Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

De bouw van een rolbrug

Gestart door leendert maandag 09 januari 2017, 16:36:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De bouw van een rolbrug
Lid sinds: 2018

offline
De bouw van een rolbrug
Rolbrug 2.0

1 Waarom
Ik had al sinds jaar en dag de bekende koffiemolen rolbrug van Marklin en wilde deze graag vervangen door een goed functionerende oplossing, ook voor automatisch rijden. Dus waarom zoiets niet dan maar zelf maken? Kan dat en welke uitdagingen zijn er dan.

2 Beperkingen
Nou ben ik geen atleet als het gaat om mechanica, dus ik moet het vooral hebben van handigheidjes en een vijl en korrel 80 zijn vaak mijn grootste vriend in dit soort dingen. Natuurlijk probeer je netjes te werken, maar het eindresulaat is natuurlijk nooit te vergelijken met dat wat in metaal bewerkt wordt, maar ach, het is een verwoede poging, geen productielijn voor grote aantallen..
Om alvast wat te verklappen over het eindresultaat: het valt nog niet mee om een echt stille rolbrug te maken. Het maakt toch een beetje het geluid dat lijkt op dat van een huis, tuinen en keukenscanner. Heeft trouwens ook wel iets, maar dat terzijde.
Tijdens het optrekken en afremmen, is er op sommige frequenties nog wat bijgeluid, omdat de behuizing resoneert. Mogelijk nog eens aan te vullen met gesampelde geluiden van een echte rolbrug.
Ook heb ik rekening gehouden in deze zoektocht, dat ik een aantal keer moest uithuilen en opnieuw beginnen met een aantal dingen. Geeft niet, want van neerstorten hebben we leren vliegen tenslotte..

3 Eisen
Nog voor dat de eerste stappen in uitvoer gezet worden, is het altijd goed om even de eisen op papier te zetten:
Betrouwbaar, digitale aansturing, ook ' handmatige' aansturing mogelijk, realistisch optrekken en afremmen.
Betrouwbaar is een breed begrip. Maar het betekent onder andere dat de brug niet te ver door rolt, dus eindafschakeling heeft en bij bijvoorbeeld stroomuitval de brug zelf weer een positie vindt.
In deze brug zijn er vier sporen aan beiden. Elk spoor is aan te kiezen, maar de sporen liggen wel recht tegenover elkaar.

4 Uitvoering

4.1 Algemeen
Het geheel bestaat uit twee delen: de rolbrug op de baan en de bak, onder de baan, waarmee de rolbrug via een overbrenging in beweging wordt gezet.
In - ik noem het vanaf nu 'de bak' - zitten een aantal ingredienten:
- de stappenmotor: Een Alibaba ding. Met een spindel. En zo onstaat per stap een nauwkeurigheid van 0,2 mm. Daar ben ik dik tevreden mee.

- Een lichtsluis per spoor dat aangereden kan worden. Is dat nou echt nodig? Eigenlijk niet, want de software telt de stappen wel. Maar voor de calibratie en de zekerheid is het wel extra veilig.


- Een mooie optrek en afremcurve van de motor. Ik gebruik hiervoor een gamma curve.
De brug heeft ook twee lichtsluizen. Deze zijn bedoeld voor het automatisch rijden. Daarnaast geeft de (processor op de) bak een bezetmelding af als deze in beweging is.



Een speurtocht in de rommelbak leverde nog een mooi LCD display op en twee ledmatrixen met de MAX7219's die ik eens van Snoozerman heb gekregen. Daar loopt een leuke animatie mee als de brug beweegt en blokbezet meldingen geven bij automatisch rijden.


4.2 Mechanisch
Ik heb een bak van beukenhouten zijkanten en twee kuntstof delen voor de voor- en achterkant. Dat geeft voldoende stevigheid.
In de bak lopen twee geleiders (uit een scanner gehaald) met daarop per geleider twee glijlagers.
Tussen die geleiders loopt de spindel met aan de ene kant de stappenmotor en aan de andere kant een vrijlooplager.
Daarop weer de drager, waar het bovengedeelte op terecht komt van de brug. Op die drager ook weer de koppeling naar de stappenmotor en een geleider die de lichtsluis die per spoor zit aandoet.



