Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

z21

Gestart door marcelvg woensdag 21 november 2012, 15:02:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
z21
marcelvg
gast

z21
hallo
ik heb marklin de loc`s zijn digitaal omgebouwd ben in bezit van een z21
mijn vraag is nu wil ik baan gaan bouwen maar neem aan dat ik ook programma op pc nodig heb om seinen en wissels de treinen automatisch te laten rijden hoe gaat dat werk en wat heb ik nodig
ect.

voorheen bestuurde ik dit met relais en reedcontacten

alvast bedankt marcel
Re: z21
Freak
gast

Re: z21
Hallo Marcel,

Citaat van: marcelvg op woensdag 21 november 2012, 15:02:27
hallo
ik heb marklin de loc`s zijn digitaal omgebouwd ben in bezit van een z21
mijn vraag is nu wil ik baan gaan bouwen maar neem aan dat ik ook programma op pc nodig heb om seinen en wissels de treinen automatisch te laten rijden hoe gaat dat werk en wat heb ik nodig
ect.
Er is (nog) geen programma die deze centrale ondersteund. Traincontroller Brons zal deze pas begin 2013 gaan ondersteunen. Zilver en Goud iets later.


Mvg,
Peter
Re: z21
C-Brian
gast

Re: z21
Hallo Peter

Zou je Marcel dan ook even willen vertellen wat dan wél compatibel is met de z21?
Re: z21
Freak
gast

Re: z21
Citaat van: C-Brian op woensdag 21 november 2012, 17:38:30
Zou je Marcel dan ook even willen vertellen wat dan wél compatibel is met de z21?
Met de z21 kun je tot nu toe niet zo gek veel. LocoNet is minder dan de helpt geimplementeerd. Met de Can-bus weet men welk protocol. Via een Interfaceje kun je wat DCC decodertjes aansturen en wat terugmeldmodules inlezen.
Niet rottig bedoeld maar op dit moment is het weggegooid geld.

Mvg,
Peter
Re: z21
Lid sinds: 2006

offline
Re: z21
Beste Marcel,

Via de X-Bus aansluiting kun je via een XpressNet interface bijvoorbeeld een s88XPressnetLI de z21 besturen met elk programma welke een Lenz digital systeem kan aansturen, via de interface kun je ook bezet/terugmeldingen in lezen, eigenlijk op precies dezelfde manier als het met de Multi-Maus gedaan wordt.
Je kunt dan wisseldecoder bedienen (Mot) of (DCC) en loks (MOT of DCC).
Verder ben ik het met de vorige schrijver eens, de centrale is zijn geld nog niet waard, zit vol bugs en is niet lang niet klaar.
Het bedrag had je beter aan een IB-Basic kunnen besteden. ;) is mijn persoonlijke mening.

Re: z21
Lid sinds: 2011

offline
Re: z21
Hoi Marcel,
De website van Rocrail vermeldt enige vorm van ondersteuning: http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=roco:roco-z21-en

Albert.
Re: z21
JohnT
gast

Re: z21
Citaat van: Sprinter op woensdag 21 november 2012, 18:09:11
Beste Marcel,

Via de X-Bus aansluiting kun je via een XpressNet interface bijvoorbeeld een s88XPressnetLI de z21 besturen met elk programma welke een Lenz digital systeem kan aansturen, via de interface kun je ook bezet/terugmeldingen in lezen, eigenlijk op precies dezelfde manier als het met de Multi-Maus gedaan wordt.
Je kunt dan wisseldecoder bedienen (Mot) of (DCC) en loks (MOT of DCC).
Verder ben ik het met de vorige schrijver eens, de centrale is zijn geld nog niet waard, zit vol bugs en is niet lang niet klaar.
Het bedrag had je beter aan een IB-Basic kunnen besteden. ;) is mijn persoonlijke mening.

Niet om dit topic een boost te geven maar ik kwam deze uitleg tegen in mijn zoektocht op de vraag hoe ik de s88XPressNetLI + z21 op elkaar aansluit. Ik heb de s88XPressNetLI als zijnde een slave op de z21 aangesloten maar krijg op geen enkele wijze contact met de centrale. Of is dit per definitie een probleem met de unlock code? De z21 is los gekocht en komt niet uit een startset.

