Nieuws: *** Goed nieuws!! *** De 12,5 jaar 3railforum jubileum set gaat door!! Lees verder in ons -Info Topic-
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Frederikburg
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Frederikburg  (gelezen 3903 keer)

Fred67nl

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Frederikburg
« Gepost op: zondag 02 april 2017, 21:13:24 »

Goeden avond.

Vandaag de aftrap gegeven voor de bouw van een nieuwe treinbaan.
De ruimte die ik tot mijn beschikking heb is 3,85 meter breed en 2,05 meter diep.
De kamer is een zijkamer die aan de woonkamer grenst en die 2 openslaande deuren heeft, waarvan ik er 1 naar binnen open heb gedaan en dus achter de baan verdwijnt.

De baan krijgt 4 verdiepingen.
Van onder naar boven;
Laag 1: Keerlus met 9 wachtsporen en 2 uitrijsporen.
Laag 2: De verdieping met rangeersporen en industrie.
Laag 3: Keerlus met 8 wachtsporen.
Laag 4: Station Frederikburg en stad.

Laag 1 loopt naar laag 2, laag 2 loopt naar laag 4 en laag 4 loopt naar laag 3.
Er zijn 3 plekken waar vanuit ik overal bij kan
Baanplan en tekening van het frame komt nog.
Foto,s zijn te vinden via http://mijnmodelspoor-entreinwereld.blogspot.nl/

Ik maak gebruik van K-Rails.
Beveiliging is op basis van M-Track bezetmelders, met een relais installatie die aangestuurd wordt door decoders en de Easy control van Tams.

Ik heb vandaag de maten van het framewerk met schilderstape op de vloerbedekking uitgewerkt.
Ook vandaag bij Conrad de bekende wisselmotoren besteld en ga er de komende week testen mee doen.

Groeten,
Fred


Gelogd

Fred67nl

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Frederikburg
« Reactie #1 Gepost op: maandag 03 april 2017, 17:24:21 »

Hallo

Vandaag het baanplan voor laag 1 getekend in Scram. Helaas blijkt er een verschil te zitten in wat op de tekening in Scram te zien is en wat ik aan rail op de vloer heb gelegd. De tekening uit Scram maar een beertje bewerkt in Paint.

De sporen 101 t/m 109 zijn de opstel/wachtsporen.
Spoor 112 is bedoeld voor het programmeren, op- en afzetten van treinen en het laten keren van treinstellen en trek/duwtreinen.
Het spoor is te bereiken via de sporen 101 t/m 109 en terugkeren naar de hoofdbaan gaat via spoor 110.
Spoor 111 is het lusspoor.




Groeten,
Fred




Gelogd

Fred67nl

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Frederikburg
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 07 april 2017, 19:50:07 »

Goedenavond.

Afgelopen maandag heb ik de 5 set aandrijvingen van Conrad gekocht en die dinsdag binnengekregen.
Intussen heb ik een testopstelling gemaakt om het plaatsen van de aandrijving uit te proberen.
Het is redelijk gelukt, maar er zijn toch 2 dingen waar ik op moet gaan letten bij de inbouw.
Ten eerste,het oogje van de steldraad, wat tussen de aandrijving en het plastiek dingetje moet,waar het schroefje door gaat, moet gelijk goed zijn. Na 3 keer los en vast schroeven was het schroefje door het plastic heen gegaan en zit het steldraadje allen nog met het schroefje vast. (foto 1)

Ten tweede; Het gat waar de steldraad doorheen gaat, moet groot genoeg zijn omdat anders de steldraad tegen de zijkant van het gaat blijft hangen, meet het gevolg dat de eindafschakeling van de aandrijving niet in de eindstand raakt.

Vandaag nog maar weer 2 setjes van 5 gekocht bij Conrad.

Verder deze week ook nagedacht over bediening en signalering.
Ik heb er voor gekozen om zo mij mogelijk bedienapparatuur te plaatsen simpel omdat ik daar weinig ruimte voor heb.
Er komt voor de signalering een tableau aan de muur te hangen. Dit zal ongeveer het uiterlijk hebben van een Integra kijktableau.
Een voorbeeld staat op de site van sporenplan.


Uiteindelijk zal het tableau voor laag 1 er zo uitzien.








