Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

pololu pushbuttons

Gestart door Jan22 dinsdag 20 november 2012, 16:50:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
pololu pushbuttons
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
pololu pushbuttons
Mijn Engels (en opleiding) op het gebied van electronica schiet wat te kort.

Op de site http://www.pololu.com/catalog/product/1400  staat
These small, two-pin, SPST momentary pushbuttons are intended for mounting to PCBs.

Ik maak eruit op dat dit miniatuur drukknoppen zijn die terugveren als je ze loslaat, en (dus) een puls (momentary) afgeven. En dat je ze niet al te zwaar mag belasten. Klopt mijn vrije vertaling?
Re: pololu pushbuttons
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: pololu pushbuttons
Klopt, ze zijn bedoelt om op een printplaat te zetten,

verdere gegevens:

Maximum spanning/stroom: DC 12 V / 50 mA
Weerstand ingedrukt: ≤ 50 mΩ
Weerstand losgelaten: > 100 MΩ
Levensduur > 100,000 keer indrukken en loslaten

Re: pololu pushbuttons
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: pololu pushbuttons
Maar stel nou dat je ze tussen twee bielzen plaatst op de plek van de puko's .... zou het sleepcontact er dan overheen hobbelen, of de knop indrukken?
Re: pololu pushbuttons
Blausee-Mitholz
gast

Re: pololu pushbuttons
Leuk bedacht  B)
Denk niet dat de sleper de kracht levert om de knop in te drukkken.

Mvg, Johan
Re: pololu pushbuttons
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: pololu pushbuttons
CiteerDenk niet dat de sleper de kracht levert om de knop in te drukkken.
Gebrek aan verstand van zaken levert vaak (onuitvoerbare) ideeen op.

Bij mij borrelt en bruist het sinds ik een oud toetsenbord sloopte. Daaruit kwamen ook van deze switches, alleen veel groter van formaat.
Waarschijnlijk ook met een zwaardere belasting. Het viel me op dat er weinig druk nodig was om te schakelen. Daarom was ik op zoek naar iets kleiners.
Maar ja, ik moet er wel 500 mA in plaats van 50 mA mee kunnen schakelen. Dat is een apart probleem.

En ik wil op een simpele analoge manier 3-rail (mechanisch) en 2-rail (magnetisch) locs uit elkaar houden ...

Soms denk ik wel eens:


Of aan mijn scheikunde leraar die bij zulke top-ervaringen zijn gedachten daar bij uitsprak: ti-ta-tovenaar aan het werk.
Re: pololu pushbuttons
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: pololu pushbuttons
Kijk, dat plaatje maakte me ineens duidelijk dat wat ik wil, veel te complex gedacht is. En mijn gedachten draaien in cirkeltjes rond.

Als ik een spijker tussen de rails zet, met daaraan een bruggelijkrichter, en daaraan een VDC-relais, dan maakt de sleper electrisch contact tussen de spijker en de omringende puko's. Als ik nou maar zorg dat dit gebeurt op een stukje rails dat nooit stroomloos staat, dan glijdt de sleper eraan voorbij, en heb ik een korte puls.

Voor mijn toepassing is dat voldoende; de rijrichting is onbelangrijk, het treintype (3-rail) wel.

Hiervoor had ik al zeker zes verschillende oplossingen uitgetekend om een armelui's schakelrail te ontwerpen die goedkoper was dan de 2239, overal toepasbaar moest zijn, en max. 10x10x10 mm groot mocht zijn. Goedkoper, want die dingen kosten tweedehands 7,50. En ik dacht er nog zeker 40 nodig te hebben. Dan liever een spijker, boutje, of schroef! Blijven de kosten beperkt tot de 40 extra bistabiele relais die ik daarvoor nodig denk te hebben.

