Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Afbreken van 24130 rail-bevestingen t.o.v. 188 of 172 C-Rails

Gestart door i_m_johny dinsdag 13 november 2012, 20:30:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Afbreken van 24130 rail-bevestingen t.o.v. 188 of 172 C-Rails
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Afbreken van 24130 rail-bevestingen t.o.v. 188 of 172 C-Rails
     Hoewel ik enige tijd geleden al had gelezen over het feit dat de 'oude' versie van de R1 bochten, met daaronder als nummer 24130 (i.p.v. 130) ben ik toch helaas in het bezit gekomen van 30 van dit soort stukken rails.
     En ja hoor, binnen een weekend had ik al de eerste hoeken eraf en binnen een maand al enkele stukken waarvan de volledige kunststof 'haak' die met de andere rails voor de bevestiging zorgt ook in gruzzelementen.
     En dat terwijl ik nog zo gevraagd had aan de beurshandelaar in Joure of ik voor zo'n lage prijs van ? 1,00 p.p. hier geen spijt van zou krijgen. Welnee, zei hij. Alleen je beurs als je er geen gebruik van maakt. Nou ja, je moet mensen toch eens vertrouwen... toch?

:-( :-( :-( (onterecht dus, op dit punt).

     Thuis aangekomen bleek dat alleen de bovenste en onderste van de per 10 verpakte eenheden van recentere types was (130) en alles ertussenin 24130 bleek te zijn.

     Maar... nu geldt dit dus zeker voor de 'oudere' R1 bochten. Maar gaat dit ook wellicht nog op voor de 188 rechte rails? Want ik heb daarvan ook een grootte voorraad (bij een andere (web) handelaar) op die beurs heb aangeschaft.
     Het viel me bij het aaneenklikken op dat het stroefer ging als bij rails die al bij me in het bezit waren (en uit nieuwe starterssets kwamen).

Ook valt het op dat onderaan de rails, naast de 188 verwijzing er bij sommige een 3 staat en bij anderen een 4.

Iemand die hier iets over kan verduidelijken?
Re: afbreken van 24130 t.o.v. 188 of 172 C-Rails
Heel voorzichtig mee doen,breken door verharding in de loop der jaren allemaal af.
Ze hebben mij er ook mee tuk gehad.
De rails tussen 1995 en 2005 zijn allen slecht,idem wissels.
vele heb il al weg moeten gooien,zonde.

gr

Leo
Re: afbreken van 24130 t.o.v. 188 of 172 C-Rails
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: afbreken van 24130 t.o.v. 188 of 172 C-Rails
Weet je ook of de rechte C-Rail (188) hier ook last van heeft?

Re: afbreken van 24130 t.o.v. 188 of 172 C-Rails
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: afbreken van 24130 t.o.v. 188 of 172 C-Rails
Hoi.

In principe alle rails geproduceerd voor 2002 verouderen sterk. Bij het in elkaar steken breken de borgstukjes vrijwel allemaal uit/af.
De kunststof bevat eigenlijk te kort weekmaker, welke als het ware op termijn uitdampt.
Laat de rail ook niet vallen op een harde ondergrond, want de stukken vliegen eraf.

Maar.....

Ook de andere c-rails zijn gevoelig voor breuk op lange termijn. Dit is gewoon een natuurlijke reactie van de kunststofsoort.
Het zijn prachtige rails om te leggen, maar op de lange termijn (denk aan 30, á 40 jaar) verliezen ze het van de K- en M-rals.
Niet leuk voor ons; wel voor Märklin. Over een aantal jaren als de markt voor rollend materieel sterk terug loopt*, blijft de markt voor rails bestaan.... Misschien moeten ze eens informatie inwinnen bij Lego?
(* Van de verkochte treinen komt 85% weer in de in de handel zoals E-bay, beurzen ed terecht. Er gaat relatief weinig verloren.)

Gr. Marcel
Re: afbreken van 24130 t.o.v. 188 of 172 C-Rails
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: afbreken van 24130 t.o.v. 188 of 172 C-Rails
De 1 noemt hier 2005, de ander 2002. Graag zou ik eens de juiste datum horen.

