met veel kabaal. Dus dit is niet de juiste oplossing in mijn opinie. Dit zal dus zeer onrustig rijgedrag in de hand werken, en dat is nu juist iets wat je wil voorkomen.
Re: Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Toch vind ik

Citeerwill the train run just a little bit slower

en

Citeerde lok gaat dan heel erg langzaam rijden, met veel kabaal

nogal een verschil.

Met andere woorden: Zij zeggen dat het werkt, jij zegt van niet, daar doel ik op.

Martijn
Re: Massa verlies compenseren bij S88-ers.
tja, wat heb ik er voor verstand van....
Ik weet niet eens van een 1N400xx diode is!

kon het toch niet laten om een diode op te zoeken die ik gebruik om in een setje van 4 gelijkstroom te maken van wisselstroom.

die heb ik aan 2 draden verbonden, en zoals aangegeven aan mijn IB verbonden.
het andere eind (lekker lang) loop ik de baan langs en druk ik even op de rails als er een stil staat (op een detectie stuk).
Het resultaat tot nu toe:

V160 MFX: werkt perfect, geen snelheidsverlies, geen geluids veranderingen, wel rijden:
                  zodra ik met de draad de railsstaaf raak start hij zijn motor en rijdt hij weg!
                  laat ik het weer los staat hij weer stil... (met het geluid uit :()

ZIMO 64: Werkt perfect (als bij de mfx, maar dan zonder geluid natuurlijk)

Loksound: Ook de loksound staat regelmatig stil op het massadetectiestuk.                               
                  heeft de neiging om bij snel rijden iets langzamer te rijden over
                  dat stuk.
                  Eenmaal aangesloten als bij het schema, werkt alles prima!

KLMV en BR81 met wegwerpdecoder van marklin: Bij het testen met een draadje tegen de rails als hij al stil stond werkt niet. De lok gaat ineens 2x zo snel met horten. Dat heb ik al eens beschreven klik hier Echter wanneer de draad al vooraf is aangesloten rijden ook deze loks zonder problemen over het massa detectie stuk!

Ook ik heb de originele massa staaf volledig geisoleerd met plakband, en de detectiestaaf voorzien van de aansluiting van het schema. Zelfs dan is er geen hapering merkbaar en rijden ze allemaal rustig door (getest op decoderstap 1 met een ingestelde maximale van minder dan de helft van wat de trein kan, dus echt kruipen)

tot zover mijn bijdrage
Re: Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Citaat van: Sprinter op zaterdag 26 mei 2007, 12:54:42
Citaat van: Kappa op zaterdag 26 mei 2007, 12:22:51Het digitale signaal is namelijk op de wisselspanning gesuperponeerd

Nee, er is niet gesuperponneerd op wat voor spanning dan ook. Hier kun je er iets over lezen (leren)

http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html


Je hebt gelijk Sprinter, weer wat geleerd en ik kende deze site nog niet.

Gr Ad
Re: Massa verlies compenseren bij S88-ers.
kleine update van de acceptatie van deze methodes door de verschillende decoders.

zie eerdere post


Re: Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Hallo,

Gebruik zelf ook de S88 terugmeldmodules. Heb geen problemen met de massa.
Van elk blok is de massa-rail opnieuw aan de 'centrale' massa aangesloten.
De wagons sluiten door de wielen en wielas ook nog beide railstaven aan elkaar.

m.vr.gr.

loc-driver
Re: Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Massa verlies compenseren bij S88-ers.
@Markos,

Klinkt allemaal goed zou dus betekenen dat je in principe onder de (rechte) c-rails tussen de gescheiden railstaven een diode kunt plaatsen en dan een draad zonder diode naar de s88 kunt laten gaan.

@Sprinter,

Bij jou werkt het niet of nauwelijks, ben je er al achter wat het kan zijn? Misschien te kleine diode?

@All,
Dit is een interessante draad die ik met hoge nieuwschierigheid ga blijven volgen
Re: Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Dat ligt gewoon aan de manier waarop ik het test. De test die ik gedaan heb is de lok laten rijden op de massa aansluiting via de diode, dus zonder dat hij verder op zijn normale massa weer op kon pikken, dit om te kijken hoe diverse decoders reageren op de dan asymetrische spanning.

Dus als er langdurig geen echt kontakt is met de massa is dat het resulterende gedrag.
Re:Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Lid sinds: 2009

Maar ik rook nie !

offline
Re:Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Mijn oplossing wil ik graag met iedereen delen!

