Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Armelui's Esu V4.0 decoderprogrammer

Gestart door Spoorman dinsdag 20 november 2012, 20:55:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Armelui's Esu V4.0 decoderprogrammer
De Esu LokPilot V4 decoder is, als je er aan wilt sleutelen, behoorlijk complex. Voor wie daarin de weg kwijt raakt (er daar hoef je je niet voor te schamen :)) en niet in het bezit is van een Esu programmer is er een truukje waarbij gebruik gemaakt wordt van de programmer software V4 die je kunt downloaden bij Esu en installeren op je PC.

In onderstaand voorbeeld wil ik de seinen van een lok aan de achterzijde schakelbaar maken middels F0 en F1 tezamen en richting afhankelijk uiteraard met gebruikmaking van AUX1 en AUX2.
Daartoe maak ik eerst een lege V4 decoder aan met de standaard waarden en exporteer de CV tabel naar een textfile (b.v. kladblok). We hebben nu de default waarden van de decoder uitgelijst.



Voorts ga ik aan de slag met function mapping en klik aan wat ik wil hebben......



..... en exporteer de nieuwe CV lijst ook weer naar een 2e kladblok.

De inhoud van beide kladblokken plak ik in een Excel sheet in de resp. kolommen A en B ......



........ en dan is het intelligente werk klaar :D en begint het domme werk: zoek de verschillen in waarden in de 2 kolommen. Na deleten van gelijke regels blijft onderstaand tabelletje over en dat zijn (in dit geval) de 8 gewijzigde CV's die je met je centrale in je decoder kunt programmeren. Let daarbij wel even op de index CV's 31 en 32!



Handig toch? Probeer maar eens uit.

Gr, Ben.
Re: Armelui's Esu V4.0 decoderprogrammer
Beste Ben

Mooi, maar hoe krijg ik het zonder lokprogrammer dan in de decoder geladen?

teunis

Sorry Ben, te snel gereageerd.
Ik ga het uitproberen, bedankt voor de mooie info.

teunis
Re: Armelui's Esu V4.0 decoderprogrammer
 :)

Laat maar weten Teunis als ik nog iets kan / moet toevoegen aan het verhaal.

Gr, Ben.
Re: Armelui's Esu V4.0 decoderprogrammer
Goed idee! als je het dan toch in Excel hebt staan, dan kan je Excel ook wel de kolommen laten vergelijken en de afwijkende laten highlighten... zal vandaag of morgen eens puzzelen :-)
Re: Armelui's Esu V4.0 decoderprogrammer
Doe je hem toch weer weg Piet....ik weet er nog wel iemand voor...... :D

Ohw wat zal je een spijt krijgen..... :D

Mvg: Alex
Re: Armelui's Esu V4.0 decoderprogrammer
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Armelui's Esu V4.0 decoderprogrammer
Piet,

Sounds laden, en tijdwinst ;)
Re: Armelui's Esu V4.0 decoderprogrammer
Piet,
ook je "persoonlijke" instellingen, inclusief sounds, opslaan in  "eigen" esux bestanden.
Re: Armelui's Esu V4.0 decoderprogrammer
Citaat van: bossie op woensdag 21 november 2012, 09:45:31
Ben, je bent een handige sodemieter.
Nou, nou, beetje op je woorden passen... ;)
Betekenis ===> klik
Re: Armelui's Esu V4.0 decoderprogrammer
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Armelui's Esu V4.0 decoderprogrammer
Ik begrijp dat het geen vervanging is voor de ESU-programmer, maar wel het programmeren van andere ESU-decoders sneller maakt.

John
Re: Armelui's Esu V4.0 decoderprogrammer
Citaat van: Wasmi op woensdag 21 november 2012, 07:02:45

Goed idee! als je het dan toch in Excel hebt staan, dan kan je Excel ook wel de kolommen laten vergelijken en de afwijkende laten highlighten... zal vandaag of morgen eens puzzelen :-)


Hoi Walter,

Zo doe ik het ook, dom werk laat ik een PC doen. :P Behalve Google is ook Excel mijn vriend. :D Maar het voert wat ver vandaar dat ik het niet gepost heb.

Het kan in Excel 2010 eenvoudig met een MATCH formule (in dit geval op m'n zakelijk laptop, thuis heb ik oudere NL versie's).

Voorbeeld: in kolom C zet ik in alle velden de formule =MATCH(A2:B2;1). Daar waar de inhoud van A gelijk is aan B staat in C een "1" en die rijen kan ik deleten. Over blijven dan de rijen die niet "matchen" en dat zijn de CV's die veranderd zijn en dus geprogrammeerd moeten worden. :)



Gr, Ben.
Re: Armelui's Esu V4.0 decoderprogrammer
Ben, Daar kan ik wel wat mee, krijg alleen de formule er niet in.

oud                    nieuw           MATCH = 1
CV 257 = 006   CV 257 = 006   #NAAM?
CV 258 = 008   CV 258 = 009   #NAAM?
In de C kolom komt #NAAM? te staan, wat doe ik fout.
Kan je ook een formule maken dat hij de gelijke rijen verwijderd?

Groet Kees
Re: Armelui's Esu V4.0 decoderprogrammer
Kees,

dat komt omdat Ben de Engelse versie gebruikt en jij waarschijnlijk de Nederlandse.
Vervang de formule door =als(oud=nieuw;1). Daarbij moet je natuurlijk oud en nieuw vervangen door de celnummers.
Re: Armelui's Esu V4.0 decoderprogrammer
Alphons,

Kan ook. :thumbup:

Of even doorborduren op mijn formule maar dan in NL versie: =VERGELIJKEN(A2;B2;1)

Gr, Ben.
Re: Armelui's Esu V4.0 decoderprogrammer
Hier nog een armelui die hiermee geholpen is, het werkt prima bij mij! Kan ik de centjes aan wat anders uitgeven.

Super idee, Ben, dank je wel! :thumbup:

MvG

Mario
Re: Armelui's Esu V4.0 decoderprogrammer
Ben,
dit  ziet er interessant uit. toch maar eens proberen.
kan je er ook rangeerseinen mee maken als de lampjes gewoon hun retour op de locmassa hebben?
Re: Armelui's Esu V4.0 decoderprogrammer
Als je de nieuwe decoder PC software 4.4.0 installeert welke nu te downloaden is bij ESU is de hele Exceltruuk overbodig. Er is een extra optie opgenomen die laat zien welke CV's er veranderd zijn. Het is dan eenvoudigweg deze programmeren en klaar. :)

Hebben ze bij ESU natuurlijk voor mij gedaan. :P

Gr, Ben.