Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)

Gestart door dp dinsdag 20 november 2012, 14:23:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Eindelijk weer eens wat tijd gevonden om een VHS band over te zetten!

Op 29-04-1987 stonden we aan de noordkant van Station Zwolle te filmen.
We beginnen met een Plan U (Let ook op de VAM wagons met kantelbakken) waarna een Hippel met de Vamtrein vanaf Katwolde aan komt.
Hierna trekt Hippel 622 een Plan U door de wasstraat (met koppelwagon).

Een rasechte 2400 trekt op (met bescheiden rookpluim) richting de werkplaats, om vervolgens aan een andere 2400 gekoppeld te worden, waarna de achterste 2400 een paar keer gas geeft voor weg te rijden.

Een originele koploper (IC-3 zonder sneeuwschuiver, met doorloopkop) vertrekt richting Leeuwarden of Groningen, gevolgd door een Plan U.
Daarna zien we de binnenkomst, het vertrek van een Hondekop en de 622 die druk in de weer is bij de wasstraat terwijl in de verte een 2200 met zelflosser rangeert.

Daarna zien we twee motorposten met postwagon vertrekken richting het noorden en een losse hippel samen met een binnenkomende Plan U.
De losse 1210 rijdt langs de wasstraat en wordt omgebouwd terwijl de 2200 vertrekt.

Hierna zien we een trek-duw combinatie met 2200-en en verwarmingswagen richting het opstelterrein rijden terwijl een Hondekop binnenkomt uit Deventer en de 622 de 1210 naar de wasstraat trekt (met rijtuig) om (met de hand) gewassen te worden.

Het laatste shot is bij Zwolle Rangeer.

Aanvullingen zijn van harte welkom!

http://www.youtube.com/watch?v=5QJVMFoTpQw

Veel kijkplezier

Peter
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Bedankt voor deze nostalgische film.
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Graag gedaan!

De volgende wordt binnenkort bewerkt (deel 2)
Wederom in Zwolle.
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Ik zit er al klaar voor :wink:.
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Heel leuk!
Dank voor het posten!

Groetjes,
Kiezel :)
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Bedankt voor deze prachtige film en schroom niet om er meer hier op het forum te zetten.
Ik heb wat jaren geleden een topic hier geopend over het spoor in de jaren 80 en 90 wie weet staat daar ook nog wat interessants in voor je.
Nogmaals bedankt en ik heb weer wat inspiratie opgedaan! :D

Groetjes,

Antal
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Graag gedaan, ga zeker even kijken.
Het volgende deel wordt zsm omgezet en op Youtube gezet!
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Zo herkenbaar  :thumbup:

Citaat van: dp op dinsdag 20 november 2012, 14:23:43
........ en de 622 de 1210 naar de wasstraat trekt (met rijtuig) om (met de hand) gewassen te worden.

Alleen "koppen wassen" wordt/werd met de hand gedaan.

Mvg, Johan
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Mooie beelden.. :thumbup:
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Mooie film 5*  :D kan niet wachten op de volgende  :thumbup: :thumbup:
Groet Robert
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Ik als zwollenaar herken de plekken waar je toendertijd , zonder problemen eigelijk vrij dicht langs spoor kon komen ,is nu wel anders .

Ook ik heb links en rechts spoorfilms/dia's komt ook ooit wel een keer voorbij , heb op me youtube kanaal ook al wel wat staan .
Kanaal naam staat hieronder .

Ook ik wacht de volgende bijdrage met vol verwachtend kloppend hart af trippel trappel trap. :thumbup:
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Echt een heel gaaf filmpje om te zien :thumbup:.
Prachtig NS materieel komt erin voor, erg leuk om te zien.

Gr, Myron
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Het tweede deel van de videoband:

Op 03-09-1978 staan we op het station Zwolle om het spoorse leven vast te leggen.

We beginnen met een stilstaande motorpost op het kopspoortje vlak bij de PTT (zuidkant) waarna we inzoomen op een 2200 bij de werkplaats en een NS karretje over het perron zien rijden .

De twee koplopers uit Leeuwarden en Groningen koppelen en we zien een Motorpost voorbij komen rijden richting de PTT.

Een hondekop komt aan uit noordelijke richting (Deventer) en rijdt langs de opstelsporen bij de werkplaats (let ook op de koersborden). Vervolgens komt een tweede koploper binnen (uit Emmen) en zien we de 2441 met rode zwaailichten optrekken vanaf de werkplaats (natuurlijk met de rookpluim)  en weer terugrijden.

Twee DE-II (blauwe engel) stellen rijden in de verte richting de werkplaats terwijl de twee hondekoppen weer richting Deventer vertrekken.
Vervolgens komt een Plan-U uit noordelijke richting en zien we een sleep diesellocomotieven opgedrukt worden langs de werkplaats (22- en 2400-en) door de 2212.

Hierna een beeld wat al weer een aantal jaren tot het verleden behoort. Twee koplopers die ?ouderwets? worden gekoppeld met een werkende doorloopkop. Mooi dat de conducteur doorheeft dat hij in de weg staat.

