Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

nieuw speelgoed in mijn stadje

Gestart door bartv maandag 19 november 2012, 00:16:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
nieuw speelgoed in mijn stadje
Lid sinds: 2011

offline
nieuw speelgoed in mijn stadje
Ben pas begonnen aan mijn baan. Zal dat eens proberen bij te houden van de veranderingen(en hopelijk krijg ik dan veel goede raad)

Mijn bedoeling is om digitaal te rijden en de wissels analoog te bedienen 
Re: Bart's eerste baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bart's eerste baan
Begonnen met grasmatten te leggen om te beginnen.Is al iets beter dan gewoon op de planken leggen  ;) ;) ;) ;) ;) ;)
Re: Bart's eerste baan
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Bart's eerste baan
Hallo Bart,

Leuk weer een M rails baan, een tip  :) ,
leg de rails niet zo ver naar achteren, bij de laatste foto.
Kun je er later erg moeilijk bij als er iets mis gaat, die fout heb ik ook gemaakt.
Ben benieuwd hoe je hier verder mee gaat, voor tips kun je in mijn draadje kijken  :)

Succes  :)

Gr Einte
Re: Bart's eerste baan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Bart's eerste baan
Mooie ruimte heb je daar bart.
Dat word een flink baantje.
Succes er mee.

Tony
Re: Bart's eerste baan
Mooi begin van een baan, Bart !

Ik zou wel even op letten met het leggen van sporen onder de schuine dakwand.  Leg die niet te ver in "het hoekje" want als je ooit beslist op die schuine wand af te werken met bvb gipsplaten of zo, dan heb je te weinig ruimte en kunnen je treinen er niet meer onderdoor.  Dus altijd ver genoeg van de kant af blijven.  Zorg dat je minstens  12 cm vrije hoogte hebt aan de buitenkant van je spoor, dan kan  je zelfs nog bovenleiding plaatsen als je dat ooit zou willen.
Re: Bart's eerste baan
Mr. Marklin
gast

Re: Bart's eerste baan
Hallo Bart

Allereerst welkom op ons forum, ziet er al goed uit, zoals je bezig bent, houdt echter rekening met de baan tegen de zijkant van het huis, ik zie dat je hier kastjes hebt gemaakt. Hoe ga jij hier bijkomen voor wat betreft de draden van de wissels enz.
Ik kan mij niet voorstellen dat je helemaal in het kastje kruipt.

Verder veel suc6 met het bouwen van je baan.

Groet Arie
Re: Bart's eerste baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bart's eerste baan
@ Mr. Marklin,ik kruip gewoon in de kast,Al geprobeerd en dat gaat goed.Moet ergens mijn dozen kwijt he,mag niet heel de zolder inpalmen van het vrouwtje. :P :P

@ de rest,merci voor de tip,ga er proberen rekening mee te houden. :) :) :)
Re: Bart's eerste baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bart's eerste baan
dit zijn mijn treintjes.

Ik zou met containers willen werken en personen wagons

Re: Bart's eerste baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bart's eerste baan
sinterklaas is gisteren al geweest,nog iets leuk voor mijn set
Re: Bart's eerste baan
Hallo Bart,

Leuk voor je dat de sint dit jaar al vroeg bij je is geweest. Mooie kado's ook.
Heb je iets van een baanplan wat je wilt gaan maken? Met bergen of een haven? Alleen maar groene matten zijn ook zo saai.

Succes
Re: Bart's eerste baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bart's eerste baan
heb nog baanplan.

aan de ene kant wil ik een stad maken,de andere kant een containerterminal.

tafel is een u vorm,dus in het midden natuur.

Ik leg eerst overal grasmaten,opbouwen kan ik daar altijd op. ;) ;) ;)

heb ook al verschillende gebouwen gekocht.(daar ben ik ook al mee bezig)
Re: Bart's eerste baan
Hallo Bart.

leuk dat je met de Marklin M rails werkt.
lekker old school met de grasmatten.
verder ben ik wel benieuw over het verloop van je baan.
je hebt ik ieder geval een mooie ruimte tot je beschikking.
die V100 staat ook nog bij mij op mijn verlanglijstje... :thumbup:

groet Winno
Re: Bart's eerste baan
Hallo Bart,

Je bent goed bezig, paar mooie loc's.
Blijf je draadje volgen.

vr.gr. Günther.
Re: Bart's eerste baan
Citaat van: bartv op maandag 19 november 2012, 21:55:18
@ Mr. Marklin,ik kruip gewoon in de kast,Al geprobeerd

en dan geen moeite om uit de kast te komen?? :D
Re: Bart's eerste baan
een mooi begin met je sinterklaaskado, en alvast enkele hele leuke loko's heb je daar.  Helemaal mijn ding !