Zelf had ik problemen met rails van voor 2002, dat jaartal lijkt me juist.
Re: afbreken van 24130 t.o.v. 188 of 172 C-Rails
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: afbreken van 24130 t.o.v. 188 of 172 C-Rails
Rails van na het jaar 2000 hebben nagenoeg geen probleem meer , kunststof verbeterd met weekmakers,

Heb zelf dit probleem ook en met afbreken/opbouwen van mn baan gehad en zijn er een flink aantal gesneuveld , ik heb deze rails vanaf dat ze door M* op de markt geschopt waren, heb nog toendertijd op Neurembergermesse aan M* "manager"gevraagd naar de weekmakers,
zijn antwoordt was: "kein problem, alles ist in ordnung"  dus niet , met dank aan deze pinokkio :o)

Ik heb ze tegen 50% omruilregeling opgestuurd naar M* en nieuwe retour gekregen, kwam ongeveer op 70 cent per rails voor nieuw.
Waarom 50% nu dat is de policy na het bijna failliet debakel van M*, voor die tijd gratis, dus erkenning van hun wanprodukt.

Maak je er niet al te druk om , bij mij liggen nu halve gare rails maar als het ligt dan is er niets mee aan de hand, wel als je een baan opbouwd en afbreekt, dan is het snel opperdepop :D

Gr, Jan

Re: afbreken van 24130 t.o.v. 188 of 172 C-Rails
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: afbreken van 24130 t.o.v. 188 of 172 C-Rails
Citaat van: 44er op dinsdag 13 november 2012, 21:25:40
..... Rails van na het jaar 2000 hebben nagenoeg geen probleem meer .....

Zeer duidelijke foto's, Zal ik eens even gaan vergelijken (met m'n zeer sterke leesbril op .... ).

Bedankt.

Jan
Re: afbreken van 24130 t.o.v. 188 of 172 C-Rails
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: afbreken van 24130 t.o.v. 188 of 172 C-Rails
Nog 2 plaatjes,
zoek de verschillen  :D :D
Gr, Jan
Re: afbreken van 24130 t.o.v. 188 of 172 C-Rails
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: afbreken van 24130 t.o.v. 188 of 172 C-Rails
Citaat van: 44er op dinsdag 13 november 2012, 21:45:26
Nog 2 plaatjes,
zoek de verschillen  :D :D

Ha. Die is simpel (gelukkig)......

Net zoals ook de bewuste R1 bochten, is dit dus een volledig Marklin nummer (24172).
Daar heb ik dus gelukkig niks van liggen  :D  :D  :D.

Groet,

Jan
Re: afbreken van 24130 t.o.v. 188 of 172 C-Rails
Hallo Jan.

Citaat van: i_m_johny op dinsdag 13 november 2012, 22:01:10
Ha. Die is simpel (gelukkig)......

Helaas is het toch niet zo simpel! :roll:
Het uitharden van het kunststof komt bij alle C-rails voor die in de periode 1994-2000 zijn gemaakt.
In die periode is Märklin ook begonnen met het dateren (rondje met jaar en maand) van de C-rails maar helaas niet allemaal.
Ook de nummering komt in allerlei variaties voor.
Dus wanneer de datering ontbreekt dan is het afbreken van kunststof het doorslaggevende bewijs! :-(

En om de verwarring nog groter te maken ben ik in het bezit van C-rails voor 2000 die nog steeds uitstekend in- en uit elkaar gaan maar heb ik ook "nieuwe" C-rails waar soms een stukje van afgebroken is.
Ook heb ik proefondervindelijk kunnen aantonen dat C-rails die hoogfrequent schoongemaakt zijn, veel vaker afbreken dan niet gereinigde, of dit nu door het HF of door de vloeistof komt, laat ik in het midden.

Maar verder is de C-rail een geweldig fijne rail om mee te werken en heb ik het geluk gehad dat ik vrijwel al mijn oude C-rails gratis bij Märklin heb om kunnen ruilen!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
 
Re: afbreken van 24130 t.o.v. 188 of 172 C-Rails
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: afbreken van 24130 t.o.v. 188 of 172 C-Rails
Citaat van: AlbertJan op woensdag 14 november 2012, 13:32:21

..... Maar verder is de C-rail een geweldig fijne rail om mee te werken en heb ik het geluk gehad dat ik vrijwel al mijn oude C-rails gratis bij Märklin heb om kunnen ruilen .....