De brug zelf is van twee stukken MDF gemaakt die aan elkaar gelijmd zijn met daarin de sparingen voor de kabeltjes. In totaal gaan er 5 draadjes van de brug naar de bak, dus ook die moeten op elegante wijze verwerkt worden, zodat er niks klem loopt.
De verbinding tussen de brug en de bak is met een stukje epoxy. Dat loopt tussen twee hoekprofielen door, en is aan beide kanten voorzien van een lager.
Voor de koppeling aan de bak heb ik een magneet gebruikt, die vangt eventuele speling op.

De bak staat zelf in een houder, die op zijn beurt voorzien is van een laagje (IKEA) kurk, om trilling op te vangen.

4.3 Software
De software bestaat uit een paar hoofdblokken:
Aansturing van de stappenmotor. Op zich rechttoe rechtaan: hij gaat vooruit of achteruit. Ik had nog een printje liggen met een LM298 chip, die heb ik gebruikt.
De afstand tussen de blokken is precies 77,50 mm. Dat betekent dat er per spoorwissel 3850 stappen (of een veelvoud daarvan) gezet worden.
Ontvangen van de informatie van de digitale centrale. Op zich via de bekende bibliotheek die er is voor de Arduino.


De kunst echter is om het in Koploper (of elk ander programma) goed aangestuurd te krijgen.
Wat ik als oplossing bedacht heb, is om elk spoor een eigen wisseladres te geven en met van de RG die gestuurd wordt, wordt alleen op de R geluisterd. Dat betekent dat je in bv Koploper een wisselstraat tekent, waarbij alles op rechtdoor staat en alleen het aangekozen spoor op afslaand. Werkt prima!
Verder zitten er 4 drukknoppen op die, je raadt het al, de sporen 1 tot 4 aankiest. In mijn geval zit deze reeks aan knopjes gewoon op de bak (handig voor debuggen..) maar kan natuurlijk ook naar buiten op een paneeltje gebracht worden.
De bezetmeldingen gaan naar een gewone S88 die daar in de buurt zit.

Het display wordt aangestuurd met de I2C bus en toont wat weetjes van wat er op dat moment gebeurt en waar de brug naartoe onderweg is en vandaan komt.
De MAX7219 wordt met een eigen SPI achtig protocol aangestuurd.

De Arduino is de Nano en staat op een soort opsteekprintje waar ook de bekende optocoupler op zit om de koppeling naar de centrale te maken.

5 Automatisch rijden
Voor het automatiseren van het rijden, heb ik in Koploper 9 blokken gemaakt: 4 aan beide zijden en 1 voor de brug zelf.


De sporen hebben ieder een bezetmelder, de brug heeft er 2, in de vorm van een lichtsluis.
Hoe werkt het dan: Er komt een loc aanrijden en stopt in dat blok. De brug komt (indien nodig) aanrollen en de loc trekt op richting dat blok. Direct na het vrijkomen van de eerste bezetmelder, stopt de loc. Vervolgen gaat de brug onderweg naar het bestemmingsspoor en daar aangekomen (al die tijd houdt de bezetmelder op de bak de zaak 'bezet') vertrekt de loc. De tweede melder op de brug is de inrijdmelder van dat blok en de loc remt netjes af (want hij leert remmen) op het eindpunt van het blok.
Dit werkt twee kanten op, dus alle blokken, behalve die op de brug zelf, leert remmen. Mogelijk dat ik later nog iets bijstel met 'aantal cm doorrijden' ga doen, maar dat is nu nog niet gebeurd.

6 Vervolgstappen
De scenery moet nog gedaan worden. Het ziet er nu nog wel errug technisch uit.
Ook moet er voor het LCD display en de LED matrix een kastje gemaakt worden, maar ach, ook dat heeft nog even tijd.

