Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

HO 90° kruising 3-rail märklin

Gestart door 3-rail-fan dinsdag 13 november 2012, 13:56:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
HO 90° kruising 3-rail märklin
Weet iemand hoe ik HO 90° kruising 3-rail märklin kan maken ? en wat ik daarvoor nodig heb om het optimaal te laten functioneren ?
:thumbup: :idea: 8o :-)
Re: HO 90° kruising 3-rail märklin
Hallo,

Welkom op het forum.

Een belangrijke vraag is  van welke soort M-rails je zo'n 90 graden kruising dan zou willen maken?  M-rail, K-rail of C-rail? Dat maakt nogal wat verschil lijkt me zo!

Voor de "rest" denk ik dat je uit moet gaan van twee rechten die na te zijn gezaagd loodrecht op elkaar worden bevestigd. Dat is dan een kwestie de rails waar ze elkaar raken exact 45 graden afzagen en dan solderen. Dan heb je in ieder geval de basis. Vervolgens  moet ook het "vierkant" van de rails op het kruispunt zeer exact worden samengesoldeerd en vervolgens de wielgeleiders op de vier hoeken worden aangebracht. Bekijk eerst héél goed de kruispunten van Märklin. Het lastigste lijkt mij de ondergrond van het vierkant te construeren waarin dan de kruisende puntcontacten moeten worden aangebracht (eventueel elektrisch gescheiden dat is "gebruikelijk" bij kruispunten). Mijns inziens is al dit prutswerk alleen uit te voeren door gebruik te maken van mallen anders gaat het subiet scheef. Ik mag aannemen dat je vaardigheden bij railbouw op een langere ervaring steunen anders zou ik er niet aan beginnen.

Een alternatief kan zijn een 90 graden kruising uit een Amerikaans railassortiment te kopen en dat van puntcontacten te voorzien. Dat lijkt me "eenvoudiger"(nou ja, een béétje dan).

Ik ga ervan uit dat je voornemens bent een baan naar Amerikaans voorbeeld te gaan bouwen want dergelijke 90 graden kruispunten zijn heden ten dage op een Europese baan bijna niet voorstelbaar. Ik denk dat een kruising van 70 graden wel het maximum is. Dat hangt samen met het feit dat bij 90 graden de beide wielen op de as tegelijkertijd de voegen bij de hoekpunten moeten passeren wat een enorme druk op het kruispunt gaat uitoefenen. Het zal wel de reden zijn dat al het Amerikaanse rijdend materieel voorzien is van draaistellen, dat scheelt lijkt me zo.

Ik herinner me een voorbeeld uit het wel zeer grijze verleden van zo'n recht kruispunt in Nederland en dat was op het dubbelsporig traject van de Blauwe Tram tussen Voorschoten en Leiden waar nabij de Lammeschansbrug de enkelsporige spoorlijn Alphen-Leiden werd gekruist. Dat kruispunt met de tram passeren gaf een fiks gehobbel, dat kan ik je bevestigen.

Gegroet,

Rob
Re: HO 90° kruising 3-rail märklin
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: HO 90° kruising 3-rail märklin
Ach we hebben er een in Blauwkapel hoor.  :)


Bron: http://www.stationblauwkapel.nl


gr.  Charlie

Re: HO 90° kruising 3-rail märklin
Hallo,
Zie ik dit verkeerd, of zijn er geen uitsparingen voor de wielflenzen!
Dat moet inderdaad serieus gehobbel geven als je daar over rijdt met trein of tram.
Met vriendleijke groeten,
Denis
Re: HO 90° kruising 3-rail märklin
Haha bedankt voor de info allemaal maar ik wil dit graag van HO märklin kunstof-rails die 90° kruising AUB !!! wie heeft een idee AUB !!! :thumbup: :idea: 8o :-)
Re: HO 90° kruising 3-rail märklin
Zelfs die kruising op het plaatje is geen 90' Of ik heb een bril nodig. 8)

3railfan ga eens op zoek bij de gelijkstroom merken.Ik heb wel eens een 90'kruising gezien ik dacht van Fleischmann.
Puko strip er tussen en je kunt beginnen met test rijden.
De staven zullen vast al geïsoleerd zijn dus de tussen stukjes kun je makkelijk omschakelbaar maken voor de sleper.

Zoek eens op de site van Walthers Modeltrains die hebben vaak dit soort rare items.Het zou me niets verbazen dat ze een setje van 4 kruisende sporen verkopen.

Robin
Re: HO 90° kruising 3-rail märklin
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: HO 90° kruising 3-rail märklin
Hier nog een foto van Blauwkapel waar goed te zien is hoe de rails liggen op de kruising.


grote foto
Re: HO 90° kruising 3-rail märklin
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: HO 90° kruising 3-rail märklin
Hoe oud is die foto Wilfried?
Op Google Maps zie je dat huisje niet meer staan.
Re: HO 90° kruising 3-rail märklin
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: HO 90° kruising 3-rail märklin
Als je bij de grote foto kijkt staat er 1996 onder. Zo zie je maar in 16 jaar kan er veel veranderen.
Re: HO 90° kruising 3-rail märklin
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: HO 90° kruising 3-rail märklin
OK, die datum was me nog niet opgevallen.
Sprintertje is ondertussen ook niet meer geel. ;)