Zoals erg veel c-railers had ik ook veel haperingen op mijn baan. Vooral kleinere loc's bleven nogal eens hangen op een geprepareerde (geïsoleerde) rail.
Mijn oplossing om diodes te gebruiken naar de geïsoleerde spoorstaaf is niet nieuw maar om een baan half af te breken om ze in de rail te solderen is niet handig.
Ik heb in de terugmelders van Marklin en Conrad de diodes gesoldeerd.
Het resultaat is verbluffend.  Geen vreemde reacties van loc's en dergelijke.
Diodes: Siliciumdiode 1N4001 50V 1A , Conrad (minder dan 6 cent p. stuk)               

Voor de goede orde, ik rijd met (Marklin CS1)  Ecos Reloaded en Koploper.
Re:Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Massa verlies compenseren bij S88-ers.
vind ik heel mooi.Ga ik ook doen.Heb nog 1 vraagje : heb je geen schema van de S88 van conrad ? Ik weet dat ik enkel op de eerste S88 de massa moet verbinden.Zonder schema vraag ik mij af hoe die naar de volgende S88 wordt doorverbonden.
Re:Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Voor de goede orde: het is wel wijs of nodig om het gemeenschappelijk contact van de diodes rechtstreeks naar de massa (ringleiding) van de rails te brengen, ik weet niet of de twee massabussen intern weer aan de S88 massa liggen, zo ja dan gaat er even "motorstroom" door de S88 draden/bussen.

Groet, Anne W
Re:Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Massa verlies compenseren bij S88-ers.
oke dat weten we dan weer.Dan ga ik gewoon aan alle S88 modules één massadraad (klem) verbinden met de ringleiding.Hopelijk werkt dat zonder problemen.
Re:Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Massa verlies compenseren bij S88-ers.
goede raad opgevolgd met een Viessman S88 (5217) :
Re:Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Massa verlies compenseren bij S88-ers.
een snelle test geeft ongekende resultaten : mijn loc die af en toe bleef haperen op een schaduwspoor rijdt nu gezwind door zonder enige hapering.Zie zelfs dat bij mijn wagons waar de binnenverlichting van knipperde ,een verandering : geen geknipper mee.Ga snel al mijn decoders aanpassen.
Re:Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Dat ziet er goed uit!

Hopelijk nemen ze deze tip bij marklin / viessmann over.
Re:Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Massa verlies compenseren bij S88-ers.
zou het geen ideetje zijn deze fotootjes aan de wiki toe te voegen ?
Is een propere en eenvoudige manier om ingewikkelde bedrading tegen te gaan.Ik had om die reden nog steeds de diodes niet ingebouwd.Nu heb ik al de 6 S88 omgebouwd in amper 2 uurtjes.En is ook veilig: geen blote draden.
Re:Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Het verdient de aanbeveling diodes aan te brengen kort bij de onderbroken spoorstaaf en niet in of kort bij de decoder. In het slechtste geval loopt de motorstroom door de bedrading van de terugmelding.

Gr, Ben.
Re:Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Citaat van: Spoorman op woensdag 24 november 2010, 19:36:06
Het verdient de aanbeveling diodes aan te brengen kort bij de onderbroken spoorstaaf en niet in of kort bij de decoder. In het slechtste geval loopt de motorstroom door de bedrading van de terugmelding.

Gr, Ben.

Maar is dat erg dan?
Of kan deze motorstroom storing geven op paralel liggende bedrading?
Re:Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Stoorspanningen in andere draden worden opgewekt door wisselende stromen in "de" draad en digitale stroom is een zeer wisselende stroom, alles wat je kunt vermijden moet je altijd doen, nooit vragen om moeilijkheden.

Ik vind  de oplossing in de Viessmann wel goed, maar de gemeenschappelijke aansluiting van de diodes elke keer rechtstreeks naar de massa van de ringleiding of de dichtstbijzijnde "massa" railstaaf.

Groet, Anne W
Re:Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Citaat van: harryp op dinsdag 23 november 2010, 21:46:14
Mijn oplossing wil ik graag met iedereen delen!

