Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

ESU Ecos Command station (scherm)problemen - en opgelost

Gestart door JurgeN65 zaterdag 22 december 2012, 22:23:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ESU Ecos Command station (scherm)problemen - en opgelost
Hoi,

Een paar weken geleden hebben we onze ESU Ecos command station weer eens uit de doos gehaald om een net aangeschafte DE-1 te testen (omdat we nog geen permanente baan hebben, zit ook de Ecos vaker in de doos dan dat die eruit is..)

Hoewel we het apparaat niet zo vaak gebruiken, weet ik wel dat het opstarten niet zo snel gaat, maar dit geval duurde het wel heel erg lang, en bleef ook het scherm (erg lang - en eigenlijk gewoon permanent) blanco.

Dan ga je kijken of je misschien iets fout doet :
- batterijen eruit, en er weer in en opnieuw opstarten: Eeeehm, nee, scherm nog steeds blanco
- via de app van de Iphone kun je de locs ook aansturen: dat werkte nog gewoon
- via een webinterface kun je de Ecos uitlezen: werkte ook nog gewoon (en omdat de Ecos een touch-scherm heeft, op goed geluk ergens op drukken en dan weer via de webinterface kijken of er iets veranderde... Scherm nog steeds blanco, maar accepteerd wel info.

Voorlopige conclusie: met de Ecos zelf is, naar het lijkt niets aan de hand, alleen blijft het scherm blanco..

OK, dan even googlen: resultaat, niks. Via het forum van ESU zelf dan (niks gevonden) en ook een berichtje plaatsen levert niet veel informatie op (anders dan: even voorzichtig schudden, misschien is er een connector van het scherm los, hard-reset van het systeem (ik zie niets op het scherm....).

Het enige wat zou kunnen is dat er inderdaad een connector los zit (de Ecos werkt nog wel, accepteerd ook nog input (zowel via het scherm, als via de app) en de garantie al voor bij is (twee jaar geleden hebben gekocht) is openmaken niet echt een optie (twee stickertje op de gaatjes die aangeven: stickertje weg? dan garantie ook).

Ik ben terug naar de winkel gegaan (Meijer en Blessing) en die hebben 'm naar ESU teruggestuurd (zou 2-3 weken weg zijn, en omdat de feestdagen net waren begonnen, misschien nog wel langer).

Ze belde afgelopen donderdag: hij is terug en gerepareerd (en de kosten zijn ? 19... wacht even, NEGENTIEN??? :O). Vandaag dus opgehaald en inderdaad: totaal ? 19,- voor reparatie (scherm was, volgens zeggen, vervangen - en onder garantie (toch maar goed dat ik 'm niet had open gemaakt).

Net terug en aangesloten: alles werkt weer naar behoren (gelijk maar het volume van de DE-1 teruggeschroeft - was beetje luid).

Hoewel ze aangaven dat alleen het scherm was vervangen, verdenk ik ESU ervan, dat ze een nieuwe Ecos hebben verzonden (Kleine dingetjes: nieuw OS, MAC adres was anders - en die is hard-coded, dus niet te veranderen).

Ik vind dit een uitstekende service van ESU en ben hier erg blij mee en dat mag ook wel eens gezegd worden....

JurgeN
Re: ESU Ecos Command station (scherm)problemen - en opgelost
Jurgen,

Dit is inderdaad een uitstekende service van Esu. En zoals jij al zegt: Dit mag ook wel eens gezegd worden.

Mvg
Arie