Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Br 258/DHG 700 naar de knoppen?

Gestart door minirailz zaterdag 09 februari 2008, 19:19:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Sinds vanmiddag doet mijn Br 258 raar.
Als ie een poosje stilstaat en je gaat rijden is dit gigantisch onregelmatig, zelfs tijdens het optrekken/afremmen neemt ie weleens een spurtje of gaat ie juist even langzaam.
Na 5 minuten rijdt ie rustig, maar er zit een enge ratel in het speeltje.

Heb daarnet de kap eraf gehaald maar niets van vuil of iets dergelijks te zien :( .

Is de helemaal* decoder kapot of zijn er meer mogelijkheden :cry: :cry:

Dennis
*is al gedeeltelijk dood: aan een kant geen verlichting :(
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
waar en hoe?
Moet ik hiervoor de hele boel uit elkaar sleutelen?

alvast bedankt voor de snelle reactie

Dennis
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
je hebt dat ding nog van de hele tijd dat je hem hebt nog geen druppel olie gegeven? :shock:
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
ach jawel!

eerste keer zelfs te veel, toen heeft ie 4 maanden in goppingen verbleven.
Maar freak had het over het ankerasje, die moet volgens de handleiding niet geolied worden.

anyway, na een kwartiertje rond rijden rijdt het dingetje zonder de irritante ratel.

Het schokken is er echter nog steeds :(

Dennis
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
nou het schokkende gedrag komt meestal toch voort uit het te weinig smeren hoor, maak eens een fotootje van het binnenwerk van je locje, ik zal eens voor je kijken en eventueel aanduiden waar er een BEETJE olie moet

Mvg Kristof
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Ik ga nu slapen.
Morgen ben je de eerste :P
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Gisteren toch nog even gereden.
resultaat: de *** ratel was weer terug en dat ding bleef in de bocht staan.
Verlichting gewoon aan, gas geven.
na 15 sec. zoef! en langzaam uitrijden :?

Tijdens het stilstaan geen gezoem niks.

Its getting really weird ( and worse :( )


Dennis
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Heel toevallig ben ik vandaag begonnen met het smeren van de DHG 700 uit de kruidvat set. Het is voor mij het 1e locje wat ik wil gaan smeren en loop gelijk tegen een probleempje aan. Er staan in het "boekje" 2 plaatjes die ik niet kan plaatsen, ook niet als ik het locje van de kap heb ontdaan. Bij de tekst staat dat je de motorlager moet oliëen en dan het ankertje moet ronddraaien. Maar waar zit de motorlager en het ankertje?

Alvast bedankt,
Peter

Edit; ik heb foto's gemaild met het verzoek deze te plaatsen.





Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
@dennis: Ik wacht nog steeds op je fotootje...

@peter: is ook handig als je eens toont waar je het over hebt?

Mvg Kristof
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
hoe lui het ook mag klinken ,maar peters lokje is identiek aan het mijne.

Helaas ben ik mijn handleiding verloren doordat ze die bij de reparatie wel gevraagt hadden maar niet teruggegeven hebben. GRRR...

heel erg bedankt voor de hulp in ieder geval

Dennis
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Mss domme vraag, maar de olie zit al overal waar ie hoort te zitten volgens je boekje?
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
En weet je zeker dat de ratel niet van de sleper afkomt?
Ik vraag dit omdat ik pas geleden ook zo'n ervaring heb opgedaan met een andere loc.
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Klopt, heb ik ook al gehad...
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Citaat van: Freak op zaterdag 09 februari 2008, 19:51:51
Geef om te beginnen het ankerasje maar eens een drupje olie.

Dit is het ankerasje als ik me niet vergis:





Heb zelf ook een soortgelijk locje en die neemt door de vrij open constructie van de tandwielen erg snel stof en ander vuil op. Dan gaat 'ie inderdaad moeizaam lopen (of helemaal niet wegkomen) terwijl de verlichting gewoon blijft werken :idea:

Kijk dus goed tussen alle tandwieltjes en pulk daar met een pincetje zorgvuldig alle eventuele viezigheid (stof, haartjes, enz...) tussenuit. Vervolgens een piepklein beetje olie erop en gaan :!:

Overigens ga je dit locje volgens mij niet heel stil krijgen, bij mij is 'ie vanaf dag 1 behoorlijk noisy :| Als 'ie goed rijdt zou ik tevreden zijn 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Dankje Rolf voor de info weet ik straks ook waar ik moet gaan smeren..
Ik heb 2 van deze lokjes (in verschillende uitvoering) maar kan niet zeggen dat ik ze veel geluid vind maken.


