Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Welk besturingsprogramma?

Gestart door FrankD zaterdag 17 november 2012, 13:02:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Welk besturingsprogramma?
Hoi allemaal :D

ik ben nu aan het denken over het besturingsproggrama dat ik wil gebruiken bij mijn baan
aangezien mijn baanontwerp te groot is om te besturen met wat ik tot mijn beschikking ;) hebt dus vroeg ik me af welk pc besturingprogramma voor de pc het beste is met een redelijke prijs :D
graag jullie mening :D

Frank :D
Re: Welk besturingsprogramma?
Koploper is het beste en ook voor een redelijke prijs namelijk helemaal voor niks. :thumbup:

Maar beter kun je even de zoekfunctie gebruiken op dit forum want je vraag is al 86x door anderen gesteld. ;)

Gr, Ben.
Re: Welk besturingsprogramma?
Hier gaan al zo veel topics over..
Gebruik de 'Zoek' functie eens in de menubalk..
Re: Welk besturingsprogramma?
Wij zijn z'n "zoekfunctie" :idea: ;)
Re: Welk besturingsprogramma?
Een heel leuk en aardig idee, maar wat is dan het nut van de 'Zoek' in de menubalk en de Wiki, want ik neem aan dat je ook wel zijn 'Kennis' bent?
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
ik denk dat ik maar eens de zoekfuctie moet gaan gebruiken >:-D
maar ik wil graag ook van mensen horen wat zij gebruiken en wat hun mening is over beste programma :D
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
koploper is wel goed denk ik :D maar denk dat het niet echt beginners vriendelijk is ;)
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Welk besturingsprogramma?
koploper is heel eenvoudig als je met excel sheets gaat werken.Meldpunten invullen en van waar naar waar invullen (schemaatjes maken).Binnen 2 uur is je baan rijdend.Vraagt meer tekenwerk dan programmatie.Heb er ooit een curusje over gegeven op een forumdag.
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
bellejt sorry begrijp het nog niet echt maar oke :D is er dan ook nog optinoeel om gewoont met central station 1 of 2 rond te rijden of valt dat weg? ;)
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Welk besturingsprogramma?
central 2 valt weg bij koploper.Wat ik wil zeggen is dat koploper makkelijk is als je een tabelletje maakt met de melders per blok en een tabel van welk blok naar welk blok.Dan is het maar lijntjes trekken en invullen.Je besteed meer tijd aan het tekenen van het baanplan.
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
oke dat is wat duidelijker :D maar moet je die melders er bij kopen of zitten die in het programma verwerkt?
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Welk besturingsprogramma?
die melders heb je voor elk besturingsprogramma nodig.Die zitten in je baan.Kijk eens in de wiki naar digitaal rijden.
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
als ik het goed begrijp zijn het bezetmelders? :D
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Beste Frank,

Een computerprogramma is niets anders als een ding dat de digitale centrale opdrachten geeft in plaats van je vingers, dus heb je de gewone zaken nodig die een digitale centrale zijn werk kan laten doen: lokdecoders en wisseldecoders om de twee belangrijkste zaken te noemen.

Een computer is een zeer dom apparaat, hij is alleen veel, veel sneller als wij mensen, maar wij mensen kunnen weer kijken en flexibel denken.

Je moet dus een computer vertellen hoe hij moet denken, naast het programma is dit de computer "vertellen" hoe de baan in elkaar zit, blokken, rijwegen en wissels om drie belangrijke zaken te noemen.

Daarnaast moet je de computer kunnen laten "kijken" en dat doe je door op bepaalde plaatsen in je baan terugmelders (ander woord voor bezetmelders te leggen en de status van deze terugmelders (er is een trein of er is geen trein) via een standaard terugmelder eenheid te melden aan de centrale of rechtstreeks aan de computer.

Het beste advies aan elke "automatiseringsbeginner" is: leg een ovaal met daarin 3 rijwegen, dat is in de meeste programma's 6 terugmelders en begin dit baanplan in te voeren in de computer, als je de gang van zaken hiervan echt begrijpt ben je al halverwege, leg daarna een inhaalspoor en voer die ook in en als dat allemaal door je begrepen wordt, ga dan twee-richtingen verkeer proberen in te voeren.

Naast de computerprogramma's zijn er ook twee centrales met ingebouwde automatisering, de Viessmann Commander en de Raptor

Ergens in december of januari of februari zal er bij de MSG in Den Bosch wel weer een workshop "automatiseren" georganiseerd worden.

Groet, Anne W
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Anne W dank u wel voor deze info ik denkd dat ik ook naar die dag gaat :D
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Hoi nog even een vraag wat ik niet heb kunnen vinden op forum ;)
is het mogenlijk met c rails om in plaats van bezetmelders ook sensor rails te gebruiken?