Groet,
Leendert


Re: De bouw van een rolbrug
Lid sinds: 2016

offline
Re: De bouw van een rolbrug
Mmm ziet er veelbelovend uit  :thumbup: :thumbup:
Re: De bouw van een rolbrug
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De bouw van een rolbrug
Hi Leendert,

Interessant draadje.

groet
Harald
Re: De bouw van een rolbrug
Lid sinds: 2007

offline
Re: De bouw van een rolbrug
 :thumbup:
benieuwd naar het vervolg en eindresultaat :help: :help:
Re: De bouw van een rolbrug
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: De bouw van een rolbrug
Hoi Leendert.
Geweldig om weer zo'n prachtig zelfbouw project van jouw hand te kunnen volgen! :thumbup:
Zoals altijd weer uitstekend beschreven en voorzien van mooie duidelijke foto's.

Hopelijk wordt het eind resultaat zoals jij voor ogen hebt.
(we wachten op de film met de in bedrijf name van de rolbrug! :D)

vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: De bouw van een rolbrug
'k Sluit me geheel bij AlbertJan aan. Compliment :important:
Re: De bouw van een rolbrug
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: De bouw van een rolbrug
Heel erg knap & fraai gedaan Leendert; complimenten  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Kom graag 'n keer live kijken, maar dat weet je ;-)

Re: De bouw van een rolbrug
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: De bouw van een rolbrug
Fantastisch Leendert, knap gemaakt, Ben zeer benieuwd naar het verdere verloop van dit project. :arrow: :thumbup:
Re: De bouw van een rolbrug
zendesigner
gast

Re: De bouw van een rolbrug
Hoy Leendert,

Zeer interresant wat ik zeker van dichtbij ga volgen.  Ik heb namelijk hetzelfde idee om een stappenmoter te gebruiken maar dan voor mijn draaischijf.
Ben het moe dat oud en luid systeem, dat dan ook nog regelmatig net naast de sporen staat, te vervangen. ondertussen draait men schijf ook al maar naar 1 kant maar

Heb al een hoop ervaring met 3d printers etc zoals Kris (Snoozerman) maar waar ik wat mee in mijn maag zit is eigenlijk de software koppeling
tussen de arduino en de Itrain software.
Heb ook al eens onderzocht of het misschien met de oc32 kan.

Heb jij een voorbeeld hoe die library er uit ziet? Probleem is dat ik wel een IT'er ben maar geen fluit ken van programmeren.
groetjes
Bart 
Re: De bouw van een rolbrug
Re: De bouw van een rolbrug
Ik heb een loconet shield aangeschaft voor mijn arduino.  Kan de arduino dan programmeren als loconet decoder die door software aangestuurd kan worden. (Ik gebruik train controller)
Re: De bouw van een rolbrug
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: De bouw van een rolbrug
Dit willen we allemaal wel  8o
Re: De bouw van een rolbrug
Lid sinds: 2018

offline
Re: De bouw van een rolbrug
Citaat van: zendesigner op woensdag 18 januari 2017, 11:33:17
Knip--
Ik heb namelijk hetzelfde idee om een stappenmoter te gebruiken maar dan voor mijn draaischijf.
Heb al een hoop ervaring met 3d printers etc zoals Kris (Snoozerman) maar waar ik wat mee in mijn maag zit is eigenlijk de software koppeling tussen de arduino en de Itrain software.
Heb ook al eens onderzocht of het misschien met de oc32 kan.
knip

Hi Bart,
De OC32 is een kant en klaar 'ding' dat je kan configureren. Van wisselaandrijvingen omzetten tot servo's omzetten en nog veel meer. Maar je kunt hem niet programeren. Configueren en programeren wordt als term nog wel ens verwisselt, maar programeren betekent dat je zelf logica aanbrengt. Bijvoorbeeld door als je een signaal van de central krijgt zelf piepjes op te wekken op een uitgang van een arduino. Onzinnig om te doen, maar het gaat om het voorbeeld.
In jouw voorbeeld voor je draaischijf, 'luister' je met je arduino naar de draaischijf commando's die iTrain verstuurt en deze vertaal je in een specifieke actie om je draaischijf de juiste dingen te laten doen.
Heb je geen programmeer ervaring, dan is dit wel meteen een hoge instap die je kiest! Dus ook een flinke uitdaging. Maar omdat de Arduino over zeer handige debug beschikt (alles wat hij doet kan je over de seriele poort uitlezen) is het erg goed te doen.
De basis is een DCC (of Motorola) bibliotheek die alle signalen van de centrale ontvangt en beschikbaar stelt. Daar hoef je dus niets meer aan te doen. Wat je vervolgens doet, is op basis van het uitvragen welk adres er binnen gekomen is, eentje uit jouw reeks is en vervolgens doe je de acties. Bijvoorbeeld op 'miijn' rolbrug: ik zie dat wisseladres 80 binnenkomt (Spoor 1), ik weet dat ik op Spoor 4 sta, dus zet ik de poort aan dat de brug in beweging is, en laat de stappenmotor zijn beweging van spoor vier naar één maken en zet de poort weer uit, zodat Koploper weet dat ik klaar ben met brug beweging.
Code is beschikbaar hoor, voor iedereen.

