Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Welk besturingsprogramma?

Gestart door FrankD zaterdag 17 november 2012, 13:02:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Ben benieuwd, ik ben benieuwd wat je in korte tijd dan weer uitbreid. Er komt iets meer bij dan alleen wat rails.... Stukje scenery, besturingsapperaat etc ;) Verder heeft het denk ik weinig zin om nog meer redenen aan te geven waarom je niet te groot moet willen starten, die heb ik allemaal al eens verteld.

Kies hier eens wat leuks kleins uit. Daar zijn de meesten mee begonnen.

klik
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Citaat van: Wijbe op woensdag 21 november 2012, 19:35:13
Ben benieuwd, ik ben benieuwd wat je in korte tijd dan weer uitbreid. Er komt iets meer bij dan alleen wat rails.... Stukje scenery, besturingsapperaat etc ;) Verder heeft het denk ik weinig zin om nog meer redenen aan te geven waarom je niet te groot moet willen starten, die heb ik allemaal al eens verteld.

Kies hier eens wat leuks kleins uit. Daar zijn de meesten mee begonnen.

klik

Wijbe ik zie langzaam in dat u wel gelijk hebt ik wil te veel en te groot in korte tijd :D en tja ik heb even in boekje zitten kijken (wat ik ook thuis heb ;))
en vindt onwerpen van blz: 19,21,25 nr 6, 26 wel bij mijn ruimte passen maar ook niet te groot en wel leuk met wat aanpasingtjes O:-D
ben nooit goed in kiezen maar zal eens een voor een kijken welke ik leukste vindt maar mening van andere mag altijd :D

Frank
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
En dan kan je mooi eerst bouwen, als we jong zijn willen we toch om de paar weken wat anders ;)
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
alleen nu komt het grootste opstakel van allemaal...












KIEZEN! >:-D
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Beste Frank,

Succes met het kiezen en: beter laat gekozen als verkeerd gekozen.....

Groet, Anne W
Re: Welk besturingsprogramma?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Zeg Wijbe, bedankt voor dat linkje met die baanplannen. Wat mij daar opvalt is dat de slanke wissel in al die voorbeelden niet voorkomt. Weet jij toevallig waarom dat is?
Re: Welk besturingsprogramma?
Als je in dat boekje geen keuze genoeg hebt is deze link naar Märklin Duitsland misschien nog wat  "http://www.maerklin.de/mm/gleisplan_downloads.php"
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Citaat van: Johnnytrein op donderdag 22 november 2012, 10:58:10
Als je in dat boekje geen keuze genoeg hebt is deze link naar Märklin Duitsland misschien nog wat  "http://www.maerklin.de/mm/gleisplan_downloads.php"

dank uw wel :D ik heb erinmiddels al een paar mooie plannen tussen zien zitten ;)
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Citaat van: Anne W op woensdag 21 november 2012, 22:04:02
Beste Frank,

Succes met het kiezen en: beter laat gekozen als verkeerd gekozen.....

Groet, Anne W

daar geef ik u 100% gelijk in :D ben inmidels door website al weer wat leuke plannen gezien :P
leukste plan dat ik heb gezien is van marklin boekje 5/2012 alleen vroeg me af is dat niet weer te groot voor een beginner? ;)
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Frank,

Kijk eens naar mijn leeftijd :mrgreen:, asjebliefd geen U :mrgreen:

Jurrien,

Het zijn voornamelijk beginnersplannen, er wordt ook alleen gebruik gemaakt van r1 en r2 bochten.

Dit boekje zit ook in de meeste startsets.
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
oke zal ik voortaan je tegen u zeggen :P maar vroeg me af is dat baanplan wat ik nu heb gezien niet te groot voor een beginner? aan andere kant ook beschrijfing van tafel en alles zit erbij ;)
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Bouw je eerst een kleiner baanplan toch? Je tafel hoeft niet in 1 keer vol te liggen ;)
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
ik vindt marklin baanplan van blz. 21 het leukst :D is die niet te groot ;) kwa rails en tafel valt het wel te doen :)
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
om weer even snel on topic te gaan ik heb wel een (waarschijnlek) goed terugmeldmodule gevonden :D

klik


+ nog een paar vraagjes :D
bijvoorbeeld er staat dat er 16 ingangen zijn maar betekend dat je deze voor 8 blokken kan gebruiken?
heeft iemand ervaring met deze terugmeldmodules en wat zijn de ervaring mee?
en wat zou je nog meer nodig hierbij hebben?
Re: Welk besturingsprogramma?
FrankD,

Met een module voor 16 contacten kun je dus op 16 plekken iets detecteren. Hoeveel blokken dat zijn hangt ervan af hoeveel melders je per blok gebruikt. Zijn er dat 2 dan 8 blokken, zijn er dat 3 (komt voor) dan wordt het dus minder.

