Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

onze spoorbaan met C rails...

Gestart door Petra en Rik zondag 18 november 2012, 11:49:44

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
onze spoorbaan met C rails...
Petra en Rik
gast

onze spoorbaan met C rails...
Oké, we hebben een baan gevonden die ons goed bevalt, het komt uit het boekje van Marklin, pag. 20...
We gaan voor periode I, met die verstande dat het een beetje een museumdorp is, waar de mensen nu mogen gaan bezichtigen, dus de figuurtjes zijn uit deze tijd, de bedrijvigheid en huisjes e.d. zijn uit periode I....Ook is de tegengewoordige tijd er een beetje ingeslopen met verkeerslichten, slagbomen,.... voor de veiligheid hé  ;) en verlichting in de huisjes, zodat je een mooi sfeerbeeld hebt 's avonds... maar das allemaal voor later...eerst een paar foto's van de opstelling...ook van het eerste huisje, het station, met verlichting....(hopelijk lukt het met de foto's....)

Re: onze spoorbaan met C rails...
nu nog het station....


Re: onze spoorbaan met C rails...
Ziet er al heel leuk uit, maar is het licht niet erg fel??
Re: onze spoorbaan met C rails...
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: onze spoorbaan met C rails...
ziet er al leuk uit. welke besturing gaan jullie gebruiken? ook een leuk thema in gedachten. ik hoop dat jullie het voor elkaar krijgen
gr john
Re: onze spoorbaan met C rails...
de treinen worden digitaal bestuurd met het mobiel station die bij de startersset zat...de rest gaat Rik hier opzetten, want daar ken ik niets van...hihihihi...(ben beter in diorama....)

de verlichting wordt nog aangepast met een dimmertje...

verdere opbouwende commentaar is altijd welkom hoor...
Re: onze spoorbaan met C rails...
Hoi Petra en Rik,

Een interessant thema. Leuk dat jullie dit samen doen.
Het begin ziet er al goed uit. Blijven de hellingen binnen de drie procents norm?
Ben zeer benieuwd naar het vervolg.
Sukses

Groet Leo

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=24964.msg426386#msg426386
Re: onze spoorbaan met C rails...
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: onze spoorbaan met C rails...
Citaat van: Lee op zondag 18 november 2012, 12:25:06
..... Het begin ziet er al goed uit. Blijven de hellingen binnen de drie procents norm .....

Is die 3% ook niet een beetje afhankelijk van de 'last' die de loc moet trekken?

Zelf zit ik op 4,5% naar mijn schaduwstation (die natuurlijk niet constant 'gebruikt' wordt).

Re: onze spoorbaan met C rails...
Citaat van: Lee op zondag 18 november 2012, 12:25:06
Hoi Petra en Rik,

Een interessant thema. Leuk dat jullie dit samen doen.
Het begin ziet er al goed uit. Blijven de hellingen binnen de drie procents norm?
Ben zeer benieuwd naar het vervolg.
Sukses

Groet Leo

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=24964.msg426386#msg426386

de blokken die er nu onderzitten is provesoir...we zijn op dit moment de goeie eronder aan het zetten....zoals het spoor op de foto staat kon de trein met 2 wagons eraan mooi klimmen op beide hellingen...het hoogste punt is 10 cm op een lengte van 3,5 meter...denk dat we ongeveer juist zitten zo?
Re: onze spoorbaan met C rails...


Hier laat ik een filmke zien hoe wij de wissel gaan besturen samen met de verlichting.

