Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Piko Mat 46 "hondekop" Analoog Ombouwen naar digitaal + volledig geluid?

Gestart door beginneling zaterdag 10 november 2012, 22:46:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko Mat 46 "hondekop" Analoog Ombouwen naar digitaal + volledig geluid?
Ik ben van plan om een PIKO Mat 46 Hondekop analoog Gelijkstroom via conrad.nl aan te schaffen en wil deze digitaliseren en van geluid voorzien, wie heeft er nog eventuele tips over wat ik nodig heb aan materiaal, decoders enz enz enz.

Groetjes Arjan.
Re: Piko Mat 46 "hondekop" Analoog Ombouwen naar digitaal + volledig geluid?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Piko Mat 46 "hondekop" Analoog Ombouwen naar digitaal + volledig geluid?
 :( Sinds wanneer heet "Mat 46" "Hondekop". Dat is toch echt "Mat 54".

De wisselstroomversie is sowieso al digitaal, zij het met een vrij simpele decoder.

John



Re: Piko Mat 46 "hondekop" Analoog Ombouwen naar digitaal + volledig geluid?
Arjan,

Ben je 2 of 3railer? In het laatste geval kun je beter de 3rail versie aanschaffen zoals John zegt. Het spaart je veel werk (assen op maat zetten, draden trekken, sleper monteren etc.).

Zie ook: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=30406.msg619819#msg619819

Gr, Ben.
Re: Piko Mat 46 "hondekop" Analoog Ombouwen naar digitaal + volledig geluid?
ik maak gebruik van het 2 railsysteem, vindt ik realistischer.
Re: Piko Mat 46 "hondekop" Analoog Ombouwen naar digitaal + volledig geluid?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Piko Mat 46 "hondekop" Analoog Ombouwen naar digitaal + volledig geluid?
Voor het digitaliseren van gelijkstroom modellen (2-rail) kun je vrijwel elke decoder gebruiken die te vinden is. Waarschijnlijk heeft de Mat 54 een 8 polige NEM stekker. Dit kun je controleren door het model te openen of via de handleiding.
Globaal kost een gewone decoder ongeveer 20-30 Euro.

Om geluid aan te brengen zul je een geluidsdecoder moeten kopen. Loksound en Uhlenbrock hebben hiervan een ruime collectie. Of de sound voor een Mat 54 beschikbaar is betwijfel ik. Een Loksound kost gemiddeld zo'n 100,00 Euro.

Uiteraard heb je om van al dat digitaal te genieten een geschikte centrale nodig. Hiervan zijn er inmiddels zoveel mogelijkheden als wensen.

John
Re: Piko Mat 46 "hondekop" Analoog Ombouwen naar digitaal + volledig geluid?
bedankt voor de tips, john. Ik maak gebruik van een trix mobile station en die is aangesloten op de marklin digitale aansluitbox.

Zou ik daar genoeg aan hebben denk je of moet ik iets anders hebben?
Re: Piko Mat 46 "hondekop" Analoog Ombouwen naar digitaal + volledig geluid?
En de filmpjes die behoren bij bericht #2 klik
Re: Piko Mat 46 "hondekop" Analoog Ombouwen naar digitaal + volledig geluid?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Piko Mat 46 "hondekop" Analoog Ombouwen naar digitaal + volledig geluid?
CiteerZou ik daar genoeg aan hebben denk je of moet ik iets anders hebben?

Je antwoord maakt het nog niet helemaal duidelijk. Het maakt verschi of je een Mobile Station type 1 of 2 hebt.
De MS1 van Trix is rechthoekig en geeft naast DCC ook een SX signaal.
De Marklin aansluitbox is eigenlijk alleen geschikt voor 3-rail (C-rail van Marklin of K-rail).

De MS2 is meer gebogen van vorm en geeft in de trix versie waarschijnlijk alle protocollen (MFX, MM, SX en DCC).
De aansluitbox hiervoor kan m.i. zowel voor 2-rail als 3-rail gebruikt worden.

In principe kun je dus met zowel de MS1 van Trix als de MS2 op het 2-rail systeem onder DCC rijden. (DCC is het min of meer standaard 2-rail-protocol).
Msschien kun je wat foto's plaatsen van jouw MS en aansluitbox, zodat de vraag concreter kan worden beantwoord.

John
Re: Piko Mat 46 "hondekop" Analoog Ombouwen naar digitaal + volledig geluid?
John,

Ik heb de aansluitbox marklin 60113 en de trix mobile station ronde versie.

Op welke manier krijg ik de juiste geluiden in een hondekop? Door middel van pc of iets anders? ik kan geen usb poorten vinden  op de bovengenoemde apparaten.

Gr arjan.
Re: Piko Mat 46 "hondekop" Analoog Ombouwen naar digitaal + volledig geluid?
De juiste geluiden krijg je niet in je hondekop. Wel in de decoder die in de hondekop zit. Probleem is dat er geen juiste soundfile bestaat, je zal iets vergelijksbaar moeten zoeken of zelf moeten in elkaar zetten/programeren.

Per merk heb je meestal een apperaat die decoders kan programeren. Voor Esu sound decoders is dat de lokprogrammer van Esu.