JohnT
Re: z21
philippe_007
gast

Re: z21
Als je de z21 wilt aansluiten op de computer dan moet je deze inderdaad unlocken.
Eens deze geunlockt is kan je eender welke router gebruiken.
Re: z21
Ben den Hollander
gast

Re: z21
Hoezo router? De XpressnetLi heeft een USB aansluiting.

Re: z21
Lid sinds: 2010

offline
Re: z21
Hoi,

Citaat van: JohnT op maandag 20 november 2017, 09:40:37
Niet om dit topic een boost te geven maar ik kwam deze uitleg tegen in mijn zoektocht op de vraag hoe ik de s88XPressNetLI + z21 op elkaar aansluit. Ik heb de s88XPressNetLI als zijnde een slave op de z21 aangesloten maar krijg op geen enkele wijze contact met de centrale. Of is dit per definitie een probleem met de unlock code? De z21 is los gekocht en komt niet uit een startset.

Je krijgt ook geen contact met de centrale. de S88XpressNetLI is alleen bedoeld om een verbinding te zijn tussen de S88-bezetmelders en PC en het XpressNet-netwerk en de PC. Dus in je PC-software geef je op dat je een S88XpressnetLi hebt (Lenz-centrale) zie daarvoor de handleiding van je S88XpressNetLI.

Citaat van: philippe_007 op maandag 20 november 2017, 11:51:29
Als je de z21 wilt aansluiten op de computer dan moet je deze inderdaad unlocken.  Eens deze geunlockt is kan je eender welke router gebruiken.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Dus, nee bij het gebruik van S88XpressNetLi heb je geen unlockcode nodig. Dat heb je alleen nodig als je met de z21-app wil gaan werken. Je kan namelijk zelfs zonder unlock-code via de z21-onderhoudstool verbinding maken met je z21 en je z21 instellen.

Groet Ronald.
Re: z21
Lid sinds: 2006

offline
Re: z21
Nee, als je gebruik maakt van de s88xPressNetLI heb je GEEN unlockcodes nodig.

Voor het installeren, moet eerst de UBSdriver worden geinstalleerd, deze vind je in de webshop bij het artikel, of rechtstreeks op de FTDI site.
http://www.ftdichip.com/FTDrivers.htm

Dan wordt er een virtuele comport aangemaakt, en die selecteer in de gebruikte software waarmee de baan bedient gaat worden.
Het digitale systeem wat je daar gebruikt is  LENZ.

Werkt dit allemaal niet, dan contact opnemen met de leverancier.

Groetjes
Re: z21
JohnT
gast

Re: z21
Citaat van: Sprinter op maandag 20 november 2017, 13:33:54
Nee, als je gebruik maakt van de s88xPressNetLI heb je GEEN unlockcodes nodig.

Voor het installeren, moet eerst de UBSdriver worden geinstalleerd, deze vind je in de webshop bij het artikel, of rechtstreeks op de FTDI site.
http://www.ftdichip.com/FTDrivers.htm

Dan wordt er een virtuele comport aangemaakt, en die selecteer in de gebruikte software waarmee de baan bedient gaat worden.
Het digitale systeem wat je daar gebruikt is  LENZ.

Werkt dit allemaal niet, dan contact opnemen met de leverancier.

Groetjes

Bedankt voor de antwoorden.

De situatie is de volgende.

De S88XpressnetLi kun je als zijnde een slave locmaus op je centrale aansluiten. Ik had gedacht dat dit ook op een z21 kan, omdat dit een centrale is waarop je gewoon een locmaus kunt aansluiten. De S88XpressnetLi wordt automatisch als comport herkend in een MAC. 

In het programma Rocrail is de S88XpressnetLi als Lenz centrale in gebruik, maar alle lampjes op het scherm rechts onder in beeld blijven rood. Ook als ik in de software op de aan uit knop klik.

Ik heb het systeem zelf op een Windows pc in gebruik en dat werkt prima met een locmaus centrale. Nu probeer ik uit te vinden of het nu ligt aan de combinatie S88XpressnetLi + z21 of de configuratie in de MAC.

