Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Wie heeft er ervaring met complete klimspiralen.(noch) of andere.

Gestart door veldkamp woensdag 21 november 2012, 18:24:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wie heeft er ervaring met complete klimspiralen.(noch) of andere.
Wie heeft er ervaring  met complete klimspiralen,al dan niet aangeschaft bij handelaren op ebay.de of Noch.
Ik zit met het idee te spelen om een klim spiraal in mijn plan toe tevoegen.
Ik heb  in een eerdere baan wel zelf  een spiraal gebouwd maar als ik nu op Ebay.de kijk dan   kun je al spiralen kopen voor iets meer dan de  kost prijs.
Graag hoor ik van jullie  de ervaringen met deze spiralen.

gr erik
Re: Wie heeft er ervaring met complete klimspiralen.(noch) of andere.
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Wie heeft er ervaring met complete klimspiralen.(noch) of andere.
Erik ,

Zelf maken,  kost je ongev, max 40 a 50 euri,

Gr, Jan
Re: Wie heeft er ervaring met complete klimspiralen.(noch) of andere.
Kijk hier eens,als ik er een zou nemen ging ik hier bestellen.
http://www.gleiswendel-profi.de/
Re: Wie heeft er ervaring met complete klimspiralen.(noch) of andere.
Ja daar heb ik ook mijn oog oplaten vallen.
Voor dat geld, vind ik dat ik het zelf niet zo netjes kan maken. Ik ben wel aan het denken om geen standaard afstand steunen te nemen maar  om van een van de opties gebruik te maken.

gr erik
Re: Wie heeft er ervaring met complete klimspiralen.(noch) of andere.
ja, voor een 4  "rondjes om de kerk" in R1 straal enkelspoor 100 euro, dat is eigenlijk als ik het zo bekijk niet echt duur.  Voor die prijs kan je ze misschien zelf maken, maar je gaat er flink meer tijd in steken als je het doet.   
Het lijkt me zeker een leuke optie !
Re: Wie heeft er ervaring met complete klimspiralen.(noch) of andere.
Erik,

Er is toch niks leuker dan zelf een spiraal maken :P
Oke het kost wat moeite, maar de voldoening is des te meer.

Veel succes met je beslissing en de baanbouw

Groet Arie
Re: Wie heeft er ervaring met complete klimspiralen.(noch) of andere.
ik heb er ook eentje gevonden. Bij deze kan je het aantal wendingen en halve wendingen instellen.
http://www.gleiswendelshop.de/index.php
Re: Wie heeft er ervaring met complete klimspiralen.(noch) of andere.
De prijs verschillen zijn inderdaad wel enigsinds aanwezig.
Ik knutsel ook graag , en vooral als het van groot formaat is zoals een klim spiraal.
Maar als ik dit allemaal zo zie , zou ik toch liever een kant en klare uitvoering willen kopen zoals de 1e plaatjes lieten zien , want voor dat geld krijg ik het toch niet zo mooi voor elkaar.
Als ook de bevestiging dan uit zou komen , is dit toch een prima oplossing lijkt me.
Maar zoals enkele al hier gezegd hebben , sommige maken hem liever zelf....prima je bent even bezig maar dan heb je hem zelf gemaakt.

Erik suc6 bij je keuze. (ik heb al een idee wat het gaat worden).... :D

Mvg: Alex
Re: Wie heeft er ervaring met complete klimspiralen.(noch) of andere.
Citaat van: bossie op woensdag 21 november 2012, 21:55:27

Ik heb mijn spiraal geboud volgens deze handleiding.


Dat is de dure oplossing waarbij je veel materiaal ongebruikt laat.

De goedkope maar vooral flexibele oplossing in zelfbouw vind je hier:

http://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm

Gr, Ben.
Re: Wie heeft er ervaring met complete klimspiralen.(noch) of andere.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Wie heeft er ervaring met complete klimspiralen.(noch) of andere.
Hoi.

Ik maak ook klimspiralen.
Als materiaal gebruik ik mdf afdekplaten van 6-7,5mm. Die zijn beter dan de platen uit de bouwmarkt.
Wil je een beetje optimaal gebruik maken van je materiaal, dan dien je segmenten te maken van pakweg 90 tot 120 graden.
De spiralen die ik maak zijn geschikt voor dubbel spoor (R1 en R2) en worden eerst afgetekend, uitgezaagd met decoupeerzaag en daarna uitgefreesd. Hierna  worden de zijden trapsgewijs gefreesd welke aan het volgende segment worden gelijmd. Hierbij is het onontbeerlijk om gebruik te maken van hulpstukken, om te frezen, maar ook voor het lijmen. Tijdens het frezen, worden ook 2 hulplijnen gefreesd, welke precies de hartlijnen voor de rails aangeven.

Wat het maken aangaat: het is best wel te doen, maar je moet over het juiste gereedschap beschikken. Verder ben je met een aantal omwentelingen zo een dag zoet, en zit jij en de omgeving onder het stof. Dus, een prijs van zo een 40 euro per omwenteling, is qua tijd en materiaal zo duur nog niet. Verder zijn verlijmde spiralen een stuk gelijkmatiger te leggen, en hebben om de 90 graden een ondersteuning nodig. (eventueel alleen aan de buitenkant) Tevens gebruik ik helemaal geen draadeinden, maar sluit de spiraal op in een houten frame, welke een deel van de tafel vormt.