De schakeling tussen de spijker en het relais staat al in talloze draadjes beschreven, zelfs in draadjes waarop ik al gereageerd heb. Kennelijk draaide ik in cirkeltjes rond omdat ik eerst die spijker moest uitvinden.
Re: pololu pushbuttons
Waarom niet ouderwets met een reedrelais naast of tussen de rails en een magneetje onder de lok of wagon waarmee je wilt schakelen? Keurig potentiaal vrij, geen risico op sluiting, simpel en heel goedkoop, veel beproefd en beschreven...
Re: pololu pushbuttons
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: pololu pushbuttons
Sorry, dat ik je ermee lastig val.

Ik streef naar beide: een magneet- en een sleper- signaal.  Magneet met reedrelais geeft inderdaad "schone stroom" , het sleper-signaal geeft dat niet (dus dat zal wel via een monostabiel relais moeten om alsnog een "schone stroom" te genereren). De voorzienigheid deed me tegen 45 stuks 24VDC monostabiele relais oplopen (die overigens uitstekend schakelen bij 12VDC). Er moeten alleen  nog 45 bruggelijkrichters bij aangeschaft, 45 messing bolkop-tapijtspijkers en wat connectors. That's all. Hoop ik.

De glasschakelaar is veel beproefd en beschreven. Ze liggen hier klaar voor inbouw, voor 12VDC relais.

Wat minder beproefd en beschreven is, is de combinatie van 2- en 3-rail locs op een spoorsectie. 
Ik heb oude schema's (analoog natuurlijk) liggen van THS, en die hoop ik nieuw leven in te blazen.

De prijs voor die keus:
a. een leuke puzzel,
b. een extra relais per railsectie (blok, wisselstraat, e.d.) t.b.v. de tweede spoorstaaf (en event. polarisatierelais),
c. aparte signalering voor 2-rail locs en 3-rail locs per sectie, en
d. mogelijk problemen met hartstukken van wissels en afstanden tussen wielen.


Re: pololu pushbuttons
Da's redelijk ambitieus...... Ben bang dat je vooral mechanische problemen zult krijgen zoals je zelf al aangeeft onder d. De rest is met elektronica wel op te lossen. Zelf heb ik een poosje met de gedachte gespeeld om een stuk smalspoor met normaalspoor te verenigen, Tillig heeft zulke rails. Toch verworpen, te complex in de handhaving....

Walter
Re: pololu pushbuttons
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: pololu pushbuttons
Citaat van: Wasmi op donderdag 22 november 2012, 01:35:32
Ben bang dat je vooral mechanische problemen zult krijgen zoals je zelf al aangeeft onder d.

Tot nu toe (testfase) blijven die beperkt tot de Te 2/2 die als twee asser menig probleem vast stelt, en die als enige tot dusverre de wielen te ver uiteen heeft. Al heb ik Roys wielknijper (wielpers) liggen om de wielen een millimetertje naar elkaar te dringen, doe ik dat niet. Ik ben juist blij met zo'n goede test loc.
Grappig om te zien dat deze op de splitsing van een (boog)wissel rechtdoor wil, precies over de punt.
Oplossing is een verlenging van de vleugels (links en rechts van het hartstuk) met een paar mm. Inmiddels heb ik de boogwissel (2268 e.d.) ook berijdbaar gekregen met 2-rail en 3-rail (met extra stroomvoerende strijkregels), maar mijn voorkeur ligt inmiddels bij de iets ruimere Piko- en Peco boogwissels (R2 en groter). Ik heb Piko 55223, Piko 55227/8 en een maatje groter van Peco bemachtigd.

Ook grappig is dat enkele oudere HAG-locs (AC-uitvoering) met problemen op M-rails die niet hebben op k-rails. Vervelender zou het zijn als die 30cm wagons het niet deden, maar tot dusverre doen die het goed. Alleen wat oudere Kleinbahn wagons klemmen in de bochten van k-rails. Van die wagonnetjes met plastic wielen op plastic assen, en er is een lilliput-goederenwagon met hetzelfde euvel (maar die is ooit gevallen, dus daar moet toch eens iets aan gebeuren).

Meer problemen verwacht ik met het mixen van k-wissels met andere merken wissels. Dus op dat vlak spel ik de forum berichten uit.