In het kort ik zou graag de volgende combinatie gebruiken, MAC + S88XpressnetLi + z21. Zonder locmaus centrale want die is er niet.

JohnT
Re: z21
Lid sinds: 2010

offline
Re: z21
Citaat van: JohnT op woensdag 22 november 2017, 09:31:55
De S88XpressnetLi kun je als zijnde een slave locmaus op je centrale aansluiten. Ik had gedacht dat dit ook op een z21 kan, omdat dit een centrale is waarop je gewoon een locmaus kunt aansluiten. De S88XpressnetLi wordt automatisch als comport herkend in een MAC. 

Dat moet gewoon werken.

Citaat van: JohnT op woensdag 22 november 2017, 09:31:55
Ik heb het systeem zelf op een Windows pc in gebruik en dat werkt prima met een locmaus centrale. Nu probeer ik uit te vinden of het nu ligt aan de combinatie S88XpressnetLi + z21 of de configuratie in de MAC.

In het kort ik zou graag de volgende combinatie gebruiken, MAC + S88XpressnetLi + z21. Zonder locmaus centrale want die is er niet.

Het ligt inderdaad aan de configuratie van jouw mac. Het moet namelijk niets uitmaken of de Locmaus de centrale is of de z21. De z21 wordt niet gezien door de mac / PC, die ziet alleen de S88XpressNetLi. Je mag niet de poort op de achterzijde van de z21 gebruiken maar je moet de poorten aan de voorzijde gebruiken, tenzij je dit via de software van de z21 hebt aangepast.

Groet Ronald.
Re: z21
Lid sinds: 2006

offline
Re: z21
Citaat van: ronaldk op woensdag 22 november 2017, 15:32:30
De z21 wordt niet gezien door de mac / PC, die ziet alleen de S88XpressNetLi.

Sterker nog de MAC/PC ziet alleen maar de USB converter (FTDI),die weet helemaal niet dat daar een s88xPressNetLI achter zit.

Dit moet gewoon werken, want het werkt ook met een Windows systeem zoals jezelf al aangaf, je configuratie werkt, zonder unlockcodes.

Groetjes
Re: z21
Lid sinds: 2010

offline
Re: z21
Inderdaad Wim, Je hebt daarin gelijk. De computer ziet alleen de converter. Het moet gewoon werken. Ook bij een Mac. Zit in de configuratie van de Mac.

Groet Ronald.
Re: z21
JohnT
gast

Re: z21
Citaat van: ronaldk op woensdag 22 november 2017, 15:32:30


Citaat van: JohnT op woensdag 22 november 2017, 09:31:55
Ik heb het systeem zelf op een Windows pc in gebruik en dat werkt prima met een locmaus centrale. Nu probeer ik uit te vinden of het nu ligt aan de combinatie S88XpressnetLi + z21 of de configuratie in de MAC.

In het kort ik zou graag de volgende combinatie gebruiken, MAC + S88XpressnetLi + z21. Zonder locmaus centrale want die is er niet.

Het ligt inderdaad aan de configuratie van jouw mac. Het moet namelijk niets uitmaken of de Locmaus de centrale is of de z21. De z21 wordt niet gezien door de mac / PC, die ziet alleen de S88XpressNetLi. Je mag niet de poort op de achterzijde van de z21 gebruiken maar je moet de poorten aan de voorzijde gebruiken, tenzij je dit via de software van de z21 hebt aangepast.

Groet Ronald.

Laat ik dit nou net gedaan hebben de poort aan de achterkant gebruikt.
Bedankt voor de tip.

JohnT
Re: z21
Lid sinds: 2010

offline
Re: z21
Hoi,

Dat was een optie die ik mij bijna niet kon voorstellen  :) Dat is namelijk standaard een 'R-Bus' en geen Xpressnet-bus... Via de software is het wel naar een X-bus om te zetten. Dat is een ander verhaal en zal je eerst goed de diverse handleidingen mogen lezen.

Ik hoor het graag of het daarna wel werkt als je de boel omgezet hebt ;)

Succes!