Gelogd

Fred67nl

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Frederikburg
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 07 april 2017, 19:51:30 »

Ik heb geprobeerd om een foto te plaatsen, maar dit lukt op een of andere manier niet. Graag wat tips. :)
Gelogd

Ben den Hollander

  • Gast
Re: Frederikburg
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 07 april 2017, 19:53:36 »

Gelogd

Fred67nl

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Frederikburg
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 08 april 2017, 10:18:30 »

Bedankt voor de tip. Ik heb besloten om het verhaal ook hier http://treinbaan-frederiksburg.blogspot.nl/te publiceren zodat ik grotere foto,s kan plaatsen.
Gelogd

Ben den Hollander

  • Gast
Re: Frederikburg
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 08 april 2017, 10:23:32 »

Dat kan hier ook hoor:

Gelogd

Fred67nl

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Frederikburg
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 08 april 2017, 12:19:09 »

Ik zie het :) Misschien kan het nu wel omdat de foto,s op die site staan. Bij het volgende bericht ga ik het zeker weer eens proberen.
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Frederikburg
« Reactie #8 Gepost op: zondag 09 april 2017, 18:42:23 »

verhaal ook hier http://treinbaan-frederiksburg.blogspot.nl/
De reden waarom lijkt me kul. Professioneler staat het als je op een profiel klikt, dat er dan iets staat en niet alleen maar "Over mij".

Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Fred67nl

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Frederikburg
« Reactie #9 Gepost op: zondag 16 april 2017, 11:19:43 »

Goeden morgen.

Afgelopen week diverse materialen binnen gekregen om met de baan te beginnen.
Vrijdag heb ik na mijn werk het nodige zaagwerk gedaan. Zaterdag na bezoek aan Houten een plaatje Multiplex gehaald en na thuiskomst begonnen met het in elkaar zetten van segment 1.
Ook de gaten geboord waar bedrading doorheen getrokken kan worden.


Het frame van de baan wordt opgebouwd uit 7 segmenten. De rede hiervoor is dat ik in een huurhuis zit. Rechtsachter achter de muur zitten een koker waar ook de afvoerleidingen van de woning beneden zitten, en links zit het raam. Je weet maar nooit of men nog een in de kamer moet zijn voor werkzaamheden. Het idee is dat je wat makkelijker delen uit de baan verwijderd.

Afgelopen week heb ik ook al de trafo,s en andere zaken op een bord gemonteerd, en kan het bord in de relaisruimte onder de baan gemonteerd worden.

De kabelgoten (installatiekokers) zijn besteld zodat daar de draden netjes in opgeborgen kunnen worden. Ook bij https://www.kabel24.nl/installatiedraad/montagesnoer/0-5-mm draad besteld.

Nadat het houtwerk gedaan is heb ik de kurk op het hout gemaakt. Daarbij heb ik met een nietpistool de kurk vastgeniet.  Dit blijkt in de praktijk niet de beste oplossing omdat de kurk kan afbreken. Uit voorzorg heb ik de kurk hier en daar met schilderstape vastgeplakt. Volgende keer gewoon vastplakken.

Vervolgens kon de rails en de wissels er opgelegd worden, een de gaten voor de wisselsteldraden geboord worden. Toen dat klaar was met een vijl de gaten wat rechthoekig gemaakt zodat de steldraad niet tegen de zijkant van het gat  blijft hangen. Daarna de plekken waar de rails en middenleiders moeten worden onderbroken met zwarte stift gemarkeerd .



Vandaag kan ik beginnen met in plaatsen van de Conrad wisselaandrijvingen. Daarna is het soldeerwerk van de bedrading aan de beurt.

Prettig Paasweekeinde!
Gelogd

Maarten Marklin

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • Gepensioneerd NS'er
    • Burgberg
Re: Frederikburg
« Reactie #10 Gepost op: zondag 16 april 2017, 12:25:12 »

Dat ziet er goed uit Fred. De bedrading en ook de scenery wordt wat lastiger met losse modules. Ben benieiwd hoe je dat gaat doen.
Gelogd
Met vriendelijke groeten, Maarten. 
Mijn modelbaan: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73285

Fred67nl

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Frederikburg
« Reactie #11 Gepost op: maandag 17 april 2017, 18:24:20 »

Hallo Maarten.

Het is niet helemaal de bedoeling om losse delen te maken. Het idee is meer dat veel minder sloopwerk om de hoek komt kijken wanneer er iemand ergens bij moet. Wel wil proberen de bedrading en de aansturing zoveel mogelijk onder heet zelfde segment te houden. Scheelt ook weer wat draden trekken.  :)
Gelogd

Fred67nl

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Frederikburg
« Reactie #12 Gepost op: maandag 17 april 2017, 18:28:03 »

maandag 17 april 2017
Goeden Middag.

Het voordeel van het paasweekeinde is dat je lekker aan je hobby kan gaan werken.

