Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Uhlenbrock-decoder met kuren.

Gestart door Willem E zondag 25 november 2012, 15:08:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Uhlenbrock-decoder met kuren.
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Uhlenbrock-decoder met kuren.
Kortgeleden ontving ik een Lima Benelux-loc voorzien van een multiprotocol Uhelnbrock-decoder.
Er zat geen documentatie bij en voorzover ik kon uitvinden is het de 76420-decoder.

Om kort te gaan: bijna alles werkt maar alleen de locverlichting niet goed.
Als ik de verlichting aansluit met de gele en witte draad en de blauwe draad aan de deocder blijft het donker...
Gebruik ik nu de loc-/railmassa dan is er wel licht, maar uiteraard met de bekende digitale knippering.

Ik vermoed dat de licht uitgang (blauw) defect is, want meermalen resetten op de fabrieksinstellingen helpt niet.
Met een multimetertje op geel/wit en blauw geeft 0 (voltmeting).

Nu wil ik dit probleempje ondervangen met een elco en gelijkrichter.
Waar moet ik rekening mee houden?

mvg
Willem E.
Re: Uhlenbrock-decoder met kuren.
Een alternatief om zelf de + (Marklin oranje of ESU Blauw) te maken.
http://wiki.3rail.nl/index.php/Alternatieve_%2B_bij_oude_M%C3%A4rklin_decoders

Mvg,
Peter
Re: Uhlenbrock-decoder met kuren.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Uhlenbrock-decoder met kuren.
Lijkt me sterk dat de blauwe draad defect is, want deze komt rechtstreeks van de gelijkrichterbrug en die voedt de hele decoder.
Heb je in DC of AC stand gemeten?
Controleer de blauwe draad ook eens op een draadbreuk en/of de soldering.
Re: Uhlenbrock-decoder met kuren.
En heb je op de centrale wel F0 aangezet? Anders blijft het ook aarde donker als je deze op uit hebt staan. Verder kloppen de rijstappen in de centrale met de rijstappen in de decoder? Standaard staat deze op 28 stappen,

Mvg
Wim.
Re: Uhlenbrock-decoder met kuren.
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Uhlenbrock-decoder met kuren.
Hartelijk dank voor de reacties!

En dan de antwoorden:
Freak: Deze had ik in de wiki niet gezien! Nu beschik (nog)  jiet mover een uitgebreide verzameling electronische onderdelen maar wel een paar restanten uit ombouwprojekten. Zo ook die kleine bruine diodes die in de Lima-locs zorgen voor de rijrichtingswisseling van de verlichting. Zou ik deze hiervoor ook kunnen gebruiken? Ik weet geen waardes o.i.d. van die dingetjes....
Kappa: Ik heb gemeten in allerlei standen op mijn metertje: ~en +. Steeds weer die 0.... en de draad in vele hoeken en standen bewogen.
Wim: Ik beschik alleen over een MS1. Hiervan de verlichting aan en uit gezet, alle functietoetsen gedrukt en dit in stilstand, maar ook draaiend met de aangedreven wielen omhoog. Het bleef donker...
En ik neem aan dat bij MM-herkenning de decoder zelf schakelt naar 14 stappen. IN CV29 kan je wel e.e.a. aanpassen maar dit is voor DCC-configuratie.

Nu laat dit me niet los. Komende week ga ik weer verder zoeken!

Tips en andere inzichten blijven welkom.
Re: Uhlenbrock-decoder met kuren.
Citaat van: Willem E op zondag 25 november 2012, 15:08:07
Er zat geen documentatie bij en voorzover ik kon uitvinden is het de 76420-decoder.
Plaats anders een foto van de decoder.

CiteerGebruik ik nu de loc-/railmassa dan is er wel licht, maar uiteraard met de bekende digitale knippering.
Kun je de verlichting met de MS1 dan wel schakelen ?.

CiteerEn ik neem aan dat bij MM-herkenning de decoder zelf schakelt naar 14 stappen.
Is juist.

Mvg,
Peter
Re: Uhlenbrock-decoder met kuren.
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Uhlenbrock-decoder met kuren.
Citaat van: Freak op zondag 25 november 2012, 22:57:33
Citaat van: Willem E op zondag 25 november 2012, 15:08:07
Er zat geen documentatie bij en voorzover ik kon uitvinden is het de 76420-decoder.
Plaats anders een foto van de decoder.
Zal ik komende dagen doen.

CiteerGebruik ik nu de loc-/railmassa dan is er wel licht, maar uiteraard met de bekende digitale knippering.
Kun je de verlichting met de MS1 dan wel schakelen ?.[/quote]
De verlichting schakelt prima bij rij richtingverandering en gaat aan/uit bij het indrukken van F0 (MS1-lampjesknop).

CiteerEn ik neem aan dat bij MM-herkenning de decoder zelf schakelt naar 14 stappen.
Is juist..[/quote]
Dan is dat duidelijk, mooi. ;)

Mvg,
Peter
[/quote]

mvg.
Willem E.
Re: Uhlenbrock-decoder met kuren.
Hallo Willem,

Citaat van: Willem E op zondag 25 november 2012, 23:18:29
De verlichting schakelt prima bij rij richtingverandering en gaat aan/uit bij het indrukken van F0 (MS1-lampjesknop).
Als dat zo is controleer dan de aansluitingen van de + (Blauwe draad) en verlichting (Geel en Wit). De verlichting mag dan enkel verbonden zijn tussen Blauw en Geel resp. Wit, en moeten dan geheel geïsoleerd zijn van het chassis.

Mvg,
Peter
Re: Uhlenbrock-decoder met kuren: OPGELOST
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Uhlenbrock-decoder met kuren: OPGELOST
Vanmiddag wederom aan het "worstelen" geweest met de Uhlenbrock. En ik heb gewonnen!

In een laatste poging en meting heb ik alles wat met de verlichting van doen had weer losgemaakt en weer opnieuw aan elkaar gesoldeerd met de blauwe draad als verlichtings-+. Vervolgens de decoder weer een reset gegeven en zie de verlichting knipperde ter bevestiging... :)
De lampjesknop ingedrukt en er was licht. De rijrichting gewisseld en ook aan de andere zijde was er licht.
Rijden: er blijft licht en zonder de digitale knippering. :-)

Mijn vermoeden is nu dat er in de 8-polige stekkerverbinding geen goed contactje is geweest: bij het uiteennemen ervan verboog ik 2 buitenste pootjes. Deze weer rechtgezet. Kennelijk is er tcoh een minimale verbuiging gebleven en heeft dit herstel van het contact veroorzaakt. Hoe ik nu ook keer en draai met de dradenboel: het blijft prima werken.

En ieder dank voor de moeite en reacties! Heb nu weer wat meer inzicht en enkele tips die op een andere plek weer van pas kunnen komen.

"I love it when a plan comes together" >:-D
Re: Uhlenbrock-decoder met kuren.
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: Uhlenbrock-decoder met kuren.
Om het verhaal af te maken:

Dit is de decoder.






Wat zijn die dingen van vlakbij lelijk.... >:-D

Maar heb ik hem goed geindentificeerd? Als de Uhlenbrock 76420...

mvg.
Willem E.