Hierna zien we de 2216 rangeren met een hippel bij de werkplaats (met blauwe rook) wordt een trek-duw combinatie met 2200-en in beweging gezet (klompentrein, de laatste loc is de 2209)

Vervolgens zien we een 1100 binnenlopen, ik vermoed met de dolomiet trein uit Veendam (Onnen), maar helmaal zeker ben ik hier niet van.

Blijkbaar was er weer wat te doen aan het spoor, want ?railbouw? werktrein is druk in de weer, samen met de 2247 met zelflossers met ballast.

Een DE-II vertrekt richting Almelo, terwijl een hondekop binnenkomt (let ook op de gesloten goederenwagons op het emplacement).

De 2439 wordt tegen een sleep Vam kantelbakken gezet en nadat een Motorpost, Blauwe Engel en diverse hondekoppen voorbij zijn gekomen, zien we de sporen bij de werkplaats met de werktrein.
(let ook op het ontbreken van gebouwen aan deze kant van de sporen zoals enkele lezers al aangaven bij het vorige filmpje).


Een Blauwe Engel vertrekt richting (waarschijnlijk) Almelo en we zien een Motorpost twee keer over de overweg rijden (die  er ondertussen niet meer is)

Een Sik komt met 2200 voorbij en een Plan V rijdt Zwolle binnen vanuit de zuidkant, waarna de motorpost richting de PTT kan oprijden (dat scheelde weinig).

We zien de werkplaats met de Blauwe Engel neus en een 1200 binnenrijden met een sleep rijtuigen.

Hierna vertrekt de 2400 met de Vam-wagons en zien we kort nog een 1200 vertrekken (na omgelopen te zijn).

http://www.youtube.com/watch?v=4oNxS_uklX4

Wederom veel kijkplezier,

Peter
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Van Gent en loos en de watertoren staan er nog  B)

Mvg, Johan
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Wederom een mooie reportage. Alweer bedankt voor het plaatsen

(Voor het gemak van poster en kijkers heb ik beide topics samengevoegd en de titel aangepast.)
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Duidelijk! En bedankt!
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Geweldig,

Leuk om weer eens terug te mijmeren, op reis met een hondekop of zo uit die tijd.

Gr. Fred.
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Owwwwww.... vandaar. Ik kon al niet reageren :) Fraai filmpje, kan wel zien dat je er toen niet echt handig mee was, maar alle beelden uit die tijd zijn meer dan welkom. Zag ook dat er nog niet echt een overkapping op spoor 4 was en zo meer van die kleine dingen. Als je meer hebt......plaatsen die handel!!!!! :):):):):):)

Grt, JW
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Haha, klopt. We moesten nog heel wat leren toen (ik was 6, dus mijn vader filmde) want filmen was een heel nieuwe tak van sport....

Het volgende filmpje staat online.

Ergens rond 1990 stonden we bij de overweg richting Nijverdal een Plan-U op te wachten en volgden we deze richting Mariënheem.
http://www.youtube.com/watch?v=UnpYYKeraCI

Ook hier laat de kwaliteit te wensen over, maar het is i.i.g. vastgelegd.

Peter

Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Mooie filmpjes. :thumbup: Ik heb er met veel plezier naar gekeken. Mijn dank.
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Mooie filmpjes, mooi om m'n favoriete treinen era te bekijken. Bedankt voor het posten !!
Groet Robert
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Toch een leuk filmpje Peter.

Tony
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
mooie films zeg! heb genoten.
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Dit is gewoon puur genieten echt geweldig wat er vroeger allemaal rond reed daar
Jammer dat van al dat moois een eind komt
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Helemaal mee eens!
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Ergens rond 1990 reden er nog blauwe engelen (DE II) tussen Zwolle en Kampen en mochten we op een avond mee ?op de bok? met een rit.
We beginnen op station Zwolle, waar een nieuwe dubbeldekker staat te glimmen naast de werkplaats.
Daarna zien we een ?oude? dubbeldekker binnenkomen uit Utrecht en rijdt de 6411 voorbij richting Katwolde met de VAM trein (nog met groene kantelbakken)

Hierna vertrekt de IC (Koploper) richting het westen (al met sneeuwschuivers) en daarna begint de rit richting Kampen.

http://www.youtube.com/watch?v=4gT4F3i6bVw

Veel kijkplezier,

Peter
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Citaat van: dp op vrijdag 23 november 2012, 15:52:04
rijdt de 6411 voorbij richting Katwolde met de VAM trein (nog met groene kantelbakken)

Nee kijk maar goed die gaat richting Rgs  B)

Mvg, Johan
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Help me even, Rgs?
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Rangeerstation
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Hmmm. Zat niet op te letten. Klopt helemaal, gaat linksaf.
Re: Treinen in Zwolle diverse data 1987 (Video's)
Aah.... een deel van de beroemde filmpjes (van horen zeggen, die ik nooit heb gezien) nu hier te zien!! Leuk Peter!!

grt, JW