Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Diverse woningen uit dik papier / Even een woontoren tussendoor.

Gestart door Roeny maandag 19 november 2012, 19:08:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Diverse woningen uit dik papier / Station Boskoop.
Hoi Roeny,

Vanaf nu heb je een nieuwe ere-titel: Ambassadeur van de papieren huizen. :thumbup:
Prima resultaat! Alweer!

Mvg.
Willem E.
Re: Diverse woningen uit dik papier / Station Boskoop.
Citaat van: blauweengel op zaterdag 05 januari 2013, 09:11:23
Prachtige huizen en gebouwen allemaal.
Dank je wel Tony, ben blij dat je het mooi vindt.

Citaat van: Willem E op zaterdag 05 januari 2013, 14:09:24
Vanaf nu heb je een nieuwe ere-titel: Ambassadeur van de papieren huizen. :thumbup:
Cool, kan/mag dat ook in mijn profiel verwerkt worden? B)

Citaat van: Willem E op zaterdag 05 januari 2013, 14:09:24
Prima resultaat! Alweer!
Bedankt, na dit resultaat heb ik gelijk zin om verder te gaan! Iemand nog een suggestie? Zelf denk ik aan het gemeentehuis. :)

Jeroen
Re: Diverse woningen uit dik papier / Station Boskoop.
Haai allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden sinds de laatste vorderingen rondom de Reinette straat, maar vergeten is ie zeker niet.
Ik heb een eenvoudige oplossing gevonden om het dak te maken, namelijk 9mm triplex. Volledig gezaagd met de lintzaag vanuit de hand (zonder mal), en het dak is ook hier met zwarte acryl geverfd.  :wink:

De grondplaat is ook alvast gezaagd en de volgende stap is het plaatsen van de tuintjes.

Jeroen
Re: Diverse woningen uit dik papier / Station Boskoop.
Moet je je gebouw(en) inwendig niet versterken met zulke gewicht(en) op die muren?
Voorlopig ga ik er maar even vanuit dat je tevoren berekend hebt dat een plaat van 9 mm dikte niet te zwaar is.

Echt mooi kan ik deze oplossing met zo'n schuin naar binnen lopende dak niet vinden, maar ook in de 1:1 wereld kom je gebouwen tegen waarvan je hartgrondig "jakkiebah" zegt. Desondanks hoop ik dat het je lukt.
Re: Diverse woningen uit dik papier / Station Boskoop.
Het mag op deze manier misschien niet meer,

Maar ik wilde even laten weten dat ik ze zeer goed gelukt vind!!

Groet,

René
Re: Diverse woningen uit dik papier / Station Boskoop.
Citaat van: Gerard op zondag 06 januari 2013, 18:49:21
Moet je je gebouw(en) inwendig niet versterken met zulke gewicht(en) op die muren?
Ik ben het vergeten erbij te vermelden, maar zulke stukjes 9mm Populier triplex wegen bijna niets. Het dikkere papier vangt dat in een goed verlijmde constructie prima op. (muren buigen ook niet door)

Citaat van: Gerard op zondag 06 januari 2013, 18:49:21
Echt mooi kan ik deze oplossing met zo'n schuin naar binnen lopende dak niet vinden, maar ook in de 1:1 wereld kom je gebouwen tegen waarvan je hartgrondig "jakkiebah" zegt. Desondanks hoop ik dat het je lukt.
Smaken verschillen, ik vind het wel een leuke contructie. Weer eens wat anders dan eenvoudigweg plat. :)

Citaat van: Rene1968 op zondag 06 januari 2013, 18:55:49
Maar ik wilde even laten weten dat ik ze zeer goed gelukt vind!!
Dank je wel, blijft leuk om te horen.  :D

Jeroen
Re: Diverse woningen uit dik papier / Gemeentehuis Boskoop.
Vandaag heb ik foto's gemaakt van het gemeentehuis van Boskoop.
De komende tijd zal ik dus daaraan gaan werken en de vorderingen hier natuurlijk weer plaatsen. :wink:
Dit gebouw heeft qua moeilijkheidsgraad weer wat extra hoeken en punten, dus dat beloofd een interessant verslag. :)

Jeroen 
Re: Diverse woningen uit dik papier / Gemeentehuis Boskoop.
Hierbij de voorbeeldfoto's van het gemeentehuis Boskoop. Een flink gebouw voor de baan.. 8o
Zodirect de eerste update foto's erachteraan. ;)

Jeroen
Re: Diverse woningen uit dik papier / Gemeentehuis Boskoop.
Hierbij de passende foto's van de eerste update;
3dobjecten als trapjes en plantenbakken zullen later ook toegevoegd worden.

