Hallo,
Welkom op het forum.
Een belangrijke vraag is van welke soort M-rails je zo'n 90 graden kruising dan zou willen maken? M-rail, K-rail of C-rail? Dat maakt nogal wat verschil lijkt me zo!
Voor de "rest" denk ik dat je uit moet gaan van twee rechten die na te zijn gezaagd loodrecht op elkaar worden bevestigd. Dat is dan een kwestie de rails waar ze elkaar raken exact 45 graden afzagen en dan solderen. Dan heb je in ieder geval de basis. Vervolgens moet ook het "vierkant" van de rails op het kruispunt zeer exact worden samengesoldeerd en vervolgens de wielgeleiders op de vier hoeken worden aangebracht. Bekijk eerst héél goed de kruispunten van Märklin. Het lastigste lijkt mij de ondergrond van het vierkant te construeren waarin dan de kruisende puntcontacten moeten worden aangebracht (eventueel elektrisch gescheiden dat is "gebruikelijk" bij kruispunten). Mijns inziens is al dit prutswerk alleen uit te voeren door gebruik te maken van mallen anders gaat het subiet scheef. Ik mag aannemen dat je vaardigheden bij railbouw op een langere ervaring steunen anders zou ik er niet aan beginnen.
Een alternatief kan zijn een 90 graden kruising uit een Amerikaans railassortiment te kopen en dat van puntcontacten te voorzien. Dat lijkt me "eenvoudiger"(nou ja, een béétje dan).
Ik ga ervan uit dat je voornemens bent een baan naar Amerikaans voorbeeld te gaan bouwen want dergelijke 90 graden kruispunten zijn heden ten dage op een Europese baan bijna niet voorstelbaar. Ik denk dat een kruising van 70 graden wel het maximum is. Dat hangt samen met het feit dat bij 90 graden de beide wielen op de as tegelijkertijd de voegen bij de hoekpunten moeten passeren wat een enorme druk op het kruispunt gaat uitoefenen. Het zal wel de reden zijn dat al het Amerikaanse rijdend materieel voorzien is van draaistellen, dat scheelt lijkt me zo.
Ik herinner me een voorbeeld uit het wel zeer grijze verleden van zo'n recht kruispunt in Nederland en dat was op het dubbelsporig traject van de Blauwe Tram tussen Voorschoten en Leiden waar nabij de Lammeschansbrug de enkelsporige spoorlijn Alphen-Leiden werd gekruist. Dat kruispunt met de tram passeren gaf een fiks gehobbel, dat kan ik je bevestigen.
Gegroet,
Rob