Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

smeren met vasaline?

Gestart door wally maandag 12 november 2012, 23:05:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
smeren met vasaline?
Lid sinds: 2011

offline
smeren met vasaline?
Mag je locs ook smeren met vasaline?
Wally
Re: smeren met vasaline?
NNNNNNNNEEEEEEEEEEE  8o  8o :eek: :eek: :cry: :evil: :evil: :evil:

Beter nog motorolie, maar zelfs dat is niet briljant. Haal aub bij je modelbouwzaak een flesje speciale olie....

Walter
Re: smeren met vasaline?
Citaat van: bossie op dinsdag 13 november 2012, 00:43:28
Gewoon 20W40 uit de autoshop.
Ik doe het al sinds 1960, geen enkel nadelig gevolg van gemerkt.
Voor de zelfde olie.

grt Piet.

Beste Piet

Ben je chemicus?
Zelfde olie?

teunis
Re: smeren met vasaline?
Citaat van: bossie op dinsdag 13 november 2012, 09:34:38
Neen, maar moet dat dat om hier een ervaring te vertellen?
Ja is me verteld door een Märklin medewerker tijdens een fabrieks open dag.
Dus wat wil je nog meer?

grt Piet.

Bedankt, ik was alleen maar nieuwsgierig, verder niets!

teunis
Re: smeren met vasaline?
De ANWB heeft in de 60 - jaren een proef gedaan met slaolie .
In een brandstof auto 10.000 km mee gereden niks aan de hand.
Conclusie alles wat vet is smeert.
Re: smeren met vasaline?
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: smeren met vasaline?
Citaat van: Henk.HO op dinsdag 13 november 2012, 10:38:17
De ANWB heeft in de 60 - jaren een proef gedaan met slaolie .
In een brandstof auto 10.000 km mee gereden niks aan de hand.
Conclusie alles wat vet is smeert.

8o

Hebben ze ook getest wat er na 20.000, 40.000 of 300.000 km gebeurde? Ik zou toch iets langer met mijn motorblok dan 10.000 km willen doen. Goede olie betaalt zich uit als je hogere km-standen wilt behalen. Bovendien zou ik een motorblok van 2012 ook niet meer willen vergelijken met eentje uit de jaren zestig (nauwere toleranties, veel hogere prestaties...)

Voor mijn eigen locjes gebruik ik alleen speciale olie of vet voor modeltreinen. Aangezien de locs echt geen liters per jaar verbruiken, vind ik het niet zo erg om daar een paar euro extra aan te besteden. Sommige mensen besparen echt op de verkeerde dingen. Koop eens één wagonnetje minder, en je kunt jááááren vooruit met het smeren van je locs zonder terug te hoeven grijpen op keukenproducten.

Groet, Marc 
Re: smeren met vasaline?
kijk, er zijn speciale smeermiddelen voor alles en nog wat.  Maar uiteindelijk zijn ze bijna allemaal van dezelfde oorsprong.  Alleen het fabricageproces, de raffinage, de toevegingen, de viscositeit en de specifieke karakteristieken verschillen, waardoor je totaal uiteenlopende eindproducten bekomt.

Als men voor een bepaald product of motor een speciale smering maakt, dan zal daar een reden voor zijn.   Als ik het vergelijk met mijn wagen(s) is dat hetzelfde.  Mijn oldtimer VW'tjes lopen heel lekker op  de  klassieke minerale olie  (bvb van Duckhams) terwijl ze in theorie ook met de moderne smeermiddelen kunnen worden gesmeerd.  Mijn nieuwe wagen daarentegen voelt zich kiplekker met de momderne volsynthetische oliën.   Dat zijn gewoon andere motoren.

Bij treinen is dat ook zo.  Ik gebruik gewoon de olie van Märklin en die wekt goed.  Ik probeer het zelfs niet met iets anders.   OK, het kost dan misschien 500 euro per liter, maar hoe lang doe je als doorsnee "modellist" met een flesje van 10 ml ?   Heel lang als je verstandig smeert en goed doseert.  Ik sluit me dus ook helemaal aan bij Marc  10103.