Frank :D
Re: Welk besturingsprogramma?
Mag ik vragen wat je in hemelsnaam bedoeld met sensor rails? :D
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
als ik het goed heb marklin nr: 24994  :D
Re: Welk besturingsprogramma?
Dit is een schakelrail. Zodra de sleper contact maakt met het dingetje tussen de 2 rails wordt er een puls uitgezonden, dit heeft dus niets te maken met bezetmelding
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
oke ik dach misschien dat het kan? :D
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
ik heb nog een hele belangrijke vraag ;) als je aan je baan begint moet je dan meteen al alles inbouwen voor bijv koploper of kan je ook later nog je baan automatiseren?

alvast bedankt :D
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Gebruik toch een keer die zoekfunctie..... 'zucht'
Re: Welk besturingsprogramma?
Citaat van: C-Brian op maandag 19 november 2012, 15:30:42
Dit is een schakelrail. Zodra de sleper contact maakt met het dingetje tussen de 2 rails wordt er een puls uitgezonden, dit heeft dus niets te maken met bezetmelding

Als ik mij niet vergis kun je dit gewoon als bezetmelder gebruiken, de spoorstaaf maakt immers contact en dat is precies wat je wilt bij massadetectie. Het zal alleen een korte puls zijn, maar dat heb je ook als je reedrelais gebruikt als detectie.

Groeten,

Rauke
Re: Welk besturingsprogramma?
Rauke

Ik kan het mis hebben, maar voor een contact tussen de spoorstaven is een contactrail nodig, geen schakelrail
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Citaat van: Wijbe op maandag 19 november 2012, 17:44:29
Gebruik toch een keer die zoekfunctie..... 'zucht'

sorry :D
Re: Welk besturingsprogramma?
@C-Brian: Zie de 3rail wiki:
http://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bezetmelding

Onder het kopje Marklin schakelrails.

Groeten,

Rauke
Re: Welk besturingsprogramma?
Bedank Rauke! Deze manier van pulsdetectie was mij nog niet bekend ;)
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Beste Frank,

Met een groot aantal soorten rails kun je, mits je overal bij kunt met een slijpschijfje, achteraf automatiseren, C-rail is wat moeilijker dacht ik.

Denk niet dat je van te voren alles "goed" kan doen, ik rijd nu al een jaar of 15 automatisch en er komen nog steeds zaken boven water die ik 15 jaar, of korter, geleden anders had moeten doen, maar wat nu te veel moeite is om het te veranderen.

Groet, Anne W
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
het erbij komen wordt geen enkel probleem treinbaan komt tegen mijn baan aan waardoor ik ook aan andere kant goed bij kan en aan de  andere kanten ook :D trouwen ik had gelezen dat Esu Ecos (als ik het goed heb :P) ook koploper ondersteund klopt dit? :D

Frank ;)
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Citaat van: FrankD op dinsdag 20 november 2012, 16:29:28
het erbij komen wordt geen enkel probleem treinbaan komt tegen mijn baan aan waardoor ik ook aan andere kant goed bij kan en aan de  andere kanten ook :D trouwen ik had gelezen dat Esu Ecos (als ik het goed heb :P) ook koploper ondersteund klopt dit? :D

Frank ;)

Beste Frank,

Ecos en Koploper: ja, als je een keer bij Hobby in Praktijk in Werkendam gaat kijken dan kun je dat helemaal bekijken.

Groet, Anne W
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
nou is koploper nog wel een tijdje te duur maar wel vooral vast naar uit te kijken :D voor verjaardag waarschijnlijk te duur ;)
Re: Welk besturingsprogramma?
Koploper is gratis te downloaden:

http://members.ziggo.nl/pahasoft/kopl80.zip

Groeten,

Rauke
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
woeps sorry bedoel Esu Ecos :D sorry ;)
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Beste Frank,

Er is een simpele regel: des te meer je computerprogramma kan, des te minder hoeft je centrale te kunnen, een centrale is dan eigenlijk alleen maar een doorgeefluik van de opdrachten die je computerprogramma "bedenkt".

Bij ons op de club, de MSG in den Bosch, is de Tams centrale heel erg populair, hij wordt bij 3 banen gebruikt met de programma's I-Train, Traincontroller en Railware.

De Tams centrale kost heel wat minder als een Ecos...

Groet, Anne W
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
ik zal een kijken :D is tams zelf gemaakt of zelf gekocht ;)

Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Frank,

Wil je echt meteen digitaal, koop een paar oude delta modules. Deze kun je zo ombouwen naar een interface/booster. Vervolgens 2 gratis programma'tjes en voor een paar tientjes kan je via koploper rijden.

Ben alleen wel bang dat dit een iets te hoog niveau is van voor je......

