Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Groot baanwerk

Gestart door treinbert zaterdag 02 maart 2013, 00:02:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Groot baanwerk
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Groot baanwerk
Ik wil graag de mening van de forumleden weten over mijn huidige ontwerp van mijn baanwerk, welke tussen mijn station en het industrieterrein komt.


http://www.spoorhobby.nl/3rail/Lok_Depot.pdf

De lokloods, die ik ga gebruiken is de standaard Fleischmann, maar dan met 21 aansluitingen. Verder komen er 3 slakkenkuien in, de grote kolenbunker met kraan van Märklin. Alles op de tekening met een oranje achtergrond is nieuw ontworpen. Het groene deel is het huidige station, welke wel enkele extra wissels krijgt. Het grijze deel is het huidige industrieterrein, wat momenteel gebouwd wordt.

Om een indruk van de maten te geven:
- Het groene deel in de tekening is 61 cm bij 121 cm.
- Het totale baanwerk wordt dus ongeveer 5 meter lang en 185 cm breed.

Groet,
Bert
Re: Groot baanwerk
Lid sinds: 2008

offline
Re: Groot baanwerk
Veel rails Bert, maar is het ook logisch gepland allemaal? Is het alleen een stoomdepot of ook voor diesel en eloks? Komen er ook treinstellen? Welke sporen zijn voor de verzorging van de diverse soorten loks? En als het station links ligt, dan kan je van die richting niet het depot inrijden.

Met andere woorden, ik denk dat je iets meer informatie moet geven.

vrgr

Frank
Re: Groot baanwerk
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Groot baanwerk
Hoi Frank,

De 2 sporen aan de boven- en onderzijde zijn de hoofdsporen, die aan de rest van de baan vast zitten.
Aan de rechterkant van de tekening zit een keerlus vast.
Aan de linkerkant loopt het station nog door.
Het station zelf is bijna 4 meter lang en is hier niet getekend. Er liggen 4 hoofdsporen met 3 perron's.
Aan de zagerij zitten de hoofdsporen naar een ander deel van de baan.

Het moet in principe alleen een depot worden voor stoomloks, periode III. Er komen geen treinstellen, etc.
Locomotieven kunnen vanuit het station op diverse manieren het lokdepot bereiken, afhankelijk of de lok van links naar rechts of rechts naar links gereden heeft.

De schuine sporen in het midden moeten de slakkenkuilen worden.
De sporen aan de linkerkant worden van boven naar beneden:
1 - Voor kolenwagons ter bevoorrading van de kolenbunker.
2/3 - Voor locomotieven om kolen in te nemen.
4 t/m 7 - Opstelterrein voor materieel

Ik heb iets aan de tekening toegevoegd.

Groet,
Bert
Re: Groot baanwerk
EgMaf
gast

Re: Groot baanwerk
Euhhh... Hoe wil je (lange) treinen op de opstelsporen zetten?
Dat lijkt nu altijd via de draaischijf te moeten...
Re: Groot baanwerk
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Groot baanwerk
Hoi Egmaf,

Daar was k zelf ook al op gekomen. Het was in eerste instantie alleen bedoeld voor los materieel, zoals enkele losse wagens, maar voor veel losse loks.

Groet,
Bert
Re: Groot baanwerk
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Groot baanwerk
Ik heb een nieuw ontwerp gemaakt.

Zie http://www.spoorhobby.nl/3rail/LokDepot_Poging_2.png

Groet,
Bert
Re: Groot baanwerk
molly
gast

Re: Groot baanwerk
Wauw dat is een mooi ontwerp zeker met die BW.
Re: Groot baanwerk
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Groot baanwerk
Ha Bert,
Kun je het plan ook nog in een iets andere kleurstelling weergeven. Soms lijken de lijnen een beetje dubbel en met die gekleurde achtergrond is het dan wat moeilijker te volgen.

gr Gertjan
Re: Groot baanwerk
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Groot baanwerk
Hoi Gert-Jan,

Zal ik zondag even maken.

Groet,
Bert
Re: Groot baanwerk
Pjedro
gast

Re: Groot baanwerk
Hoi Bert,

Kun je niet beter dit doen boven je locloods ipv die engelse wissel in je industrie gedeelte rechts van het plaatje. Dan kun je langer gebruik maken van de hoofdsporen.
En je komt niet in de problemen met het gebeuren op je industrie gedeelte.

Ik heb dit even in Wintrack gezet, omdat ik dat gebruik. En een plaatje praat makkelijker.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: Groot baanwerk
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Groot baanwerk
Hoi Bert,

Van welke lok loods ben jij uitgegaan? ik zie dat jij er 7x3sporen in je plan hebt opgenomen, en nog geen halve cirkel hebt.
Met 4x marklin 72881 krijg je wel een halve cirkel.

How cum?

Gr Ruud
Re: Groot baanwerk
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Groot baanwerk
Hoi Peter,

Het word lastig om de engelse wissels in te bouwen, want het grijze gedeelte is al gebouwd en deze komen dan op de overgang van de modules te liggen. Ik kan wellicht nog wel 2 extra wissels inbouwen.

Hoi Ruud,

De lokloods is inderdaad 7 keer 3 bouwpakketten van Fleischmann (dus 21 sporen op 7,5 graden). Ik vind zelf de 7,5 graden opstelling mooier, omdat er meer ruimte voor de loods is om de locomotieven net buiten de loods te parkeren voor b.v. een lokparade. Ook kunnen er kleinere lokjes voor de loods een plaatsje vinden.

Groet,
Bert
Re: Groot baanwerk
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: Groot baanwerk
Ach so Fleischman,  daar had ik ff niet aan gedacht, terwijl ik er een heb gezien, 180gr vol stomers, prachtig!

Veel succes met de bouw Bert.

Gr Ruud
Re: Groot baanwerk
Pjedro
gast

Re: Groot baanwerk
Hoi Bert,

ja dan wordt het lastig aan die kant. Ik kwam niet helemaal uit met de ruimte bij de diagonaal, van het station naar boven de locloods.
Maar ik heb de Fl locloods niet getekend. Misschien dat het daar aan ligt.

Volgens je tekening zou de bovenste wissel en engelsman net op het grijze gedeelte komen, dan de module overgang en dan weer een engelsman.
Maar jij kunt dat natuurlijk makkelijker bepalen dan ik. 

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Groot baanwerk
C-Brian
gast

Re: Groot baanwerk
Hoi Bert

Onder de module met de draaischijf heb je 2 slanke wissels liggen, met daaraan een schuine rail naar de draaischijf-module. Gaat het aansluiten van zo'n schuine rail tussen de modules wel goed?