En om te antwoorden op de oorspronkelijke vraag of vaseline voldoet : ik zou het niet doen...;  dat heeft nogal de neiging om te gaan plakken op termijn, zeker als er warmte bij te pas komt.
Re: smeren met vasaline?
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: smeren met vasaline?
Hoi Piet,

Je hebt natuurlijk gelijk dat motorolie beter is dan vaseline om je locs te smeren, en de verkeerde olie is ook altijd nog beter dan géén olie. :)
Het ging er mij echter vooral om, dat je het voor die paar euro echt niet hoeft te laten om alleen maar speciale olie of vet voor modeltreinen te gebruiken.

Groet, Marc   
Re: smeren met vasaline?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: smeren met vasaline?
ik zou weleens willen weten, óf er wel verschil zit tussen "speciale modeltreinolie" of gewoon dunne motorolie. (bijvoorbeeld 5w40 oid).

tot nu toe heb ik mijn spul altijd gesmeerd met motorolie. heb toevallig laatst een potje labelle 102 gekocht. En niet zozeer vanwege de olie, maar het fijne doseerspuitje wat hierop zit.

Ik denk, dat het gewoon een slimme verkooptruc is van de modelspoorfabrikanten.

Roy
Re: smeren met vasaline?
Spoorman
gast

Re: smeren met vasaline?
Citaat van: Roy op dinsdag 13 november 2012, 13:30:56

Ik denk, dat het gewoon een slimme verkooptruc is van de modelspoorfabrikanten.


Tja, dat heb je met kleine beetjes. Een tubetje Bison kit 50mL kost ?3, een blik met 50x zoveel inhoud kost ?43. Da's met olie niet anders. :)

Gr, Ben.
Re: smeren met vasaline?
Lid sinds: 2008

offline
Re: smeren met vasaline?
Nou ik gebruik voor alle zekerheid toch maar alleen speciale olie voor mijn hele duure loks.
1 flesje daar doe ik toch een hele tijd mee per jaar mischien 1 euro of zo als je het omrekent.

Tony
Re: smeren met vasaline?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: smeren met vasaline?
Tandwielen en wormwielen kun je ook heel goed met kogellagervet smeren.
Doordat olie zo dun is wordt het vaak van de snel ronddraaiende tandwielen afgeslingert, terwijl vet beter blijft plakken.
Re: smeren met vasaline?
Lange trein
gast

Re: smeren met vasaline?
Hallo,
Ik ben niet rijk genoeg om goedkoop te kopen.  8)
Soms kan je denken te besparen door een goedkoper alternatief te kopen dan wat aangewezen is te kopen. Wat kost een flesje Märklin olie en hoeveel kost een smeerbeur dan? Enkele centen en daarvoor riskeren om met een goedkoper product duur materiaal te onderhouden. :help:
Mocht je het doen, dan hoop ik dat diegene die het wagen geen draadje moeten starten om te weten waar ze ergens goedkoop een vastgelopen motor kunnen vervangen.
Met vriendelijke groeten,
Denis
Re: smeren met vasaline?
Lid sinds: 2011

offline
Re: smeren met vasaline?
Jongens,bedankt voor de uitleg! leuk om te zien wat er voor gesprekken uit kunnen komen door mijn vraag over vasaline,
ik heb zelf ook zo'n klein flesje olie,maar Piet!,je hebt gelijk dat het duur is,maar wat is er nou niet duur in de modeltreinwereld?!
Denk dat ik m'n flesje weer ga ruilen!
haal ik bij een garage zo'n 100 liter vat,(ben ik toch goedkoper uit!   Ha,Ha
gr Wally
Re: smeren met vasaline?
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: smeren met vasaline?
Zo`n flesje Marklin-olie gaat echt jaaaaren mee, mijn flesje is uit de jaren 70 en begint nu pas leeg te raken. Vooral omdat ik nu veel meer locs heb.