O ja; houdt er rekening mee, dat een spiraal van 360 graden bij een stijging van ca 10-12 cm uiteindelijk 5 á 7 graden korter uitkomt.

M.v.g. Marcel

PS. Heb beide links even bekeken.
De ronde spiraal lijkt nog het meest op "de mijne". Echter is zeer onvoordelig qua materiaal, en overgangen zijn niet bepaald traploos. Tevens gebruikt men veel te veel ondersteuning dmv draadeinden.

De spiraal uit trapeziumvormige segmenten is qua materiaal slim gemaakt, maar blijft ook moeilijk gelijkmatig te leggen. Verder is de afstand van rails tot zijkant zeer grillig, zijn er veel draadeinden nodig, en is niet bepaald een lust voor het oog.

(ik heb bij serieuze belangstelling nog 5 omwentelingen liggen.)
Re: Wie heeft er ervaring met complete klimspiralen.(noch) of andere.
Hoi Erik.
Klimspiralen behoren tegenwoordig, op bijna alle banen met hoogteverschillen, tot de "standaard" oplossing.
Logisch natuurlijk want de "oude" oplossing van een gewone op- en aflopende helling is met de beperkte ruimte niet makkelijk toe te passen.

Ook ik heb een aantal klimspiralen gebouwd, 2 bouwpakketten van Noch (2 sporig) en een aantal eigen experimenten.
Zelfbouw is inderdaad veel werk maar je bouwt deze wel naar eigen wens en de Gleiswendel van Noch is eigenlijk ook bedoelt om één keer op te bouwen maar met eigen modificaties heb ik deze al 3 keer opnieuw opgebouwd.

Op dit moment heb ik de Noch spiralen weer afgebroken maar gelukkig hebben wij de foto's nog! :D 



Zo wordt deze spiraal opgebouwd.



Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Wie heeft er ervaring met complete klimspiralen.(noch) of andere.
Hoi Erik

Ook ik heb een kant en klaar pakket gekocht en ben daar zeer te vrede over.
Ze zijn mooi af gewerkt daar kan ik niet tegen zagen zo strak.

Heb ze ook op mijn vorige baan zelf gebouwd maar had daar geen zin meer in.
Al die tapeinden en al die boutjes vond dit even praktischer en je heb snel resultaat.

Hoop dat je hier wat mee kunt.










MvGr Hans 
Re: Wie heeft er ervaring met complete klimspiralen.(noch) of andere.
Hans dat is exact de baan die ik op het oog had  :D
Ik was er alleen nog niet aan uit of ik de houten optie met verbrede voet  zou  kopen of de standaard versie.
Uit de foto's op te maken heb jij de standaard uitvoering, hoe bevalt deze en is hij wel stabiel ?


gr erik

ps wat ligt er toch steeds op de spiraal het lijkt wel een "muismat" of zo
Re: Wie heeft er ervaring met complete klimspiralen.(noch) of andere.
Ik heb de klimspiraal zelf gemaakt.

Is leuk om te doen.

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re: Wie heeft er ervaring met complete klimspiralen.(noch) of andere.
Ik dit zeker volgen mbt de bouw van mijn baan   ;)
Re: Wie heeft er ervaring met complete klimspiralen.(noch) of andere.
Goh, hier komen mooie klimspiralen hier voorbij. Zelf ben ik ook nog niet in het bezit van een baan, maar een spiraal zit zeker in de planning.
Ik kan me heel goed voorstellen dat het een voldaan gevoel geeft om iets te maken. Zo heb ik laatst de achterband van m'n fiets vervangen :D
Maar, ik twijfel ook gigantisch of ik het resultaat zo kan krijgen als die geproduceerde modellen. Terwijl dat wel het ideaalbeeld is dat ik in m'n hoofd heb. Dan is de uitgave te overzien.

Ach, gelukkig hoef ik me hier nog niet druk over te maken.

Groeten Dennis
Re: Wie heeft er ervaring met complete klimspiralen.(noch) of andere.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Wie heeft er ervaring met complete klimspiralen.(noch) of andere.
Citaat van: hans op vrijdag 23 november 2012, 07:00:54
Hoi Erik
Ook ik heb een kant en klaar pakket gekocht en ben daar zeer te vrede over.
Ze zijn mooi af gewerkt daar kan ik niet tegen zagen zo strak.
Heb ze ook op mijn vorige baan zelf gebouwd maar had daar geen zin meer in.
Al die tapeinden en al die boutjes vond dit even praktischer en je heb snel resultaat.
Hoop dat je hier wat mee kunt.



MvGr Hans

Zo zien die van mij er ook uit. Echter niet geschroefd, maar gelijmd, omdat ik segmenten van verschillende afmetingen maak ivm zo veel mogelijk benutten van het materiaal. De bevestiging aan de binnen/buitenkant is het zelfde.

Bij de oprit naar de spiraal toe moet je er wel rekening mee houden, dat deze per rails niet meer dan 3mm stijgt /daalt t.o.v. de vorige rail, waarbij de hoogte max 12mm is.
De hier getoonde oprit (afbeelding) is dan ook te steil voor de lengte.

Gr. Mars