Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

6021 en Boosters aansluiten

Gestart door ribliek donderdag 22 november 2012, 10:16:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
6021 en Boosters aansluiten
ik ga voor mijn toekomstige baan gebruik maken van de marklin 6021 LDT DB2 boosters en koploper.

Nu wil ik eerst een testbaantje opzetten ,om de besturing onder de knie te krijgen.

Ik heb in verschillende topics gekeken hoe ik nu die LDT DB2 boosters moet aansluiten op de C rails.
Ik begreep hieruit dat je delen van de baan waar je een booster aan wilt sluiten moet isoleren van bv. het gedeelte wat rechtstreeks op de 6021 of een vorige booster aangesloten zit.
Maar moet je dan zowel de railstaven als de puko's isoleren , en hoe zit het dan als er een lok (3 rail) overheen gaat , maakt deze dan geen kortsluiting met het vorige gedeelte.

Ruud
Re: 6021 en Boosters aansluiten
Hallo Ruud,

Citaat van: ribliek op donderdag 22 november 2012, 10:16:56
Ik begreep hieruit dat je delen van de baan waar je een booster aan wilt sluiten moet isoleren van bv. het gedeelte wat rechtstreeks op de 6021 of een vorige booster aangesloten zit.
Maar moet je dan zowel de railstaven als de puko's isoleren , en hoe zit het dan als er een lok (3 rail) overheen gaat , maakt deze dan geen kortsluiting met het vorige gedeelte.
Allen de middenrail (puko's) hoeft je maar te isoleren. De railstaven niet.
Om kortsluiting, die gevoed worden door de 6021 en booster, te voorkomen plaats je sleperwippen tussen de sectie's.

Mvg,
Peter
Re: 6021 en Boosters aansluiten
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: 6021 en Boosters aansluiten
Hallo Ruud,
ik heb zelf ook altijd met de 6021 gereden en een AJ booster. ik had alleen het rails van elkaar geisoleerd geen sleperwippen, nooit geen problemen gehad. je moet natuurlijk niet blijven staan op de scheiding met een loc/sleper.
Groet Robert
Re: 6021 en Boosters aansluiten
nooit geen problemen? aiai, da's niet best......
Re: 6021 en Boosters aansluiten
Sleperwippers zijn alleen nodig als je een scheiding of overgang hebt van een digitaal gedeelte naar een analoog gedeelte en visa versa
Re: 6021 en Boosters aansluiten
Wat geeft Marklin zelf op




Mvg,
Peter
Re: 6021 en Boosters aansluiten
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 6021 en Boosters aansluiten
Om alle mogeliijke problemen voor te zijn zou je de 6021 ook alleen kunnen gebruiken voor het schakelen van de magneetartikelen.

Groet, Anne W
Re: 6021 en Boosters aansluiten
Citaat van: Freak op donderdag 22 november 2012, 19:53:39
Wat geeft Marklin zelf op

Helemaal niets want hier wordt de booster uit de vraag niet behandeld.
Re: 6021 en Boosters aansluiten
Volgens mij reageert Peter op jouw reactie uit post #4. Volgens M* klopt jouw stelling dus niet, maar idd. TS heeft daar niets aan.
Re: 6021 en Boosters aansluiten
De LTD DB2 mag je wat betreft de werking vergelijken met de 6015 / 6017.

Mvg,
Peter
Re: 6021 en Boosters aansluiten
Peter
Dat is duidelijk

Anne W
Bedoel je hiermee te zeggen dat ik de boosters dan rechtstreeks op de PC aan kan sluiten en dan de baan via koploper(of een ander programma) kan aansturen. Dat heeft Tilly ook zo gedaan meen ik.

Ruud
Re: 6021 en Boosters aansluiten
Hallo Ruud,

Citaat van: ribliek op vrijdag 23 november 2012, 09:46:28
Bedoel je hiermee te zeggen dat ik de boosters dan rechtstreeks op de PC aan kan sluiten en dan de baan via koploper(of een ander programma) kan aansturen. Dat heeft Tilly ook zo gedaan meen ik.
In den beginne gebruikte Tilly Koploper en DDW in combinatie met de LTD Boosters. Deze boosters waren via een interface op een Compoort van de PC aangesloten.
Later is Tilly overgestapt naar een TAMS centrale. Voor het uitlezen van S88 terugmeldmodules gebruikt hij de HSI-88.