Bas
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Als de Rolf nu ook blz 16 online zou willen zetten dan zie je waar je de loc ook nog dient te smeren.
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Foto's zijn niet van mij, Johnny...heb geen boekje van deze loc :)
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Jongens, de foto's zijn van mij maar niet alles mocht geplaatst worden ivm copyright. Op blad 16 staat dat je de wielen aan de binnenkant moet oliën, dus op de tandwieltjes.

Bedankt voor de info, ik zal de rest even oliën en kijken of het geluid dan wat minder is geworden.

Als het toch het slepertje is, is er dan een andere voor in de plaats te doen of is het dan "helaas pindakaas" en "moet ik ermee leren leven"?

Gelijk een vraag, welke hier dan niet echt thuishoort; hoe zit het met zijn grote broer "6409"?

Gr,
Peter
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
wel:

-de ratel gaat erger worden als ik gas geef(ook tegen het stootblok)
- het (koffie) molentje is inmiddels gesmeerd met nog steeds het (extreem) schokkende rijgedrag gedurende de eerste lage toerentallen.
nadat er eventjes gereden is is dit beide weg.

voor de liefhebbers kan ik proberen een filmpje te maken....

iedereen super bedankt voor de reacties :wink:

Dennis
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Je motortje zit mss vervuild, ik had dat de kooltjes de gehele motorcollector doorverbonden... en daar kreeg ik vreemde rijgedragen van...
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
maar het in eens, de kooltjes zijn niet door mij geplaatst

filmpje komt eraan (33%)

Dennis
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?


kijk en leer(NIET dus)
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
nog eens?
ok doen we :wink:

Dennis
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Doet je locje zo vreemd sinds die kooltjes vervangen zijn dan?
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Ik heb ook de ankerasjes een druppeltje olie gegeven en het is idd een stukje minder geworden. Alleen het horten en stoten bij optrekken blijft. Maar het geluid zoals van Dennis zijn loc heb ik niet.
Ik ga nog eens proberen om de kooltjes tevoorschijn te toveren om te kijken hoe dat er uit ziet.
Gr, Peter.
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Vreemd. Zijn je wieltjes proper, ik weet het even niet uit het hoofd, maar deze loc heeft toch een 5 polig ankertje of ben ik mis?
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
ja 5-polig.

hoe dit komt? klein verhaaltje.

vrijdag heb ik mijn nieuwe loc gekocht.
naar aanleiding daarvan wou vadertjelief ook eens proberen te rijden.
beetje stoeien met ms , je kent het wel.

later bleek dus dat mijn br258 op zijn gemakje een aantal minuten tegen het stootblokje aan het duwen was.

Dat zal dus de oorzaak geweest zijn.

Dennis
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Citaat van: Artologic op woensdag 13 februari 2008, 13:33:59
Vreemd. Zijn je wieltjes proper, ik weet het even niet uit het hoofd, maar deze loc heeft toch een 5 polig ankertje of ben ik mis?

Citaat van: minirailz op woensdag 13 februari 2008, 15:33:55
ja 5-polig.

Deltaloks hebben een 3-polig anker met veldmagneet.

Dennis, let eens op of de kunstof immitatie remmen/wielophanging wel recht zitten.
Deze kunnen namelijk heel gemakkelijk worden scheefgedrukt, als je de kap plaats.
Ze drukken dan tegen de wielen aan en geven dan extra weerstand en kan de motor doen knarsen.
Overigens zijn deltaloks niet de stilste lokjes.
Ik heb ooit een lok omgebouwd naar Delta.......................nooit meer.
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
wel, ik ben nog eens op jacht gegaan wanneer het zich nu precies voordoet.

Als ik met de korte huif van voor een tijdje heb gereden (5min), en dan met de lange huif vanvoor gaat rijden begint het probleem. Tenzij ik dan de verlichting uitdoe :!: .
de verlichting werkt op de lange huif niet wegens een decoder-storing, rij ik met verlichting aan rijd de loc beduidend trager omdat er een soort sluiting in zit denk ik. Ook dan begint deze in het begin te horten en stoten.

gaat als volgt in cijfers(blokjes op MS schatting)(met optrekvertraging):
1
2
3
0
1
4
0
3
5
0

enz.enz.

de rails is perfect schoon want in blokje 1 rijdt ie zonder stoppen(korte huif voor)

na ca. 30sec is ie helemaal inorde.
andersom werkt het wel, dus alleen met lange huif vanvoor+verlichting aan(die dan niet werkt)

hopende dat jullie eruit komen :?