Ik rij met een ESU ECoS centrale en wil mijn ViessMann 5217 S88 terugmeld decoders ook zo gaan ombouwen.
Gelukkig zitten deze bij mij gezamelijk (6 stuks) op een goed bereikbare plek onder de tafel, ik wil alleen de bedradingen niet los maken daar ik anders weer veel werk heb uit te zoeken welk stekkertje in welke ingang moet. Nu mijn vraag, hoe houden de locomotieven zich tijdens het opstarten van jou centrale, gaan ze niet ongecontroleerd uit zich zelf rijden, of doen er zich geen andere vreemde zaken voor. Het *M CS1 van jou komt bijna overeen met mijn ESU ECoS centrale.

mvg Willy...
Re:Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Citaat van: Freak op donderdag 25 november 2010, 21:31:27
Hallo Willy,

Citaat van: wdevaal op donderdag 25 november 2010, 20:59:03
Gelukkig zitten deze bij mij gezamelijk (6 stuks) op een goed bereikbare plek onder de tafel, ik wil alleen de bedradingen niet los maken daar ik anders weer veel werk heb uit te zoeken welk stekkertje in welke ingang moet.
Wat je ook kunt doen is om de draad van de terugmelding een klein stukje blank te maken waarop de diode wordt aangesloten. Dit zo dicht mogelijk bij de spoorstaaf. De anode(s) van de diodes aansluiten op de gemeenschappelijk retour. Dit i.v.m. de hogere stromen die er lopen bij een locomotief of kortsluiting.

Mvg,
Peter

Ook dat ik mogelijk, maar mijn schaduwstation op niveau 1 is geheel af en aangesloten, de bedrading is geheel weggewerkt in leidingen en boekbinders. Grote locomotieven rijden eigenlijk zonder problemen, het zijn nu net die kleine 2 of 3 assige locs die soms blijven staan. De hier aangedragen oplossing van Harryp lijkt voor mijn de beste mogelijkheid zonder de bedrading los te hoeven maken de diodes rechtstreeks in de decoder in te bouwen.

mvg Willy...
Re:Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Massa verlies compenseren bij S88-ers.
als ik op mijn ecos kijk dan haalt mijn zware loc met 12 wagons amper 200 mA.Dat kunnen de draadjes en de diodes en de korte sectie in de decoder makkelijk verdragen.Bij mij staan wel de S88 decoders verspreid langs de baan.Zo houd ik de terugmeldraden zo kort mogelijk.Bij langere draden heb ik een vaste draad ipv gevlochten gebruikt.De stroom loopt trouwens normaal niet door de decoder maar enkel door de diode en terugmelddraad.Zelfs bij een kortsluiting slaat de ecos onmiddelijk alarm.Veel sneller dan mijn vroegere centrales.
Re:Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Citaat van: bellejt op vrijdag 26 november 2010, 00:24:14
als ik op mijn ecos kijk dan haalt mijn zware loc met 12 wagons amper 200 mA.
En dat is dan nog een "worst case scenario", want die ongeisoleerde spoorstaaf zal minimaal de helft van die strrom voor zijn rekening nemen en eigen nog meer want deze heeft een lagere weerstand dan de geisoleerd spoorstaaf met diode in serie.
En als er zich ook nog eens wagons op de sectie bevinden, sluiten deze beide railstaven nog kort ook.
Re:Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Da's allemaal waar maar..... wat gebeurt er bij een ontsporing in de sectie? De kortsluitstroom kan via de bedrading van de melder en via de diode lopen. Die 1A dingen piepen er dan tevens uit. Misschien ver gezocht maar toch.

Gr, Ben.
Re:Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re:Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Ik ben recentelijk begonnen met de modelspoor hobby. Ik heb een testbaan (dubbelel lus) met ca. 18 bezetmelders. Ik voed de baan op 1 punt vanuit MArklin CS2.

Zolang ik met 3 locs rijd, zonder of met kleine sleep, werkt het geheel goed. Echter zodra ik ergens een wagon op een traject zet (test) of een sleep verleng, gaand S88 indicaties in CS 2 (en WinDigipet) knipperen. Zodra ik met een lampje een bezettraject test, werkt eea weer (zolang de verbinding er is). Ik vermoed een massa / aardingsprobleem. Mogelijk moet ik op meerdere punten massaverbindingen (niet onderbroken spoorstaaf) aanbrengen.

Graag advies / goede raad,

mvrgr
Rob
Re:Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re:Massa verlies compenseren bij S88-ers.
Ik ben een 'beginner'. Ik heb mijntestbaan met ca. 18 S88 kanalen van detecties voorzien. Met een drietal locs rijdt eea conform plan. Voeg ik evenwel wagons toe, dan werkt de S88 dteectie niet meer (knipperen / ongedetecteerd), zowel op cS2 als in WinDigipet. Nu heb ik op de website van Willy de Vaal gezien dat hij de ereste S99 module in de keten aan aarde vebonden heeft. Zou hier de oorzaak kunnen liggen? Overigens als ik met een lampje een s88 traject test, verdwijnt het robleem (zolang het lampje aangesloten is).

mvrgr
Robert