Gisteren en vandaag lekker aan het solderen, schroeven en monteren geweest.
Het resultaat iis dat segment 1 voorzien is van de rails, bedrading en de wisselaandrijvingen.
Ook heb ik het bouwpakket gezaagd voor segment 2.

De wissels heb ik voorzien van bedrading, zodat ik het middelste gedeelte van de wissel al naar gelang de rijrichting kan voorzien van massa of de signaaldraad. Daarbij is S-39 een leuk middeltje om een draadje aan de Marklin K-Rails te solderen.
Ook heb ik, om de steldraad van de wisselaandrijving in de wissel te krijgen, een gaatje met een spelt gemaakt. Uiteraard ook het bekende metalen stripje verwijderd.


Vervolgens heb ik de rails neergelegd , vastgeschroefd en de draden er aan gesoldeerd. Met het idee, liever 10 draadjes te veel als 1 te weinig, ben ik aardig wat aan het solderen geweest.


Toen dat klaar was ben ik begonnen aan het monteren van de wisselaandrijvingen. Het ging ziet bij allemaal even makkelijk. Het blijkt maar weer dat de gaten voor de steldraad groot genoeg moet zijn.
Na een tijdje prutsen was heet werk klaar.


Aan aansluiten kan pas als segment 1 en segment 2 klaar zijn en op de poten staat. Dan kan ik platen hout in de relaisruimte voorzien van de apparatuur en kan de bedrading worden aangesloten.

Vanmiddag heb ik ook nog de tijd gehad om de onderdelen van segment 2 te zagen.

Wanneer alles in dit tempo door gaat ben ik zeer tevreden.
Gelogd

Maarten Marklin

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • Gepensioneerd NS'er
    • Burgberg
Re: Frederikburg
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 18 april 2017, 08:54:38 »

S39 gebruiken om draden aan wissels te solderen? Vraagt dat niet om problemen, het is een agressief goedje!
Gelogd
Met vriendelijke groeten, Maarten. 
Mijn modelbaan: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73285

BlikkenTinus

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Frederikburg
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 19 april 2017, 21:08:26 »

Oef nou. S39... Ja, het werkt, soldeert de draad makkelijk vast, maar over een paar maanden, of een jaar, begint de ellende. Het spul vreet gewoon door onder de gesoldeerde plek en de draad komt op enig moment los te liggen. Je spoorstaaf heeft dan een fraai roestplekje. Ik heb het zelf mogen meemaken ooit.
Men zegt dat S39 inox beter zou zijn, maar ik durf het niet.
Miwula verkoopt (soms) via de webshop speciale soldeer. Ook te verkrijgen via de Duitse site van Amazon. Niet goedkoop, ook niet heel makkelijk te solderen, want het moet echt heet (400 graden): oppassen voor de bielzen! Maar dan moet het rampenscenario van de S39 uitblijven.
Een alternatief is solderen op de raillasjes met gewoon algemeen verkrijgbare soldeer.
Ik wil je echt aanraden de boel los te maken, goed schoon te maken en bovengenoemde methodes te volgen. Het zal je een hoop frustratie en leed besparen!

Groet,

Peter


Gelogd

Fred67nl

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Frederikburg
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 21 april 2017, 07:13:39 »

Bedankt voor de tip. Ik zal het goed in de gaten houden. Voorlopig komt de tweede laag er nog niet op dus kan er altijd nog bij.
Zijn er nog meer mensen die deze ervaring hebben?
Gelogd

fonzo999

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • Bezig met keerlusmodule 3railforum modulebaan.
Re: Frederikburg
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 21 april 2017, 14:42:15 »

Het Miluwa soldeer heb ik hier ook. Ik merk geen verschil met ander soldeer. Zonder vloeimiddel hecht het bij mij niet
op de railstaven.

S39 voor RVS gebruik ik wel. Als je er niks aandoet gaat het problemen opleveren, maar als je het netjes even
schoonmaakt na het solderen, heb je nergens last van. Even borsteltje met water en zeep eroverheen. Droogdeppen,
de lucht doet de rest. Misschien dat het iets extra moeite is, maar het solderen gaat als de spreekwoordelijke trein.