Kijk ook even hier. Ben je weer wat voordeliger uit !
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
zijn dit terugmelders of s88? :D
Re: Welk besturingsprogramma?
Citaat van: FrankD op donderdag 22 november 2012, 15:18:50
zijn dit terugmelders of s88? :D
Dat is een S88 terugmeldmodule. De module heeft 16 ingangen waarop je een terugmelder kunt aansluiten. Een terugmelder kan zijn een duurcontact zoals b.v. massadetectie, of een momentcontact zoals b.v. een reedschakelaar.

Mvg,
Peter
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
daar aan moet weer s88 en daar weer en laptop of ecos enz. :D
Re: Welk besturingsprogramma?
Hoi Frank,

Ik herhaal voor een groot deel wat anderen ook al gezegd hebben,maar ik hoop dat je hier nog wat mee kunt.
Ik ben ruim een jaar geleden begonnen met een startset met een ovaal met 1 inhaalspoor. Later heb ik dat uitgebreid met locomotieven, wagens, rails, wissels en aangesloten op de computer. Ik ben de baan gaan besturen met Rocrail (www.rocrail.net) en daarna gaan oefenen met blokken en automatisch rijden. Omdat alles op de grond lag bleven de treinen (zoals je dat noemt) alleen rondjes rijden. In deze tijd heb ik wel ontzettend veel geleerd over wat ik zelf leuk vond en wat niet. Zonder die ervaring had ik niet de baan kunnen maken waar ik nu mee bezig ben. De hulp van de mensen hier op het forum is onmisbaar gebleken. Ik heb veel geleerd van de baanplannen van anderen, maar het belangrijkste is en blijft de ervaring die je zelf opdoet.
Mijn advies aan jou: bouw een baan met wat je hebt. Bouw dit langzaam uit en ervaar wat je leuk vindt en wat niet.

Succes,

Albert.
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Citaat van: FrankD op donderdag 22 november 2012, 15:41:52
daar aan moet weer s88 en daar weer en laptop of ecos enz. :D

Beste Frank,

Tussen deze terugmeldeenheid met 16 ingangen en de centrale zit alleen een kabel, niets meer.

Ik ben het overigens helemaal eens met het verhaal van Albert, dat is de manier om automatiseren te leren en vooral te leren begrijpen.

Groet, Anne W
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Citaat van: Anne W op donderdag 22 november 2012, 22:25:28
Citaat van: FrankD op donderdag 22 november 2012, 15:41:52
daar aan moet weer s88 en daar weer en laptop of ecos enz. :D

Beste Frank,

Tussen deze terugmeldeenheid met 16 ingangen en de centrale zit alleen een kabel, niets meer.

Ik ben het overigens helemaal eens met het verhaal van Albert, dat is de manier om automatiseren te leren en vooral te leren begrijpen.

Groet, Anne W

inmiddels heb ik wel besloten om kleiner te beginnen  ;) maar ben nu wel in baanenplanboekej opzoek naar goed ontwerp voor beginners :D

Frank :P
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Hoi allemaal nu ik baanplan heb ga ik nu over denken om de baan ook te gebruiken voor eerste keer automatiseren en als ik het goed begrijp heb je:

1.computer/ecos nodig
2.programma
3.s88 aan laptop
4.bezetmelders aan s88
5.programmeren

maar moet je ook alle wissels voorzien van decoders? + moet er nog een speciale decoder in de treinen

Frank :D
Re: Welk besturingsprogramma?
Hallo Frank,

Citaat van: FrankD op zondag 25 november 2012, 11:05:37
1.computer/ecos nodig
2.programma
3.s88 aan laptop
Bij gebruik van een ECoS of andere centrale wordt de S88 aangesloten op de centrale.
Rechtstreeks aansluiten van een S88 op een laptop zal niet gaan, tenzij deze in het bezit is van een LPT-poort

Citeermaar moet je ook alle wissels voorzien van decoders? + moet er nog een speciale decoder in de treinen
Voor het aansturen van wissels heb je wisseldecoders nodig. Voor het aansturen van locomotieven moeten deze voorzien zijn van een lok-decoder,

