Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ombouw Liliput Omm 32 en 33

Gestart door Kroko14253 maandag 19 november 2012, 21:10:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Liliput Omm 32 en 33
Kroko14253
gast

Ombouw Liliput Omm 32 en 33
Hallo,

In dit draadje ga ik de ombouw van de Liliput modellen van een omm 32 en 33 beschrijven. Deze ombouw is niet zo radicaal als bij de Ommp 50, toch is er wel enige handigheid vereist.
Ook bij deze ombouw worden enkele onderdelen van Weinert gebruikt; de transfers zijn van Gassner.  Ook dit model wordt eerst geheel uit elkaar gehaald. Ook dit model is geheel in elkaar geklikt. Bij demontage breken meestal de nokjes af. Dat is helemaal niet erg. Na het schilderen worden dan de bovenbouw en onderstel definitief vastgelijmd.



Hier een foto van het origineel. Dit is een model met handrembordes; ik heb een model zonder bordes. Wat moet er gebeuren? Het grote mankement is hier, dat de "visbuik" niet geheel doorbroken is.  De middelste spant overdwars is dicht; in werkelijkheid was deze open.
Deze wordt dus open gemaakt. Hoe ik dat gedaan heb, vertel ik later.
Bij de modellen, die ik heb bemachtigd, was de Omm 33 wel voorzien van een schaargeleiding; de 2 Omm 32'ers niet. De Omm 32 is overigens een wagen met een lagere bakopbouw dan de Omm 33. In het onderstel voor de Omm 32 moest dus een opening gemaakt worden, om plaats te maken voor de Symoba schaargeleiding. 



Op bovenstaande foto heb ik gemarkeerd, waar de geleiding moet komen te zitten. Boven liggen de geleiding en een opnamekop.



Met een miniboormachine met een slijpschijf erin, kun je het stuk eruit halen. (het onderstel is van metaal) Boven, het originele onderstel; onder, het bewerkte onderstel, met rechts een ingezette schaar. Pas na het samenvoegen van onderstel met bak, zal de schaar worden vastgelijmd.

Tot zover deel 1.

Groetjes

Harry
Re: Ombouw Liliput Omm 32 en 33
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouw Liliput Omm 32 en 33
OK Harry,

Ik ben benieuwd naar het vervolg! Is bij jou altijd de moeite waard om verbouwingen te volgen!

Succes er mee, Gr. Fred.
Re: Ombouw Liliput Omm 32 en 33
Hallo,

Ik ben meer met de andere wagen bezig, maar doe een enkele keer iets aan de Omm32/33.
Bij deze wagens ga ik de profielen op de kopkleppen wat prominenter aanwezig laten zien. Daarvoor heb ik de kleinste H-profiel gekocht, die ik kon krijgen, en die is 1,5 x 1,5 mm.
Om goed het verschil te kunnen zien tussen bewerkt en onbewerkt, heb ik de onderstaande foto gemaakt:



Helemaal boven zien jullie het kleine H-profiel. Deze moet nog op maat gemaakt worden. Ter voorbereiding heb ik op de kopkleppen van de Omm de aanwezige "profielen" wegegvijld (niet helemaal; er is een klein reststuk over, maar dat zie je niet meer, als het profiel erop zit. Boven is dat te zien; op de onderste zijn ze nog aanwezig.

Groetjes

Harry
Re: Ombouw Liliput Omm 32 en 33
Hallo,

De kopeinden van de kast van zowel de Omm 32 als 33 zijn voorzien van nieuwe profielen. Verder zijn op 2 hoeken van de kast, en aan 1 van de deuren nieuwe handgrepen aangebracht.
Het onderstel is voor een deel opnieuw in elkaar gezet. De "visbuik" zit er nu weer op.





