Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Kastjes van oud seinen wegwerken

Gestart door Dick zaterdag 08 december 2012, 18:09:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kastjes van oud seinen wegwerken
Goedeavond,

ik heb zojuist een 3tal seinen aangeschaft. Het zijn de bekende seinen met de grijze kastjes aan de onderkant (art 7039, 7040, 7041 etcetc).
Heeft er iemand misschien leuke voorbeelden hoe deze weg gewerkt kunnen worden(bv in een perron bij een station of bekisting oid)

Alvast bedankt,
Dick
Re: Kastjes van oud seinen wegwerken
Hoi Dick,

Kijk maar eens op mijn pagina. Ben ook volop bezig geweest de seinen te verlagen. Het kastje op de seinpaal dient net boven de ballast uit te komen.

Vriendelijke groet,

Henk163
Re: Kastjes van oud seinen wegwerken
Dick,
  heb er ook nog tientalle liggen en zeker armseinen mechanich werken die heel goed.

Is een werkje voor de toekomst ,mijn baan heefd wel geenstroomloze stop stukken meer.

Benieuwt wat experten hier op forum daar over vertellen . Volg je dit topic ;)


Re: Kastjes van oud seinen wegwerken
Hallo Henk,

aan verzinken zat ik ook te denken, alleen weet niet of ik dit voor elkaar krijg, omdat er een schaduwstation onder zit. Ik zelf dacht eraan, wanneer er binnen een station zit om het te verwerken in een perron, met eromheen een "houten bekisting" die afneembaar is. Zelfde eigenlijk ook voor seinen langs doorgaande sporen.

Hoi V200,

als ik er tientallen had, dan zouden mijn treinen om de 10 cm stoppen....  :)

tis alleen jammer dat de treinen bij gebruik zoals ik het doe in 1 x stoppen. Ben nog niet geheel thuis in de markt van decoders, remmodulen, S88-ers etc.etc. Behalve de besturing met een MS2 doe ik alles nog op de oude manier. Schakelrails, drukkastjes etc.etc. Maar goed, ik heb een hoop lol (en nog veel meer draad onder de baan)
Re: Kastjes van oud seinen wegwerken
Hoi Dick,

Een schaduwstation hoeft op zich geen probleem te zijn. Je zaagt de omtrek van het kastje uit de bodemplaat. Vervolgens maak je twee kleine dwarsstukjes (de breedte van je sein) van hout en lijmt dit met een  houten plaatje 0,5 cm. onder de bodemplaat. Zo heeft het sein toch steun en kun je met een stukje plastic onder het kastje het sein eventueel nog stellen tot de juiste hoogte. Je sein komt eigenlijk in een soort 'bakje' te staan. De metalen bevestigingsplaat laat je weg en de bruine draad sluit je aan.

Je kunt bij een storing altijd nog het kapje eraf wippen als je van onderaf je sein omhoog duwt.
Zelf heb ik de plastic bovenkant met vloeibaar rubber ingesmeerd en voorzien van ballast. (zijkanten even met schilderstape beplakt)
Het voordeel is dat je, in tegenstelling tot houtlijm, het vloeibaar rubber er altijd weer kunt aftrekken.

Het verwerken in een perron lijkt mij wat onnatuurlijk.

Vriendelijke groet,

Henk163