Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

wissels 24672 & 24671

Gestart door Littelboy donderdag 15 november 2012, 13:41:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wissels 24672 & 24671
Lid sinds: 2011

offline
wissels 24672 & 24671
Hallo allemaal

Ik volg al geruime tijd dit forum en ik heb er dan ook al veel ideeën aan overgehouden om mijn spoor verder uittebreiden. Ik heb hier nu gedurende 6 maanden heel weinig aan gewerkt maar zou mij graag deze winterperiode hierbij bezighouden.

Hiervoor heb ik een plan opgestelt met Anyrail. Voor de volgende stap geraak ik niet goed wijs om na de tweede wissel evenwijdig te lopen met mijn rails.

Het zit zo, ik kom van blok 3 naar wissel B ( 24611) en wil verder door naar block 2 waar ik via wissel 1&2 (24672 & 24671 ) verder wil gaan naar block 5 en block 6  via de bochten ( 24130 & 24230 ) om  door te gaan naar het tweede gedeelte van mijn spoor, maar deze twee lijnen lopen niet evenwijdig aan block 3.

Kunnen jullie mij hiervoor raad geven of me zeggen waar ik misschien een fout zou kunnen gemaakt hebben.

Alvast bedankt.

Luc

Re: wissels 24672 & 24671
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: wissels 24672 & 24671
Hoi Luc,

Veel mensen hebben niet anyrail, en gebruiken bijvb een ander programma. Zou je er ook een afbeelding bij kunnen plaatsen?
Re: wissels 24672 & 24671
Lid sinds: 2011

offline
Re: wissels 24672 & 24671
Dag Wijbe

Zoals je gevraagd hebt, een afbeelding, hopelijk is dit goed want het zijn mijn eerste stappen op dit forum.

B.G.

Luc
Re: wissels 24672 & 24671
Luc,

De oplossing is alsvolgt. Plaats tussen wissel B en 24330 en pas stukje 24206. de wissel heeft een radius van 24,3 graden. en standaard bocht is 30 graden. Het passtukje 24206 is 5,7 graden. 24,3+5,7 =30.

zo komen beide blokken 5 en 6 parallel te liggen.

Wil je de hardafstand 77,5 houden zoals gebruikelijk bij C-rails dan moet je de 24230 vervangen door de 24130 of andersom als je de bochten groter wil maken.

Succes

Dirk
Re: wissels 24672 & 24671
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: wissels 24672 & 24671
Volgens mij kan je beter een 06-stukje zetten tussen de wissels 1 en 2.
Dan lopen alle blok-sporen parallel...
Re: wissels 24672 & 24671
Lid sinds: 2009

Schiedam

offline
Re: wissels 24672 & 24671
Nee, het passtukje 24206 hoort direct na wissel B. Anders heb je geen mooie 90 graden bocht. Block 4 ligt nu paralel aan block 3 omdat hier een 24224 wordt gebruikt. Deze moet je vervangen door 24130.

Om de hart-hart afstand van 77.5 te krijgen bij block 3 en 4 Ziet block 4 (vanaf wissel 1) er uit als : 24130 - 24230 - 24188 - ... Block 2 wordt (vanaf wissel 1) 24130 - 24206 -24611

De 24230 in block 4 is nodig omdat je in block 2 24206 en 24611 gebruikt. Die zijn samen even groot als 24230. :) De bogen van block 2 en 4 zijn dan precies gelijk. De juiste hart-hart afstand krijg je al door het gebruik van wissel 1. :)
Re: wissels 24672 & 24671
En een simpel tekeningetje dat misschien wat meer duidelijk maakt
Re: wissels 24672 & 24671
Lid sinds: 2011

offline
Re: wissels 24672 & 24671
Dag Brian

Bedankt voor de tekenning ,heb dit via Anyrail zo verandert maar het lukt mij niet,heb er de tekenning bij gevoegd.

Luc
Re: wissels 24672 & 24671
Hoi Luc,

Je kunt beter even je stukje overnieuw tekenen, want het gebeurd regelmatig dat die stukjes die je invoegd juist de anderekant op gaan staan als dat jij wilt.
Heel vervelend maar het is niet anders.

Groetjes,
Peter.
Re: wissels 24672 & 24671
Inderdaad, de 06 staat naar rechts, en die moet naar links :)
Re: wissels 24672 & 24671
Lid sinds: 2011

offline
Re: wissels 24672 & 24671
Brian

Bedankdt voor de informatie :thumbup: , je ziet hier dat ik nog en beginner ben ivm baanen maken ;), nu kan ik verder doen  .
Luc