Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

locje (analoog) schakelt van vooruit naar achteruit goed, andersom niet

Gestart door herms zondag 18 november 2012, 22:42:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
locje (analoog) schakelt van vooruit naar achteruit goed, andersom niet
onlangs ben ik in het bezit gekomen van een tenderlocje waarvan nogal wat onderdelen gesneuveld waren. Zo was er een tandwiel niet meer compleet (tanden af). Ik heb de tandwielen vernieuwd, ook die aan dit defecte tandwiel grenzen. Schoongemaakt, gesmeerd etc. Hij rijdt weer zoals het hoort, misschien niet zo soepel als voorheen maar dat is op dit moment het probleem niet. Bij het bedienen van het omschakelrelais gaat het van vooruit naar achteruit prima (of andersom, dat ben ik even kwijt). De andere kant op schakelen is een ramp, de loc rijdt al schakelend een 20 tot 30 cm weg op hoge snelheid. Ik heb zitten denken aan een mogelijk defect, namelijk dat de ene veldspoel deels kortgesloten is. Of heeft iemand anders nog een suggestie?
Re: locje (analoog) schakelt van vooruit naar achteruit goed, andersom niet
Citaat van: herms op zondag 18 november 2012, 22:42:41
onlangs ben ik in het bezit gekomen van een tenderlocje waarvan nogal wat onderdelen gesneuveld waren. Zo was er een tandwiel niet meer compleet (tanden af). Ik heb de tandwielen vernieuwd, ook die aan dit defecte tandwiel grenzen. Schoongemaakt, gesmeerd etc. Hij rijdt weer zoals het hoort, misschien niet zo soepel als voorheen maar dat is op dit moment het probleem niet. Bij het bedienen van het omschakelrelais gaat het van vooruit naar achteruit prima (of andersom, dat ben ik even kwijt). De andere kant op schakelen is een ramp, de loc rijdt al schakelend een 20 tot 30 cm weg op hoge snelheid. Ik heb zitten denken aan een mogelijk defect, namelijk dat de ene veldspoel deels kortgesloten is. Of heeft iemand anders nog een suggestie?

Hoi

Diverse mogelijkheden:
veertje te strak
schakelt in de ene kant erg zwaar
relais bedrading beschadigd

mv g teunis
Re: locje (analoog) schakelt van vooruit naar achteruit goed, andersom niet
Veerspanning te hoog. Kan je het omschakelrelais met de hand bedienen en rijdt de lok dan wel de juiste kant op? En gaat de lok er dan bij de volgende keer omschakelen ook als een speer vandoor? Dan staat het veertje van het relais te strak, door het voorzichtig verbuigen van het armpje waar het veertje aanzit is dat makkelijk te verhelpen.

Walter
Re: locje (analoog) schakelt van vooruit naar achteruit goed, andersom niet
ik ga het proberen, maar ik twijfel ernstig of het wel de veerspanning is. Immers, van vooruit naar achteruit schakelen gaat uitstekend, maar alleen van achteruit naar vooruit gaat het fout.
Dat goede schakelen heb ik ook bereikt door de veerspanning iets anders te kiezen omdat de loc eerst de neiging had bij volledige rijspanning al om te schakelen (te losse veer). Met goed schakelen bedoel ik dat de loc zonder meer dan 5 mm te rijden van rijrichting omschakelt.
Re: locje (analoog) schakelt van vooruit naar achteruit goed, andersom niet
Hoi

Het relais kan je ook voorzien van een elektronische omschakeling, er zijn van de stukjes electronica die het relais "geruisloos" (dus zonder huppel) omschakelen. Ik heb er nog diverse van liggen. Indien geinteresseerd stuur een PB.

teunis
Re: locje (analoog) schakelt van vooruit naar achteruit goed, andersom niet
Dan kun je der voor hetzelfde gelijk een decoder inzetten, is ie meteen digitaal en (als je de goede decoder kiest) ook analoog bedienbaar...

Groeten,

Rauke
Re: locje (analoog) schakelt van vooruit naar achteruit goed, andersom niet
Hoi Herms,
ik had pas ook zoiets met een oud lokje,die reed niet achteruit,
dit kwam waarschijnlijk doordat het koperdraadje van de rechter koolborstel naar de spoel bij het motortje los zat,
je hebt ook weleens dat je schakelrelais blijft hangen!,
ik heb de motor + relais compleet vervangen,
gr Wally