Groet, Paul
Re: smeren met vasaline?
SAE 20W40 is bedoeld om zijn werk te doen bij een bedrijfstemperatuur van pakweg 85 graden.
Als je dan toch motorolie neemt, pak dan 5W40 volsyntheet zoals er in mijn Alfa gaat.
Dat is al bij kamertemperatuur dunvloeibaar.
Je prijsvoordeel is dan wel weg, die zooi kost al gauw 80 Euro voor 2,5 liter jerrycan.
Kan je wel aardig wat lokjes van smeren  :D

Ik heb hier een Faller oliespuitje 10 jaar staan en de inhoud begint er toch al aardig ranzig uit te zien.

Cor
Re: smeren met vasaline?
AnalogDriver
gast

Re: smeren met vasaline?

Euh, alleen loks?  Hoop toch dat jullie ook je wagons smeren conform de instructie bij de aspotjes?


Maar dan nog die je erg lang met een flesje.

Ik gebruik hier de Faller modelspoor olie. Die zou beter zijn (geweest) dan de Märklin, blijft vloeibaar waar de oude Märklin olie verhardde bij niet gebruik. Maar Märklin zal er tegenwoordig ook wel betere of zelfde olie in doen.
Re: smeren met vasaline?
Citaat van: AnalogDriver op woensdag 14 november 2012, 07:28:41

Euh, alleen loks?  Hoop toch dat jullie ook je wagons smeren conform de instructie bij de aspotjes?

Oef, ik heb nog nooit een wagon voorzien van olie en een lok alleen als hij ernstig kabaal begint te maken  :oops:
En een lokje met motorolie uit een 5 liter oliecontainer smeren geeft volgens mij een kledderboel (de motor van mijn auto roest ook niet  ;) )
Re: smeren met vasaline?
Mijn conclusie

Ik blijf gewoon een flesje Faller olie kopen voor een paar euro.
Na 2 a 3 jaar weggooien, want de olie verzuurt na zoveel jaar.
Dus olie uit de jaren 70 meteen weggooien.

Motorolie is helemaal niet hetzelfde als de olie uit het Faller of Marklin flesje.
Wel eens van raffinage, zuiverheid, viscositeit gehoord?
Het beste is dan nog "naaimachine" olie te gebruiken.

Mijn idee

teunis

Wagons heb ik nog nooit gesmeerd, zeker niet die waar de as in een kunststof "pot" loopt. De olie tast de kunststof aan.
Re: smeren met vasaline?
AnalogDriver
gast

Re: smeren met vasaline?
Citaat van: teunistreinen op woensdag 14 november 2012, 09:08:17

Wagons heb ik nog nooit gesmeerd, zeker niet die waar de as in een kunststof "pot" loopt. De olie tast de kunststof aan.

Waarom staat dit smeren dan in de bijsluiters van veel wagons?
Re: smeren met vasaline?
Citaat van: AnalogDriver op woensdag 14 november 2012, 09:12:42
Waarom staat dit smeren dan in de bijsluiters van veel wagons?

Ik heb alleen maar gezegd, dat IK de wagons nog nooit gesmeerd heb.

teunis
Re: smeren met vasaline?
Citaat van: AnalogDriver op woensdag 14 november 2012, 09:12:42
Citaat van: teunistreinen op woensdag 14 november 2012, 09:08:17

Wagons heb ik nog nooit gesmeerd, zeker niet die waar de as in een kunststof "pot" loopt. De olie tast de kunststof aan.

Waarom staat dit smeren dan in de bijsluiters van veel wagons?

Net alsof iemand die bijsluiters leest.........    :D

(gebruiksaanwijzingen zijn toch voor vrouwen   ;) )
Re: smeren met vasaline?
Ronald69
gast

Re: smeren met vasaline?
Ik gebruik tot volle tevredenheid "fietsersvet" met teflon voor tandwielen en wormwielen als smering en voor lagers gebruik ik al jaren naaimachine olie aangebracht met een naald.
Tot nu toe nog geen problemen gehad.