Voor info eens zoeken op 'delta marklin koploper'. En wat andere steekwoorden. (Op google en 3rail, zelfde geld voor de Tams...........)
Re: Welk besturingsprogramma?
Wijbe, ik denk niet dat deze jongen in staat is om delta's om te bouwen, daar komt toch echt wat bij kijken. Bovendien ben je nog niet helemaal klaar met een delta, je moet ook een trafo en een computer met COM-poort hebben ;)
Re: Welk besturingsprogramma?
Frank,
link naar Tams ===> klik
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
C-Brian heeft gelijk die handigheid heb ik nog niet ;) en gelukkig beschik ik over onhandigheid van opa en 2 linker handen :D maar is misschien nog idee voor later :)
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Citaat van: nobody op dinsdag 20 november 2012, 17:37:19
Frank,
link naar Tams ===> klik

oke dat is adres die sla ik even op in ondhoud vakjes ;)
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Citaat van: C-Brian op dinsdag 20 november 2012, 17:34:29
Wijbe, ik denk niet dat deze jongen in staat is om delta's om te bouwen, daar komt toch echt wat bij kijken. Bovendien ben je nog niet helemaal klaar met een delta, je moet ook een trafo en een computer met COM-poort hebben ;)

Wat dacht je van het programeren van je baan. Laat staan je baan geschikt maken voor digitaal rijden, als dat wel zou lukken dan moet dat ook haalbaar zijn.

Daarom wat ik al eens vaker heb gezegt; Frank, begin wat kleiner en doe vooral ervaringen op zodat je over 2 a 3 jaar een grotere baan kunt bouwen, en tegen die tijd ook wat meer rollend materiaal hebt.
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
zit ik nog steeds over na te denken maar toch lijkt het me ook verstandig om meteen de ruimte te gebruiken :D
dit is mijn mening ;) maar eigenlijk vindt ik het dan zonde om over 3 jaar baan af te breken :D
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Over 3 jaar zie je toch in, dat deze baan het 'net' niet is. ;) En wat ik al eerder gevraagd heb, hoelang doe je erover om alle rails en dergelijk voor deze baan te kopen?

Gaat deze 'ingewikkelde' eerste baan makkelijk te bouwen worden, of zal je er veel moeite mee hebben? Uiteindelijk kun je beter simpel beginnen zodat je lekker kan bouwen zonder veel tegenslagen tegen te komen. Uiteindelijk kan je dan op een kleinere baan veel meer leren. Veel tegenslagen zal je hobby niet bevorderen. Zonder ervaring geef ik je weinig kans van slagen om deze baan te bouwen.

En wie maakt nauw op 13 jarige leeftijd een plan voor rond de 7 jaar, voordat je het weet kom je een leuk meisje tegen op je 16e... Of je wil een brommer... En dan ligt die halve baan er maar.... Oftewel denk eens goed na over: Wat wil ik nauw precies? We dromen allemaal van een grote baan met van alles erop en eraan. Maar is het realistisch op deze leeftijd?
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
daar heb je wel een punt :D ik zal er eens over nadenken bijvoorbeeld baanplan van 3 bij 1,30? :D
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Zet eens op papier:

Wat heb je aan materiaal en rails.
Wat kan je bekostigen bijvb in een jaar.

Van daaruit met de beschikbare materialen een plan maken. En dan bouwen, uitbreidingen komen vanzelf ;)
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Citaat van: Wijbe op dinsdag 20 november 2012, 19:03:43
Zet eens op papier:

Wat heb je aan materiaal en rails.
Wat kan je bekostigen bijvb in een jaar.

Van daaruit met de beschikbare materialen een plan maken. En dan bouwen, uitbreidingen komen vanzelf ;)

ik heb nog niet zoveel materiaal maar omdat ik weet dat ik altijd lastig ben met keuzes en bedenken en zo wou ik alvast beginnen met baanplan ;)
ik zou ongeveer 4 a 5 honderd kunnen bekostigen in een jaar :D
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Ga dan eens uit van een euro of 300 voor je baanplan ;) En van daaruit gaan ontwerpen.
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Citaat van: Wijbe op woensdag 21 november 2012, 18:25:13
Ga dan eens uit van een euro of 300 voor je baanplan ;) En van daaruit gaan ontwerpen.

met mogenlijke uitschieters? ;)
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Wil je eerst een jaar een half baanplan hebben? Dan kan je nog niet rondrijden. Oftewel, ontwerp iets waar je mee kan beginnen in een korte tijd.
Re: Welk besturingsprogramma?
Lid sinds: 2012

een kleine treintje vervult grote wensen

offline
Re: Welk besturingsprogramma?
Citaat van: Wijbe op woensdag 21 november 2012, 19:16:35
Wil je eerst een jaar een half baanplan hebben? Dan kan je nog niet rondrijden. Oftewel, ontwerp iets waar je mee kan beginnen in een korte tijd.

zal ik een proberen maar dan kom ik in korte tijd weer snel uit op uitvergroot rondje ;)