Denk dat ik Boskoop toch iets groter ga plannen..  8o :O

Jeroen
Re: Diverse woningen uit dik papier / Gemeentehuis Boskoop.
Dat is wel een heel serieus groot gebouw :eek:. Heb je daar wel ruimte voor? Misschien is het een optie om het gebouw iets te verkleinen door hier en daar wat weg te laten, want ik vrees dat dit gebouw verhoudingsgewijs te groot wordt en alle aandacht op gaat eisen.

Overigens gaat het wel hard. Zo is er nog niet eens een foto en dan ineens staan de eerste muren al overeind :thumbup:.
Re: Diverse woningen uit dik papier / Gemeentehuis Boskoop.
Citaat van: Gerard op vrijdag 11 januari 2013, 18:53:30
door hier en daar wat weg te laten, want ik vrees dat dit gebouw verhoudingsgewijs te groot wordt en alle aandacht op gaat eisen.
Je haalt de woorden uit m'n mond Gerard, goed plan. Dat soort overheidsgebouwen kan ik beter aanpassen aan mijn eigen Boskoop populatie.  :)

Citaat van: Gerard op vrijdag 11 januari 2013, 18:53:30
Overigens gaat het wel hard. Zo is er nog niet eens een foto en dan ineens staan de eerste muren al overeind :thumbup:.
En nu komen er ook al foto's van het dak!
Wat overigens grijs is geverfd, voor de verandering. Weer eens wat anders, bovendien valt het geheel zo minder op.

En jawel.. Er brandt ook licht binnen dit keer! >:-D :-)

Jeroen
Re: Diverse woningen uit dik papier / Gemeentehuis Boskoop.
Ik vraag me af hoe je dat nu precies doet.
je maakt foto's die zijn 2D, en je maakt er 3D van
perspectief zie ik inderdaad af en toe iets of wat mis gaan.
maar als ik je gebouw zie vorderen sta ik steeds versteld hoe je nu te werk gaat.
iets wat schuin in werkelijkheid is, kun je toch nooit zo afdrukken.
pas je voordat je print nog iets aan dat je de schuine kanten wel goed kunt uitwerken?

blijf erbij, dat het er fantastisch mooi uitziet.

groet Winno
Re: Diverse woningen uit dik papier / Gemeentehuis Boskoop.
Citaat van: Roeny op vrijdag 11 januari 2013, 20:56:08
En nu komen er ook al foto's van het dak!
Wat overigens grijs is geverfd, voor de verandering. Weer eens wat anders, bovendien valt het geheel zo minder op.
Goed plan :thumbup:, een zwart dak zou waarschijnlijk weer teveel opvallen.

CiteerEn jawel.. Er brandt ook licht binnen dit keer! >:-D :-)
Hou je het energieverbuik wel een beetje in de gaten? Uiteindelijk moeten de belastingbetalers het weer allemaal ophoesten :sad:.
Re: Diverse woningen uit dik papier / Gemeentehuis Boskoop.
Citaat van: wvniersen op vrijdag 11 januari 2013, 21:03:12
perspectief zie ik inderdaad af en toe iets of wat mis gaan.
Klopt, vaak is dat achteraf wanneer je het model bekijkt en realiseert dat er een raam ''wat'' uit de haak is. Hier moet ik dan eigenlijk nog een nieuw recht raam overheen plakken.

Citaat van: wvniersen op vrijdag 11 januari 2013, 21:03:12
Ik vraag me af hoe je dat nu precies doet.
je maakt foto's die zijn 2D, en je maakt er 3D van
maar als ik je gebouw zie vorderen sta ik steeds versteld hoe je nu te werk gaat.
iets wat schuin in werkelijkheid is, kun je toch nooit zo afdrukken.
pas je voordat je print nog iets aan dat je de schuine kanten wel goed kunt uitwerken?

Ik zal even kort maar duidelijk proberen te vertellen hoe ik te werk ga;

1)
Allereerst maak ik de foto's, bij voorkeur van elke gevel (perspectief). Wanneer ik een gevel moet maken die niet op de foto is terug te vinden moet ik die zelf ''knutselen''. Dit is mogelijk, maar kost extra tijd. Bovendien loop je dan de kans dat het geheel afwijkt van de werkelijkheid.