Grt, Ronald.
Re: smeren met vasaline?
Citaat van: teunistreinen op woensdag 14 november 2012, 09:08:17
Motorolie is helemaal niet hetzelfde als de olie uit het Faller of Marklin flesje.
Wel eens van raffinage, zuiverheid, viscositeit gehoord?
Yep, zie reaktie #8 hierboven.....
Re: smeren met vasaline?
Citaat van: bossie op woensdag 14 november 2012, 09:34:43
Citaat van: teunistreinen op woensdag 14 november 2012, 09:08:17
Het beste is dan nog "naaimachine" olie te gebruiken.
Die is veel te dun en zal in het rond spatten door de centrifugaal krachten.
Nooit doen naaimachineolie brrrrrr!

grt Piet.

Wat doet de Faller of de marklin olie dan? Dat is ook onderhevig aan de centrifugaal krachten.
Na een smeerbeurt is na 1 rondje rijden de olie ook overal terecht gekomen kijk maar eens onder het schildje.

Dit is zo'n "lekker" onderwerp waar iedereen verstand van heeft

Als ik een lok koop via MP of 3railforum of in Houten, dan hoop ik alleen maar dat de goede olie van Faller of Marklin is gebruikt.
Wat te denken van loks die volkomen dichtgeslibt zijn met zwarte vet rotzooi, zou dan de goede olie gebruikt zijn?
Ik denk het niet, dan zal er wel 20W50 gebruikt zijn.

Overigens waarom het ging vasaline verzuurt binnen de kortste keren en wordt dan "vloeibaar".

Dit was mijn bijdrage.

teunis

Re: smeren met vasaline?
Mij verwondert het dat niemand het over lokfett B52 heeft. "http://www.lokfett.com/"
Re: smeren met vasaline?
Vasaline is op water basis gemaakt , dus lijkt het me geen goede smeermiddel voor metalen tandwielen.
Ruud
Re: smeren met vasaline?
Lid sinds: 2006

offline
Re: smeren met vasaline?
Ik gebruik al jaren de olie van Faller 170489 :thumbup:, m.i. beter dan de M* olie, die ik te dun vind.

Voor de tandwieltjes gebruik ik soms ook wel een beetje kogellagervet wat ik nog steeds heb uit m'n dienstperiode 77/5, prima spul :thumbup:,en duur was het zeker niet :roll: :mrgreen:

Mvg Gert

Re: smeren met vasaline?
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: smeren met vasaline?
Citaat van: Johnnytrein op woensdag 14 november 2012, 09:48:12
Mij verwondert het dat niemand het over lokfett B52 heeft. "http://www.lokfett.com/"

Hoi Johnny,

Heb jij soms ervaring met deze olie of dit vet? Ik zou daar wel benieuwd naar zijn. De laatste keer dat ik in Houten was, heb ik daar tevergeefs gekeken of ik het kon vinden om het zelf eens te proberen.

Groet, Marc 
Re: smeren met vasaline?
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: smeren met vasaline?
Ik heb geen vervaring met vaseline.
Ik meen dat dit meer een beschermende vette creme is dan een smeermiddel.

Gebruik wel kogellagervet van Orion (inderdaad "so seventies" :D) op m.n. tandwielen.
Smeert prima, maar beter: geeft ook geluidsreductie, dus minder ratelherrie vooral bij de Lima-pannekoekjes.
En verder gewone motorolie in de smeersponsjes e.d.

Het grootste probleem is, en het kan niet vaak genoeg gezegd worden, te veel smeermiddel.
Re: smeren met vasaline?
wat een simpele vraag niet allemaal teweeg kan brengen op een forum.  Plots word je ondergedompeld in een brede materie....

Ik weet trouwens nog wel een paar andere toepassingen voor vaseline...  maar ga niet verder in detail treden. 
Re: smeren met vasaline?
Spoorman
gast

Re: smeren met vasaline?
Smerig topic wordt dit. :) Maar om ook maar wat bij te dragen: ik smeer met de middelen die de fabrikant voorschrijft. Dat lijkt me toch het meest handige. Verder kost die rommel 3x niks en je doet er jaren mee.

