Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

NOODKREET!!!

Gestart door glenn dinsdag 27 november 2012, 10:09:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NOODKREET!!!
glenn
gast

NOODKREET!!!
hallo allemaal
NOODKREET!!!!!!
wie kan mij op simpelmanier uit leggen hoe ik deze seinpaal kan aansluiten of wie heeft er een schema van ?

ik heb op marktplaats deze seinpalen gekocht en wat rails en electrische wissels,electrische ontkoppellaars,weet alleen niet hoe ik die moet aan sluiten ,want ik ben een beginnende model bouwer.
maar omdat ze heb gekocht wil ik ze ook gaan gebruiken.
Ik heb M rails ,maar die zien er roestig uit en stroef ,kan ik die nog schoon krijgen en gebruiken?

wie o wie kan mij hierbij helpen.

mijn prive e-mail is : helfrich_22 [at] live.nl

bedankt alvast voor het lezen van mijn oproep aan jullie


grts glenn


Edit Gerard: mailadres aangepast
NOODkreet!!
glenn
gast

NOODkreet!!
allemaal ik heb op marktplaats een aantal electrische wissels en seinpalen en electrische ontkoppellaars gekocht.
Alleen weet ik niet hoe ik ze aan moet sluiten ,ben een beginnende modelspoorbouwer.

heb ook een heel veel rails M Rails maar die zien er niet zo best uit (roestig en stroef) kan ik die nog gebruiken?
en hoe kan ik die schoonmaken en door meten?

wie o wie kan mij hierbij helpen??


met vriendelijke groet ,


Glenn
NOODKREET!!!
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
NOODKREET!!!
MSS je email aanpassen of je hebt massa's spam binnen de kortste keren.Dat ziet er een gewoon sein uit dus :

rode draden zijn stroomonderbreking
gele is de gele bus van je transfo en gemeenschappelijke van je spoelen en blauwe draden zijn de stuurdraden om het relais te laten omspringen.
Re: NOODkreet!!
dani
gast

Re: NOODkreet!!
het aansluiten en gebruiken van wissels, seinen, en ander leuks vind je ongetwijfeld in de WIKI terug.
Rails kan je best reinigen met een railgum.  Die kan je voor 5 a 6 euro kopen
Re: NOODkreet!!
Seinwezen
gast

Re: NOODkreet!!
Misschien eens dit doorlezen.

http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Electrotechniek_NL.zip

En die M-rails kan je het beste vervangen voor C-rails :D.
Die roesten niet en hebben betere contact eigenschappen.

Groeten Sander
Re: NOODkreet!!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: NOODkreet!!
Je kunt beginnen door een zoekfunctie te gebruiken. Deze onderwerpen zijn al heel vaak behandeld. Je vind er genoeg info over.
Re: NOODkreet!!
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: NOODkreet!!
NOOTkreet?

Nou, vooruit dan.

Aan je sein / wissel zitten 2 blauwe draden en één gele draad.
Gele draad op gele bus van je Märklin transformator.
Sein* / wissel dient voor het elektrische contact, contact te maken met een aansluitrails.
Aan deze aansluitrails zitten een bruine, en een rode draad.
Deze draden aansluiten op rode, en bruine bus van je Märklin transformator.
* => bij een sein hoort standaard een contactplaat, welke verbinding maakt met je rails; anders de massa-bus gebruiken en deze verbinden met een bruine draad, naar je transformator toe.

Als je lampen ( :idea:) in wissel / sein niet stuk zijn, EN als je de stekker van de transformator in de wantcontactdoos (ook wel stopcontact genoemd) hebt gestoken, dienen deze te branden.

De blauwe draden maken bij het bedienen een moment-contact met de bruine bus van je transformator. Om deze reden zit er een bedieningskastje 7072 tussen.
(dat is zo een blauw kastje met 4 rode, en 4 groene knoppen. Meestal bedienen die niet zo makkelijk meer)
Voor het prettig werken, is het gemakkelijk, om aan al je draden eerst stekkertjes te zetten. Alleen bij de blauwe draden gebruik je één groene, en één rode stekker. Bij de andere draden gebruik je de stekkers in dezelfde kleur, als de draad.
Maar misschien iemand uit je buurt je hier mee helpen.

Gr. en sterkte, Mars
Re: NOODkreet!!
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: NOODkreet!!
dubbel post is eigenlijk onnodig.Schept alleen maar verwarring.
Re: NOODKREET!!!
Gerard
gast

Re: NOODKREET!!!
De topics "NOODKREET" en "NOODkreet" samengevoegd en mailadres aangepast.
Re: NOODKREET!!!
nobody
gast

Re: NOODKREET!!!
Aansluitschema Märklin seinen: