Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Trafo ... aansturing...

Gestart door todi woensdag 31 oktober 2012, 06:46:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Trafo ... aansturing...
Hoi allemaal,

Kan iemand mij uitleggen waar ik rekening mee moet houden als ik een voeding/trafo wil kopen. Ik heb op moment alleen rails, Mrails(denk ik), en 1 klein test lokje. Vraag me niet wat of hoe daar over. Ik lees steeds over gelijkstroom, wisselstroom, baanvakken, rijregelaars en meer van deze dingen. Nu heb ik wel een paar flinke voedingen staan zelfs regelbare van 0 - 40 Volt en 30Ampere maar ik heb geen idee wat voor verbruik een baan heeft. Lezende over 16V en iets van 10 of 30 Va denk ik dat ik genoeg in huis heb om banen aan te sturen maar er is wel twijfel vandaar deze noodkreet hahaha. Kan iemand mij verder op weg helpen met een degelijke simpele uitleg of verwijzing naar een site waar ik wat van kan opsteken ?
Alvast keiiii bedankt :D

Ton
Re: Trafo ... aansturing...
Dat lokje, is toch wel handig om te weten of ze analoog of digitaal is. Märklin? een decoder erin en / of middensleper?

Märklin digitaal

Märklin analoog

of in onze Wiki
Re: Trafo ... aansturing...
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Trafo ... aansturing...
Gelijkstroom is vrijwel altijd 2 rail,(trix had een variant 3 rail gelijkstroom)
Wisselstroom is 3 rail, oud doorlopende middenrail, anders puntje voor middenrail.
Een locje gebruikt ca 10 VA
Een 30 amp voeding is hoogst ongebruikelijk, normaal ca 2,5 amp met een max van 6 amp
een marklin trafo geeft het vermogen aan in VA 10 16 of 32 voor de oudere trafo, de digitale trafo 18 -32-50- 60 en 100 VA
De rijspanning bij analoog loopt van ca 9 tot 18 volt en schakelen ca 24 volt
De rijspanning digitaal is constant ca 18 volt
Sluit beveliging is bij de oudere type bi-metaal en later elektronisch.
Een trafo kun je dus makkelijk gebruiken voor de gehele baan bij een loc, meerdere loc welke je onafhankelijk wil regelen is meerdere baanvakken met evenzoveel trafo's
Cees
Re: Trafo ... aansturing...
Hmz, hier kan ik wel wat mee denk ik Cees. En ik begrijp dat ik erg moet opletten dat ik niet teveel spanning geef maae dat is wel te doen. Leuke van deze voeding is dat er een hoop zelfbouw werk bij komt en dat is precies wat ik wil doen naast de opblouw van een leuke baan.
Ik moet alleen nu nog wel uitzoeken wat 16Va is in gewone voedingstaal haha. Dat gaat wel goed komen denk ik zo. Ik heb trouwens voor de voeding die afkomstig is van een versterker die het nodige aan amperes nodig had. Hij staat nu niets te doen en dat is zonde dus kan hem net zo goed dan maar intergreren in de baan. Zou eventueel alle stroomzaken daar op kunnen aansluiten en dan de treinen op apart circuit. Het lijkt me dat er wel een hoop mogelijk is. Gaat leuk en groot project worden. Daar kom ik mijn tijd wel mee door haha.
Eerst even ziekenhuis afwachten en dan aan de gang met echte werk ipv theorie en denkwerk grinzz ;)

In ieder geval bedankt allemaal voor de info tot nu toe en als je andere tips hebt hoor ik het graag hoor :)

Ton
Re: Trafo ... aansturing...
Lid sinds: 2009

offline
Re: Trafo ... aansturing...
30 amps is inderdaad een beetje te....
Bij zo een oude ' analoge' lok is de rijspanning van 0 tot ongeveer een 14volt, let wel gewone wisselspanning, verder heeft zo een ding een ompool spoeltje wat aantrekt bij een hogere spanning 24V?. En de rijrichting omkeerd...
Zo een heftige voeding laat denk ik een lokje al snel in rook op gaan...tweedehands trafoos koop je op een beurs voor een paar euroos.
Rob
Re: Trafo ... aansturing...
16 VA in "Jip en Janneke taal" is  16 Volt-Ampère oftewel eigenlijk 16 Watt.

Een transformator met een spanning van 16  Volt, die 1 Ampère stroom levert , is dus een 16 VA  trafo.
Eentje van 32 VA  bij 16V levert dus 2 Ampère

En als een lokje 10 VA verbruikt en je hebt een trafo van 32 VA, dan kan die zeker  3 lokje tegelijk aan.


In het andere geval , een voeding van 30 A bij 16 Volt  zou betekenen dat je  480 VA ter beschikking hebt.
Re: Trafo ... aansturing...
Het is zo simpel haha.... ALS je het weet. Dankje Dani dit verklaart een hele hoop. Hier kan ik wel wat mee. Wat me wel opvalt is dat ik nogal wat los heb gemaakt met die voeding. In de "zend"wereld is dit maar gewone voeding, zeker als je wat meer vermogen gebruikt. Omgerekent snap ik dat nu wel en ga ook deze voeding voorlopig niet gebruiken voor de treinaansturing. Daarvoor is het risico nu nog te groot. In de toekomst beloof ik niets hahaha. Ik ga wel eens hier wat in huis kijken naar wat oude lichtere voedingen voor bijv. de huisjes en straatverlichting enzo maar dat zijn dan kleinere voedingen. ;)
In ieder geval maar weer bedankt mensen :-)
Groetjes,
Ton
Re: Trafo ... aansturing...
Je kunt je voeding rustig gebruiken hoor voor de verlichting en andere verbruikers wel zou ik het beveiligen met bv een glaszekering  :warning:.Want ik neem aan dat je voeding een vaste spanning heeft zodat je de snelheid van je trein NIET kunt regelen,zonder hulpmiddelen ;) Wel moet je opletten dat de spanning (V volt) niet te hoog is normaal is Max 16 v voor verlichting .anders branden je lampjes zo vel ;)

ps ik wou dat ik zo'n voeding had  :D
groetjes reint
Re: Trafo ... aansturing...
sorry ik had niet goed gelezen 8o
je hebt wel regelbare voeding  :P
word het nog beter :P maar pas wel op met te hoge spanning max 16 volt rijspanning en kortstondig max 24 volt om de rij richting te veranderen , anders gaat het alsnog in rook op :( en das zonde.
groetjes reint