Vaseline (zuurvrij) gebruik ik om m'n schaatsen in te vetten. :P

Gr, Ben.
Re: smeren met vasaline?
Aliebengalie
gast

Re: smeren met vasaline?
Mooi ,ik dacht eerst dat je je brood er mee smeerde (van wege het zuurvrij dan he) , anders word het weer renie's tijd.... :D

Maar gelukkig weten we nu dat we beter het aan teraden smeermiddel door de gabricant kunnen gebruiken.....

Mvg: Alex
Re: smeren met vasaline?
Op 11 augustus j.l. postte ik dit ===> klik
Wormwielen voorzie ik van een weinig Äronix siliconenvet: ===> klak
Re: smeren met vasaline?
Jan_Willem
gast

Re: smeren met vasaline?
Citaat van: dani op woensdag 14 november 2012, 11:55:38
Ik weet trouwens nog wel een paar andere toepassingen voor vaseline...  maar ga niet verder in detail treden. 


Laat me raden: insmeren van de deurrubbers van je oude VW's? Doe ik in ieder geval wel bij mijn spijlbus.....
Re: smeren met vasaline?
Citaat van: Jan_Willem op woensdag 14 november 2012, 13:42:17
Citaat van: dani op woensdag 14 november 2012, 11:55:38
Ik weet trouwens nog wel een paar andere toepassingen voor vaseline...  maar ga niet verder in detail treden. 


Laat me raden: insmeren van de deurrubbers van je oude VW's? Doe ik in ieder geval wel bij mijn spijlbus.....

Mijn fiets en vooral velgen moesten altijd dik in de vaseline, om het roestvrij staal te beschermen, en inderdaad, mijn schaatsen ook.
Wat op zich wel jammer is, ik rijd nu nog steeds op een inmiddels 30 jaar oude Batavus en mijn Viking schaatsen zijn ook al aardig antiek.
Die Batavus smeer ik verder wel met motorolie, daar is Marklin olie toch weer net iets te duur voor!
;)


Re: smeren met vasaline?
Lid sinds: 2011

offline
Re: smeren met vasaline?
Citaat van: nobody op woensdag 14 november 2012, 12:51:43
Op 11 augustus j.l. postte ik dit ===> klik
Wormwielen voorzie ik van een weinig Äronix siliconenvet: ===> klak

Is dat dat witte vet? Ik vond in mijn trix re482er Een wit vet rondom de wormwielen. Dit vet is naar mijn idee ideaal om snel draaiende tandwielen van te voorzien. Want ook de fallerolie spat hier snel van af is me opgevallen aan een zwart streepje In het dak van mijn loc. (En dat met maar 1 drupje).

Heerlijk om alle vetten en olien eens op een rijtje te zetten. :)

Groet sebas
Re: smeren met vasaline?
In je Trix lok zal wel Trix vet zitten :idea:
Re: smeren met vasaline?
Lid sinds: 2011

offline
Re: smeren met vasaline?
Graag smeer ik ook wat de fabrikant voorschrijft maar waarom werd elders in dit forum dan Fleischmann olie beter gevonden dan Märklin?
Als we dan een voorraadje gaan delen :   olie-te-koop .nl
Re: smeren met vasaline?
Lid sinds: 2011

offline
Re: smeren met vasaline?
Citaat van: nobody op woensdag 14 november 2012, 14:22:19
In je Trix lok zal wel Trix vet zitten :idea:

Ik kende het bestaan er niet eens van :) Dankje!
Re: smeren met vasaline?
Peter, neen ik heb zelf nog geen ervaring met lokfett B 52. Mijn loc's staan momenteel allemaal in de vitrine te wachten op een tafel.
Re: smeren met vasaline?
Citaat van: Jan_Willem op woensdag 14 november 2012, 13:42:17
Laat me raden: insmeren van de deurrubbers van je oude VW's? Doe ik in ieder geval wel bij mijn spijlbus.....
Nog nooit gedaan eigenlijk... misschien moet ik dat eens overwegen.
Re: smeren met vasaline?
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: smeren met vasaline?
Citaat van: Johnnytrein op woensdag 14 november 2012, 15:09:18
Peter, neen ik heb zelf nog geen ervaring met lokfett B 52. Mijn loc's staan momenteel allemaal in de vitrine te wachten op een tafel.

Okay, bedankt Johnny!
Iemand anders soms die wel al eens lokfett B 52 heeft gebruikt?

Groet, Marc :)
Re: smeren met vasaline?
AnalogDriver
gast

Re: smeren met vasaline?
Citaat van: 10103 op woensdag 14 november 2012, 10:57:05
Citaat van: Johnnytrein op woensdag 14 november 2012, 09:48:12

Mij verwondert het dat niemand het over lokfett B52 heeft. "http://www.lokfett.com/"


Heb jij soms ervaring met deze olie of dit vet? Ik zou daar wel benieuwd naar zijn. De laatste keer dat ik in Houten was, heb ik daar tevergeefs gekeken of ik het kon vinden om het zelf eens te proberen.

Groet, Marc


Ik heb dit produkt lokfett B52 wel, en gebruikt het ook.

Vooral voor anker-assen en soms een toefje op tandwielen.
Lekker dik, vergelijkbaar met kopervet. Geluidsdempend is mijn indruk.

Alleen rijden mijn lokjes niet heel veel, dus geen ervaring nog bij langduriger rijden.

Verder dus de wagonassen met Faller flesje.

Als dunne smeer heb ik Metal Pflege wat ik gebruik om gereedschap in te vetten en voor plekken waar ik echt dunne smeer wil: kortkoppelingmechanismen die aanlopen of stroef lopen.


Dus om nog even antwoord te geven op de oorspronkelijke vraag:
Nee, geen vaseline.
Lijkt mij ook ongeschikt. Helemaal als het op waterbasis is wat iemand hier schrijft.

Ik heb het wel en gebruik het om metalen delen tegen roest en aankoeken van verf te beschermen (aibrush).
Vaseline is denk ik ook niet bedoeld als smeermiddel!


En al helemaal geen motorolie  8o  :thumbdown:  :-(  Ja tuurlijk smeert dat ook, maar er zit waarschijnlijk een hoop in wat je niet voor modelspoor nodig hebt.
Motorolie is voor verbrandingsmotoren!
Dus modeltreintjes met motorolie smeren? Wilt u dat niet meer doen?!


Waarom moeilijk doen over een flesje olie van 6 euro terwijl je er loks van 200-400 of meer euro mee smeert?

Ja, literprijs is extreem, maar het gaat om de eigenschappen en de verpakking met naaldje om het aan te brengen.

Re: smeren met vasaline?
Lid sinds: 2007

offline
Re: smeren met vasaline?
Ja, dat B52 lokfett is geweldig spul voor metalen tandwielen. Blijft keurig jarenlang op zijn plek. Spettert niks van rond.
Olie gebruik ik alleen voor lagers en dan extreem weinig. Als het spettert heb je echt iets verkeerd gedaan. Het moet een miniscuul filmpje zijn. Heb ik zo'n Faller flesje voor vanwege de handige doseernaald. Zal me toch echt een zorg zijn wat het per liter kost. Zo'n flesje gaat jaren mee voor die paar euro. Ga ik niet aan de gang met motorolie en een injectiespuit.
Kunststof tandwielen liever met een tubetje vettigheid dat Roco verkoopt. Schijnt het kunststof niet te kunnen aantasten. Zal ook wel weer iets zijn dat je voor weinig geld in een kiloverpakking kan kopen, maar ook hierbij boeit dat niet erg.

Kortom, ik heb er niet echt verstand van, maar het gaat goed zo en ik geef toch zeker 3 euro per jaar uit aan smeerstoffen.  :D
Het geld is echt het punt niet bij dat spul.
Re: smeren met vasaline?
Lid sinds: 2010

offline
Re: smeren met vasaline?
Dat Rocovet is feflon of siliconenvet. (zal B52 ook wel zijn alleen iets zuiverder )

Kost ongeveer 50 euro per kilo in een verfblik.

Ik heb toch maar een paar gram gekocht in het Roco-tubetje.
Dat blik komt nooit op anders.ook al kost die kleine verpakking weer de hoofdprijs tov dat blik.

Robin