Groet Ronald.
Re: z21
Plexat
gast

Re: z21
iTrain ondersteunt volgens mij ook de Z21. Ik heb dat in ieder geval lang geleden gebruikt.
Weet alleen niet of alle mogelijkheden worden ondersteund.
Re: z21
Lid sinds: 2010

offline
Re: z21
Hoi,

Citaat van: Plexat op donderdag 23 november 2017, 13:25:22
iTrain ondersteunt volgens mij ook de Z21.

Dat is het probleem niet. Ze worden allemaal door itrain ondersteund. Je hebt namelijk 3 z21 / Z21's. Daar zitten nog behoorlijke verschillen in:

- Zwarte Z21 (met hoofdletter Z). Normaal via ethernet (netwerk) te koppelen. Deze versie is nog via de winkels te koop.
- Witte z21 (met kleine letter z). Normaal via ethernet (netwerk) te koppelen. Deze versie is niet meer via de winkels te koop. Alleen nog via beurzen als tweedehands.
- Witte z21start (met kleine letter z en toevoeging 'start'. Deze versie is via de winkel te koop als 'onderdeel' uit een startset. Meestal voor een redelijk goedkope prijs. Deze kan je niet zomaar aan het netwerk hangen. Roco heeft namelijk de netwerkpoort geblokkeerd. Deze is te deblokkeren door een code in te voeren. Deze code mag je los aanschaffen.

De laatste versie kan je dus niet zomaar aan itrain of een ander computerprogramma koppelen omdat de netwerkpoort niet gedeblokkeerd is.

Groet Ronald.
Re: z21
Lid sinds: 2016

offline
Re: z21
Wat betreft de z21start is bovenstaande niet geheel correct. De netwerkpoort werkt prima de app kan ook connecten met de centrale (zonder de freischaltcode). Je kunt locs aanmaken in de app (dit moet je dan ook in de multimaus doen). Het enige wat niet werkt is het daadwerkelijk bedienen met de app. In de multimaus kan ik b.v. geen MM (Motorola Marklin) kiezen alleen DCC. Na het aanmaken van een loc in de MultiMaus kun je deze vervolgens ook in de app aanmaken en dan daar instellingen wijzigen. Het aanpassen van decoders met railcom werkt ook gewoon.

Als je de losse freischaltcode koopt kun je ook besturen met de app. Dit moet ik nog doen, ik heb een tijdje terug een z21start gekocht incl. MultiMaus voor 79,95. Je hebt twee opties, of de uitbreiding kopen met wlan router en freischalt code. De code is ook los te koop voor als je een eigen router hebt en weet hoe een netwerk configureren moet.
Re: z21
Lid sinds: 2010

offline
Re: z21
@AlexH: Dat de app werkte wist ik. Zelfde geldt voor onderhoudstool. Het besturen is inderdaad geblokkeerd. Daarmee ook de besturing vanuit programma's. Via het netwerk kan je er dan in wezen niets mee dan alleen instellingen wijzigen. Wil je meer dan moet je een code kopen.

Groet Ronald.
Re: z21
Lid sinds: 2006

offline
Re: z21
Of zoals hier besproken wordt en waar de vraag over gaat, een s88xPressNetLI, heb je ook gelijk een aansluiting voor terugbezetmelders op basis van s88(n) behoorlijk voordeliger dan van Roco of andere aanbieder, dan de leverancier van de genoemde interface.

Groetjes
Re: z21
JohnT
gast

Re: z21
Citaat van: Sprinter op donderdag 23 november 2017, 15:31:30
Of zoals hier besproken wordt en waar de vraag over gaat, een s88xPressNetLI, heb je ook gelijk een aansluiting voor terugbezetmelders op basis van s88(n) behoorlijk voordeliger dan van Roco of andere aanbieder, dan de leverancier van de genoemde interface.

Groetjes

Precies, en zo wil ik het ook laten werken. Ben er nog niet aan toegekomen een en ander uit te proberen. De installatie staat bij een kennis van mij die ik ermee help.

Zelf heb ik het wel op Windows en Linux aan de gang gehad maar gebruik nu Koploper. Het is alleen jammer dat Koploper geen controle voor smartphone of tablet ondersteund. Dit kan dan weer wel met Rocrail en JRMI maar dat is weer een heel ander onderwerp en gaat dit topic ver te buiten.

Bedankt voor alle reacties en het meedenken.


JohnT