Dag AlbertJan,

Da's mooi. Hoe heb je dit geregeld? Direct met Märklin contact opgenomen?
Of heb je bij je (lokaal of anders) winkelier dit neer kunnen leggen?

Volgens mij ben jij een 'Insider'? Heeft dat nog een rol gespeeld?

Groeten,

Jan
Re: Afbreken van 24130 rail-bevestingen t.o.v. 188 of 172 C-Rails
Dag Jan.
Märklin maakt in zijn service of coulance géén onderscheid tussen "bekende" Insiderleden of andere Märklin gebruikers.

Dit onderwerp is al jaren onderwerp van allerlei topics :
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=8758.msg157556#msg157556

of zelfs uit het stoffige archief :

Citaat van: AlbertJan op maandag 02 maart 2009, 21:48:52
Beste Märklin liefhebbers.
Omdat ik weer een aantal kapotte C-rails en wissels had, allemaal uit de slechte kunststof productie van 1995-2000, heb ik samen met een paar forumleden dit naar Märklin Kundenservicedienst opgestuurd om te laten beoordelen en eventueel, te laten vervangen. (zie draadje over Kapotte C-rails)

Helaas vandaag bericht ontvangen van Märklin Raparaturservice.
Dit kwam in de vorm van een Reparatur-Kostenvoranschlage, oftewel een voorstel om tegen een gedeeltelijke betaling de rails en wissels te vervangen.
Snel even uitgerekend dat dit voorstel tot "omruiling" 43% van de nieuwe cat. waarde omhelst en waar bovenop ook nog eens 19% Mehrwertsteuer (BTW) komt, totaal dus zo'n 52% van de nieuwwaarde (catalogus waarde).

Ook heeft Märklin nu een rekening voor deze "Kostenvoranschlage" van ?11,90 en ook de verzendkosten worden totaal doorberekend.

Märklin heeft ook het zinnetje toegevoegd dat kostenloze garantie afwikkeling ook alleen maar kan met aankoop nota's en/of ingevulde garantiekaart!

Dus door het nieuwe beleid van Märklin is de coulance met de gratis omruil nu overgegaan in, nog steeds, coulance met bijbetaling van ongeveer 50%.

En laten wij met zijn allen nu maar hopen dat dit soort maatregelen Märklin er weer helemaal bovenop helpt! 8)
Dan heb ik dit er dan wel graag voor over!  :roll: :wink:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Hoe de zaken er op dit moment voorstaan?
Gewoon in je beste Duits informeren bij Märklin Kundenservice en je hoort wat ze willen doen.

Veel succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Afbreken van 24130 rail-bevestingen t.o.v. 188 of 172 C-Rails
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Afbreken van 24130 rail-bevestingen t.o.v. 188 of 172 C-Rails
Citaat van: AlbertJan op donderdag 15 november 2012, 08:41:37
..... Gewoon in je beste Duits informeren bij Märklin Kundenservice en je hoort wat ze willen doen .....

Danke AlbertJan.

Wir sollen es mitmachen  >:-D.

Freundliche grüsse (kan de ringel S niet vinden  :D),

Jan
Re: Afbreken van 24130 rail-bevestingen t.o.v. 188 of 172 C-Rails
Nog netje van Marklin dat ze een gedeelte van de kosten voor hun rekening nemen voor meer dan 10 jaar oude rails, is een fabrikant ook niet 10 jaar verantwoordelijk voor hun produkt, ik heb ook meerdere afgebroken rails, maar daar ik ze gedeeltelijk vast heb liggen stoort het me niet en ondervind er geen nadeel van, kunststof hard nu eenmaal uit, mvg
Re: Afbreken van 24130 rail-bevestingen t.o.v. 188 of 172 C-Rails
Een ding snap ik toch niet van marklin.
Voordat je de rails in de productie doet,test je toch dat product of niet soms.
Bij de eerste die ik gekocht had braken er al direct stukken af.
Ik heb ook nog een heleboel slechte die allemaal kapot zijn.
Wist namelijk niet dat je ze om kon ruilen dit wist ik pas toen ik op dit forum kwam.
Mijn neefjes heb ik er mee laten spelen,nou er blijft niets van over hoor echt een wan product.
Ik ben weer gewoon op m rails over gegaan omdat ik vaak van baan verwissel en hem dan afbreekt.
Maar mijn neefjes spelen er nog wel mee ,we hebben grote stukken c rails maar aan elkaar gelijmd.