Groet,
Leendert
Re: De bouw van een rolbrug
Lid sinds: 2018

offline
Re: De bouw van een rolbrug
Citaat van: Jørg op woensdag 18 januari 2017, 11:44:44
Misschien ook interessant om eens te bekijken:

https://mancave.conrad.nl/h0-rolbrug-van-je-afgedankte-printer-of-scanner/?utm_source=MCM2015wk07&utm_medium=email&utm_campaign=mailing-link&utm_content=h0-rolbrug-van-je-afgedankte-printer-of-scanner/

Dank je wel voor de tip! Wat ontzettend leuk! Vind de detectie met de deurbel wel wat lomp, maar erg leuk verzonnen. Ook de constructie met de plaatjes die 'inschuiven', dat had ik eerder moeten weten/bedenken, want mijn huidige constructie is wel een gepriegel.

Groet,
Leendert
Re: De bouw van een rolbrug
Lid sinds: 2018

offline
Re: De bouw van een rolbrug
Citaat van: Maarten op woensdag 18 januari 2017, 18:37:16
Ik heb een loconet shield aangeschaft voor mijn arduino.  Kan de arduino dan programmeren als loconet decoder die door software aangestuurd kan worden. (Ik gebruik train controller)

Ik heb hier geen ervaring mee, maar als er ondersteuning is met een bibliotheek, dan zal dit absoluut geen probleem zijn. Lijkt me leuk om te volgen, want ik denk dat er velen veel plezier aan beleven.

Groet,
leendert
Re: De bouw van een rolbrug (1 stapje terug)
Weer even een update.

Na veel configueren en rijden en genieten, heb ik toch nog een mechanisch probleempje.

De verbinding tussen de brug op de baan en de bak onder de baan, heb ik gedaan met twee sterke magneten. Dat leek allemaal rots vast te zitten, maar ik merk dat na verloop van tijd en dus veel geschuif, de brug wat achterover gaat kantelen. Daarmee kan ook een ontsporing optreden.

Dus nu iets anders verzonen en ga ik nu maken. Ik zal binnenkort wat foto's maken en plaatsen.

Groet,
Leendert
Re: De bouw van een rolbrug
zendesigner
gast

Re: De bouw van een rolbrug
Hoy Leendert ,

hartelijk bedankt voor het advies.  Ik zal eerst proberen of ik ne stappenmotor goed aan de praat krijg met de arduino libraries, voor dat ik het dcc stuk ga bekijken.
is het deze library voor de DCC?  https://github.com/MynaBay/DCC_Decoder

Ik ben wel een ervaren it consultant us dat is wel een plus maar ben helemaal geen programmeur. Ik kan wel scripts/code lezen en zelfs aanpassen, maar geef me een wit blad om code te schrijven , en het blijft wit :-)

Vind het eigenlijk raar dat de fabrikanten zelf niet met dit soort oplossingen komen. die draaischijven zijn al meer als 30 jaar oud. zouden ze wel eens opnieuw mogen ontwikkelen.

Bart
Re: De bouw van een rolbrug
Hallo,

Is het een optie om een rolbrug in spoor n voor mij te maken.?

M.vr.gr. Lou
Re: De bouw van een rolbrug
 @citaat Lou: Degene die het draadje gestart is, is niet meer op het forum actief. Er staat "gast" onder zijn naam.

Groet Ronald.
Re: De bouw van een rolbrug
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: De bouw van een rolbrug
 @citaat

Leendert is zeker nogwel op het forum actief, hij heeft alleen ondertussen een nieuw account: klik