Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Verlichte (perron)borden maken

Gestart door Roeny vrijdag 26 oktober 2012, 11:08:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichte (perron)borden maken
Haai allemaal,

Voor mij, en voor alle andere hobbyisten die het Nederlandse voorbeeld willen namaken worden vaak in de steek gelaten door de fabrikant. Natuurlijk is het vrij eenvoudig om zelf een bord uit te printen en op een uithangbordje te plaatsen. Maar ja, als je het echt mooi wilt hebben wil je het eigenlijk licht zien geven!

Zoals hier:


In de komende dagen ga ik proberen dit voor elkaar te krijgen. Als het principe eenmaal is geslaagd zijn de ideeën natuurlijk (bijna) eindeloos.

Binnenkort meer dus... :)  ;)

Mvg,

Jeroen
Re: Verlichte (perron)borden maken
Het bestaat al, Jeroen.  Of toch tenminste de technologie is al uitgevonden...  ElectoLuminescent Foil.  (EL foil)


Misschien kan je hier al eens gaan kijken en je licht opsteken ...   lichtgevende folie, waar je dan je bordje kan op kleven (dat je afrukt op transparante folie voor bvb overhead slides).
De folie bestaat in vele kleuren.  En het bestaat zelfs ook in  "tape" (zelfklevende) versie en in "papier" versie.

http://www.el-folien.com/

http://www.elec2go.com.au/prod8.htm











Je kan het ook vinden onder  "light tape":


Re: Verlichte (perron)borden maken
Of je kan het makkelijk ook   "low budget " gaan doen.

Neem een stukje melkwitte plexi op maat, plak daar je "bordjes" op en breng een SMD ledje of 2 (of meer) aan de bovenrand van de plexi., met de lens naar de plexi gericht.
Het licht van de SMD's wordt dangeleid doorheen de plexi kunststof en die licht op.
Re: Verlichte (perron)borden maken
Zelf was ik ook al d.m.v. smd leds het een en ander aan het ontwerpen. Maar het idee om zo met plexi-kunststof te werken lijkt me niet alleen het ideaalst maar ook het meest praktisch. Anders heb je altijd ''last'' van leds tussen de borden... Bovendien worden zo beide kanten (en dus beide borden) tegelijk verlicht zonder het geheel te dik te maken.

Bedankt voor de tips. :thumbup:

Mvg,

Jeroen
Re: Verlichte (perron)borden maken
Ben benieuwd naar de uitvoering hier van, ik zou zeggen kom maar door met het bouw verslag. :)

Ik blijf dit met de nodige interesse volgen, maar dat was wel duidelijk geloof ik? :mrgreen:

Mvg,

Romar
Re: Verlichte (perron)borden maken
Hallo,
graag zou ook, ik daar meer van willen zien, lijkt me een leuk project om te volgen
laat maar komen
mvg,
patrick
Re: Verlichte (perron)borden maken
Haai,

Leuk dat er al zoveel enthousiasme is over dit onderwerp. :)

Ik heb nog niet zoveel tijd gehad, maar ik heb 1 plaatje van ong. 300X300mm bij een dikte van 4mm gekocht. (ik wou eigenlijk 3mm maar die hadden ze niet meer)

Daaruit heb ik voor het gemak even 2 plaatjes van 28X14mm gezaagd.




Met een ledlampje en gesloten hand is het al snel duidelijk wat mooi oplicht. :idea2:


Ik zal proberen om een paar dunne stroken te zagen zodat je daarvan wat dikte kunt opbouwen. Binnenkort meer dus... :)

Mvg,

Jeroen
Re: Verlichte (perron)borden maken
dit is al een heel goed begin.   Echter, als je kan, zou ik voor mat (wit) plexi gaan.
Bij deze zullen vooral de randjes van je borden verlicht zijn, terwijl als je voor de witte variant kiest, de witte pigment in het "plastiek" het licht zal  diffuseren en je hele plaatje verlicht wordt.

Maar het neemt niet weg dat dit al een aardige stap in de juiste richting is !
Re: Verlichte (perron)borden maken
Ja het is inderdaad niet precies wat je bedoelde, maar dit was zo snel het eerste dat ik tegen kwam en koste overigens slechts een paar euro. Het is in ieder geval mooi om even mee te experimenteren. Zodra ik er een paar dunne stroken uit kan zagen kan ik het misschien voor gevel reclame gebruiken.

Mvg,

Jeroen
Re: Verlichte (perron)borden maken
Perspex geleidt het licht naar de randen. Dus als je het licht eerder wilt afleiden zul je het ruw moeten maken. Je zou kunnen proberen met een multitool zoals dremel het oppervlak op te ruwen. Als je transparant folie hebt voor een laserprinter kun je op die manier volgens mij best leuke effecten bereiken. Heb het niet geprobeerd, maar ben wel op ideeen gekomen. Leuk initiatief!
Re: Verlichte (perron)borden maken
Citaat van: aideeaidee op zondag 28 oktober 2012, 10:44:37
Heb het niet geprobeerd, maar ben wel op ideeen gekomen. Leuk initiatief!

Daar doen we het toch voor ?  Prima !
Re: Verlichte (perron)borden maken
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Verlichte (perron)borden maken
Leuk idee. Blijf dit met belangstelling volgen.

Groet, Ronald
Re: Verlichte (perron)borden maken
Citaat van: aideeaidee op zondag 28 oktober 2012, 10:44:37
Je zou kunnen proberen met een multitool zoals dremel het oppervlak op te ruwen.

Stukje schuurpapier zou dan ook moeten werken lijkt me.

Romar
Re: Verlichte (perron)borden maken
Citaat van: Romar op zondag 28 oktober 2012, 21:50:09
Stukje schuurpapier zou dan ook moeten werken lijkt me.

Denk ik ook, morgen maar eens proberen. :)

Mvg,

Jeroen
Re: Verlichte (perron)borden maken
Ben benieuwd!

mocht het een verbetering zijn, bied dit mogelijkheden.
Decal er op en tada. :mrgreen:
Re: Verlichte (perron)borden maken
Haai,

Zojuist heb ik even voor dit experimentje een schuurpapiertje korrel 120 genomen. Om even ruw te kijken wat het effect is.
Links onbewerkt oppervlak, rechts geschuurd oppervlak.





Het verschil is heel erg mooi en duidelijk. Voor het maken van deze macro foto's, heb ik mijn bureaulamp aangezet. Dus wanneer je dit ziet in het donker is het nog duidelijker.

Wordt vervolgd...

Mvg,

Jeroen

Re: Verlichte (perron)borden maken
bij deze is dus bevestigd wat het vermoeden al was.   
En nu kan je makkelijk je perronbordjes en andere verlichte borden gaan maken.

"Samen denken", creatief zijn, testen en ideetjes samen gooien en we leren er allemaal van.   Ik denk dat ik ook nog een stukje Plexi ga opsnorren en schuren :-)
Re: Verlichte (perron)borden maken
Citaat van: dani op maandag 29 oktober 2012, 10:15:43
Ik denk dat ik ook nog een stukje Plexi ga opsnorren en schuren :-)

Heel goed, ik had ook niet gedacht dat we nu al hiermee zouden eindigen. Maar door alle input van iedereen krijgt het idee snel vorm. :thumbup:

Jeroen
Re: Verlichte (perron)borden maken
Toch nog een klein extra ideetje, maar moeilijker te realiseren denk ik. Het best is het stukje iets taps te schuren. De reden is dat het licht rechtdoor wil en daarmee gaat nu  nog steeds een hoop licht verloren. Door hem wat taps te maken kun je dat wellicht nog verbeteren.
Re: Verlichte (perron)borden maken
Leuk idee en tot nu toe mooi uitgevoerd :thumbup:

Blijft de led blauw of komt er een warm-witte/gele/witte voor in de plaats?
Re: Verlichte (perron)borden maken
Wauw! Dat is een heel verschil als je er alleen een schuurpapiertje overheen haalt! :O
Maar hoe maak je eigenlijk de letters op de borden??

Ik ben erg benieuwd hoe dit eruit komt te zien!!
Succes met je project ;)

Groetjes Mark
Re: Verlichte (perron)borden maken
Citaat van: aideeaidee op maandag 29 oktober 2012, 11:20:07
Het best is het stukje iets taps te schuren.

Hm.. lijkt me op zich wel mogelijk alleen is het dan wel belangrijk dat het al bij een beetje ''taps schuren'' effect oplevert. Anders verliest het bord weer zijn vorm. Maar daar komen we vanzelf achter.

Citaat van: C-Brian op maandag 29 oktober 2012, 15:50:56
Leuk idee en tot nu toe mooi uitgevoerd :thumbup:

Blijft de led blauw of komt er een warm-witte/gele/witte voor in de plaats?

De ledlamp die ik op de foto's gebruik geeft wit licht. Het ligt er maar net aan wat (het beste staat) en waar het bord voor bedoeld wordt. Ik wil namelijk ook vertrekborden maken, en die moeten dan liefst geel schijnen.

Citaat van: ykram op maandag 29 oktober 2012, 16:29:35
Maar hoe maak je eigenlijk de letters op de borden??

Bedankt, dat zal direct per decal of geprint papiertje gaan. Alle nodige informatie staat er dan direct op.
Ook hier merken we vanzelf wat het beste resultaat zal geven.