Mvg,
Peter
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
oke :D

ik ga baan aansturen met laptop maar daar moet dus nog wat tussen alleen zit de hele tijd te twijfelen wat voor massadetectie ik moet nemen want ik zit met een probleem, onder mijn rheingold zitten meerdere sleepers en vroeg me af bij welke dectie dat geen probleem geeft met c rails

Frank :D
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Hoi Frank,

Juist als je massadetectie gaat gebruiken heb je geen problemen met meerdere slepers, want je detecteert de wielen en niet de slepers. Er hoeft ook geen sleper-omschakeling in de trein te zitten voor een goede besturing.

Groet,
Bert
Re: Welk besturingsprogramma?
Hallo Frank,

Citaat van: FrankD op zondag 25 november 2012, 11:49:28
ik ga baan aansturen met laptop maar daar moet dus nog wat tussen
Ja, en wel een centrale.

Citeeralleen zit de hele tijd te twijfelen wat voor massadetectie ik moet nemen want ik zit met een probleem
Massadetectie is massadetectie, stroomdetectie is stroomdetectie.
Wil je gebruik maken van massadetectie neem je S88 module die geschikt zijn voor massadetectie.
Wil je gebruik maken van stroomdetectie neem je S88 module die geschikt zijn voor stroomdetectie.

Mvg,
Peter
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
en de centrale is: Ecos of iets anders? :D
Re: Welk besturingsprogramma?
Citaat van: FrankD op zondag 25 november 2012, 12:22:44
en de centrale is: Ecos of iets anders? :D
ECoS 1 en 2, CS1R, IB-Basic, IBII, TAMS.

Mvg,
Peter
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
als ik het mag vragen ;) maar wat is het verschil met cs1 en cs1R

Frank
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Een CS1 is een oud M*product waar ze totaal niets meer aan doen
Een CS1R is het zelfde ding maar met ECOS-updates en je kan er b.v. nu lekker DCC mee aansturen.
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
oke dus je neemt gewoon oude cs1 (binnen budget) en geeft die update van Ecos :D bijv van de website.
dat valt nog in prijsklassen ;)

dus laptop>CS1>s88>bezetmelders

ik ben nu druk bezig met wat voor detectie ik ga gebruike dat ook beginnersvriendelijk is :D

Frank
Re: Welk besturingsprogramma?
Schiet maar op met de cs1 reloaded update kopen dan, die is niet meer verkrijgbaar na december 2012  :warning: :warning:
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Citaat van: C-Brian op zondag 25 november 2012, 13:31:24
Schiet maar op met de cs1 reloaded update kopen dan, die is niet meer verkrijgbaar na december 2012  :warning: :warning:
sierus! moet snel zijn waar kan je update kopen ;)
Re: Welk besturingsprogramma?
Heb je dan al een cs1?
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Citaat van: C-Brian op zondag 25 november 2012, 13:44:36
Heb je dan al een cs1?

misschien... nee ;) ben wel van plan deze een keer aan te schaffen :D maar is het dan nog wel mogenlijk om deze bijv ergens te kopen? :D
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Frank,

Ga nu eens info verzamelen (opzoeken).

Als je dat had gedaan, dan weet je dat het onverstandig is om nog een cs1 te kopen. Er zijn betere alternatieve..
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
sorry had haast, ik zal eens opzoek gaan naar andere altarnatieven >:-D

Frank :D
Re: Welk besturingsprogramma?
Frank hoopt kennelijk dat Sint Nicolaas meeleest. ;)
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Citaat van: nobody op zondag 25 november 2012, 13:56:39
Frank hoopt kennelijk dat Sint Nicolaas meeleest. ;)

helaas (eigenlijk niet >:-D) heeft sinterklaas al wat anders in gedachte ;) ik krijg dit keer (heeft hij gezegd via brief :D)  dat ik deze keer een markin Rheingold krijg

Frank
Re: Welk besturingsprogramma?
Zo, meneer Nicolaas koopt 'gewoon' een Rheingold set? Vraag om 2 en stuur maar 1 setje deze kant op :D

Maar even serieus, wat een geweldig cadeau!
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Het lijkt me ook veel verstandiger om naar een Ecos uit te kijken.

Moet je opletten, volgend jaar komen zeker de vragen van:

ik heb een CS1 gekocht, hoe moet ik die nu updaten ?