Kennelijk is iemand me al voor: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=38442.0
Re: pololu pushbuttons
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: pololu pushbuttons
Citaat van: Wasmi op donderdag 22 november 2012, 01:35:32
Zelf heb ik een poosje met de gedachte gespeeld om een stuk smalspoor met normaalspoor te verenigen, Tillig heeft zulke rails. Toch verworpen, te complex in de handhaving....
Walter
Ik heb die rails gezien, ja (van Tillig en bij de RhB). Het lijk me al lastig om daar puko's van Weichen Walter tussen te zetten. Maar bezetmelding lijkt me een probleem apart (lichtsluis?).
Re: pololu pushbuttons
Je hoeft geen puko's te gebruiken als je smalspoor (HOe) met normaalspoor combineerd, dan kan je de in het midden liggende rail van het smalspoor gebruiken als de + voor zowel smalspoor als normaal spoor, de sleper blijft er mooi opliggen, (wel wat excentrisch) alleen bij een ontvlechting wordt het lastig met de polarisatie. Is technisch allemaal wel te doen, maar zoooooo veel werk...... Bij HOm lukt het niet, dan valt de sleper net naast de derde rail.
Re: pololu pushbuttons
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: pololu pushbuttons

Dag Jan.

Citaat van: Jan22 op woensdag 21 november 2012, 14:31:19
Als ik een spijker tussen de rails zet, met daaraan een bruggelijkrichter, en daaraan een VDC-relais, dan maakt de sleper electrisch contact tussen de spijker en de omringende puko's. Als ik nou maar zorg dat dit gebeurt op een stukje rails dat nooit stroomloos staat, dan glijdt de sleper eraan voorbij, en heb ik een korte puls.

Voor mijn toepassing is dat voldoende; de rijrichting is onbelangrijk, het treintype (3-rail) wel.

Hiervoor had ik al zeker zes verschillende oplossingen uitgetekend om een armelui's schakelrail te ontwerpen die goedkoper was dan de 2239, overal toepasbaar moest zijn, en max. 10x10x10 mm groot mocht zijn. Goedkoper, want die dingen kosten tweedehands 7,50. En ik dacht er nog zeker 40 nodig te hebben. Dan liever een spijker, boutje, of schroef! Blijven de kosten beperkt tot de 40 extra bistabiele relais die ik daarvoor nodig denk te hebben.

De schakeling tussen de spijker en het relais staat al in talloze draadjes beschreven, zelfs in draadjes waarop ik al gereageerd heb. Kennelijk draaide ik in cirkeltjes rond omdat ik eerst die spijker moest uitvinden.


Als je nu eens twee bolkop-spijkertjes toepast (moet toch lukken op 1cm2) opdat je i.c.m. de sleper een potentiaalvrij-contact hebt?
Met een eigen voeding is het dan niet afhankelijk van de analoge rijspanning. Qua kosten zal dit dan toch wel weer meevallen?


Groeten,


Erik.
Re: pololu pushbuttons
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: pololu pushbuttons
Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 23 november 2012, 19:37:53

Dag Jan.
Als je nu eens twee bolkop-spijkertjes toepast (moet toch lukken op 1cm2) opdat je i.c.m. de sleper een potentiaalvrij-contact hebt?
Met een eigen voeding is het dan niet afhankelijk van de analoge rijspanning. Qua kosten zal dit dan toch wel weer meevallen?

Kijk, dat bedoel ik nou: die DC-voeding is er toch al. Alle (overige) relais draaien op 12vDC, de glasschakelaars ook. Daar was ik zelf dus nog niet op gekomen.
Re: pololu pushbuttons
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: pololu pushbuttons
Inmiddels heb ik het idee uitgetest, Zie klik.

Ik heb de bolkop spijkers zo ver uit elkaar gezet als mijn kortste sleper lang is (minus een halve cm). Dat heb ik gedaan om een zo kort mogelijke puls te genereren.

Als ik de twee spijkers dichter bij elkaar plaats, wordt de puls veel langer (in centimeters  rails), maar is de kans groter dat beide spijkers geraakt worden.