Op de bovenste foto zien we de tot zover aangepaste kopwand. Een kleine trede is al aangebracht; de langere trede moet nog aangebracht worden en komt tegen 2 profielen aan te zitten. Deze komt ongeveer op de plaats waar de afgesneden trede heeft gezeten (is nu nog te zien) De "visbuik" en de remcilinders e.d. zijn ook vastgelijmd. De profielen zijn ook aangelijmd.
Op de onderste foto zien we de aangebrachte handgrepen. Op de linker hoek komen geen handgrepen. Die waren bij het voorbeeld ook niet aanwezig. De gaatjes heb ik met een beetje lijm dicht gestopt en glad gevijld. In het zwarte vak heb ik een (hoe noem ja dat rooster??) aangebracht. Al deze werkjes moeten nog aan de kast van de Omm 32 worden uitgevoerd, en dan kunnen ze worden geverfd.
Het onderstel zal eerst een grondverfje krijgen.

Groetjes

Harry
Re: Ombouw Liliput Omm 32 en 33
Hallo,

Gisteren heb ik de bestelde onderdelen van Weinert binnen gekregen. Vandaag heb ik enkele onderdelen aangebracht.



Uit een 0,5 mm dikke plaat (zgn. Riffelblech; zeg maar Ribbelplaat) is een strip gesneden. Op een korte strip hiervan is een even lang stukje hoekprofiel gesoldeerd. Ik wilde eigenlijk dit onderdeeltje aan de profielen gesoldeerd hebben, maar aangezien het risico op smelten van de kunststof kast redelijk groot is, heb ik daar maar van afgezien. De lange treeplank is nu aan de profielen gelijmd. Verder zijn te zien: nieuwe sluitseinijzers en nieuwe handgrepen.
Rechts, zien we het frame met een groot en een klein gat. Het kleine gat is het oorspronkelijke gat van de buffer. De vergrote is ook voor de buffer, maar dan voor de juiste versie van Weinert. Het gat moest vergroot worden naar ongeveer 2,3 mm. Daarvoor heb ik een speciaal gereedschapje, nl. zgn. ruimers:



Onderaan de foto, en links (gevat in een handboortje) zien we deze ruimers. Een handig gereedschapje om bestaande gaten te vergroten. Daarbij wordt het gat dus door een draaiende beweging vergroot. De ruimers zijn vierkant en zet je (bijv.) in een handboortje zodat je het gat groter kunt maken. Ik heb mijn setje bij GM en S gekocht. Hier heb ik wel meer fijne gereedschapjes gekocht. Hij is ook meestal in Houten aanwezig. Om de gaatjes voldoende te kunnen vergroten met de ruimers, moest wel het wit-gestippelde stukje frame verwijderd worden.



Hier zien we  de wagenbak van een Omm 32. Op het bovenste deelfoto zien we, dat hier de nieuwe buffers ingezet zijn. Het is de kunst, om de gaten zodanig te vergroten, dat je de nieuwe buffers in het gat kunt drukken. Met een beetje lijm kun je ze dan aan de binnenkant vast zetten. Ook hier zien we, dat er nieuwe handgrepen op de hoeken van de kast, en aan de deuren zijn aangebracht. Hiervoor heb ik 0,4 mm draad gebruikt. De kast is nog niet vastgelijmd aan het onderstel. Dat komt later pas, als kast en onderstel elk zijn geverfd.

Groetjes

Harry
Re: Ombouw Liliput Omm 32 en 33
Hallo mensen,

Ja, het heeft "even" geduurd, maar hier is dan eindelijk de slot-update.
Ik heb een Omm 32 en 33 van de DB gebouwd, en een Omm 32 van de DR.De transfers zijn van Gassner. De opschriften op de DR-wagen zijn samengesteld uit een setje van de DB en de DR. Dit, omdat de opschriften in de vroege 50'er jaren nog anders waren dan later (vanaf 1959).



alle wagons hebben nieuwe rangeertreden, buffers, treden aan de kopwand en gedeeltelijk ook nieuwe profielen gekregen. De wagens zijn opnieuw geschilderd (roodbruin) en de vlakken, waar transfers moesten komen werden eerst met glanslak overgedaan. Op een glanzend vlak is de dunne transferfilm praktisch niet te zien. Na het aanbrengen van de transfers werden de wagens weer met matlak geschilderd. Alle wagens hebben een kortkoppeling gekregen, behalve aan een zijde van de Omm 33. Hier heb ik een imitatie-schroefkoppeling aangebracht.

Aan de Ee 3/3 wordt maar mondjesmaat gewerkt. maar volgt wel wat later.

Groetjes

Harry