2)
Vóór ik ook maar iets ga doen met de foto's moeten ze eerst verkleint worden. Voor mij betekent dit verkleinen tot 20%. (bij 16 megapixels)

3)
Wanneer je dan de foto's klaar hebt zul je merken dat er bijna geen één perfect recht is. Ik zal de desbetreffende foto dus eerst moeten recht zetten, dit doe ik met MS Powerpoint.

4)
Bij een nieuw project (gebouw) is het key om je eerste gevel goed op schaal te krijgen, want de rest pas je later hierop aan. Tip: Begin altijd met een gevel waar een deur in zit. De deur moet immers altijd dezelfde maat hebben (25mm). Je kunt dan gewoon de hele gevel aanpassen totdat de maat van de deur klopt. Hiervoor adviseer ik ook om Powerpoint (iig geen paint) voor te gebruiken. Paint past namelijk niet beide waardes gelijk aan. (lengte, breedte)

5)
Oke, ik heb nu dus een gevel recht en op schaal. Met paint is het nu de truuk om objecten die in de weg staan weg te werken. Dit is vooral veel knip, plak en sleep werkt. Vervolgens kan je nu met de volgende gevel dezelfde stappen volgen en die netjes laten aansluiten op de vorige.

Opmerkingen)
Het 3D effect ontstaat vanzelf wanneer je meerdere gevels aan elkaar hebt geplakt. Het gaat erom dat je voor elke gevel een aparte foto hebt, anders maak je het jezelf alleen maar lastig.
Het kan zelfs ook zo zijn dat je een hele foto niet in z'n geheel recht kunt krijgen. Dit heb ik af en toe weleens en dat komt door de lens. Ik gebruik een spiegelreflexcamera met een 18-55mm VR lens. Nadeel van deze lens is dat het een fisheye effect geeft wanneer de lens volledig is uitgezoomd. Hierdoor is het onderwerp op de foto in het midden iets uitgerekt t.o.v. de zijkanten. Oplossing? -Andere lens gebruiken, of simpelweg nooit volledig uitzoomen. Maar hierdoor kan het voorkomen dat je sommige ramen, delen of onderdelen (bijv. regenpijpen) apart moet rechtzetten.

Citaat van: wvniersen op vrijdag 11 januari 2013, 21:03:12
blijf erbij, dat het er fantastisch mooi uitziet.
Bedankt! Ik hoop dat ik hiermee je vragen heb kunnen beantwoorden. :)

Citaat van: Gerard op vrijdag 11 januari 2013, 21:22:29
Hou je het energieverbuik wel een beetje in de gaten? Uiteindelijk moeten de belastingbetalers het weer allemaal ophoesten :sad:.
Als je goed kijkt zie je dat de meeste kamers niet zijn verlicht. :mrgreen: (een eerlijker antwoord dan dat kun je niet krijgen.)

Jeroen
Re: Diverse woningen uit dik papier / Gemeentehuis Boskoop.
Hoi Jeroen,

Tjonge jonge wat ben jij toch een kunstenaar met die huizen.

Me petje af hoor ik vindt het super, echt super.

Bedankt voor die mooie foto's en je verslag, geweldig

Gr. Arno
Re: Diverse woningen uit dik papier / Gemeentehuis Boskoop.
Hallo Jeroen.

dat maakt een hele hoop duidelijk.
volgens mij moet je eens kijken naar Infranview.
volgens mij kun je daar ook je foto's kantelen zodat alles weer recht komt te staan.
misschien met het makkelijker dan via Powerpoint, wist trouwens helemaal niet dat je daar ook foto's mee kunt bewerken... :thumbup:

groet Winno
Re: Diverse woningen uit dik papier / Gemeentehuis Boskoop.
Jeroen,

Je bent echt toe aan een 'echt' grafische teken- en fotoverwerkingsprogramma.
Daarme kan je redelijk eenvoudig de kussen- of ton-vervorming uit foto's halen.
Ook kan je de schuine vertekening simpel rechttrekken.

Er zijn er diverse GRATIS en LEGAAL te verkrijgen. B.v. Gimp. die kan heel veel en is wat lastig te leren.