Als mijn verbindingen op K-rails ( railstaaf en de pukomat ) mee gesoldeerd. Niks geen problemen.
Gelogd
Groeten,
Alphons,


Bezig met keerlusmodule 3-rail forum modulebaan

BlikkenTinus

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Frederikburg
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 21 april 2017, 17:05:16 »

Mooi dat de S39 rvs goed lijkt te werken, maar de 'Miwula' soldeer doet het echt zonder vloeimiddelen. Ik zei al, heet stoken is een must en dat is oppassen voor alles van plastic, bielzen en de isolatie van de draad, maar het gaat! Rijmt nog ook. Voor mij is het belangrijkste dat er geen middel bijzit dat het metaal aantast. Ook niet op een termijn van jaren.
Met gewone S39 is het effect ook pas na lange tijd merkbaar. Jaren geleden gesoldeerde draadjes kon ik er zo afhalen of ze lagen al los in de verhuisdoos bij de zelf gemaakte aansluitrails. Voor mij reden om er niet meer mee te werken. Maar dat bepaalt ieder voor zich!

Succes,

Peter
Gelogd

Fred67nl

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Frederikburg Het grote soldeervragstuk en update bouw van de baan.
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 21 april 2017, 22:14:20 »


Even zitten googelen en ik kom tot de conclusie dat ook bij het solderen velen hun eigen voorkeur hebben. :)

Ik kwam ook een bericht in een forum tegen dat er ook van Sommerfeld Lötoil nr 082 gebruikt kan worden.
Heeft iemand daar ervaring mee?

Een andere optie naar mijn idee is een draadje vertinnen en die tussen de spoorstaaf en de biels steken. Daarna nog het draadje nog wat vertinnen en het zitten klem.
Vraag bij deze manier is wel of het op lange duur problemen gaat geven met de elektrische verbinding?



Update van de baan;
Gisteren heb ik het hout voor segment 2 aan elkaar geschroefd.


Ook alvast een plankje gemonteerd waar de bedienapparatuur op komt te staan.
[/img]
Komend weekeinde is het de bedoeling om de 2 segmenten op poten te zetten, zodat ik kan beginnen met de opbouw van een deel van de relaisruimte.

Helaas laten de kabelgoten nog even op zich wachten. De levering is vertraagt. Wel heb ik deze week nog 3 rollen draad binnengekregen. Het is draad van 050 mm doorsnede en heeft per rol een lengte van 100 meter.
Kost per rol 9,89 euro, en de verzendkosten waren 4,95 euro.

Dit is goedkoper als bij Mecktronics die ook op Houten staat.


Ik kwam nog een uitdaging tegen m.b.t. de bediening van seinen en wissels.
Omdat het makkelijker is om hele wisselstraten met één druk op de knop in te leggen ga ik gebruik maken van de Marklin Memory, waarvan ik er 3 heb liggen. Nu is het zo dat de seinen even nummers krijgen (2,4,6 enz) en de wissels oneven nummers (1,3,5 enz)
Nu wil de seinen met de Tams Easycontrol aansturen. Dit levert een interessante puzzel op, namelijk 2 verschillende systemen die dezelfde decoders aan moeten sturen. Interessant vraagstuk voor een digileek. :D

Prettige avond.



Gelogd

Jørg

  • Gast
Re: Frederikburg
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 21 april 2017, 22:21:14 »

-Fred:
Zo heb ik het ook aangepakt bij K-rails het draadje van binnenuit tussen de rail en de bedding steken, langs buiten om terug naar binnen en dan nog eens naar buiten, zodat er een lusje ontstaat , door deze methode heb je tussen de rai en de draad twee contactpunten, werkt zeer goed.
Gelogd

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Frederikburg
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 21 april 2017, 22:39:07 »

Bij de komende 3-Rail Forum Dag bij de MSG/Den Bosch even naar de K rail baan kijken, de solderingen zijn gemaakt met een vloeistof waarvan ik de naam niet kan onthouden en er is niets schoongemaakt na het solderen.

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Fred67nl

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Frederikburg
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 21 april 2017, 22:51:44 »

Ik heb nog vergeten te melden dat de draadjes alleen aan de spoorstaven worden gesoldeerd of geklemd worden op de wissel en op de flexibele rails. Voor de rest soldeer ik de bruine en de zwarte draad aan de railschoen, en de rode draad doe ik aan de onderkant solderen.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 21 april 2017, 22:54:11 door Fred67nl »
Gelogd

Fred67nl

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Frederikburg. Ze staan!
« Reactie #22 Gepost op: zaterdag 22 april 2017, 19:59:47 »

Goeden avond.

Ze staan! :)

Vandaag is het gelukt om de 2 segmenten op poten te zetten.
De poten zijn aan de buitenzijden 205cm hoog. Laag 1 staat op 95cm hoog en de vierde laag komt op 145cm hoog. Ik heb genoeg ruimte onder laag 1 om de relaisruimte op te bouwen er er onder te werken.
Ook heb ik de plaat met de trafo,s en andere zaken al aan de poten gemonteerd.