Die van de kast zat er aan te komen, en had Arjan ze niet gemaakt, had ik het wel gedaan ;-)
Re: Bart's eerste baan
Was ook een enorm inkoppertje ;)

Dani zo zie je maar dat er altijd mensen zijn die dezelfde insteek qua humor hebben  :thumbup:
Re: Bart's eerste baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bart's eerste baan
geen problemen me ze  ;)

  ;) ;) ;) ;)
Re: Bart's eerste baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bart's eerste baan
Vandaag weer een beetje geplakt aan de tafel.

Ook nog een beetje gewerkt aan de huisjes.


De weerstanden zijn binnen,nu nog de ledtjes en dan in de huisjes steken.
Re: Bart's eerste baan
Lid sinds: 2012

SBB - Zwitserland

offline
Re: Bart's eerste baan
Ik vind het mooi wat je gemaakt hebt zeg!

Maar... noem jij dit echt allemaal "huisjes"?  ;)

Grtz, Dick
Re: Bart's eerste baan
Lid sinds: 2008

offline
Re: Bart's eerste baan
Hoi Bart

Leuke spulletjes heb je daar gemaakt.
Heb ook gezien dat de sint je niet is vergeten.

Tony
Re: Bart's eerste baan
zoals ze hier bij ons in de streek zeggen :  "Amai, dat gaat daar nogal eens een scheet vooruit zeg !!"
Je laat er echt geen gras over groeien, zo te zien.  Ik herken die momentjes, en het enthousiasme om die spulletjes allemaal zo snel en zo netjes mogelijk in elkaar te bouwen, om de baan aan te kleden.    Het "vuur" voor de hobby zit er duidelijk in, ik hou daar van.

Re: Bart's eerste baan
Hallo Bart,

Mooi gemaakt. vooral dat seinhuis vind ik mooi.

vr.gr. Günther
Re: Bart's eerste baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bart's eerste baan
Het seinhuisje zit nog niet volledig samen.Mijn peiler staat nog los.Ik wil nog lichtjes proberen te steken :D :D :D :D
Re: Bart's eerste baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bart's eerste baan
@ Dick:zal mijn aanpassen,gebouwen ,machine  :P :P :P :P :P :P
Re: Bart's eerste baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bart's eerste baan
Al mijn grasmaten zijn geplakt. Nu zijn we nog een beetje bezig met huisjes te samen te steken.(foto's komen nog)en proberen leds te monteren.Ben toch eens begonnen met een baanplan te maken(alle proberen).Ook nog nieuwe speeltjes gehad(die zal ik er dan ook eens opzetten)
Re: Bart's eerste baan
je gaat ook wel een stuk vooruit zie ik.
Als je eens wil een babbeltje doen, je bent altijd welkom hier in Aalst... ideetjes uitwisselen, huisjes van licht voorzien, knutsel-workshop, baanplan eens op de pc zetten...  alles kan !

Dani
Re: Bart's eerste baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bart's eerste baan
Hier een update van de kerstman en een deel van me zelf.Vooral mijn nieuw bedieningspaneel en mijn nmbs lox mfx ben ik tevreden over.Zal mijn testbaan al een beetje groter moeten maken  :D :D :D :D :D
Re: Bart's eerste baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bart's eerste baan
Ziezo,mijn tafel volledig geplakt.Al in een paar huisjes lichtjes gestoken,ben ze nu nog aan het afwerken.Foto's volgen.Probeer er ook mensen in te zetten.
Re: Bart's eerste baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bart's eerste baan
In plaats op wintrack een baanplan te maken,heb ik in het echt gepuzzeld(of ben daar aan bezig).Ik heb proberen de rails te leggen voor het station.In het tussenstuk wil ik een deel opslagplaats maken voor de treinen,alle een deel.(mijn containerpark ligt er nog niet).Alle tips zijn welkom voor verbeteringen.

Re: Bart's eerste baan
Paul de Gans
gast

Re: Bart's eerste baan
Hoi Bart,

Leuke vooruitgang heb je gemaakt zeg. Hoe zit het met de helling die je gaat maken, of is die 'van de baan' ;-)?
Ben benieuwd hoe je die weg en parkeerterrein gaat opplakken, ik zit daar ook mee op m'n schoonvader z'n baan, daar zit ook al gras op en ik hoorde van verschillende mensen dat deze vakken dan eerst uit het gras gesneden moeten worden.

