Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ombouw Piko Ommp50->Ommp49 SAAR

Gestart door Kroko14253 maandag 19 november 2012, 20:45:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Piko Ommp50->Ommp49 SAAR
Hallo mensen,

Op de gastendag ben ik begonnen met het ombouwen van een Piko model tot een werkelijkheidsgetrouw model. Het originele model is niet geheel conform de werkelijkheid. Zo staan de assen te dicht bij elkaar.  Verder volgen er aanpassingen aan het onderstel en een paar aan de kast. De Ommp is een hoge bakwagen. Op de gastendag was ik begonnen met het onderstel op de goede radstand te brengen. Omdat dat met enige haast ging, heb ik het opnieuw voorzichtig uit elkaar gehaald, en heb ik het opnieuw in elkaar gezet.



Hier een foto van het origineel. Allereerst wordt het model geheel uit elkaar gehaald. Bij deze wagen was dat niet zo lastig. Het geheel zat als het ware, in elkaar geklikt. Het makkelijkste is, als je een aparte sorteerbak met grote en kleine vakken voor èèn enkele ombouw houdt.Aan de bak hoeft weinig veranderd te worden. Hiervan heb ik alleen de opschriften verwijderd. Voor het aanpassen van het onderstel ehb je enkele onderdelen nodig. Deze onderdelen zijn o.a. verkrijgbaar bij WEINERT. De transfers zijn van GASSNER. Het model wordt omgebouwd tot een wagen van de vroegere SAAR-Bahnen.
Na het volledig uit elkaar halen, heb ik het onderstel als eerste aangepakt. Het is zodanig in 3 delen gezaagd, dat het middelste deel 20 mm breed is. Zo vallen de voegen achter de rechter deurpost van het linker deurpaar, en achter de linker deurpost van het rechter deurpaar.



Hier is ook te zien, dat de beide buitenste delen omgekeerd zijn. Ik had de delen wat korter gezaagd dan in de beschrijving aangegeven, vandaar dat ik aan de buitenste einden een extra balkje plastic profiel heb gelijmd. Tegen deze extra stukjes is de geëtste messing bufferbalk gelijmd. (de handgrepen voor de rangeerder zijn te zien.) Door de buitenste delen om te draaien, komen de assen op de juiste plaats terecht, namelijk recht onder de deurpost. OP de foto niet te zien: het onderstel is aan een plaat ijzer (gewicht) gelijmd, maar nog niet aan de wagenbak. Pas na het schilderen en transfers aanbrengen wordt de bak aan het onderstel gelijmd.



Voor de meeste ombouwen gebruik ik kortkoppel-schaargeleidingen van Symoba. (verkrijgbaar bij de goede modelspoorwinkel), in dit geval de kleine vierkante. Om een dergelijke geleiding te kunnen inbouwen, moest ik een stukje van de ashouders verwijderen. (links) Rechts zijn de koppeling en de ashouder bij wijze van proef ingezet.Pas als alles goed past kun je de onderdelen vast lijmen.



Ik heb de ashouders met de schaargeleiding aangebracht. Op deze foto van het onderstel zijn verder nog remhendels, remwerk (van een gesloopte NS wagen) en een luchtreservoir aangebracht. Verder zien jullie, dat er nieuwe remblokken zijn aangebracht. Hiervoor moest ik nieuwe gaatjes boren. Om de remblokken goed aan te kunnen brengen, heb ik de wisselstroomassen (Roco) even ingezet. Vòòr het schilderen worden ze even weer eruit gehaald.
Verder moeten er nog buffers aan komen. Die moet ik echter even bestellen.

Tot zover dit eerste deel.

Groetjes

Harry
Re: Ombouw Piko Ommp50->Ommp49 SAAR
Harry , ziet er prima uit.
En zo kun je gelukkig uren genieten van de hobby.
Het slopen , eh demonteren van de onderdelen Harry , dat gaat me altijd prima af.
Maar het geduld om het daarna weer netjes op de juiste plek terug te zetten lukt me vaak wat minder.
Dat is de reden ook dat ik ze maar zo laat in de staat zoals ik ze koop.
En lees ik maar de boekjes niet waar in staat dat de maat indeling totaal niet klopt.
Maar het leuke vind ik wel , dat ik altijd geniet van je kunsten Harry , echt schitterend wat sommige leden er regelmatig weer iets moois van bakken.
Geef mij de motortjes , de decoder en de draadjes de ledjes en de lampjes maar..... :D

Harry heel veel suc6 verder , ziet er weer toppie uit.

Mvg: Alex
Re: Ombouw Piko Ommp50->Ommp49 SAAR
Hallo,

Ter vergelijking heb ik het model, zoals het nu is, bij de tekening uit het boek gelegd. Hierop kun je goed zien, dat de radstand nu overeen komt met de tekening.



Het onderstel is voorzien van een kortkoppeling, maar die steekt iets verder  vòòruit dan de bufferbalk. Dit heeft te maken met de ashouder. Deze heb ik als 1 stuk gelaten. Om de kortkoppeling op de juiste plaats te krijgen, zou ik meer van de ashouder hebben moeten verwijderen, en dat zou de stabiliteit van de ashouder niet ten goede komen. Vandaar.

Groetjes

Harry
Re: Ombouw Piko Ommp50->Ommp49 SAAR
Hoi,

De kast van de Ommp 49 heb ik opnieuw geschilderd. Die vlakken, waar transfers komen, heb ik even gelakt met glansverf (betere hechting).



Op de foto de middelen om de transfers van Gassner aan te brengen:

flesje vloeistof voor nog betere hechting van de transfers
pincet
wattenstaafje
bakje water

Het velletje met transfers is hier niet te zien. Hoe ga je werk??

1 benodigde transfer uitsnijden met scherp mesje.
2 even in water doen (zo'n 10 seconden) en ergens neerleggen (hier op de rand van het bakje)
3 na ongeveer een minuutje kun je de transfer bewegen. Dan doe je een beetje Microset op de plek waar de transfer moet komen (met wattenstaafje) en breng de transfer op zijn plaats met de pincet. Evt. corrigeren met een cocktailprikker, of heel voorzichtig met de pincet.
4 overtollige vloeistof voorzichtig met het andere einde van het wattenstaafje opnemen totdat er geen vloeistof meer zichtbaar is.
5 transfer lekker laten drogen.

Onder een detailopname van de aangebrachte transfers:



De opschriften zijn heel scherp en goed leesbaar. De witte hoekmarkeringen zijn wit geschilderd. Van de rand van de transfers is hier niets te zien. Na een dagje drogen, kan de kast dan vervuild en/of mat geschilderd worden voor de finishing touch. Ook niet op de foto, de transfers op het onderstel.

Wordt vervolgd.

Groetjes

Harry