Kijk, dat plaatje maakte me ineens duidelijk dat wat ik wil, veel te complex gedacht is. En mijn gedachten draaien in cirkeltjes rond.
Als ik een spijker tussen de rails zet, met daaraan een bruggelijkrichter, en daaraan een VDC-relais, dan maakt de sleper electrisch contact tussen de spijker en de omringende puko's. Als ik nou maar zorg dat dit gebeurt op een stukje rails dat nooit stroomloos staat, dan glijdt de sleper eraan voorbij, en heb ik een korte puls.
Voor mijn toepassing is dat voldoende; de rijrichting is onbelangrijk, het treintype (3-rail) wel.
Hiervoor had ik al zeker zes verschillende oplossingen uitgetekend om een armelui's schakelrail te ontwerpen die goedkoper was dan de 2239, overal toepasbaar moest zijn, en max. 10x10x10 mm groot mocht zijn. Goedkoper, want die dingen kosten tweedehands 7,50. En ik dacht er nog zeker 40 nodig te hebben. Dan liever een spijker, boutje, of schroef! Blijven de kosten beperkt tot de 40 extra bistabiele relais die ik daarvoor nodig denk te hebben.
De schakeling tussen de spijker en het relais staat al in talloze draadjes beschreven, zelfs in draadjes waarop ik al gereageerd heb. Kennelijk draaide ik in cirkeltjes rond omdat ik eerst die spijker moest uitvinden.