PS. Morgen heb ik een toets (dus vandaag nog even leren) a.s. woensdag zal ik hier weer mee door gaan. ;)

Jeroen
Re: Verlichte (perron)borden maken
Ik zou persoonlijk voor een decal gaan, aangezien die dunner zijn dan papier en dus mooier licht zullen door laten.

Romar
Re: Verlichte (perron)borden maken
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re: Verlichte (perron)borden maken
wauws, dit ga ik maar eens volgen  :thumbup: GZD!
Re: Verlichte (perron)borden maken
Citaat van: Romar op maandag 29 oktober 2012, 17:06:32
Ik zou persoonlijk voor een decal gaan, aangezien die dunner zijn dan papier en dus mooier licht zullen door laten.

Ik wist dat je dat zou zeggen. :mrgreen:
Zal m'n best doen. ;)

Citaat van: julian op maandag 29 oktober 2012, 17:17:00
wauws, dit ga ik maar eens volgen  :thumbup: GZD!

Leuk! :)

Jeroen
Re: Verlichte (perron)borden maken
Hallo Jeroen,
prachtig resultaat heb je nu toch al, ben benieuwd naar het eindresultaat, maar zoals je zelf zegt, eerst beetje leren, shool is belangrijk
Mvg,
Patrick
Re: Verlichte (perron)borden maken
Citaat van: Romar op maandag 29 oktober 2012, 17:06:32
Ik zou persoonlijk voor een decal gaan, aangezien die dunner zijn dan papier en dus mooier licht zullen door laten.
Romar
Als het is om meer licht door te laten, dan kan je ok gaan voor "transparanten"   (van die slides voor op de overhead projector) zoals ik al aangaf.
Re: Verlichte (perron)borden maken
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re: Verlichte (perron)borden maken
die ik ook als decals gebruik
Re: Verlichte (perron)borden maken
Je hebt transparantfolie voor (laser) printers. Maar vergeef me mijn stomme vraag, maar decals zijn toch die afwrijfsymbolen? Kun je die ook zelf maken dan? Ik ken wel die strijkdingen voor de printer. Maar misschien houdt dat ook wel op plexiglas (niet te heet laten worden).
Re: Verlichte (perron)borden maken
decals kan je inderdaad ook zelf maken, of kan je laten drukken op bestelling.
Er is hier een tijdje geleden een draadje over geweest geloof ik.  Er bestaan speciale vellen papier waarop je decals kan drukken.  Alleen "wit" is een beetje moeilijk, tenzij je een printer hebt die ook effectief wit print (zoals bvb een  ALPS  of andere thermische printer of sublimatie - of wasx printer)
Maar dan kan je natuurlijk ook decal vellen kopen met witte achtergrond en de rest drukken.

Je moet die decals dan wel nog "fixeren" met een bepaalde vloeistof,e n eventueel een laklaagje er over leggen.
Re: Verlichte (perron)borden maken
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Verlichte (perron)borden maken
Om het licht te verdelen een ledje in een hoek van 45 graden zetten? Aan beide kanten 1? Hiervoor moet je wel een inkeping zagen/vijlen?
Re: Verlichte (perron)borden maken
Citaat van: aideeaidee op maandag 29 oktober 2012, 19:37:10
maar decals zijn toch die afwrijfsymbolen?

Nee

Wat jij omschrijft zijn transfers, decals zijn de plaatjes die bijvoorbeeld bij een revell bouwkit zitten.
Decals breng je aan doormiddel van water, transfers door wrijven.

Er zit dus een groot verschil tussen een transfer en een decal.

@Dani, vergeet de OKI niet.

Romar
Re: Verlichte (perron)borden maken
Ik heb thuis voor mijn 3d printjes te voorzien van stickers ook transparante stickervellen liggen. Misschien kunnen we dat proberen? Ff printen en plakken maar! :)
Re: Verlichte (perron)borden maken
Leuk draadje !!

Goed initiatief ,
Is het al iemand gelukt om een verlichte bord te maken ???

Ben benieuwd en denk anderen ook

Groetjes
Re: Verlichte (perron)borden maken
Citaat van: aideeaidee op maandag 29 oktober 2012, 11:20:07
Toch nog een klein extra ideetje, maar moeilijker te realiseren denk ik. Het best is het stukje iets taps te schuren. De reden is dat het licht rechtdoor wil en daarmee gaat nu  nog steeds een hoop licht verloren. Door hem wat taps te maken kun je dat wellicht nog verbeteren.

Ik heb onlangs mijn CS een paar maal uit elkaar gehaald en daarbij viel me ook iets op. De backverlichting van het touchscreen gebeurd op een vergelijkbare manier.
Om "lichtverlies" te voorkomen waren de randen echter afgeplakt met aluminium folie. Hierdoor word alle licht teruggekaatst bij de randen. Een doorzichtige lijmlaag lijkt me wel noodzakelijk.