Op de terugweg vanuit Dordrecht even bij MTE naar binnen gegaan om de cadeaubon, die ik van vrienden voor mijn verjaardag heb gekregen, te verzilveren. De keus is uiteindelijk gevallen op 2 bouwdozen van Auhagen met elk 2 stadhuizen er in. Het is de bedoeling om die op de bovenste verdieping tegen de achterkant te plaatsen. De muur heeft een lengte van 4 meter, dus we hebben er straks nog meer nodig. ;)


M.b.t. het solderen met S-39 is de beslissing gevallen. Ik ga er niet mee door.  Ik ga de draadjes op die plekken waar het niet aan de railschoen gesoldeerd kan worden, tussen de raiils en de bielzen in steken. De tijd zal uitwijzen of dit goed gaat.

Het deel  wat al met S-39 vast gesoldeerd is laat ik zitten, maar dit gedeelte zal in de toekomst wel redelijk bereikbaar moeten blijven.

Groeten,
Fred
Gelogd

peterke33

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Non mi importa di me
Re: Frederikburg
« Reactie #23 Gepost op: zaterdag 22 april 2017, 20:14:28 »

Hoi Fred

Jij bent ook lekker bezig en heb nog nooit auhagen huisjes gebouwd, ben benieuwd naar jou bouwervaring hiermee.  :)
Gelogd

Fred67nl

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Frederikburg Bezoek van Murphy
« Reactie #24 Gepost op: zondag 23 april 2017, 16:49:19 »

Goeden middag.


Vanochtend begonnen met het verlengen van de draadjes van de wisselaandrijvingen naar de aansluitpunten in de relaisruimte. Tot zover ging alles goed. :)


Helaas kwam daar na meneer Murphy een handje mee helpen, met dramatische gevolg.  >:-D

Ik had de steldraden van de wisselaandrijvingen nog niet ingekort. Helaas lukte het niet met een kniptang. Dan maar meet het slijptolletjes gebruiken. Na dat ik de eerste steldraad ingekort had bleek dat de wisseltong niet meer heen en weer bewoog. De steldraad was niet meer in het oogje. Het oogje was uitgescheurd. :-(

 

Nadat ik de wissel vervangen had, ging aan de slag met de tweede wissel. Helaas met het zelfde resultaat.

Ineens drong het me door dat door het slijpen de steldraad warm geworden was, en het oogje aan een zijkant uitgescheurd was.  :warning:


Dan maar de rails los halen, en dan de steldraad inkorten. Helaas is het terug stoppen van de steldraad niet gelukt. Ook bleek dat de bevesteging van de steldraad aan de wisselaandrijving niet meer zo vast te zitten.

Het vastdraaien lukt ook niet goed.

 

Uiteindelijk heb ik er genoeg van. De Conrad aandrijvingen die er nog op zitten laat ik zitten, en wanneer er één kapot gaat worden die gewoon weer vervangen door de Marklin aandrijvingen.

 

Tenslotte ging er ook nog een wissel stuk toen ik probeerde een draadjes tussen de railstaaf en de biels te plaatsen. Even heb ik aan Marktplaats lopen denken en op de volgende beurs dan maar gelijkstroom rails aan te schaffen.  :?


Groeten,

Fred


Gelogd

Maarten

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
    • Ziegenruck
Re: Frederikburg
« Reactie #25 Gepost op: zondag 23 april 2017, 19:46:03 »

...de solderingen zijn gemaakt met een vloeistof waarvan ik de naam niet kan onthouden en er is niets schoongemaakt na het solderen.
...
s39rvs. Heb toendertijd een grote fles verdeeld in kleine potjes. Werkt inderdaad prima. Belangrijk is MINIMAAL te gebruiken. Het puntje van een houten tandenstokertje vochtig maken is reeds genoeg om hiermee een heel klein druppeltje op de spoorstaaf te zetten.
Gelogd
tijdperk 1-2 K.W.St.E. // Intellibox // Train Controller Gold
Volg de bouw van mijn baan op http://forum.3rail.nl/index.php?topic=45791.0

Anne W

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Re: Frederikburg
« Reactie #26 Gepost op: zondag 23 april 2017, 23:27:51 »

Nee, de naam is geen S30 RVS, de naam is veel "exotischer".

