Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Projectje van baan met drie niveau's

Gestart door Arthur zondag 18 november 2012, 09:14:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Projectje van baan met drie niveau's
Ik ben nu bezig met het hergebruiken en reviseren van M-rails die 40 jaar oud zijn. Deze M-rails worden gebruikt in de niet zichtbare keerlussen en schaduwstations. Ik heb al twee keerlussen gemaakt en ze voorlopig al een plaats gegeven. Let niet op de onderbrekingen voor de houten spoorstroken. Boven de keerslussen (-2 en -1) komen C-rails met station, lokloods en een indruk van stad en platteland. Achteraan is de klimspiraal (C-rails) om van niveau -2 naar 0 te komen. Het traject is enkelspoor. Het is een beetje een vreemde opstelling, maar het is ingegeven vanuit het gegeven dat ik relatief weinig plaats heb en mijn oude sporen in vele gevallen kan hergebruiken. Ik creeƫr ook nogal wat rijlengte met opstelsporen en schakelingen. Er kunnen dus permanent tot vijf treinen in bedrijf zijn, en het wordt toch wel leuk plannen en beveiligen op het enkel spoor met de kruising in het station (nog niet zichtbaar) en de opstelsporen in de schaduwstations.
Veel tijd kruipt in de revisie van de M-sporen. Er is altijd wel een wissel of schakelrail bij die zijn beste tijd gehad heeft, waardoor hergebruik beter niet plaatsvindt. Ik heb geen haast en focus mij op tijdperk III, Duits en wat Belgisch.
Wordt vervolgd  ;) :thumbup:

Re: Projectje van baan met drie niveau's
Ziet er al aardig uit Arthur.

Tony
Re: Projectje van baan met drie niveau's
Hoi Arthur,
Welkom op dit forum. Ik ben benieuwd hoe deze baan zich gaat ontwikkelen.

Albert.
Re: Projectje van baan met drie niveau's
Aangezien er nogal wat verdoken baanvakken zullen ontstaan, moet ik iets vinden om bij ontsporingen of haperingen vlot te kunnen depanneren. Ik kan meestal van onder de tafel aan de sporen.
Ik werk nog enkele weken in een Belgisch bekend ziekenfonds en daar kennen we de "helping hand" van de thuiszorgwinkel. Ik gebruik deze om op de meest moeilijke plaatsen te komen. Murphy is ook modelspoorliefhebber en wil altijd meespelen. >:-D
Re: Projectje van baan met drie niveau's
Die grijpers vind je voor 5 euro bij de Gamma :D