Dennis
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
@ Dennis,

Als ik dat verhaal zo lees lijkt het erop dat de decoder ook niet erg goed meer werkt.

Je zou het lokje kunnen ombouwen met een M* ombouwset 60760,
dat heb ik ook gedaan.
Het loopt veel beter.
Dan kun je de verlichting ook apart schakelen en met een tip van de site van X-train is het ook mogelijk om een extra funktie te gebruiken voor een zwaailicht, hier heb ik een rode knipperled voor toegepast ipv het originele printje.
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Maak ook de wielen eens schoon en haal de koolborstels er eens uit. Zijn deze te zacht of te kort korter dan 3 a 4 mm vervang ze dan door nieuwe en een delta lokje zal altijd met een rukje optrekken dat is gewoon het concept van de niet meer gemaakte Marklinloks met een 3 polige motor.

Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Citaat van: peterpan op zondag 10 februari 2008, 12:19:39
Heel toevallig ben ik vandaag begonnen met het smeren van de DHG 700 uit de kruidvat set. Het is voor mij het 1e locje wat ik wil gaan smeren en loop gelijk tegen een probleempje aan. Er staan in het "boekje" 2 plaatjes die ik niet kan plaatsen, ook niet als ik het locje van de kap heb ontdaan. Bij de tekst staat dat je de motorlager moet oliëen en dan het ankertje moet ronddraaien. Maar waar zit de motorlager en het ankertje?

Alvast bedankt,
Peter

Edit; ik heb foto's gemaild met het verzoek deze te plaatsen.







Ik wil niet veel zeggen, maar ik vraag me af, of de motor(schild) wel goed gemonteerd is. Naar mijn gevoel zit dat niet goed en is de oorzaak van het slechte rijden.

Groetjes

Harry Stipkes
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Zou best wel eens scheef kunnen zitten.

Rijdt je lok zonder kap beter of slechter?
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
nee het motorschild hoort scheef te zitten de magneet zit ook scheef
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
De binnenkant van het lokje ziet er gewoon origineel uit.
en idd motor en magneet zijn een beetje achterover gekanteld.
Maar nogmaals, als die decoder al aan een kant geen verlichting geeft dan is de kans best groot dat er meer mis is.
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Lockje loopt bij mij weer redelijk dus ik doe er voorlopig niets aan. Wel is het lokje iets stiller zonder kap.
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
bij mij maakt rijden met/zonder kap geen verschil.
de verlichting is nog steeds kapoet en heb voorlopig geen plannen om heb weer 4 maanden in duitsland te stallen.

ik rij nu achteruit, voorkant licht kapot.
als ik toch via ms licht aan doe schokt hij in het begin maar rijdt daarna redelijk.
wel veel langzamer, sluiting?

Dennis
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Dennis,
Jouw DHnG (Doet Het niet Goed) heeft een lastig probleem, dat je met een beetje olie en er naar kijken niet oplost.

Zet het lokje een op "de bok", dus wielen zwevend opstellen, draadje op het chassis en een draadje op de sleper.
Kijk nu wat het gedrag is als je de snelheid langzaam opvoert en doe dit als de lok koud is en eventueel ook als ie warm is.
Als ie op "de bok" mooi loopt, dan heb je waarschijnlijk een massa probleem, of je sleper is niet goed.
Het kan zijn dat de lagerbussen van je wielassen vuil zijn en zo de massa niet goed is.
Dit is ook tijdens het rijden te zien, als de verlichting gelijktijdig met de haperingen knippert.
Haal ook even de sleper los en controleer of er geen olie op het contactplaatje zit.

Als de lok op "de bok" ook slecht draait, dan is je motor wellicht vervuild.
Dit gaat veelal gepaard met vonkende koolborstels.
Ook kunnen vonkende koolborstels duiden op een te lage veerdruk op de aandrukveertjes.
Is de druk wel goed en vonkt ie nog, dan zal je de motor moeten demonteren en reinigen.

Het decodertje zal wel goed zijn, deze kan dit soort rijgedragingen niet veroorzaken, mits er losse draadjes tegen de decoder aanrammelen en af en toe sluiting maken.

Kortom, je zal systematisch te werk moeten gaan en dingen uitsluiten, zodat alleen de storingsoorzaak over blijft.

Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
wel, ik heb geen bok/rollenbak.

wat ik wel weet is dat hij inmiddels alleen onregelmatig rijdt als hij rijdt in de richting van de kapote frontseinen en deze aan staan volgens MS(wat dus niet kan).

ook alleen wanneer de motor koud is.

daarna gaat het soepel, hoewel veel trager(zonder lawaai) met verlichting dan zonder verlichting.

Dennis
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Citaat van: minirailz op vrijdag 04 april 2008, 22:28:39
wel, ik heb geen bok/rollenbak.

Beetje improviseren Dennis, gewoon twee blokje hout oid onder de voor- en achterkant en gaan met die banaan.
Zo heb ik het ook altijd gedaan en het werk goed.
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Zal het vanavond eens proberen(druk,druk)

Dennis
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Geprobeerd: zelfde resultaat :(

als je motor koud is rijdt ie extreem onrustig( van halve kracht tot helemaal niks).
na een half minuutje rijdt ie soepeltjes.

Dennis
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Als ie op de bok hetzelfde resultaat geeft, dan is het dus niet een massa of een sleper probleem.
Probeer ook eens, tijdens het draaien op de bok, de koolborstelveertjes wat te bewegen cq meer/minder druk en kijk of het gedrag verbeterd.
Je kunt dit het best met een puntige pincet doen.
Helpt dit ook niet dan zul je toch het motortje uit elkaar moeten halen en reinigen in wasbenzine, vrees ik.
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Ik zal hem dan maar reinigen.
Neem aan dat enkel het asje in de wasbenzine moet, aangezien de koolborstels zullen vergaan(of niet :? )

Dennis
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Citaat van: minirailz op dinsdag 08 april 2008, 19:50:51
Ik zal hem dan maar reinigen.
Neem aan dat enkel het asje in de wasbenzine moet, aangezien de koolborstels zullen vergaan(of niet :? )

Dennis

Als het alleen het asje was en hoe wil je alleen het asje in de wasbenzine zetten.
Je moet echt de motor uit elkaar halen hoor, want het gaat om het binnenwerk.
Dus koolborstels eruit halen, motorschild eraf, beter is als je eerst de bedrading lossoldeert van het schild.
Als het schildje los is, reinig deze samen met het anker in wasbenzine.
Kijk of er geen koolslijpsel in de drie sleufjes van de trommelcollector zit, dit kun je het beste met een puntige houten cocktailprikkertje verwijderen en daarna met een tandeborstel en wasbenzine goed uitspoelen.

Je moet het motorhuis ontdoen van stof en met een wattenstaafje gedrenkt in wasbenzine reinigen.

Daarna alles laten drogen en als alles goed droog is breng je een klein drupje olie aan op de tandwielen en tandwielasjes.
Motor weer inelkaar zetten, draadjes vastsolderen en (nieuwe) koolborstels erin doen.

En dan testen.
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
 :) Way een Top-Forum toch weer....

groetjes Huib
Re: Br 258/DHG 700 naar de knoppen?
Citaat van: Kappa op dinsdag 08 april 2008, 21:01:48
Citaat van: minirailz op dinsdag 08 april 2008, 19:50:51
Ik zal hem dan maar reinigen.
Neem aan dat enkel het asje in de wasbenzine moet, aangezien de koolborstels zullen vergaan(of niet :? )

Dennis

Als het alleen het asje was en hoe wil je alleen het asje in de wasbenzine zetten.
Je moet echt de motor uit elkaar halen hoor, want het gaat om het binnenwerk.
Dus koolborstels eruit halen, motorschild eraf, beter is als je eerst de bedrading lossoldeert van het schild.
Als het schildje los is, reinig deze samen met het anker in wasbenzine.
Kijk of er geen koolslijpsel in de drie sleufjes van de trommelcollector zit, dit kun je het beste met een puntige houten cocktailprikkertje verwijderen en daarna met een tandeborstel en wasbenzine goed uitspoelen.

Je moet het motorhuis ontdoen van stof en met een wattenstaafje gedrenkt in wasbenzine reinigen.

Daarna alles laten drogen en als alles goed droog is breng je een klein drupje olie aan op de tandwielen en tandwielasjes.
Motor weer inelkaar zetten, draadjes vastsolderen en (nieuwe) koolborstels erin doen.

En dan testen.
lossolderen, helemaal uit elkaar??

dat is niet aan mij besteed(heb wel een soldeerpistool...)
ik hou het wel op een drupje olie :wink:

@huib: helemaal mee eens 8)

Dennis