Groet, Anne W
Gelogd
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

BlikkenTinus

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Frederikburg
« Reactie #27 Gepost op: zondag 23 april 2017, 23:42:20 »

Fred,

Wat spijtig dat het niet goed lukt met de wisselaandrijvingen. Met de Conrad motortjes heb ik geen ervaring. Ik heb er wel serieus naar gekeken als alternatief voor de M-spoelen waar zoveel over geklaagd wordt.
Ik heb uiteindelijk besloten servo's te gebruiken. Ik gebruik 0,5 mm verenstaal tussen het armpje van de servo en een gemodificeerde handsteller van het wissel. Volgens mij moet je voor motortjes van Conrad net zo'n aanpassing maken. Om de servo aan te sturen heb je wel speciale decoders nodig.
Misschien is het ook een optie voor jou.
Geef niet op. Gewoon een beetje aanpassen en moedig voorwaarts!

Groet

Peter
 
Gelogd

Fred67nl

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Zichtbare vooruitgang.
« Reactie #28 Gepost op: zondag 30 april 2017, 11:41:01 »

Goeden dag.

Na de problemen van vorige zondag ging het afgelopen week weer vooruit. :)

Ik heb de draden van segment 1 grotendeels aan het achterbord in de relaisruimte vastgemaakt.


Toen de draden aan de kroonsteentjes zaten zijn de draden in kabelgootjes gestopt.

Daarna begonnen om de relais, decoders en de kabelgoten op het achterbord te plaatsen.


Er zullen nog vele volgen..... :?

Even wat technische uitleg;
Met Marklin Digital Keyboars en Memory worden de decoders links aan gestuurd. De decoders sturen het H-relais (Hoofd) aan. Van daar uit worden de wissels (maximaal 2) aangestuurd, heet B-relais (Beveiliging) en het S-relais (Sigalisering).

Het B-relais zorgt dat het sein met het juiste spoor wordt verbonden. Ook zorgt dit relais er voor dat de stroom de juiste sporen volgt. Dit is nodig omdat je dan ook een trein kan laten afremmen op de wissels.
Het bloksysteem wat ik ga inbouwen zorgt ervoor dat het niet uitmaakt waar de stroomafname zit. Bij trek-duw trein en bij treinstellen kunnen die wel een achter aan de trein zitten. In teorie kan je dan ook met opduwloks gaan werken.

Het S-relais zorgt er voor dat het juiste seinbeeld wordt getoond indien er bij het hoofdsein ook een voorsein is geplaatst. Ook kan je dan wisselstand afhankelijke seinbeelden aan het hoofdsein tonen. Ook zorgt het S-relais ervoor dat het kijktableau het juiste beeld toont.

Met de Tams Easy Control stuur ik de decoder aan die voor de bediende seinen bedoeld zijn.
Uitleg daar over komt later nog.

Inderdaad zorgt dit alles voor veel bedrading, maar als het klaar is heb jee wel eer van je werk.
Uiteraard wordt alles zorgvuldig op een tekening in getekend, om er voor te zorgen dat bij een storing de oorzaak snel gevonden kan worden.

Groeten,
Fred
Gelogd

Fred67nl

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Frederikburg
« Reactie #29 Gepost op: zaterdag 20 mei 2017, 20:11:34 »

Goeden avond.

Vorige weekeinde kwam ik tot de ontdekking, dat als ik de relais verticaal op een bord vastmaak, dat ik dat niet genoeg ruimte heb voor de hele treinbaan.

Dus weer even na moeten denken hoe ik dat probleem ga oplossen. Uiteindelijk kreeg ik het idee om een rek te maken waar dan planken in liggen met daarop de relais en andere zaken.


Dit zal voldoende ruimte creëren. Voor elke wissel heb ik drie relais nodig. Ik kan dan ook op elk plankje drie relais plaatsen, het H relais, B relais en S relais.

Voor de blokken heb ik per blok 2 plankjes nodig met op elk plankje een stukje elektronica die de assen van de trein gedetecteerd, een H-Relais en een S-Relais.

Uiteindelijk zal het er ongeveer zo uitzien.


Ik hoop deze komende week weer een deel van het frame gaan opbouwen. Kan ik de uitrij wisselstraat van laag 1 gaan neerleggen en bedraden. Ook kan ik de 9 wachtsporen gaan neerleggen en bedraden.

Groet,
Fred
Gelogd

Fred67nl

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Frederikburg
« Reactie #30 Gepost op: zondag 28 mei 2017, 17:41:24 »

Goeden dag.

De afgelopen week heb ik de delen voor segmenten 3, t/m 6 op maat gezaagd, en in de dagen erna, in elkaar geschroefd. Daardoor kon het balkon voor de komende hittegolf gereed worden gemaakt. Vervolgens de delen ondanks het warme weer op poten gezet, en aan elkaar geschroefd. Gaf toch weer het idee dat er toch nog wat voortgang in de baan zit.





Daarna de kamer opgeruimd en schoon gemaakt.