Het zal zo werken        Op het filmke kan je van links naar rechts  een led wit ,rood, groen (kant 1)
                                                                                              een led wit, rood, groen  (kant 2)  zien


De witte led is het signiaal die we dan zullen verder sturen naar de wissel (maar nu is dat nog 5 volt, dus niet genoeg maar dat komt wel goed)

dan heb je als led groen brandt van kant 1 dan zal led rood branden van kant 2  en andersom.  Helaas kan je op het filmke de rode led niet goed zien, maar wel de onder de led de weerkaatsing.

groetjes
Rik
Re: onze spoorbaan met C rails...
Hallo

Ik gebruik een print die met hulp van een paar forumleden gemaakt is. Met deze print kun je een M* wisselaandrijving of een servo bedienen (7 stuks per print) dmv 2 momentschakelaars of een (on)-off-(on) schakelaar. Zodra de wissel wordt omgezet gaat ook de andere led branden (rode led is afbuigen, groene led is rechtdoor). De stand wordt veranderd en onthouden na het uitschakelen door een PIC chip :)
Re: onze spoorbaan met C rails...
Citaat van: C-Brian op zondag 18 november 2012, 14:59:24
Hallo

Ik gebruik een print die met hulp van een paar forumleden gemaakt is. Met deze print kun je een M* wisselaandrijving of een servo bedienen (7 stuks per print) dmv 2 momentschakelaars of een (on)-off-(on) schakelaar. Zodra de wissel wordt omgezet gaat ook de andere led branden (rode led is afbuigen, groene led is rechtdoor). De stand wordt veranderd en onthouden na het uitschakelen door een PIC chip :)

bedankt voor de uitleg van de wissels en de lichtjes, dus eigenlijk is het nog simpeler of ik dacht... is ook met een pic IC bij mij...het filmpje toonde een testbord om uit te proberen, later gaat het op een print...
Re: onze spoorbaan met C rails...
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: onze spoorbaan met C rails...
De ICSP header zit nog in je breadbord zo te zien :P
Re: onze spoorbaan met C rails...
Citaat van: Looney Tunes op zondag 18 november 2012, 15:48:35
De ICSP header zit nog in je breadbord zo te zien :P

ja, inderdaad....hahahahaha

ben eens gaan kijken naar je auto's en vrachtwagens en je hebt helemaal mijn aandacht getrokken met die verlichting...Kan je die autootjes en trucks in modelbouw krijgen? en waar zijn die dan te vinden? (allé, als ik zo nieuwsgierig mag zijn) heb ze in ieder geval nog niet tegengekomen, zo klein....
Re: onze spoorbaan met C rails...
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: onze spoorbaan met C rails...
Ik stuur hier zo wel ff een PB over naar je. (Kan je dit topic voor jezelf houden)
Re: onze spoorbaan met C rails...
Hallo Petra en Rik,

Is toch leuk om zo te beginnen. Als het baanplan ontbreekt kun je inderdaad met het boekje van M* een baan maken, is er tenslotte niet voor niets.
Veel suc6 met de verdere bouw, en tevens welkom op dit gezellige forum.

Groet Arie
Re: onze spoorbaan met C rails...
Citaat van: Mr. Marklin op zondag 18 november 2012, 20:31:42
Hallo Petra en Rik,

Is toch leuk om zo te beginnen. Als het baanplan ontbreekt kun je inderdaad met het boekje van M* een baan maken, is er tenslotte niet voor niets.
Veel suc6 met de verdere bouw, en tevens welkom op dit gezellige forum.

Groet Arie

Dank je wel Arie.... we doen gewoon rustig verder, hebben de tijd hé, en zo zijn we van 't straat, gelijk dat ze hier zeggen hihihihi
Re: onze spoorbaan met C rails...



We hebben het dan zo aangepast,   met 1 drukknopje. En voor de besturing van de wissel zelf, hebben we gebruik gemaakt van de ULN2003

groetjes

Rik
Re: onze spoorbaan met C rails...
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: onze spoorbaan met C rails...
Hallo Rik,

Heb je op de ULN vcc dan 12vdc staan ofzo, om te zorgen dat de wissel omgaat ?
Re: onze spoorbaan met C rails...
Citaat van: Looney Tunes op zondag 18 november 2012, 20:59:47
Hallo Rik,

Heb je op de ULN vcc dan 12vdc staan ofzo, om te zorgen dat de wissel omgaat ?