Gr. Paul
Re: Bart's eerste baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bart's eerste baan
@paul:Ik moet nog zien wat het beste is van de baan.erop of wegsnijden.dat zien we wel als de gebouwen er staan.Over die helling ben ik er nog niet volledig uit,kan zijn dat ik geen helling maak,maar ik zit met een gat,en daar dan naat beneden gaan voor opslagplaats in feite van de treinen

greetz bart
Re: Bart's eerste baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bart's eerste baan
Hier een update van de huisjes.Heb er verlichting ingestoken.
Re: Bart's eerste baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bart's eerste baan
De eerste foto met verlichting is buitenverlichting en de wazige de binnenverlichting
Re: Bart's eerste baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bart's eerste baan
De ventjes moeten nog komen van de laatste 2 huisjes  :D :D :D :D :D
Re: Bart's eerste baan
destrikjes
gast

Re: Bart's eerste baan
hoi die Bart,

Je hebt er lekker de gang in met mooie verpakkingen uit te pakken.
Dit ziet er al top uit.

suc6 met de verdere bouw.

Gr. Arno
Re: Bart's eerste baan,met veel problemen vandaag
merci arno
Re: Bart's eerste baan,met veel problemen vandaag
Vandaag een beetje voor gedaan aan de containerkraan,maar dat een totale mislukking :-( :-(.Heb hem uiteindelijk weggesmeten(gelukkig koste hij niet teveel  :D).Ben dan maar boven op de baan gaan voordoen,maar daar was het niet veel beter.Heb mijn circuit verlopig toegemaakt om te kunnen rijden,maar dat wilde niet lukken om mijn groot parcours.Mijn treinen sloegen telkens blok op een bepaald deel van het spoor.Telkens de 2 sporen vervangen soms 3,maar het probleem bleef.Heb dan zelf mijn draden van mijn stroom toevoer verstoken(dichter bij de sporen waar het verkeerd ging),maar dat ging nog niet.Met al de sporen die ik er dan uitgehaald had heb ik een testcircuit gemaakt en daar ging dan alles,om van zot te komen.Dan terug die rails geprobeerd maar het probleem bleef. Uit frustratie zijn er dan een paar rails in het rond gevolgen.Om van zot te komen vandaag. :( :( :(

Iemand tips?
zal er ook nog een filmpje opzetten,dat komt nog.

Ondertussen al een beetje aan het denken geweest,heb nog een deel c-rails liggen van mijn starter set,anders ga ik er nog een deel bijkopen en dan beginnen met c-rails te leggen omdat ik later misschien nog een verdiep wil op maken en dan zou ik er m-rails opleggen.Daar kan ik dan altijd aan.Ik heb wissels van c rail de 611 en 612.(manueel)hoe kan ik daar analoge wissels van maken?Voor digitaal te rijden heb ik toch maar 1 stroom toevoer nodig he???????


Re: Bart's eerste baan,met veel problemen vandaag
hey Bart
Hier wat tips voor je m rail probeem
Zitten de lipjes goed aanmekaar
Is het spoor smerig , ga er maar eens met wat wasbenzine overheen
Gewoon op een doek doen en dan boenen maar
De lipjes kunnen ook vuil zijn deze kan je ook met wasbenzine schoonmaken

Mvg Danny
Re: Bart's eerste baan,met veel problemen vandaag
moet dan wel lukken allemaal(moesten er nu 1 of 2 niet gaan,ja).Ga de jouwe er dan ook eens tussen steken en kijken wat het dan heeft :D :D :D :D :D :D

De lipjes heb ook eens extra geplooid
Re: Bart's eerste baan,met veel problemen vandaag
Hoi Bart,

Ik had bij de m-rails hetzelfde probleem bij m'n schoonvader, heb toen een 2e aansluitspoor neergelegd en op dezelfde trafo aangesloten. Dit ging al veel beter. Ik heb wel gezien dat de digitale treinen gevoeliger zijn als de analoge op de m-rails.