Het tableau is ook wat veranderd. Zo is het sporenplan gewijzigd omdat het niet helemaal uit kwam met de ruimte. Ook heb ik de rijwegnummers en de seinnummers toegevoegd. Ook zat er in de onderste bundel een fout m.b.t. de volgorde van de wissels. Nu nog de wisselnummers toevoegen en kan het uitgeprint worden.

Ik had op de website van www.wish.com rolletjes ledstrips besteld. Toen deze afgelopen week bezorgt werden bleek het niet te gaan om 5 rollen met elk andere kleur, maar één rol met 5 kleuren leds.
Gelijk maar andere besteld, één rol geel en een rol groen. Groen voor de ingelegde rijweg en geel voor de bezetmelding.

Groet,
Fred
« Laatst bewerkt op: zondag 28 mei 2017, 17:47:36 door Fred67nl »
Gelogd

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Frederikburg
« Reactie #31 Gepost op: zondag 28 mei 2017, 19:21:12 »

Hoi Fred,

Er komen nog wel wat draden kijken bij een modelbaan  :)
Het loopt allemaal netjes in goten, maar ik zie dat je de draden zonder adereindhulsje vastzet in een kroonsteen.
Dit is vragen om problemen, door de draaiende beweging van het schroefje op de dunne koperdraadjes worden deze mechanisch zo zwaar belast dat ze afbreken.

Mijn tip is dus adereindhulsjes gebruiken in de kroonstenen.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Fred67nl

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Frederikburg
« Reactie #32 Gepost op: maandag 29 mei 2017, 17:41:26 »

Hallo.

Bedankt voor de tip.  ;)
Ik heb de meeste wel vertint. Lijkt me ook wel te werken.

Groeten,
Fred
Gelogd

Fred67nl

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Frederikburg
« Reactie #33 Gepost op: zaterdag 28 oktober 2017, 18:57:25 »

Hallo


Na een aantal maanden van stilstand ben ik 3 weken geleden weer verder gegaan met de spoorbaan.


Het eerste wat ik veranderd heb zijn de rekjes waar de plaatjes met de relais. Het bleek in de praktijk dat het nogal arbeidsintensief is om die rekje te maken. Tevens bleek het in de praktijk niet handig te zijn m.b.t. het bedraden.

Daarom iets anders bedacht wat wel goed werkt en dat ik kan maken met behulp van de materialen die ik voor het rekje had.

Ik heb io het achterbord latjes gemaakt die op zo,n afstand van elkaar zitten dat je er een plaatje hout tussen kan steken. Daarop zitten dan de relais en de bezetspoormelders. De setjes met latjes zitten zodanig van elkaar verwijderd dar je ook een soort van kabelgootje hebt.

Het resultaat is een nette en overzichtelijke opstelling die makkelijk te bedraden is.





Intussen ben ik qua houtwerk van het frame ook rond. Nadat ik wat MDF gehaald had kon ik verder met het plaatwerk voor laag 1, en de draden aan de rails solderen.









Tot mijn grote vreugde bleek dat ik treinen van een lengte van Lok + 8 personenrijtuigen parkeren op 3 van de 9 sporen. Op de andere 6 kunnen er treinen van Lok + 7 personenrijtuigen staan.
Levert leuke goederentreinen op!

Intussen is ook het framewerk rond gebouwd en kon ook op de rest van laag 1 het plaatwerk er op.





Nadat ik 2 sporen aan elkaar heb gemaakt kwam het grote moment dat ik weer na ruim 3 jaar een trein in mijn huis rond rijd.
Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om de Oostenrijkse locomotieven op de baan te zetten en te laten rijden.

Hieronder een foto van een deel van de bedrading:


Een aantal van de testtreinen;


Intussen ben ik ook begonnen aan het kijktableau voor laag 1 wat aan de muur komt hangen.
Het is in delen uitgeprint een heb de venstertjes uitgesneden gelijkertijd met een vel zwart papier, Dit om te voorkomen dat de leds door gaan schijnen, Vervolgens alles gelamineerd. Alles even een nachtje laten drogen en dan kan ik verder gaan.



De komende tijd staat in het teken van het testen van mijn materieel, en het inbouwen van de beveiliging.

Groeten,
Fred



 
Gelogd

Martijn

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
    • https://forum.3rail.nl/index.php?topic=52666.0
Re: Frederikburg
« Reactie #34 Gepost op: zaterdag 28 oktober 2017, 19:18:34 »

Dag Fred,

Je baanopbouw ziet er wel oké uit. Lekker veel opstelsporen in je schaduwstation ook. Wat ik wel een beetje mis is het verhaal achter de baan. Dus wat het thema wordt, tijdperk en plek. Ik zie wat Oostenrijks materieel voorbijkomen, wordt het een Alpenbaan?
Gelogd

Fred67nl

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Frederikburg
« Reactie #35 Gepost op: zondag 29 oktober 2017, 09:58:11 »

Hallo.