Ik zie aan je berichten dat jehet beperkt Paint aan het ontgroeien bent!
Da's mooi  :thumbup: Vooral doorgaan! :thumbup: :thumbup:
Re: Diverse woningen uit dik papier / De Zijde.
Update Zijde;

Haai allemaal,

Nu het Gemeentehuis aardig op weg is wordt het weer rijd voor wat woonhuizen.
Deze keer verlaten we de nieuwbouwwijk en gaan we bouwen aan de Zijde.
Deze gebouwen lopen nogal scheef en schuin af op bepaalde plekken, dus mocht er iets scheef geprint zijn, is dit enkel realistisch. :D

Jeroen
Re: Diverse woningen uit dik papier / De Zijde.
Ziet er top uit Jeroen!!
Maar zijn de ramen van het gemeentehuis op sommige plekken niet een beetje scheef??
Ik vind die nieuwe huisjes er echt top uit zien!!
Boskoop word erg mooi!,

Groetjes Mark ;)
Re: Diverse woningen uit dik papier / De Zijde.
Het gaat wel erg hard daar bij jou :eek:.

Leuk, zo'n straatje met 6 dezelfde arbeidershuisjes die er toch allemaal verschillend uit zien :thumbup:.
Re: Diverse woningen uit dik papier / Even een woontoren tussendoor.
Haai allemaal!

Hierbij een verslagje van een woontoren als tussendoortje. Zag 'm op een foto voorbij komen en het is net iets voor mij. Lekker even ''apart'' iets anders.
De eerste foto is tevens ook de enige die ik tot mijn beschikking had om dit volledige model te kunnen bouwen. B)

De plaatjes kijkers (waar ik ook onder val) kunnen hun weer lol op, want hier volgt het fotoverslag; :wink:

Re: Diverse woningen uit dik papier / Even een woontoren tussendoor.
Deel 2;
Re: Diverse woningen uit dik papier / Even een woontoren tussendoor.
Deel 3;
Re: Diverse woningen uit dik papier / Even een woontoren tussendoor.
Laatste foto's;

Dat was 'm weer. :)

Jeroen
Re: Diverse woningen uit dik papier / Even een woontoren tussendoor.
Inderdaad, dit is een heel apart gebouw en de "Roeny"-versie ervan ziet er geslaagd uit :thumbup:.
Re: Diverse woningen uit dik papier / Even een woontoren tussendoor.
Het is je wéér gelukt hoor :thumbup: :thumbup:
OP naar het volgende project, ik heb al zin in de foto's
ik zal het zeker blijven volgen

groet rens
Re: Diverse woningen uit dik papier / Even een woontoren tussendoor.
Citaat van: ykram op zaterdag 12 januari 2013, 17:57:03
Ziet er top uit Jeroen!!
Maar zijn de ramen van het gemeentehuis op sommige plekken niet een beetje scheef??
Bedankt Mark!
Klopt, helaas is dit meestal pas echt goed zichtbaar achteraf ( :( ). Op deze plekken zal ik dus nog rechte ramen moeten plakken.

Citaat van: Gerard op zaterdag 12 januari 2013, 18:46:44
Het gaat wel erg hard daar bij jou :eek:.
Heb ik daar toch even een paar dagen helemaal niets gedaan! 8o :D

Citaat van: Gerard op donderdag 17 januari 2013, 20:08:43
Inderdaad, dit is een heel apart gebouw en de "Roeny"-versie ervan ziet er geslaagd uit :thumbup:.
Dank je wel Gerard. :)

Citaat van: Rasbasket op donderdag 17 januari 2013, 20:31:08
Het is je wéér gelukt hoor :thumbup: :thumbup:
OP naar het volgende project, ik heb al zin in de foto's
ik zal het zeker blijven volgen
Bedankt, en leuk dat je de projecten volgt. :)

Iedereen bedankt voor alle: '':thumbup:'', reacties en adviezen. :wink:

Jeroen
Re: Diverse woningen uit dik papier / Even een woontoren tussendoor.
Hoi Jeroen

Als ik je zo zie lijkt het wel of het bouwen van zelf gaat bij jou.
Nu stamp je weer even een woontoren uit het papier.
Echt erg knap gedaan,zou er jaloers op worden. :thumbup: :thumbup:

Tony
Re: Diverse woningen uit dik papier / Even een woontoren tussendoor.
Even een woontoren tussendoor, zegt ie. Kan jij stiekum toveren ofzo?? Dit begint lopende band werk te worden. En kwalitatief nog goed en mooi ook. :thumbup: Knap gemaakt hoor.

groeten Martin
Re: Diverse woningen uit dik papier / Even een woontoren tussendoor.
kunnen we hier niet gewoon een Sticky topic van maken...  :thumbup:
dan blijft deze altijd bovenaan de pagina staan...

groet Winno