op de ingang van de ULN stuur je 5V die van je PIC IC komt en op de ULN2003 kan je 12 V steken die dan via inwendige vermogentransistoren op de uitgang komt van de ULN2003 waarmee je de wissel kan sturen.Wil daarvoor wel eens een schema maken of eventueel ff Googlen,  bij afbeeldingen ULN2003 intikken...

groetjes

Rik
Re: onze spoorbaan met C rails...
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: onze spoorbaan met C rails...
Hallo Rik

Schema hoeft niet hoor, had dit wel een keer gelezen, maar ik zie liever geen rookwolkjes uit mijn ULN komen. Maar nu ik dit gezien heb ga ik het proberen, bedankt.
Re: onze spoorbaan met C rails...
ff een vraagje: Kan je gewoon op je houten plank je scenery aanbrengen of moet je eerst een mat leggen van gras of iets dergelijks....? Ik zie er hier veel zo'n groene grasmat leggen voor ze hun scenery aanleggen, maar is dit echt nodig? Als je achteraf wegen en akkers e.d. wil aanleggen  moet je dat achteraf toch weer uitsnijden of er bovenop leggen? dus mijn vraag is gewoon: kan ik alles op het blote hout prepareren?(veel woorden voor een simpele vraag hé hihihihi)

groetjes
Petra
Re: onze spoorbaan met C rails...


hier even een filmke gemaakt hoe je de wissel kan besturen via de pc. Op de het pc scherm heb ik als test een vierkant geplaast en daar klik ik in. Per klik is de wissel in de andere richting. Bij rechtdoor is het Groen en bij de draai is het rood. Het werkt ook als je bv stopt met rood licht dus de bocht, en je start opnieuw, dan staat het licht nog steeds op rood en de wissel nog in de richting van de bocht. En natuurlijk ook andersom.

Groetjes Rik en Petra.  Bij vragen horen wij het wel.
Re: onze spoorbaan met C rails...
Heb vandaag wat aan het diorama van ons spoor gewerkt....
ben bezig geweest aan een meubelfabriek, met interieur...moet zeggen dat Faller heel mooi spul heeft, misschien iets duurder dan andere merken, maar zeker in orde en gedetailleerd....(Heb ook een vollmer doosje liggen, waar ik aan begonnen was, maar ff aan de kant gelegd omdat het niet helemaal netjes in elkaar paste, maar ga het zeker nog afwerken hoor....)

Foto's...

Re: onze spoorbaan met C rails...
en ook de eerste passagiers zijn er al in het dorp, wachtend op de eerste trein....

foto's

Re: onze spoorbaan met C rails...
De passagiers staan reeds op het perron en er liggen nog geen sporen naast. 8o
Re: onze spoorbaan met C rails...
Citaat van: Johnnytrein op maandag 10 december 2012, 07:34:20
De passagiers staan reeds op het perron en er liggen nog geen sporen naast. 8o

op vraag van Johnny  :P

Re: onze spoorbaan met C rails...
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: onze spoorbaan met C rails...
elk detail hoor er bij he
vooral in die loods
ziet er goed uit

gr john
Re: onze spoorbaan met C rails...
hier wat fotokes van Rik zijn werk, ik ga daar niet veel op zeggen, want ken er niks van, Rik heeft uileg gegeven bij het filmke...

Printje gemaakt, onderdelen erop gesoldeerd. Het werkt met een PIC IC zodanig dat de stand van de wissel wordt onthouden bij een volgende opstart...

Rik








Re: onze spoorbaan met C rails...
en ook nog wat foto's van wat ik gedaan heb.... De eerste passagiers zitten in de wagon en de schrijnwerkerij is zo goed als af....

Petra

Re: onze spoorbaan met C rails...
Hoi Petra en Rik,
Ik snap helemaal niks van je wisselbesturing maar vind het wel een geweldig systeem wat je zo hebt gemaakt.
Lijkt me ideaal voor de besturing vanaf een bedieningspaneel met plattegrond van een baanplan.
Respect voor hoe je dit hebt bedacht/gemaakt.

