Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Tandwielen en andere montagesorres

Gestart door B100 dinsdag 13 november 2012, 15:11:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Tandwielen en andere montagesorres
LS

Misschien al bekend bij sommige maar als je zelf eens wielen van je loks vervangt is het vaak tobben om de wielen op de asjes te monteren, tenzij je speciaal gereedschap hebt daarvoor.

Het demonteren gaat meestal met een dreveltje en wat beleid wel lukken.

Echter in omgekeerde volgorde is andere koek. Want je wilt je nieuwe wielen niet beschadigen.

Nu heb ik een stoomlok de 3048 in de revisie en daarop ga ik nieuwe wielen ed monteren.

Ik bedacht me dat ik lang geleden eens toch wel opgelet had met natuurkunde en met name dat metaal krimpt door koude en uitzet door warmte. Nu is een lasbrander op je lok zetten geen goed idee maar wel de vrieskast eens gebruiken.

Ik heb daarom een wiel met daaraan vast een as een nachtje in de vrieskast gelegd en en kon toen daarna zo het andere wiel op het gekrompen asje schuiven zonder veel moeite en dit wiel in positie draaien om het drijfwerk te monteren. 

Het voordeel laat zich raden.

Je kunt zelf een nachtje slapen en de andere dag zonder al teveel hoofdbrekens, het geheel monteren zonder te beschadigen, immers wanneer alles op kamertemperatuur is gebracht zijn de wielen vastgeklemd op de assen.

Je zou het ook kunnen proberen met warmte bijv boven een vlam maar dan beschadig je de verf op de wielen of misschien het geheel in kokend water leggen.

ik hoor graag de reacties

vr gr koos
Re: Tandwielen en andere montagesorres
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Tandwielen en andere montagesorres
Beste Koos,

Heel goed idee om de as is de vriezer te leggen, is heel makkelijk (als de echtgenote tenminste ruimte heeft in de vriezer...), mocht het dan nog moeilijk gaan, dan is het opwarmen van het wiel in olie een aanvullende mogelijkheid.

Voor digitale rijders is het wellicht aan te raden de decoder even uit de lok te halen.

Groet, Anne W
Re: Tandwielen en andere montagesorres
Ha Koos,

Ik kan me niet voorstellen dat een asje van enkele milimeters doorsnede bij een temperatuur van -20 graden in de vriezer dermate veel krimpt dat je het nieuwe wiel er zo over heen kunt schuiven. Volgens mij is het nieuwe wiel gewoon net iets ruimer geboord waardoor het goed past.

Uiteraard klopt het verhaal dat je weergeeft uit de natuurkunde lessen. Dus ik twijfel of het komt door de verklaring die je geeft maar het is natuurlijk fijn dat het gelukt is.
Re: Tandwielen en andere montagesorres
Hallo Koos,

Je idee is geheel correct, of het op jou manier echt werkt is even de vraag.

In de industrie wordt met krimpverbindingen gewerkt.
Je kunt verwarmen maar ook afkoelen met stikstof.
Dat afkoelen met vloeibare stikstof gaat naar een temperatuur van minus 195 graden.
Bij mijn vorige werkgever had ik daar wel mee te maken. Verbussen met krimpverbinding.

Vloeibare stikstof wordt geleverd door Hoekloos klik

In de hobby-wereld is dit niet haalbaar, nog maals je idee is wel goed  :thumbup:

Mvg, Johan
Re: Tandwielen en andere montagesorres
Beste lezers

Ik heb hier een formule gekregen van een bevriend natuurkundige welke ik jullie niet wil onthouden.

Ik citeer :

Beste Koos

Ik heb even gerekend aan de verkorting van de as.
De formule die van toepassing is luidt:
dL = Alpha (staal) x Aanvangslengte x d Temp (in K)

dTemp is het temperatuursverschil wat optreedt. In dit geval van -25 C diepvrieskist naar + 20 C kamertemperatuur.
dTemp = 45 C
dTemp = 45 K

Aanvangslengte van de as is de diameter van de as. Is ca. 3 mm. Ergo 3 x 10 (-3) meter

Apha staal is 12,0 x 10 (-6)  m/mK

Invullen:
dL = 12 x 10 (-6) x 3 x 10 (-3) x 45 m
dL =  0,00162 mm

Met ander woorden: De as krimpt ca 0,002 mm loodrecht op de as. (Spreektaal: 2 duizenste)
Dit is in één richting loodrecht op de as gerekend.
Als je ervan uitgaat dat dit in alle richting opgaat kan je ervan uitgaan dat het klopt wat je ondervonden hebt.

einde citaat.

Verder maakt het mij niet zoveel uit hoe dingen wel of niet wetenschappelijk kunnen, ik vogel gewoon wat en heb het er reuze mee naar het zin en af en toe deel ik die vreugde graag met andere. :D

De meeste zaken zijn toch bij toeval uitgevonden hahahaha  :O

In elk geval zitten mijn wielen er straks zonder al te veel inspanning over de asjes en dat telt  :P
Re: Tandwielen en andere montagesorres
Je kunt je voorstellen dat bij minus 195 graden vele malen meer dan twee duizenste kleiner wordt  ;) :D
Daarom wordt er ook met vloeibaar stikstof gewerkt.

Mvg, Johan
Re: Tandwielen en andere montagesorres
0,002mm is heel erg weinig, dat is eerder iets om een oppervlakte ruwheid in uit te drukken die je onder de microscoop bekijkt.

Een passing op hele kleine harde as komt meestal op 0,01 mm nauwkeurig en dat is nogal extreem maar al 5 maal meer dan 2 duizendste.

Dus je zal het niet merken, een zichtbaar stofdeeltje op de kast is groter.