Gr. Paul
Re: Bart's eerste baan,met veel problemen vandaag
Met andere woorden met de c rails zal ik dat normaal niet hebben?Normaal moet je toch maar 1 voeding steken op je sporen? Maar ik had mijn voeding eerst verder gestoken en ik had dat probleem.toen mijn voeding dichter bij de oorzaak gestoken en dat ging nog niet.
Re: Bart's eerste baan,met veel problemen vandaag.Heeft raad nodig
@danny:als ik ze op een klein circuit aansluit gaan ze wel,dus dat is toch raar.
Re: Bart's eerste baan,met veel problemen vandaag.Heeft raad nodig
Hallo Bart,

Ik begrijp dat je problemen hebt met de stroom toevoer bij je M-rails.
Ik raad je aan meer aansluitingen te maken.
Dat is de beste oplossing, dus om de meterrails een aansluiting.
Dit moet baan een K-rails of C-rails baan ook.
En je rails goed schoonhouden, altijd met een doekje met wasbenzine of een railgom van bijvoorbeeld Roco.
Suc6.

vr.gr. Günther.
Lipjes en raillassen geven genoeg door.
Re: Bart's eerste baan,met veel problemen vandaag
Citaat van: bartv op maandag 14 januari 2013, 12:26:05
Met andere woorden met de c rails zal ik dat normaal niet hebben?Normaal moet je toch maar 1 voeding steken op je sporen? Maar ik had mijn voeding eerst verder gestoken en ik had dat probleem.toen mijn voeding dichter bij de oorzaak gestoken en dat ging nog niet.
Hoi Bart,

De C-rails die ik nu heb is nog te klein om daar een oordeel over te geven maar wat Günther net zegt zou ik even proberen, dalijk loopt alles misschien goed na goed schoonmaken en kun je stukje voor stukje alles voor c-rails vervangen. Ik heb voor mezelf even uitgerekend wat ik kwijt zou zijn en dat is al aardig wat voor de hele baan in 1 keer!

Gr. Paul
Re: Bart's eerste baan,met veel problemen vandaag.Heeft raad nodig
Maar je kan die rode en bruine draad er zelf aan solderen.
Dan hoef je geen speciale rails hier voor te kopen, wel zo goed koop.
En je kan net zo veel aansluitingen maken als je maar wil.

vr.gr. Günther.
Re: Bart's eerste baan
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bart's eerste baan
Citaat van: dani op zondag 30 december 2012, 10:12:43
je gaat ook wel een stuk vooruit zie ik.
Als je eens wil een babbeltje doen, je bent altijd welkom hier in Aalst... ideetjes uitwisselen, huisjes van licht voorzien, knutsel-workshop, baanplan eens op de pc zetten...  alles kan !

Dani

ik zal dat toch eens moeten doen,heb nog veel te leren.  :P :P :P :P :P :P
Re: Bart's eerste baan,met veel problemen vandaag.Heeft raad nodig
ik heb een grote baan hier thuis ik heb  onder mijn baan een ringleiding gelegt en iedere sectie van mijn baan word gevoedt ook al mijn wissels worden gevoedt via de ringleiding. ik heb wel een esu voeding/booster van 8A en alles rijd hier goed zonder problemen.
Re: Bart's eerste baan,met veel problemen vandaag.Heeft raad nodig
Hallo Bart,

Geef niet, zo is iedereen begonnen.
Daarom zitten we op 3rail, ik leer elke dag.

vr.gr. Günther.
Re: Bart's eerste baan,met veel problemen vandaag.Heeft raad nodig
Ben toch begonnen aan een baanplan om alles een beetje beter te kunnen inschatten.Dus dit heb ik zover.Links moet het station komen rechts containerterminals en in het midden een beetje van een opslag plaats .Alle tips zijn welkom.Vooral aan de containerkant moet er nog gewerkt worden  :D :D :D :D :D
Re: Bart's eerste baan,lok slaat op hol
Heb mijn m rails verlopig opgeborgen en c rails nu gelegd.Mijn lok rijden nu goed.Was nu eens tijd om de loks te proberen die ik laatst gekocht had.Mijn digitale diesellok v 100.10 is gewoon op hol geslagen.Ik ging hem installeren en plots was hij weg op volle snelheid en niets lag aan van al mijn andere loks.Ik was nog aan het instellen welk kanaal en hop hij is weg. :( :( :( :((die was wel 2de hands in de winkel)zal volgende week vrijdag eens moeten gaan tesamen met nog een andere lok)


Een 2de lok krijg ik niet geprogrammeerd.Alles geprobeerd maar geen reactie.zal daar mee eens moeten terug gaan,het was 1 die ik van analoog liet ombouwen naar digitaal.