Hallo mensen,
Op de gastendag ben ik begonnen met het ombouwen van een Piko model tot een werkelijkheidsgetrouw model. Het originele model is niet geheel conform de werkelijkheid. Zo staan de assen te dicht bij elkaar. Verder volgen er aanpassingen aan het onderstel en een paar aan de kast. De Ommp is een hoge bakwagen. Op de gastendag was ik begonnen met het onderstel op de goede radstand te brengen. Omdat dat met enige haast ging, heb ik het opnieuw voorzichtig uit elkaar gehaald, en heb ik het opnieuw in elkaar gezet.
Hier een foto van het origineel. Allereerst wordt het model geheel uit elkaar gehaald. Bij deze wagen was dat niet zo lastig. Het geheel zat als het ware, in elkaar geklikt. Het makkelijkste is, als je een aparte sorteerbak met grote en kleine vakken voor èèn enkele ombouw houdt.Aan de bak hoeft weinig veranderd te worden. Hiervan heb ik alleen de opschriften verwijderd. Voor het aanpassen van het onderstel ehb je enkele onderdelen nodig. Deze onderdelen zijn o.a. verkrijgbaar bij
WEINERT. De transfers zijn van
GASSNER. Het model wordt omgebouwd tot een wagen van de vroegere SAAR-Bahnen.
Na het volledig uit elkaar halen, heb ik het onderstel als eerste aangepakt. Het is zodanig in 3 delen gezaagd, dat het middelste deel 20 mm breed is. Zo vallen de voegen achter de rechter deurpost van het linker deurpaar, en achter de linker deurpost van het rechter deurpaar.
Hier is ook te zien, dat de beide buitenste delen omgekeerd zijn. Ik had de delen wat korter gezaagd dan in de beschrijving aangegeven, vandaar dat ik aan de buitenste einden een extra balkje plastic profiel heb gelijmd. Tegen deze extra stukjes is de geëtste messing bufferbalk gelijmd. (de handgrepen voor de rangeerder zijn te zien.) Door de buitenste delen om te draaien, komen de assen op de juiste plaats terecht, namelijk recht onder de deurpost. OP de foto niet te zien: het onderstel is aan een plaat ijzer (gewicht) gelijmd, maar nog niet aan de wagenbak. Pas na het schilderen en transfers aanbrengen wordt de bak aan het onderstel gelijmd.
Voor de meeste ombouwen gebruik ik kortkoppel-schaargeleidingen van Symoba. (verkrijgbaar bij de goede modelspoorwinkel), in dit geval de kleine vierkante. Om een dergelijke geleiding te kunnen inbouwen, moest ik een stukje van de ashouders verwijderen. (links) Rechts zijn de koppeling en de ashouder bij wijze van proef ingezet.Pas als alles goed past kun je de onderdelen vast lijmen.
Ik heb de ashouders met de schaargeleiding aangebracht. Op deze foto van het onderstel zijn verder nog remhendels, remwerk (van een gesloopte NS wagen) en een luchtreservoir aangebracht. Verder zien jullie, dat er nieuwe remblokken zijn aangebracht. Hiervoor moest ik nieuwe gaatjes boren. Om de remblokken goed aan te kunnen brengen, heb ik de wisselstroomassen (Roco) even ingezet. Vòòr het schilderen worden ze even weer eruit gehaald.
Verder moeten er nog buffers aan komen. Die moet ik echter even bestellen.
Tot zover dit eerste deel.
Groetjes
Harry