Ik heb een lichte voorkeur voor Oostenrijk, maar koop ook de modellen die ik mooi vind, ongeacht uit welk het land ze komen.
De baan zal bestaan uit 4 lagen. Laag 1 een keerluis met wachtsporen en een programmeerspoor waar ik ook de treinen op zet en af haal. Op dat spoor laat ik ook treinstellen en trek-duw treinen keren. De 2de laag zal een laag zijn met industrie en rangeer. Vanuit laag 2 ga je direct door naar laag 4 waar het station en de stad zich zal bevinden. Uiteindelijk ga je van laag 4 naar laag 3 waar weer een keerluis met wachtsporen bevind. vervolgens rijdt de trein weer via laag 4 en laag 2 naar laag 1.

Ik wilde graag een baan waar de treinen met een redelijke lengte lekker kunnen rondrijden.
Qua scenery staat nog alles open en heb geen voorkeur.
De lagen 1 en 3 zullen niet worden voorzien van scenery en bovenleiding, de andere lagen wel.
De techniek is gebaseerd op relais en de bezetmelders van M-track De rede hiervoor is dat ik die goed begrijp.
Besturing van de treinen en de seinen gebeurt met de Tams Easycontrol. De wissel en rijwegen worden bestuurd door de Memory van Marklin.

Groeten,
Fred
Gelogd

Fred67nl

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Terug naar de tekentafel
« Reactie #36 Gepost op: zondag 29 oktober 2017, 13:24:29 »

Moghu

 Toen ik het achterbord van het kijktableau ging opbouwen bleek dat het niet mogelijk was om het tableau zo op te bouwen als het frontje dat eiste. Er bleek te weinig ruimte te zijn voor de ledstripjes. Besloot toen om het tableau te wijzigen zodanig die wel die mogelijkheid gaf.

De ledstrips die ik in China gekocht heb zijn te delen in setje van 3 leds, Ik heb minimaal 2 blokjes nodig om een stukje te monteren. Deze leds worden aan de bovenzijde en onderzijde van het U-profiel geplakt. Groen voor de te rijden rijweg en geel voor de bezetmelding.

Het tableau is wat langer geworden en heb gelijk diverse dingen veranderd;
-Elke sectie is tenminste 2 blokjes.
-In de wisselblokjes zit nu nog maar 1 venster, 2 venster paste niet qua leds.
-De nummers van de seinen staan nu voor het sein i.p.v. er boven.
-Aan de uitrijzijde van de opstelsporen staan de rijwegnummers nu achter het sein i.p.v. er voor.
-Het blokje met het sein heeft geen venster meer en het sein heeft maar één gaatje waar de stand van het sein door te zien zal zijn.

Het nieuwe tableau is in zwart-wit uitgeprint en op een plaat MDF gemonteerd. Gelijk een aantal stukken U-profiel er op gemaakt. Het werk nu heel erg makkelijk.

Hieronder de foto,s van het werk tot nu toe.

 




Gelogd

Fred67nl

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
En we gaan vrolijk verder iin de relaisruimte.
« Reactie #37 Gepost op: zaterdag 02 december 2017, 13:16:27 »

Hallo.

Afgelopen weken in de relaisruimte bezig geweest. Ik heb voor de uitrijzijde van de opstelsporen de latten aan het achterboord geschroefd zodat ik de plaatjes met relais en de printjes voor de bezetmelder in kan steken.  Ook zijn de decoders aan het achterboord vast geschroeft en aangesloten aan de bedienapparatuur.

De wissels worden bedient vanuit de Marklin digitaal keyboard en Memory. De seinen worden bedient vanuit de baan door de trein en vanuit de Tams Easy-Control worden de relais bedient die de blokbeveiliging met de seinen koppelt.

Ik heb ook de schakeling voor het bloksysteem weer op papier gezet, als mede de techniek achter de rijwegschakelingen voor de opstelsporen.

Uiteindelijk bleek ik meer relais en dus ruimte in de relaisruimte nodig te hebben dan gedacht. De eerste laag is technisch wel ingewikkelder dan de andere lagen van de baan.

De komende week kan het bedraden van de relais en de aansluitingen naar de baan worden voltooid.






Gelogd
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 1.186 seconden met 23 queries.