Mvg,
Peter
Re: 6021 en Boosters aansluiten
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 6021 en Boosters aansluiten
Beste Ruud,

Even voor de goede orde: een computerprogramma geeft "orders" aan een interface, bij Märklin de 6050 (geloof ik), de interface vertaalt die orders en geeft ze door aan de centrale, die maakt er een digitaal signaal van en zet dat op de interne booster van de 6021 en de eventuele externe booster.

Nee, wat ik zeg is: gebruik de interne booster van de 6021 voor de magneetartikelen en sluit de LDT boosters aan op de 5 polige "booster" uitgang van de 6021 en gebruik die boosters om mee te rijden.

Er zijn inderdaad ook "digitale signaal leveranciers" die de pc gebruiken, maar daar weet ik weinig tot niets van af, Tilly is inmiddels overgegaan naar een Tams centrale geloof ik.

Groet, Anne W
Re: 6021 en Boosters aansluiten
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: 6021 en Boosters aansluiten
Citaat van: Anne W op vrijdag 23 november 2012, 10:04:12
Nee, wat ik zeg is: gebruik de interne booster van de 6021 voor de magneetartikelen en sluit de LDT boosters aan op de 6 polige "booster" uitgang van de 6021 en gebruik die boosters om mee te rijden.
Anne, bedoel je de aansluiting rechts, die is 5 polig.


Op de site van dit plaatje staat ook een goed verhaal over boosters.
http://www.stayathome.ch/booster_en.htm

grt Piet.
Re: 6021 en Boosters aansluiten
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: 6021 en Boosters aansluiten
@ Jan Willem  Hoezo ??
Re: 6021 en Boosters aansluiten
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 6021 en Boosters aansluiten
Citaat van: bossie op vrijdag 23 november 2012, 10:35:23
Citaat van: Anne W op vrijdag 23 november 2012, 10:04:12
Nee, wat ik zeg is: gebruik de interne booster van de 6021 voor de magneetartikelen en sluit de LDT boosters aan op de 6 polige "booster" uitgang van de 6021 en gebruik die boosters om mee te rijden.
Anne, bedoel je de aansluiting rechts, die is 5 polig.

Beste Piet,

Dank je wel, ik heb het veranderd.

Groet, Anne W

EDIT Ad: Citaat aangepast en plaatje er uit gehaald.
Re: 6021 en Boosters aansluiten
Citaat van: Golfer op vrijdag 23 november 2012, 08:49:42
Volgens mij reageert Peter op jouw reactie uit post #4. Volgens M* klopt jouw stelling dus niet, maar idd. TS heeft daar niets aan.

Dus geen sleperwipper ;) Alleen een scheiding (isolatie) in de middenrail.

6021 met 6015/6017 wat volgens een ander bericht gelijk is aan de LDT booster.

Goed lezen is een kunst.

Re: 6021 en Boosters aansluiten
Citaat van: Sprinter op donderdag 22 november 2012, 16:39:31
Sleperwippers zijn alleen nodig als je een scheiding of overgang hebt van een digitaal gedeelte naar een analoog gedeelte en visa versa

Je hebt gelijk. Ik wist niet dat deze opmerking over de specifiek de CU 6021 ging. My bad  :oops:
Re: 6021 en Boosters aansluiten
Om deze van mening verschillende oplossing te voorkomen heb ik een stroomovergang met een relais gemaakt werkt prima.
Ik gebruik een CS1 met updaten en de Ecos booster en daar wordt ook aanbevlen om sleperwippers te gebruiken. Het zou zonde zijn als de spullen opgeblazen worden.
Re: 6021 en Boosters aansluiten
Spoortje, de vraag gaat over een 6021 centrale, daar is het juiste advies voorgegeven.
Thx
Re: 6021 en Boosters aansluiten
Sorry hoor.