Tim.
Re: onze spoorbaan met C rails...
Citaat van: Huskywolf op zondag 23 december 2012, 19:26:25
Hoi Petra en Rik,
Ik snap helemaal niks van je wisselbesturing maar vind het wel een geweldig systeem wat je zo hebt gemaakt.
Lijkt me ideaal voor de besturing vanaf een bedieningspaneel met plattegrond van een baanplan.
Respect voor hoe je dit hebt bedacht/gemaakt.

Tim.

dank je Tim... is dus ook de bedoeling dat we via dat bedieningspaneel de wissels kunnen bedienen...één schakelaar per wissel en een rood en groen op de spoorbaan evenals ook op het bedieningspaneel, zodanig dat we weten hoe de wissel staat....

groetjes
Rik
Re: onze spoorbaan met C rails...
Hallo Petra en Rik,

Leuk dat jullie zo samen aan een modelbaan kunnen werken, ieder zijn eigen ding.
Jullie zijn goed bezig, vooral de wissel bediening vind ik goed gevonden door Rik.

Veel plezier met bouwen.
Blijf dit zeker volgen.

Gr.
Piwie.
Re: onze spoorbaan met C rails...
dank je wel Piwie...het gaat niet zo heel snel (hebben allebei een full time job) maar das net het leuke eraan, elke keer er iets nieuw bijkomt verandert het ook weer hé....zou lang niet leuk zijn als het op een maand afgewerkt zou zijn....
Re: onze spoorbaan met C rails...
Hoi Petra en Rik,

Leuk die wisselbediening! Maar er zitten wel wat punten in het printplaatje die ik toch even wil vermelden:
Een tip voor het ontwerpen van printplaten: gebruik alleen hoeken van 45 graden! Dit zorgt er voor dat je banen horizontaal, verticaal of diagonaal lopen. Met welk programma is dit gemaakt? Je kan om mooie verticale en horizontale lijnen te trekken ook het 'grid' wat groter instellen. Deze staat standaard op 0.1 mm, maar dit is veels te klein voor dit soort printjes. Ik werk standaard met 1.27 mm. Dan komen de meeste banen goed uit, en komt overeen met 0.05 inch.
Kijk daarnaast of je 1 standaard breedte voor je baantjes kunt gebruiken. Evt. de voedingslijn wat groter maken, maar verder hoeft het allemaal niet breder als 0.7 mm te zijn. Ik wil nog wel eens 0.5mm gebruiken maar dit is vooral voor SMD microcontrollers.

Wat voor geheugen gebruik je naast je PIC? Of heeft deze een ingebouwd ROM waar je de wisselstand in opslaat zodra de spanning wegvalt?

Begrijp me natuurlijk niet verkeerd, gebruik dit als opbouwende kritiek ;)

Veel succes!


Grtzz Jesper/Jessendelft
Re: onze spoorbaan met C rails...
Citaat van: Petra en Rik op maandag 24 december 2012, 12:09:24
dank je wel Piwie...het gaat niet zo heel snel (hebben allebei een full time job) maar das net het leuke eraan, elke keer er iets nieuw bijkomt verandert het ook weer hé....zou lang niet leuk zijn als het op een maand afgewerkt zou zijn....

Het zou zeker niet leuk zijn als je baan al binnen een maand klaar zou zijn, trouwens ik denk dat een baan nooit af is.
Ben zelf ook al 2 jaar bezig met mijn baan, en die is voorlopig nog lang niet af.

