Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Schroefjes Motorhuis

Gestart door Guusv woensdag 14 november 2012, 09:51:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schroefjes Motorhuis
Hallo Allen,

Al langere tijd heb ik problemen met een Belgische loc van reeks 16.
Het blijkt nu bij deze reeks 16 dat het motorschild niet vastzit aan het motorhuis, dit komt doordat de schroefjes te kort zijn, eigenlijk is de eerste gang of gangen van de schroefdraad in het motorhuis versleten/kapot/eruit.  De schroefjes meten exact 10,0 mm onder de kop.

Weet iemand of hier langere voor te krijgen zijn, en wat dan het bestelnummer is of een misschien ook handige oplossing;
welk type schroefdraad is het [type,diameter en spoed]

Groet,
Guus
Re: Schroefjes Motorhuis
Aliebengalie
gast

Re: Schroefjes Motorhuis
Guus.
Zeker hebben ze dat , en zelfs in vele maten verkrijgbaar.
Ga ermee naar de treinenshop en ze kunnen je zeker helpen.

Mvg: Alex
Re: Schroefjes Motorhuis
Hoi Alex,

Ik woon vlakbij Keuterman, en die wil precies het locnummer hebben....en een goeie shop hier in de buurt...hmmmm
catalogusnummer is trouwens 3152, weliswaar om laten bouwen met 5-polige motor, maar dat mag mijn inziens niets uitmaken

Groet,
Guus
Re: Schroefjes Motorhuis
Aliebengalie
gast

Re: Schroefjes Motorhuis
Dat is het um nu juist , vaak zijn de schroefjes dan juist niet goed meer.
Meestal heb je dan juist een iets langere maat nodig.
Je hebt meerder maten (zijn wel metrisch) maar kunnen van verschillende diameters zijn.
Helaas kan ik je niet verder helpen.


Mvg: Alex
Re: Schroefjes Motorhuis
Hoi,

Maar de oplossing is er...van Keuterman

De iets langere schroef voor dit type loc is de 785140 [2 mm langer], nb de gewone is 785120

groet,
Guus



Re: Schroefjes Motorhuis
Aliebengalie
gast

Re: Schroefjes Motorhuis
Mooi.
Hoop alleen of dit genoeg is , daar het begin van je schroefdraad al niet meer aanwezig is , , maar kijk wel uit dat ze straks ook niet ergens tegen aan lopen (bv tandwielen).
Vandaar dat ik er graag een paar op voorraad heb , hou er niet van dat ze na 2 omwentelingen al vast zitten , want dat hout geen stand....zie je nu ook bij jou weer.

Hoop dat alles nu toch goed komt Guus.
Laat het even weten.

Mvg: Alex
Re: Schroefjes Motorhuis
Guus,

de schroeven van het motorschild kunnen verschillend zijn van lengte (is niet abnormaal). Waar je wel moet op letten is dat je bij de montage van het motorschild je de langste schroef links boven plaatst en de kortere rechts onder.  B) 
Waarom moet dit?  Als de lange schroef rechts onder plaatst dan kan je de overbrenging blokkeren!! :(  De schroef kan dan tegen de tandwielen komen en deze zo blokkeren/beschadigen.

Zulke details kunnen je laten zoeken naar de oorzaak van een panne tot je zwart ziet als je hier niet aan denkt.

Grts

Johan
 
Re: Schroefjes Motorhuis
Probleem is opgelost...en de loc rijdt weer.
Linksboven zoals Johan zei de langste schroef 12mm o.d.k.
en rechtsonder een met een vijl ingekorte schroef, maar langer gelaten als de standaard.

zal straks een line up plaatsen, want inmiddels is reeks 16 uitgebreid tot 4 stuks [ en nummer 5, de gouden, komt in 2013]

Iedereen bedankt voor de adviezen.

Groet,
Guusv
Re: Schroefjes Motorhuis
Guus,
blij te zien dat je loc weer operationeel is. Dit was een van de pannes die we moesten opsporen en verhelpen bij het Onderhoud en herstellingsseminar bij Märklin in het voorjaar.

Grts

Johan
Re: Schroefjes Motorhuis
Aliebengalie
gast

Re: Schroefjes Motorhuis
Guus.
Mooi dat ie weer netjes zijn rondjes rijd.

En Viking

En voor de rest moet ik maar even me vertaal boek erbij halen van Belgisch - Nederlands... :D :D :D

Pannes - Problemen
Vijzen - Schroeven
Vijs - Schroef

Ohw ohw wat ben ik weer scherp zo heel erg vroeg, als ik net uit mijn mandje ben... :D
Hahahahha

Geweldig mannen , maar helemaal top dat alles weer gemaakt is. Klasse.

Mvg: Alex