Kan je dan gemakkelijk op antwoorden: GAAT NIET MEER !
Re: Welk besturingsprogramma?
Hoezo gaat dan niet meer als het een cs1 reloaded is toch wel.
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Citaat van: C-Brian op zondag 25 november 2012, 14:01:34
Zo, meneer Nicolaas koopt 'gewoon' een Rheingold set? Vraag om 2 en stuur maar 1 setje deze kant op :D

Maar even serieus, wat een geweldig cadeau!

Sorry C-Brian setje ligt al thuis ;) tip kijk op beurs bij houten heb ik uiteindlijk gevonden maar vergelijk wel want 2 verkopers naaste elkaar zaten 100 E verschil in prijs :D
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Citaat van: Johnnytrein op zondag 25 november 2012, 15:22:33
Hoezo gaat dan niet meer als het een cs1 reloaded is toch wel.
Citaat van: huub op zondag 25 november 2012, 15:09:57
Het lijkt me ook veel verstandiger om naar een Ecos uit te kijken.

Moet je opletten, volgend jaar komen zeker de vragen van:

ik heb een CS1 gekocht, hoe moet ik die nu updaten ?

Kan je dan gemakkelijk op antwoorden: GAAT NIET MEER !

@Huub: ik heb een bepaald budget ik kan niet zomaar even Ecos aanschaffen van spaargeld of verjaardag ;)
@Johhnytrein: het is toch ook mogenlijk om bevoorbeeld opzoek te gaan op internet voor zo'n ding?

Frank
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Een Ecos kost niet altijd 500-600 euro ;) 2e handse nemen, en je kan hem vinden voor de prijs van een CS1 ;) Een CS1R mag ook, dit is inprincipe een Ecos.

Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Citaat van: Wijbe op zondag 25 november 2012, 15:29:01
Een Ecos kost niet altijd 500-600 euro ;) 2e handse nemen, en je kan hem vinden voor de prijs van een CS1 ;) Een CS1R mag ook, dit is inprincipe een Ecos.

maar ja krijg al (zoals iedereen) al heeft kunnen lezen wat anders voor sinterklaas, maar moet toch eerst baan in orde maken toch? ;)

Frank
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Zeg ik dat je dat moet halen voor deze sinterklaas? ;)
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Citaat van: Wijbe op zondag 25 november 2012, 15:35:48
Zeg ik dat je dat moet halen voor deze sinterklaas? ;)

sorry verkeerde gramatica zal ik even aanpassen >:-D

Frank
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2008

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Als je een CS1 goedkoop kan vinden, moet je er wel een uitzoeken die de Reloaded update van ESU heeft.
En pas op met de meldingen van "Updated" enz. enz. want dat is NIET de ESU-reloaded update !!!!!!!
Het moet er duidelijk bij staan en een CS1R (Reloaded) heeft een schakelende voeding gekregen, een plastic aanraakstift, een ethernet cross-kabel en een mooi maar wel Duitstalig boekwerk er bij.

Anders even op het forum navragen of je wel de goede hebt uitgezocht, VOOR je hem koopt  :important:

Een Reloaded update zou je nu misschien nog net kunnen bestellen, maar die kost minimaal 150 Euro !
Kortom de gewenste update is 3.0 en is van ESU.

Als je momenteel (dus nu) kijkt op ebay.de dan kan je er eentje tussen uit vissen die wel de ESU-update heeft.
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Citaat van: huub op zondag 25 november 2012, 16:14:40
Als je een CS1 goedkoop kan vinden, moet je er wel een uitzoeken die de Reloaded update van ESU heeft.
En pas op met de meldingen van "Updated" enz. enz. want dat is NIET de ESU-reloaded update !!!!!!!
Het moet er duidelijk bij staan en een CS1R (Reloaded) heeft een schakelende voeding gekregen, een plastic aanraakstift, een ethernet cross-kabel en een mooi maar wel Duitstalig boekwerk er bij.

Anders even op het forum navragen of je wel de goede hebt uitgezocht, VOOR je hem koopt  :important:

Een Reloaded update zou je nu misschien nog net kunnen bestellen, maar die kost minimaal 150 Euro !
Kortom de gewenste update is 3.0 en is van ESU.

Als je momenteel (dus nu) kijkt op ebay.de dan kan je er eentje tussen uit vissen die wel de ESU-update heeft.
z
ik denk dat ik voor ESU ga is goedkoper heeft kleuren beeldscherm enz enz. maar ik ga maar eens goed vergelijken ;)

Frank