Gr.
Piwie.
Re: onze spoorbaan met C rails...
Citaat van: Jessendelft op maandag 24 december 2012, 12:41:35
Hoi Petra en Rik,

Leuk die wisselbediening! Maar er zitten wel wat punten in het printplaatje die ik toch even wil vermelden:
Een tip voor het ontwerpen van printplaten: gebruik alleen hoeken van 45 graden! Dit zorgt er voor dat je banen horizontaal, verticaal of diagonaal lopen. Met welk programma is dit gemaakt? Je kan om mooie verticale en horizontale lijnen te trekken ook het 'grid' wat groter instellen. Deze staat standaard op 0.1 mm, maar dit is veels te klein voor dit soort printjes. Ik werk standaard met 1.27 mm. Dan komen de meeste banen goed uit, en komt overeen met 0.05 inch.
Kijk daarnaast of je 1 standaard breedte voor je baantjes kunt gebruiken. Evt. de voedingslijn wat groter maken, maar verder hoeft het allemaal niet breder als 0.7 mm te zijn. Ik wil nog wel eens 0.5mm gebruiken maar dit is vooral voor SMD microcontrollers.

Wat voor geheugen gebruik je naast je PIC? Of heeft deze een ingebouwd ROM waar je de wisselstand in opslaat zodra de spanning wegvalt?

Begrijp me natuurlijk niet verkeerd, gebruik dit als opbouwende kritiek ;)

Veel succes!


Grtzz Jesper/Jessendelft

thx voor je reactie Jesper, opbouwende kritiek is altijd welkom. Ik gebruik Sprint Layout 5.0. de richting van de baantjes komt doordat ik had ondervonden dat ze wat te dicht lagen en heb het dan maar wat uitgerokken.(ik doe maar wat elektronica als hobby) Voor het geheugen gebruik ik in de code van de ic het commando Eread en Ewrite

Groetjes Rik

Re: onze spoorbaan met C rails...
Hoi Rik,

Ikzelf werk met Eagle. Jammer genoeg bestaat er geen goed programma voor het ontwerpen van printplaten. Ze hebben allemaal wel gebreken :P.

Eread en Ewrite klinkt als EEPROM. Doe je dit elke keer als je schakelt? Er bestaat geloof ik een optie waarmee je weg kan schrijven als de voedingsspanning onder een bepaalde waarde zakt. Dit genereert een interrupt, waarop je de stand van je wissel weg kan schrijven nét voordat de spanning te laag wordt. Aangezien je je EEPROM maar 100.000x kan re-writen, is dit een goede manier om de levensduur te verlengen.
Voor het bijhouden van de stand van het wissel kan je dan een normale integer of boolean gebruiken. Je krijgt dan in pseudocode zoiets:


int stand;

interrupt {
Ewrite (stand);
}

main {
sei();
stand = Eread;

while 1 {
  if ButtonIsPressed {
    GooiWisselOm();
    stand = nieuwestand;
    }
  }
}

Ik hoop dat je hier wat mee kan?

Grtzz Jesper/Jessendelft
Re: onze spoorbaan met C rails...
Citaat van: Huskywolf op zondag 23 december 2012, 19:26:25
Hoi Petra en Rik,
Ik snap helemaal niks van je wisselbesturing maar vind het wel een geweldig systeem wat je zo hebt gemaakt.
Lijkt me ideaal voor de besturing vanaf een bedieningspaneel met plattegrond van een baanplan.
Respect voor hoe je dit hebt bedacht/gemaakt.

Tim.

Tim, je hebt PM...
Re: onze spoorbaan met C rails...
Je hebt een berichtje terug.
En zie hieronder voor een plaatje van mijn baanplan met schakelaars en leds.
Re: onze spoorbaan met C rails...
hallo

ik ben na 36 jaar terug begonnen met programmeren en programeer in proton
dus basic
hier een pendel sturing die ik gemaakt heb voor een TGV die op enkel spoor gaat rijden



ik heb een 16F628A daar voor gebruikt
door dat ik proton besteld heb maar nog niet hier ben ik beperkt tot 50 programma regels
wat ik reeds klaar heb is de pendel dan de pendel met pwm en een alarm sturing die begint te gillen als er iets fout loopt


naargelang wat er fout loopt een andere gil

gr raf