Tony
Re: Afbreken van 24130 rail-bevestingen t.o.v. 188 of 172 C-Rails
Heb probleem wat Marklin had kwam pas na een paar jaar aan het licht, dit probleem treed dus niet direct op na de productie.

Daarna heeft Marklin dit ook toegegeven en een omruilservice gestart, dus om over een wan product te spreken  :thumbdown:
Re: Afbreken van 24130 rail-bevestingen t.o.v. 188 of 172 C-Rails
Maar Wijbe
Maken ze ze dan al een paar jaar van te voren of zo voordat ze uitgeleverd worden?

Tony
Re: Afbreken van 24130 rail-bevestingen t.o.v. 188 of 172 C-Rails
Citaat van: blauweengel op donderdag 15 november 2012, 10:20:34
Voordat je de rails in de productie doet,test je toch dat product of niet soms.

Dit product test je niet jaren en jaren, dit is een probleem (weekmakers) wat pas na enkele jaren te licht kwam. Volgens mij spreek je jezelf nu tegen...

Als Marklin elk product van te voren eerst een paar jaar moest testen konden ze er wel mee ophouden....
Re: Afbreken van 24130 rail-bevestingen t.o.v. 188 of 172 C-Rails
Nou bij mij duurde het geen jaren toen ze kapot gingen er braken na een paar ker al stukken af.

Tony
Re: Afbreken van 24130 rail-bevestingen t.o.v. 188 of 172 C-Rails
En zo rond wanneer was dat? Ze kunnen best een paar jaar in de winkel hebben gelegen.

Zo had ik dat met mijn C5 paket, gekocht rond ongeveer 2006 uit een winkel, rails kwamen helaas uit 1997/8.
Re: Afbreken van 24130 rail-bevestingen t.o.v. 188 of 172 C-Rails
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Afbreken van 24130 rail-bevestingen t.o.v. 188 of 172 C-Rails
Citaat van: blauweengel op donderdag 15 november 2012, 10:20:34
..... we hebben grote stukken c rails maar aan elkaar gelijmd .....

Dat ben ik ook van plan  :?.


Citaat van: blauweengel op donderdag 15 november 2012, 11:38:22
..... Nou bij mij duurde het geen jaren toen ze kapot gingen er braken na een paar er al stukken af .....

Direct nadat ik mijn eerste 24130 (de oude dus, bleek later) weer losmaakt, brak de hel los  >:-D >:-D >:-D.

:-( :-( :-(


Citaat van: Wijbe op donderdag 15 november 2012, 11:59:00
..... Zo had ik dat met mijn C5 paket, gekocht rond ongeveer 2006 uit een winkel, rails kwamen helaas uit 1997/8 .....

Maar vindt ik dat je met de kassabon in de hand nog wel recht van spreken hebt.

Re: Afbreken van 24130 rail-bevestingen t.o.v. 188 of 172 C-Rails
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Afbreken van 24130 rail-bevestingen t.o.v. 188 of 172 C-Rails
Men kan wel gaat zitten piepen en janken over dit feit , je moet het maar nemen zoals het nu is en anders K rail kopen,
Gaat nu inhoudelijk nergens meer over,

Vriendelijke groetjes,

Jan
Re: Afbreken van 24130 rail-bevestingen t.o.v. 188 of 172 C-Rails
Citaat van: i_m_johny op donderdag 15 november 2012, 12:29:53
Citaat van: Wijbe op donderdag 15 november 2012, 11:59:00
..... Zo had ik dat met mijn C5 paket, gekocht rond ongeveer 2006 uit een winkel, rails kwamen helaas uit 1997/8 .....

Maar vindt ik dat je met de kassabon in de hand nog wel recht van spreken hebt.



Tsja, kwam er rond 2010 achter dat de boel afknapte. Er liggen nu nog 3 wissels die een keer moeten worden vervongen. Enig nadeel is dat de winkelier ook niet meer bestaat waar het gekocht is. Heb er wel vrede mee, het betreft geen enorme hoeveelheid rails.